Намаление - на 100 метра от Вас

Компаниите за мобилни услуги с добавена стойност се разрастват отвъд sms игрите

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Мъглявият кеш

Сигурно сте чули за тв играта "Големият кеш 2", която тече от началото на октомври. Партньори са "Глобул" и "Виваком". На сайта bigcash.bg е записано, че организатор на играта е компанията Westbul, която не е регистрирана в България. Фирмата, която управлява рекламната част на "Големият кеш 2", е "Делта мобайл", собственост на "Уинбокс". Това включва рекламната кампания, покупката на рекламно време по bTV и заснемането на тв продукцията заедно с продуцентската фирма No Frame Media, обясни Константин Костов, изпълнителен директор на "Уинбокс". Според него техническото изпълнение на играта е дело на Ebg.bg. Тази информация бе потвърдена от "Виваком", партньор на "Големият кеш 2". От "Глобул" обаче отказаха всякакъв коментар.

Константин Костов заяви, че наградният фонд е осигурен от Westbul и "Глобул". Според него Westbul е инвестиционна компания, регистрирана в ЕС, представлявана в България от търговски пълномощник. Константин Костов допълва, че компанията не търси масова популярност.

Освен непрозрачния източник на средствата има съмнения, че играта е хазартна, въпреки че тя не е регистрирана в Държавната комисия по хазарта (ДКХ). "Мисля, че организираната игра е хазартна и компанията няма разрешение за нейното извършване", смята Симеон Стойчев, сътрудник в "Евро-български правни консултанти", позовавайки се на чл. 37 от Закона за хазарта. Другият му аргумент е, че наградите в "Големият кеш 2" вероятно са за сметка на приходи от sms на участниците, което според чл.31 се характеризира като хазарт. "Служители на Държавната комисия по хазарта извършват проверка относно организирането и провеждането на играта", коментира Калоян Кръстев, председател на ДКХ. "Капитал" ще ви информира за резултата от проверката.

Sms игрите са най-лесният начин да печелите от хората, докато си седят вкъщи. Това е мантрата в бизнеса на компаниите в сферата на т.нар. услуги с добавена стойност. Те осъществяват комуникационното трасе между телекома и неговите клиенти, от една страна, и доставчика на продукт или услугата - от друга.

Сред най-популярните неща, които се предлагат, са "поздрави, гласувания, забавни услуги и др., реализирани в тв и радиопрограми, микроплащания в уебсайтове, персонални услуги с добавена стойност (гадатели, оракули, консултации), съдържание за мобилни телефони (мелодии, игри и др.), мобилен маркетинг", обяснява Веселин Кънев, изп. директор на Mobio, една от компаниите в сектора.

Към тях ще добавим SMS паркирането и онлайн игри и услуги за възрастни, изискващи изпращане на платено съобщение.

"Наши основни клиенти са национални  тв медии, продуценски къщи, застрахователни компании, интернет доставчици, банки, и др.", уточнява Яна Григорова от "Тексбридж", още един доставчик на услуги с добавена стойност.

Първоначално този бизнес започва от импулсни телефони, продажба на мелодии и лога и sms с промоционални кодове на продукти. Към момента най-доходоносни обаче са игрите в партньорство с медии и микроплащанията, отбелязва Веселин Кънев. Нарастващите продажби на смартфони заедно с подобрения хардуер на таблетите също са силни фактори за развитието на мобилния маркетинг. "Очаквам реализирането на все повече услуги с добавена стойност, които имат чисто практическо приложение", прогнозира Кънев.

Бизнесът е кампаниен

и през 2009 г. се наблюдава спад. Приходите на "Войском" от услуги с добавена стойност например падат от 6.3 млн. лв. за 2008 г. до 2.6 млн. лв. през 2009 г. Въпреки по-слабите финансови резултати на повечето компании през тази година мобилните технологии разкриват огромен потенциал пред тях.

"Например разхождате се по улицата и получавате съобщение, че в магазина на 100 м от вас, от който често пазарувате, има отстъпки", обяснява Димитър Ганев, управител на "И-кард", която чрез своята фирма "Ню геймс" организира играта "Sms за милиони". "Дали известието ще е през Bluetooth, sms или по интернет, няма значение, технологията е готова, остава само логистиката между техническите изпълнители, оператора и бизнеса", пояснява Димитър Ганев. Въпреки спорното изискване за изпращане на ЕГН при регистрация в "Sms за милиони" "И-кард" е сред най-големите в сектора.

Относно бизнеса с мобилно съдържание, водещите телекоми "Мобилтел", "Виваком" и "Глобул" до голяма степен са в ролята на догонващи. На практика те са изпуснали възможността да създадат свои популярни портали с местно съдържание. "Българските телекоми не са достатъчно силни, за да наложат интегриран портал", смята Христо Тучев, изпълнителен директор на "Интерактив медиа сървисис" (IMS). За успешен пример той дава iTunes, откъдето американските потребители могат да закупят цифрова музика, филми, тв предавания, софтуер, книги, подкастове и игри. "[Липсата на подобен местен проект] забавя отварянето на пазара към нови технологии", заключава Христо Тучев.

Мобилните оператори имат интерес от услугите с добавена стойност, тъй като те са перспективни източници на приходи. Приходите се делят между оператора и доставчика, като коефициентът зависи от конкретната сделка. В зависимост от играта операторът чрез своя медиен бюджет купува рекламно време, което придава допълнителен мащаб на играта. В "Sms за милиони" и "Големият кеш 2" доставчикът е технологичен посредник между телекома и телевизиите, който обработва есемесите. Затова доставчиците на услуги с добавена стойност са регистрирани администратори на лични данни.

До края на редакционното приключване на "Капитал" не получихме данни за движението на пазара от другите компании в сектора: "Велти", "Войском", "Тера комюникейшънс", "Тексбридж", "Уинбокс" и "Аудиофон геймс".

"Интерактив медиа сървисис" (IMS) пък не е типичният доставчик на услуги с добавена стойност. Компанията работи по разнообразни продукти - от подвижни телевизионни станции до онлайн излъчването на световното първенство по футбол за България. Компанията подготвя и

IPTV оператор

който вероятно ще заработи през 2011 г. IPTV е разпространение на тв сигнал чрез интернет протокол и излъчването му директно върху телевизор. Сигналът на IMS е unicast, което означава, че потокът от информация се изпраща до уникален модул от мрежата, идентифициращ се с един адрес. Тъй като данните се пренасят чрез интернет, върху телевизора могат да се ползват многобройни услуги.

"Например от телевизора може да плащате сметките за ток и вода, да водите видеоразговори и да говорите по телефона чрез дистанционното", обяснява Христо Тучев. За да осъществи плановете си, компанията преговаря с финансов инвеститор. Все още не е известна под каква марка ще се разпространява IPTV услугата.

Ето по този начин доставчиците на услуги с добавена стойност ще се опитат да намерят пресечната точка между телевизия, телекомуникации и интернет. Остава да видим доколко успешно.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivanix avatar :-|
    ivanix
    • - 1
    • + 7

    Под носа ни се разиграва СМС-ХАЗАРТ... някои хора си затварят очите, а други трупат милиони.

    Нередност?
Нов коментар