Niama da poluchavate reklamni saobshtenia

Мобилният маркетинг ще предлага все повече развлечение и все по-малко хазартни игри

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

30%

от българите считат, че е важно за тях да имат достъп до социални мрежи през телефона, по данни от края на 2010 г. на IDC.
30%

от генерирания интернет трафик в мрежата на "Глобул" са от мобилни приложения. "Мобилтел" и "Виваком" не обявяват данни.

За мобилен маркетинг в България тепърва ще се говори. Все пак дори сайтовете на българските мобилни оператори не са оптимизирани за визуализация на смартфони. В същото време над 90% от българите избират телефона си според това колко е удобна клавиатурата, показват данните на анализаторската компания IDC.

Въпреки това има знаци, че интересът на рекламодателите към мобилния маркетинг се увеличава. Причината е, че притежателите на смартфони достигат критична маса, а това може да отпуши пазара и да доведе до създаване на повече българско съдържание и софтуер за телефони.

Продажбите на смартфони в България отчитат годишен ръст от 68% през първото тримесечие на 2010 г., сочат данни на IDC. За сравнение - търсенето на "обикновените" мобилни апарати за същия период пада с 26%.  Засега между 10 и 11% от телефоните в мрежите на "Виваком" и "Глобул" са смартфони ("Мобилтел" не обявява данни).

Ефектите от всичко това не закъсняват и вече ставаме свидетели на първите опити на дигиталните агенции да се възползват от възможностите на мобилния маркетинг. "От юни хората, закупили бутилка Beck’s, могат да ползват етикета от задната й страна, да го сканират с телефон с Android, поддържащ Flash, и така имат възможността да спечелят билет за фестивала Spirit of Burgas", дава пример Петар Шварц от компанията за разработка на мобилни приложения Melon.

За целта предварително трябва да изтеглите приложенията Becksperience и Adobe AIR от Android Market. "Появява се триизмерна анимация като augmented reality обект (софтуерът на телефон или компютър заснема физически обект и добавя на екрана дигитално съдържание към него - бел. авт.), който посочва дали резултатът от сканирането е успешен или не", обяснява Шварц.

От началото на юни "Карлсберг България" продава бутилки Tuborg с QR кодове на задния етикет (маркери, които заснети с телефон или компютър, водят като линк към уебсайт - бел. авт.). Така потребителите с iPhone и QR четец могат да сканират кода на бутилките. Заснетият от телефона код отвежда хората към профилите на Tuborg в социалните мрежи, отваря информация за предстоящи партита на марката или пуска музика.

За първите две седмици, откакто QR кодът е пуснат, от "Карлсберг България" отчитат общо 1000 сканирания - през официалния QR четец на марката Scan for fun, други QR четци и през сайта на Tuborg. Скоро ще бъде разработено приложение и за Android, информират от "Карлсберг Бъглария".

Ако оставим настрана въпросните две кампании, досега

мобилният маркетинг в България се базира основно на SMS-и

Очевидната причина е, че всички хора с телефони могат да получават и изпращат съобщения. В този тип кампании не става дума само за хазартни игри със съдействието на мобилните оператори, но и за промоции, в които хората сами избират да участват.

Сигурно се чудите какво може да накара хората да плащат за своето участие. "Най-честият отговор е лотария - възможност за спечелване на награди или пари. В кампания за маргарина "Калиакра" от 2009 г. заложихме на нещо по-различно – поискахме личното мнение на потребителите по някои въпроси, свързани с продукта, който обичат. Хиляди отговориха с охота и изпратиха по 4 SMS-а всеки. И си ги платиха. Защо? Защото го приеха така, както приемат телефоните си – като нещо лично", разказва Харитон Димитров от рекламната агенция Lowe Swing. Откликът, достигнат по време на sms кампанията, е 34.2%.

"Най-важното за SMS кампаниите е съобщенията да са поискани от потребителите. Бъдете креативни, за да накарате хората да полюбопитстват да получават SMS-и", съветва Харитон Димитров. Според него хората не са се наситили на SMS кампании, а по-скоро са се образовали.

"По-големият опит с мобилни промоции ги е направил по-взискателни и избирателни в кои да участват и в кои не. Още повече те си плащат за това участие. Наша скорошна кампания за "Пикадили" показа, че при добре премерена механика, награди, комуникация и прозрачност откликът на потребителите може да бъде в пъти по-голям от стандартните 3-5%", добавя Харитон Димитров.

Следващият сегмент от мобилния маркетинг, който се очаква да расте, са мобилните банери.  "Смята се, че техният CTR* е по-висок, но много зависи както от банера, така и от сайта", обяснява Владимир Жеглов, изпълнителен директор на "Дир.БГ". Неговият съвет към рекламодателите е мобилният банер да е поне 10 пъти по-лек от страницата, където се показва.

В България има около 15 онлайн услуги, които са оптимизирали съдържанието си, така че да се показва на мобилни устройства. Сред тях са основно новинарски сайтове и електронни пощи. Показателят за ефективност CTR надхвърля 1% във Vodafone Live, порталът на "Мобилтел" с 300 хил. уникални потребители на месец по данни на оператора. "При креативно предложение от страна на рекламната агенция банерът надхвърля 5% CTR", твърдят от "Мобилтел".

Конкурентният портал MyGlobul, достъпен единствено през телефон, пък привлича 350 хил. уникални потребители месечно по данни на втория мобилен оператор. Средният CTR в MyGlobul е около 8%, допълват от телекома.

Под 20% от българите ползват интернет на телефона си през мрежата на мобилен оператор, показват данни на IDC. Повече от половината, отговорили, че не ползват услугата, твърдят, че нямат нужда от нещо такова. Това е пореден знак, че голяма част от българите тепърва ще се запознават със същността на термини като мобилна операционна система и мобилни приложения.

Един от катализаторите на този процес в момента е услугата Facebook Zero - безплатен достъп до текстовото съдържание на социалната мрежа за абонати на "Мобилтел" и "Глобул" ("Виваком" ще разчита на официалното Facebook приложение).

Подобно на яйцето и кокошката с увеличените продажби на смартфони може да се очаква и ръст в българското съдържание, оптимизирано за мобилния уеб. Вероятно едва тогава повече бизнеси ще се заинтересуват от мобилен маркетинг. "Още повече че прагът на инвестиция е по силите и на фризьорски салон", посочва Харитон Димитров.

------

*CTR (Clickthrough rate) - съотношението между потребителите, кликнали върху банера, спрямо 1000 посетители, заредили банера.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pradinski avatar :-|
    pradinski

    CTR- всъщност това са промили, така ли? И фразата "Откликът, достигнат по време на sms кампанията, е 34.2%" е интересно все пак как да се тълкува? Ако е 34% е страшно високо, но ако има нещо скрито в изчисляването и това са промили, резултати все още са в сферата на пожеланията.
    Кой ще направи компетентно обяснение?

    Нередност?
  • 2
    pradinski avatar :-|
    pradinski
    • + 1

    Моля за корекция към горния коментар- Да се чете " ...високите резултати все още са в сферата на пожеланията. "

    Нередност?
  • 3
    andrian avatar :-|
    Андриан Георгиев
    • + 2

    CTR в текста се ползва за отклик на рекламни банери.

    34.2% са отклик от sms кампания, т.е всеки трети е участвал във всичките 4 фази на кампанията.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 4
    pradinski avatar :-|
    pradinski
    • + 2

    До коментар [#3] от "Андриан Георгиев":

    Благодаря.

    Нередност?
  • 5
    daks avatar :-|
    ДАКС
    • - 1
    • + 4

    ... и един мармот завива шоколада в станиол......

    Да имаш смартфон, пък някакъв скенер, пък да сканираш нещо си, но прди това да си свалил някакво си приложение специално за това което ще сканираш, както и да си си инсталирал нещо си заедно с още там нещо си и прочие и прочие глупости. И това само за да погъделичкаш маркетинг егото на некоя си фирма....

    Епа нема да стане. Не и аз. Не и много други хора.

    Нередност?
  • 6
    renegade avatar :-|
    renegat
    • + 2

    Нуждата поражда и желанието, много е важно, как ще се възприеме.

    Желанието възприето като неотделимо от нуждата. Желанието като нужда да си някъде където имаш нужда да си.

    Тогава успехът е гарантиран.

    Естествено е, че не може да се продаде нещо, от което хората не с нуждаят, но може да се продаде и промотира ЖЕЛАНИЕ, а от там и НУЖДА.

    Това е успеха на всяка кампания.

    Разбирасе самият продукт преди това и винаги трябва да е разработен и съобразен с тези нагласи на хората и да бъде ПОЛЗВАЕМ, а не нещо безмислено и насилствено представенокато потребно.

    Защото всичко рухва, още преди да е започнала каквато и да е промоция на каквото и да е.

    Нередност?
  • 7
    dimiterptsvetkov avatar :-|
    uran
    • - 1
    • + 1

    Мобилен маркетинг. Защо не?

    Нередност?
  • 8
    jubal avatar :-|
    jubal harshaw
    • + 4

    До коментар [#5] от "ДАКС":

    Не ти е ясна далаверата. Ползата от скенера е голяма там, дето qr-кодове се ползват навсякъде.

    Нема по-лесен начин да въведеш кратък текст (примерно адрес на уеб страница) в телефона. Ако искаш бързо да погледнеш нечий уебсайт преди да си го забравил, просто сканираш, цъкваш и си там. Особено, ако qr-code с адреса го плескат навсякъде, както е по развитите държави.

    Докато пазаруваш, може да смъкнеш кода на всеки продукт от опаковката, да прочетеш, примерно, къде се прави, кво влиза в него, откъде го карат, че даже и да сравниш цената с тая в супермаркета отсреща. Което прави лъже-промоции от български тип (три боклука на "невероятна" цена за зарибяване, а всичко друго с 20% повече) малко сложни.

    Това билети, пропуски и т.н. всичко върви със тия кодове. Особено удобно е като се пътува някъде с авиация, щото там опашките са най-досадни, но за концерти и т.н. е също супер, щото телефона ще го забравиш по-трудно.

    Да не говорим (вече доближаваме "мобилния маркетинг"), че разни купони и точки, на които се радват бабите в квартала може да ги събираш директно с телефона. Примерно казано.

    Та, не подценявай технологията, понеже още не са те научили как се ползва.

    Нередност?
  • 9
    dedka avatar :-|
    dedka
    • + 1

    Само искам да ви обърна внимание, че това, че населението е 7 млн., а сим картите - 10 млн. НЕ означава, че проникването на мобилните телефони е над 100%! Има хора с 2-3 сим карти, а в същото време има и хора без нито една. Първо проверете какво точно означава "проникване" - този термин означава каква част от тези 7 млн. човека имат сим карти. Т.е., ако сред тези 7 млн. все пак има 5 души, които нямат сим карта и мобилен телефон => проникването няма как да е над 100%, разбирате ли? Проникване не е просто население/сим карти*100. Непрофесионално е да се дават такива откровено грешни данни!

    Нередност?
Нов коментар