🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Търговци: Всичко ще расте - приходи, обекти и цени

Мениджърите на 9 вериги за очакванията и инвестициите през 2022 г.

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

За втора поредна година търговските вериги живеят в ковид-условия, но към тях вече се прибавят затруднения в доставките, поскъпване на енергията и суровините, нарастваща инфлация. Заради галопиращата инфлация близките седмици ще са тежки - в този период текат годишните преговори между производители и доставчици и веригите, като основният въпрос ще е кой с колко ще вдигне цените.

В същото време купувачите стават все по-ценово чувствителни. И основната част от хората (около 55%) се фокусират върху покупки на базисни стоки и пренебрегват лукса, отчита проучване на Nielsen. Други 42% планират да купуват продукти само на промоция.

Пандемията промени и начина на пазаруване, като изстреля нагоре покупките по интернет. Веригите вече работят или предстои да влязат в е-сегмента.

Каква беше изтеклата година и какви са нагласите за 2022 г. според мениджърите на топ 9 вериги, подредени по приходите им за 2020 г.? Ето въпросите, които "Капитал" им зададе:

1. Колко обекта открихте през пандемичната 2021 г., какви финансови резултати (приходи и печалба/загуба) очаквате за 2021 г., кой е водещият тренд за годината?

2. Как се отразява инфлацията на продажните цени - колко се увеличиха тази година и при коя стока е най-високият ръст? Кои стоки очаквате да поскъпнат през 2022 г. и средно с колко?

3. Какъв е делът на онлайн продажбите в общите приходи на компанията за 2021 г., какъв очаквате да е за 2022 г., (ако не предлагате - как/кога ще развивате онлайн канала)?

4. Колко обекта планирате да откриете през 2022 г. и къде, какви други инвестиции планирате за 2022 г.? В бюджета за догодина какъв ръст на приходите залагате? Коя продуктова група ще расте най-силно?

Валтер Волф, главен изпълнителен директор на "Кауфланд България"

Заложили сме ръст на приходите за 2022 г. и още обекти в София

1. През 2021 г. продължихме с модернизацията на съществуващите ни обекти, за която тази година инвестираме близо 22 млн. лв. Открихме хипермаркет в Петрич. Инвестицията за него е близо 19 млн. лв. Очакванията ни са въпреки пандемичната обстановка и сложната политическа ситуация в страната финансовите ни резултати да покажат стабилност и да запазим нивата на приходите си от предходната година.

2. При покачване на цените на електроенергията и на горивата логично се наблюдава и съответно повишаване на производствените и транспортните разходи. Това от своя страна води до повишаване на крайните цени. Надяваме се през 2022 г. да видим стабилизиране на цените на електроенергията и горивата и възстановяване на веригите за доставка. Съвсем логично в ситуация на кризи потреблението се свива и тогава хората първо се отказват от по-скъпите продукти и луксозните стоки и започват да купуват предимно неща от първа необходимост. Да се надяваме, че подобни негативни сценарии няма да се оправдаят. Още повече че предвижданията на анализаторите са през 2022 г. инфлацията да се върне към нормалните си нива.

3. Делът на онлайн продажбите расте и очакванията ни са това да продължи и през 2022 г. Започнахме онлайн доставки през лятото на 2020 г. в четири града. Вече доставяме в 13 в партньорство с Glovo: София, Пловдив, Варна, Бургас, Перник, Благоевград, Стара Загора, Хасково, Кърджали, Добрич, Велико Търново, Плевен, Русе. Онлайн клиентите избират от над 5000 артикула от всички продуктови категории.

4. Заложили сме ръст на приходите, който ще се опитаме да постигнем чрез различни мерки. Предвидили сме сериозни инвестиции за процеса по активна експанзия, в който сме. Планираме да разширим търговската си мрежа, като фокусът е върху София, но не изключваме и други градове в страната. Ще продължим да инвестираме и в модернизация на хипермаркетите ни. Планирани са средства и за разширяване на логистичната ни база, по-конкретно на площта за замразени храни. Фокус е развитието на асортимента - български продукти, още по-силен акцент върху качеството, както и нови, нестандартни и нишови предложения.
Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България":

През 2022 г. ще достигнем до 115-ия си обект в страната

1. През предизвикателната 2021 г. открихме четири нови обекта - два в София, един в Троян и един в Пловдив, и към момента търговската мрежа на "Лидл България" вече включва общо 109 магазина в 50 български града и над 3300 служители.

По отношение на финансовите ни резултати за 2021 г. - вярваме, че ще отчетем поредна успешна година. Повече информация ще можем да споделим през 2022 г., тъй като нашата финансова година приключва в края на февруари.

По отношение на потребителските нагласи - смятаме, че контекстът на ковид ще продължи да бъде актуален и определящ. Цените продължават да имат все по-голямо значение - тенденция, която се потвърди и от национално представително пазарно проучване, проведено през 2021 г. от агенция Pragmatica сред нашите клиенти, според което 67% от анкетираните обръщат все по-голямо внимание на изгодните цени, като почти толкова са и хората, които заявяват, че често купуват стоки на промоция.

2. Проинфлационните тенденции се забелязват в множество сектори. Голямо значение за това имат и световните пазари, както и движението на цените на суровините. Цените на тока и газа имат съществен принос за увеличените производствени и транспортни разходи. Поради тази сериозна динамика и ежедневните пикове и спадове конкретни прогнози са почти невъзможни.

3. За да предприемем тази сериозна крачка - към е-търговия, се изисква много голяма подготовка, прецизно и дълго планиране, пълна реорганизация на целия работен процес на множество служители и, разбира се, сериозна инвестиция.

4. През 2022 г. ще достигнем до 115-ия си обект в страната, като 3 от новите обекти ще бъдат в София. Ще продължим на модернизираме своите обекти.
Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България":

Плановете ни за 2022 г. включват откриването на 9 магазина

1. През 2021 г. "Билла България" откри 11 нови търговски обекта, като постави фокус върху експанзия в малките и средните населени места. Точно такъв бе и броят на обновените магазини за периода.

В обновените и новооткрити магазини въведохме: каси на самообслужване, електронни етикети, енергоспестяващо оборудване.

2. В последните 3 месеца се наблюдава увеличение на цените в някои категории. То е обусловено най-вече от поскъпването на тока, нарастващите разходи за персонал, недостига на суровини за производство и пакетиране в международен план.

4. Бюджетните ни планове за 2022 г. включват откриването на 9 нови магазина. Насочили сме се отново към малки български градове. Инвестиционните ни планове включват реконструкции на 15 магазина в страната и изграждането на нов логистичен склад в село Загоре, община Стара Загора. Ще инвестираме и в енергийната ефективност на обектите, въвеждайки енергия от възобновяеми източници.

Заради променения начин на живот и хранителни навици в резултат на ковид-19 клиентите в последната година се пренасочиха към категории, свързани с подготовката на храна у дома - категории като "Плодове и зеленчуци", "Пекарна", "Месо", "Основни храни" и "Консерви". Тази тенденция ще продължи и през следващата година. Сладките изделия и безалкохолните напитки също предстои да стават по-атрактивни. През следващата година се очаква да генерират ръст.
Никола Готрон, главен изпълнителен директор на "Метро България":

Очакваме силен ръст на продажбите догодина

1. Очакваме силни финансови резултати за 2021 г. с органичен ръст на продажбите над поставените цели. Пандемията и двата локдауна през 2020 г. оказаха негативно влияние върху ХоРеКа бизнеса. През 2021 г. индустрията започна да се възстановява. Всичко изброено ни даде възможност да възстановим резултатите с тази група клиенти и да завършим 2021 г. с положителна тенденция. Продажбите към останалите клиентски групи също са с положителен знак.

2. Официалните данни (от НСИ) за инфлацията се виждат и в цените, на които купуваме стоките от нашите доставчици. Опитваме се да поддържаме продажните цени и да отлагаме увеличението им, доколкото е възможно, дори ако това означава допълнителни инвестиции от наша страна.

3. "Метро България" предлага онлайн поръчки за B2B клиенти. Фокусът е върху ресторанти и хотели. Този канал се разраства от година на година и очакваме тази тенденция да продължи. Също така през 2021 г. стартирахме B2B2C модел на онлайн продажби и доставки с нашите партньори от Kolichka.bg. Първите резултати през този канал изглеждат обещаващи.

4. Ще продължим да инвестираме в нашите магазини в България. Планираме инвестиция в енергоспестяващи проекти - подмяна на осветлението в магазините ни, оборудване за оползотворяване на отпадната топлина от хладилните инсталации, подновяване на вратите за хладилни помещения.

Очакваме силен ръст на продажбите и през 2022 г., конкретно движен от възстановяването на ХоРеКа сектора.
Светослав Гаврилов, изпълнителен директор на "Фантастико":

За 2022 г. очакваме между 10% и 15% органичен ръст в продажбите

1. За "Фантастико" 2021 беше юбилейна година - от създаването на първия супермаркет от веригата изминаха 30 години. Годината за нас беше успешна. Изградихме и отворихме два нови търговски обекта в Перник и в Ботевград, реновирахме изцяло супермаркета в SkyCity Mall и този в Кюстендил. Общият размер на инвестициите е 44 млн. лв. За 2021 г. очакваме ръст в продажбите с 12% спрямо 2020.

2. Последните месеци имаме предизвестия за вдигане на цените от производителите и вносителите в почти всички стокови групи (при някои стоки има и повторно вдигане). Голяма част от стоките вече са с повишени цени, но има и такива, при които поскъпването ще е факт в началото на 2022 г. Най-голямо увеличение на цените има при млечните продукти, олиото, лещата, макаронените изделия, охладената риба, текстила, печатните издания. За някои стоки увеличението надхвърля 20%.

Увеличение има както на българските стоки, така и на стоките от внос, което показва, че причините за поскъпването са глобални. Все още не са отразени всички увеличения, които са подадени от вносителите или производителите (поради запаси на стоки на стари цени и течащи предизвестия за корекция на цени). Очакваме в началото на годината да се вдигнат цените на дребно на голяма част от кафетата, захарните изделия, козметиката и промишлените стоки. Как ще се развиват цените след това зависи много от цените на електроенергията, горивата, основните суровини и измененията в работните заплати.

3. Онлайн продажбите при нас стартираха в много кратки срокове, при обявяване на извънредното положение и се извършват чрез онлайн платформите Glovo и DeliveMe. Делът на тези продажби е незначителна част от общите ни продажби.

4. Нашата постепенна експанзия продължава. През 2022 г. ще бъде изграден нов супермаркет "Фантастико" в столичния квартал "Левски Г". Предстои сериозно разширение на супермаркета на бул. "Симеоновско шосе", който като мащаб ще наподобява обекта ни в кв. "Драгалевци". Една от основните линии на развитие за нас е модернизирането на съществуващите обекти. Сериозна трансформация планираме и за супермаркета ни в кв. "Младост". Планираме разширение на съществуващата складова база в гр. Елин Пелин, което ще започне през 2022 г.

Върху приходите влияние оказват много фактори. Ако изключим ефекта на новите обекти и тези, затворени за ремонт, очакваме ръст между 10 и 15%.
Петър Павлов, генерален директор на "Максима България" (T market):

През 2022 г. планираме да отворим до 30 обекта в цялата страна

1. През 2021 г. открихме 11 магазина. Те не са концентрирани само в големите градове, а и в по-малките. Целта ни е да постигнем максимално национално покритие там, където все още нямаме физическо присъствие.

Приходите за 2021 спрямо 2020 г. са с ръст 8.8 %, а ръстът на оперативната печалба за 2021 спрямо 2020 г. е 14%.

2. България не остава изолирана от общата тенденция в Европа за увеличаване на цените на потребителските стоки, като тук това е най-видимо в категории "Плодове и зеленчуци" и "Млечни", по-специално подкатегория "Масло". Но далеч не приключва с тях. Впечатление прави, че производителите на редица стоки правят поредни трети и четвърти вълни на увеличение на цените. За съжаление тези повишения на цените на пазара ще продължат в следващите 2-3 месеца с оглед на информацията, която имаме от производители и доставчици.

3. Делът на онлайн продажбите в общите приходи на компанията за 2021 г. е 1%. Очакванията за 2022 г. са той да достигне до 2%. T Mаркет първи от веригите магазини за продажба на дребно пусна онлайн магазин в София по време на първия локдаун, а съвсем скоро след това и в Пловдив. Днес работим още в Асеновград, Стара Загора и Перник.

4. През 2022 г. планираме да отворим до 30 обекта в цялата страна. Залагаме почти 30% ръст на нашия оборот спрямо 2021 г.
Никос Ифантидис, управител на ИКЕА (IKEA) за България:

Очакваме двуцифрен ръст на приходите през 2022 г.

1. Точно 10 години след откриването на първия ни магазин открихме обект от ново поколение в сърцето на столицата. В него предлагаме селекция от 1000 от най-търсените аксесоари на ИКЕА, както и възможност и за проектиране на кухня или гардероб на съвсем удобна локация. В Пловдив разширихме търговската площ на центъра за поръчки.

През първите 9 месеца на 2021 г. подразделението "Хаус Маркет" на Fourlis group, част от което е "Хаус Маркет България", реализира продажби в размер на 193.9 млн. евро в Гърция, Кипър и България (с 6.7% повече спрямо същия период през 2020 г.). Продажбите за същия период в Гърция останаха стабилни, докато в другите страни нараснаха с 18.3% спрямо предходната година. Отчетената брутна оперативна печалба (EBITDA) на групата през деветмесечието на 2021 г. е 17.2 млн. евро спрямо 15.6 млн. година по-рано.

В момента на трите пазара работят общо 11 магазина на ИКЕА (7 в Гърция, 1 в Кипър и 3 в България) и 9 центъра за поръчки (6 от тях в Гърция, 2 в България и 1 в Кипър).

2. Действително кризисната ситуация се отразява негативно върху търговците и ритейл сектора като цяло. Същевременно търсенето на стоки и суровини продължава да нараства в световен мащаб. На този етап не се е стигало до увеличение на цените на наши продукти, по-скоро оптимизираме процесите в други звена, за да запазим тази стабилност. При всички случаи в контекста на ситуацията с пандемията и динамиката на енергийния сектор нашите намерения и усилия са в посока запазване на цените възможно най-ниски.

3. Предвид пандемичната ситуация все повече от продуктите на ИКЕА се търсят онлайн. В глобален план за последната каталожна година онлайн продажбите ни заемат средно 26%. През 2020 г. на българския пазар отчетохме 18% дял в онлайн продажбите ни, а през 2021 г. очаквано той e малко по-висок. Само за сравнение - делът на онлайн продажбите през 2017 г. беше три пъти по-нисък.

4. След откриването на новия ни обект анализираме внимателно резултатите и правим нови проучвания във връзка с развитието ни на българския пазар. За тази цел поддържаме постоянна връзка с наемодатели в големите градове на България, коментирайки възможно сътрудничество в близко бъдеще. Очакваме двуцифрен ръст на приходите през 2022 г. През следващата година на фокус ще бъдат решенията за спалня, смарт електроника за дома, продукти за готвене и сервиране, както и на модулни кухни METOD.
Венцислав Огнянов - генерален мениджър на полската верига за обувки и чанти CCC за България и Сърбия:

За 2022 г. предвиждаме приходите от онлайн магазина да са над 30%

1. Нестабилната обстановки ни принуди да отложим планираните за 2021 г. откривания за 2022. Очакваме да приключим с положителни финансови резултати.

2. Засега успяваме да задържим цените без промяна. Ще преценим дали и кога да има промяна в цените за 2022 г.

3. Преди няколко месеца стартирахме онлайн магазина на ССС за българския пазар. Очакваме приходите от него при непълна година да са между 15 и 20%. За 2022 г. предвиждаме да надхвърлят 30%. При ССС групата делът е над 40%.

4. За 2022 г. планираме да открием 5-6 магазина ССС и 3-4 магазина от новата верига HalfPrice. Очакванията ни за ръст на приходите са оптимистични - между 20 и 30%.
Иван Георгиев, регионален мениджър на Starbucks за България:

Очакванията ни са да завършим 2021 с 30% ръст

1. Не открихме нови обекти. Приходите следват тенденция на бавно възстановяване от предпандемичните нива, като очакванията ни са да завършим 2021 с 30% ръст спрямо 2020.

2. През 2021 успяхме да задържим продажните ни цени, такива каквито бяха и през 2020 г., но продължаващото увеличение на цените на основните суровини, електричество и повишаването на заплатите на нашите служители съответно ще доведе и до леко повишаване на цените на продуктите ни, което ще бъде по-ниско от нивото на инфлацията. Тенденцията през 2022 е сериозно увеличение на цената на суровото кафе в световен мащаб, както и на опаковките, породено от логистичните трудности и липсата на работна ръка в сферите на отглеждане и производство. Наблюдаваме внимателно промените и, ако те са значителни, ще предприемем промени в цените.

3. Делът на онлайн продажбите продължава да се увеличава и очакванията ни са за 2021 да достигне 11%. През 2022 г. очакваме да запазим същите нива и растежът да спре или поне да се забави значително.

4. През 2022 г. планираме отново да възстановим откриването на нови обекти. Работим по редица нови проекти, които са в напреднала фаза. Очакваме приходите да се възстановят напълно спрямо предпандемичната 2019 г. Не очакваме определена продуктова група да има по-голям растеж спрямо друга.

Интервютота взе Мара ГЕОРГИЕВА