🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Урок по популярност

Как Facebook избира какво точно да ни покаже

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Две седмици преди Нова година и дните след 14 февруари са периодите, когато любовните връзки се разпадат най-често. Тази закономерност е изведена на базата 10 000 произволни статуса във Facebook, които съдържат думите breakup и broken up, загатващи за раздяла. Денят от седмицата, избиран най-често за прекъсване на връзка, е понеделник. Вероятността да ви бият шута в средата на август и навръх Коледа е най-малка, твърди визуалният журналист Дейвид Макендлис, автор на въпросното изследване.

Може да сте сигурни, че ако сте потребител на Facebook, сайтът знае за вас много повече от това кога сте се разделили с половинката си. За да разкъсаме информационната завеса, ще ви разкажем малко повече за алгоритъма на Facebook, по който той решава какво съдържание от кой приятел да ви покаже в определен момент.

Информацията е ценна не само за индивидуалните потребители, но и за бизнесите, които тепърва ще увеличават своето присъствие във Facebook.

Експеримент на сайта Daily Beast в продължение на един месец разбулва формулата, по която информацията се приоритетизира във Facebook. Тестовият субект се казва Фил Симонети, на 60 години. Авторите от DailyBeast изпробват върху него различни поведенчески модели. Първоначално приятелите му във Facebook са двайсетина души, чиято онлайн дейност изследователите от сайта също контролират.

Ако сте потребител на Facebook, вероятно сте забелязали, че към момента информационният поток на социалната мрежа тече в две секции - водещи новини (Top News) и най-нови (Most Recent). Когато сте нов потребител на Facebook, всичко, което правите на сайта, се забелязва от точно нула души, въпреки че имате няколко приятели. Дори да сменяте статуси няколко пъти на ден, няма да се появите в новинарските потоци на приятелите ви. Това ще се промени едва когато те започнат да общуват с вас. Затова, ако сте бизнес или нов потребител на Facebook, трябва да натрупате повече приятели, които да кликат върху вашия профил.

Добре, а публикуването на какво точно съдържание ви изкачва нагоре в топ новините? Отговорът според DailyBeast е, че

Линковете са по-ценни от статусите

поради по-силната ангажираност, която предизвикват. Преглеждането на ваши видеоклипове и снимки има още по-голям ефект от линковете. Коментарите на ваши приятели допълнително повишават видимостта ви в социалната мрежа. Съветът на DailyBeast е, че ако искате да сте популярни във Facebook, в началото трябва да добавяте приятели, които нямат твърде големи мрежи от съмишленици. Така те ще ви виждат по-често, ще общуват с вас чрез коментари, кликове върху Like бутона и постепенно ще увеличат и вашето присъствие във Facebook.

От друга страна, чистото преглеждане и кликане непрекъснато върху съдържание на ваши приятели няма да ви даде предимство в техните новинарски потоци. Експериментът показва още нещо интересно: дори секцията с най-актуалните публикации не показва всички нови неща, качени от всички потребители в мрежата ви. По подразбиране броят на хората, чиито публикации ще виждате, е 250, като социалната мрежа определя кои да са на базата на своя алгоритъм. Освен това тази секция също се подрежда от Facebook. Може да регулирате кого да не виждате в потока от Edit Options най-долу вдясно, както и да увеличите броя на приятелите, от които да получавате известия, на 400 души, например.

Разследването на DailyBeast не претендира за изчерпателност и вероятно Facebook използва далеч по-научни методи при сортирането на съдържанието. Например инженерите на социалната мрежа наричат всяко късче информация в новинарския поток обект. Когато потребител взаимодейства с обекта чрез коментар или етикет върху снимка, се получава т.нар. предимство (edge). Оттам идва името на алогритъма на Facebook - EdgeRank. Създаването на обект също се счита за предимство.

"Ръбът" от своя страна има три компонента. Първият е индекс на привличане между създателя на информацията и потребителя, който го вижда. Ако ваш приятел често преглежда профила ви и ви пише често, неговият индекс на привличане е по-висок от показателя на стар приятел, с когото не сте говорили с години, обясняват от блога TechCrunch. Вторият компонент е тежестта на взаимодействието. Както научихме, коментарът е по-важен от бутона Like например. Последният елемент е темпорален - колкото по-старо е предимството, толкова повече време е минало, откакто той съществува, и затова неговото влияние намалява. Изброените компоненти се умножават един по друг, добавят се конкретните параметри на дадения обект и така се изчислява неговият коефициент. Колкото по-висок е той, толкова по-голям е шансът да се появи в новинарския поток.

Описаната методология напомня SEO (search engine optimization), или правилата, благодарение на които можете да направите по-видимо съдържанието на сайта си при търсене в Google. С оглед на ръста на трафика към социалните мрежи няма нищо учудващо в това, че все повече маркетолози ще опитват да настройват публикациите във Facebook, така че да се разпространяват най-ефективно...

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    godmouth avatar :-|
    Постовете на някой друг
    • - 24
    • + 17

    Но нищо не се казва какво става, когато някой келеш-админ-модератор ти изтрие профила без причина и трябва да започваш всичко отначало. Глупав сайт.

    Нередност?
  • 2
    karla avatar :-|
    Karla Miyagi
    • - 22
    • + 30

    Нямам фейс глупост и колкото повече информация имам за нея , толкова повече се затвърждава решението ми да нямам...

    Жалко за зарибените! За чисто губене на време си има доста по-интересни сайтове в нета...

    Нередност?
  • 3
    richardmanfred avatar :-|
    richardmanfred
    • - 5
    • + 41

    Как да станеш популярен въс Фейсбук? Това звучи като наръчник за самолюбиви и/или комплексирани хора. Естествено съветите са полезни за хората, които рекламират някаква услуга или продукт и търсят популярност.

    Нередност?
  • 4
    zaza avatar :-|
    zaza
    • - 1
    • + 10

    Дълго време се чудя какъв е принципа, според който някой излиза в нюз фийда или не, също така и колко често. Забелязвам, че ако някой се ожени, скъса и т.н. излиза почти винаги.

    За останалите неща - основния принцип е колко често сте комуникирали с някого, колко често сте отваряли профила му, коментирали сте снимки и т.н. В такива случаи може да ви излизат дори негови коментари на "не общи приятели", а дори и само да е харесал статус на необщ приятел ... ще ви излезе статуса му.

    Мисля, че съществува и друг принцип - когато нещо е коментирано от няколко "общи приятеля" то излиза с по-голям приоритет. Също и на принципа колкото повече, толкова повече... но не знам дали има същата важност. Т.е. може 20 пъти да е харесано, но е по-важно ако е харесано от 3-4 общи приятеля или само един, но с когото редовно общувате.

    В крайна сметка основният принцип е житеяския - забелязват ви и ви пишат тези, на които пишете. Наскоро ми се оплака един приятел - никой не ми се обажда и не ми пише. При което го запитах, а ти на кого пишеш? Там обаче трябва да се внимава, защото ако на някого не му харесваш ще те сложи в игнор листа или въобще ще те изтрие.

    Относно фен страниците и групите - принципът е същия. Трябва да има активност под формата на линкове, когато те бъдат коментирани страницата става интересна за този, който ги е коментирал и ще се появяват и следващите линкове. Събитията, съобщенията и т.н. също могат да свършат някаква работа.

    Нередност?
  • 5
    sdafcef avatar :-|
    sdafcef
    • + 29

    Без да разбирам от SEO ми се струва, че в случая думата edge е използвана в смисъл на предимство - както в competitive edge - конкурентно предимство, т.е. нещо което дърпа даденото действие във фейсбук по-нагоре/по-видимо от другите.
    За това ми се струва, че edge трябва да се преведе на български не като ръб (което няма нищо общо с контекста), а по-скоро като предимство.

    Нередност?
  • 6
    maznio avatar :-|
    str2sarcasm()
    • + 8

    Много информативно, както и коментарите на zaza и sdafcef. Благодаря.

    Нередност?
  • 7
    andrian avatar :-|
    Андриан Георгиев
    • + 12

    @sdafcef Преводът Ви е по-точен. Коригирахме статията.

    Нередност?
  • 8
    nikolinailieva avatar :-|
    NII
    • + 3

    Интересна и полезна статия!

    Нередност?
  • 9
    frankzappa avatar :-|
    Frank Zappa
    • - 2
    • + 3

    Прощавайте, но тези "алгоритми" (и на ФБ и на Гугъл) по-скоро ми звучат като прославената и загадъчна формула на Кока кола - елементарен маркетингов трик, зад който стоят изцяло комерсиални интереси...

    Нередност?
  • 10
    albenageorgieva avatar :-|
    albenageorgieva
    • + 4

    Тъй като стана дума за превода на edge, исках да спомена, че правилния превод според мене трябва да е или "рамо", или "връзка". Edge е връзката между два обекта, тяхното взаимодействие - всички обекти представляват мрежа, на която може да се погледне като decision tree, което се оптимизира с помощта на упоменатия алгоритъм. Думата няма нищо общо с предимство или ръб.

    За статията - страхотна и безкрайно интересна. Имам ограничен опит в дизайн на бази данни и общо програмиране, и такова четиво гъделичка тази добре забравена страст, която не успя да се материализира в професия.

    Поздравления за чудесния материал. Живея извън страната и Капитал е предпочитаният от мен български вестник.

    Нередност?
Нов коментар