🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Две за левче, моля! Клик...

Сайтовете за "групови покупки" дърпат е-търговията в България напред

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"За три месеца спестихме над 550 хил лв. на близо 7 хил. клиента." Тази информация е от 8 декември 2010 г. и няма нищо общо със студентския празник, а с един от най-новите и популярни модели за онлайн търговия по света, а вече и в България. Данните са от grabo.bg - най-посещавания български сайт, яхнал вълната на груповото пазаруване. Негов собственик и управител е серийният интернет предприемач Сребрин Ватралов, който стои зад други онлайн начинания като gepime.com, системата за SMS плащания wisdom.bg, позабравеният mp3-bg.com и други.

Над 11 000 е броят на заявените за покупка в сайта ваучери. В зависимост от избора на платежно средство потребителят може да има няколко дни на разположение, за да потвърди поръчката, заплащайки я. Част от хората се отказват по различни причини, така че реалните продажби са по-ниски, но все пак впечатляващи като размер. Така например в рамките на 48 часа в началото на декември сайтът получава 1711 заявки за пътуване до Истанбул на цена от 100 лв.

Ватралов се вдъховява да създаде сайт за "сделки на деня", когато в началото на годината прочита "изключително подробна статия за бизнес модела на Groupon.com, в технологичния блог TechCrunch". Groupon има най-големият бизнес за групово пазаруване в САЩ и наскоро отхвърли оферта за придобиване от Google, които бяха склонни да заплатят цена от порядъка на 6 млрд. долара.

Няколко месеца след идеята, в началото на септември сайтът grabo.bg е вече онлайн. Ватралов вижда голям потенциал в пазара на услуги. Явно не само той, защото към момента има над 12 сайта, заложили на този бизнес модел в България.

Пълен хотел

Хотел "Перун" е средно голям комплекс в Сандански. В рамките на 48 часа 670 души са си купили ваучер за пълен уикенд в хотела за 140 лв. Намалението е 50% от реалната цена, която би се платила за настаняване, храна и процедури. "Това в първи опит и засега е успешен", каза пред "Капитал" Иван Котев.

Бързото разпродаване е впечатляващо, макар финансовата изгода за хотела да е минимална, ако въобще я има. Въпреки това промоцията се смята за успех, тъй като е създала ефективна реклама. "Благодарение на нея вече виждаме по-силен интерес: обаждат се повече клиенти и познати", каза Котев.

Пълен автобус

Собственикът на "Бутик травел" Олег Маджаров също пробва за първи път продажбата през колективните сайтове. И засега нещата вървят надобре. Офертата на туроператора е за уикенд в Истандул за 100, вместо за 200 лв.

"Това е нашата антикризисна мярка. Всеки уикенд организираме екскурзии до Истанбул. Решихме 10 или 15 седалки във всеки автобус да са "нискобюджетни", разказа Маджаров. Купените ваучери могат да се използват до края на следващата година. Преди това са договорени по-ниски цени с транспортната фирма и с хотела, в който гостите се настаняват. 

Интересът засега е голям. При 500 планирани ваучери, реално поръчаните са вече над 1000. Този вид продажби играят ролята на предварителните записвания, които са любими за всеки туроператор или хотел, тъй като получава пари за нещо, което ще бъде използвано след месеци. Освен това бизнесът му става по-лесен за планиране.

По-добре услуги

Третият пример обаче не е толкова успешен. Той е на производителя на облеклата Etere. Въпреки апетитната оферта, реално платените ваучери са минимална част от очакваните. Веселин Славчев смята, че има разлика дали офертата е за услуга или за облекла. "В колективните сайтове се правят импулсивни продажби. Дрехата трябва да я пипнеш, усетиш, харесаш", каза той.

Въпреки това компанията има и положителен ефект от тази промоция. Посещенията в сайта на веригата са се увеличили рязко, пораснал е и броят на приятелите й във Facebook. Най-малкото е имало рекламен ефект.

Масов опит

Сайтовете работят по много прост, но ефективен начин. Собствениците им предоставят онлайн платформа, където търговци, които предлагат услуги (предимно) или стоки (рядко) могат да достигнат до голяма аудитория потенциални купувачи. Условието е да направят голяма отстъпка от цената - между 40% и 90%.

Първите български компании, които експлоатират актуалния в САЩ модел, започват дейност преди няколко месеца и оттогава буквално през седмица се появяват нови играчи. Към днешна дата сред тях са zadrujno.bg, bg.kolektiva.net, grabo.bg, deals.bg, slon.bg, imasdelka.com, napolovina.com и други.

Локална особеност на груповото пазаруване в България е, че то не е съвсем групово. Повечето от използващите модела сайтове наистина започват, като предлагат оферти, валидни само при продажбата на определен минимум поръчки. Впоследствие обаче търсенето показва, че това не е най-добрият вариант, съобразен с местните характеристики на клиентите и голяма част от сайтовете адаптират модела, като запазват идеята за "сделка на деня" и изключителните отстъпки, но премахват изискването за минимум продажби.

Данните на електронната платежна система ePay (която е само един от възможните начини за плащане) показват, че от 8 септември до 1 декември в сайтовете за групово пазаруване, които я използват, са направени 6026 транзакции за около 140 000 лв. По-песимистичните прогнози са, че общият им оборот за 2010 ще е най-малко 600 - 700 хил. лв. Източници на "Капитал", пожелали да останат анонимни, коментират, че към момента общо сайтовете за групово пазаруване са спестили на потребителите около 1.2 млн. лв., което е само част от общия им оборот, който до края на годината може да се увеличи значително.

Ситуацията, в която

Всички печелят

е една от причините за бързото разпространение на модела. Потребителите печелят услуги на ниски цени, каквито по друг начин не биха могли да получат. Това е и много добър вариант за подаръци, коментира Георги Маринов, изпълнителният директор на "Датамакс" - компанията зад ePay.bg. Според него е твърде вероятно покрай коледните празници популярността на подобни сайтове да се повиши още именно поради факта, че са много удобни за подаръци.

Собствениците на сайтовете печелят процент от реализирания оборот. В зависимост от самата услуга, която се продава, той варира между 10% и 90%. Средно е около 20 - 30 процента. "Процентът зависи много от типа бизнес, като оценяваме потенциала и предполагаемата му печалба, за да намерим разумен баланс и за двете страни", разказва Ватралов. Освен това част от ваучерите, които се закупуват, не се използват впоследствие, което също увеличава печалбата на посредниците и търговците.

Голяма част от търговците приемат сайтовете за колективни продажби като

Антикризисна мярка

Компаниите намират немалки преимущества в този вид търговия: те получават широка безплатна реклама и достъп до нови клиенти. Ако тези, които ползват услугата, останат доволни, се предполага, че могат да станат постоянни клиенти. Най-голямото предимство за търговците е това, че получават сигурна сума предварително. Ако един хотел продаде 500 ваучера за уикенд почивка за 100 лв., в неговата каса без много усилия ще влязат около 5000 лв. директно. Това е приход, който по време на криза може да е жизненоважен за някои фирми.

Колективните сайтове обаче създават и някои неудобства за търговците. В повечето случаи те работят или на минимална печалба, или на нула. Компенсира ги това, че имат безплатна реклама. Друго неудобство е хипотезата, при която се продадат много повече от очакваните ваучери и се получи свръхнатрупване на клиенти. Ако вземем пак примера с хотел, ако той има 50 стаи и продаде 500 ваучера, които трябва да се използват за три месеца, може да има недоволни клиенти заради липсата на свободни места.

Засега в България основната група търговци, които се възползват от сайтовете за колективни продажби, са тези, които предлагат услуги: козметични, туристически, хотели и ресторанти. Малко са производителите или вносителите на някаква стока.

Божидар Колев от "Технополис" коментира пред "Капитал", че би било трудно стоки като електрониката да се предлагат в колективните сайтове. "Маржовете в този бизнес са много малки. Трудно е да се даде отстъпка от 30 или 40%. А ако не е достатъчно примамлива, няма да има интерес към офертата." Веригата до момента не е участвала в подобна промоция. На същото мнение е и управителят на онлайн магазина notebook.bg Момчил Димитров.

"Вени стил" има друг опит. Компанията е производител на облекла с марката Etere. И веднъж вече е участвала с оферта в Grabo.bg. Собственикът й Веселин Славчев разказа, че ценообразуването така е направено, че да остава печалба дори и при 50% намаление. "Някои артикули компенсират други", каза той.

Много сме, силни сме

Повечето от собствениците на сайтове за групова търговия смятат, че силната конкуренция влияе добре на бизнеса им. Основната причина е, че се създава по-добра разпознаваемост на услугата, което води до по-голямо доверие сред потребителите. "Конкуренцията за момента е по-скоро нещо позитивно, защото вдъхва доверие към индустрията, а пазарът не е разработен до такава степен, че да има борба за клиенти или търговци, които да предоставят оферти", коментира Иво Апостолов, който управлява slon.bg. Според него зад малко от сайтовете стоят сериозни инвестиции и едва ли скоро ще има вътрешни консолидации на пазара. "По-вероятно е чувствителни размествания на пазара да дойдат от нови силни играчи или поглъщания на български сайтове от чуждестранни групи", твърди Апостолов. На обратното мнение е обаче Камен Кънев, изпълнителен директор на "Моите пари", които управляват сайта zadrujno.bg: "Консолидация определено ще има, както и очаквам реално да се утвърдят не повече от 3-4 водещи портала", казва Каменов.

Представителите на различни видове онлайн бизнес, до които се допита "Капитал", са обединени около мнението, че високият интерес към сайтовете за групово пазаруване е изцяло положителен за е-търговията в България. Най-вече защото тя се нуждае от повече клиенти, които "да се престрашат" да пазаруват онлайн. А купуването на евтин ваучер за услуга е едно добро начало в битието на всеки бъдещ електронен клиент.

По темата работиха Зорница Маркова и Андриан Георгиев.

Кеш ли...?

Около 90% от плащанията в традиционните интернет магазини и аукциони в България се извършват чрез наложен платеж - т.е. пари в брой при доставка. Моделът на груповото пазаруване разчупва това статукво. Най-вече защото потребителите купуват ваучери, които получават по електронната поща на сравнително ниски цени и е много по-удобно за тях да ги платят онлайн. Сайтовете за групова търговия предлагат разнообразни възможности за плащане: ePay, EasyPay, виртуален ПОС терминал, PayPal, eBG, банков превод, плащане през банкомат. Най-популярна към момента е системата EasyPay, където клиентите плащат на каса в банка или друг офис. Въпреки това процентът на транзакциите, осъществени през електронни платежни системи, е чувствително по-висок (около 50%) отколкото при традиционните онлайн магазини, където по различни данни достига едва около 10% за България.
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.
    • - 4
    • + 19

    Гледам, чета и не вярвам на очите си..
    http://www.napolovina.com - общ брой "супер сделки", които са листвани до момента - 7 (седем) http://www.napolovina.com/order.php?offer_id=7
    При слон.бг положението е малко по-добро - 40 !!

    http://www.slon.bg/sofia/40-tazi-sybota:-postanovkata-%5C%22nevinnite%5C%22-samo-za-7-lv.-v-teatyr-199

    Това ли са "Големите играчи" на пазара? Със 7 оферти дори и на о-в Мауи, въобще не си в играта.

    Не, наистина, сигурно аз съм побъркан..

    Нередност?
  • 2
    reality avatar :-|
    reality
    • - 1
    • + 19

    Този брой упорито се опитва да ни убеди колко могъщо е станало оналйн пазаруването (или по-скоро поръчването)

    Нередност?
  • 3
    raicho avatar :-|
    Райчо
    • - 3
    • + 9

    До коментар [#1] от "bestbuy":
    Не си ти побъркан. В побърканата държава всичко е сбъркано. Звучи, като клише но това е истината.

    Нередност?
  • 4
    dimitrep avatar :-P
    Dimitre Petkov
    • + 7

    500 ваучъра по 100 лв. не са равни на 5000 лв. оборот, а 50 хиляди.

    Нередност?
  • 5
    ivoapostolov avatar :-|
    ivoapostolov
    • - 5
    • + 9

    СЛОН.БГ оперира от 1 месец, 40 сделки за първия месец не са малко, макар и целите ни да са по-високи.

    Нередност?
  • 6
    zaetta avatar :-|
    Ета
    • + 10

    Спестяването на тези суми предполага, че потребителите биха ги похарчили така или иначе, което не е съвсем вярно. Силата на тези сайтове е предимно в ипулсните, непланирани покупки.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 7
    seo avatar :-|
    Едуард Димитров
    • - 8
    • + 2

    Слона е супер, добре че прочетох коментарите и намерих този чудесен сайт :)

    Нередност?
  • 8
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.
    • + 1

    До коментар [#7] от "Едуард Димитров":

    Виж, като гледам сайтчето ти за СЕО, явно отскоро си в бизнеса и или не ги разбираш нещата, или си пряго заинтересувн от успеха на Слона :)

    Или си правиш майтап :)

    Нередност?
  • 9
    geoprofi avatar :-|
    Geo
    • - 1
    • + 6

    Гледам grabo, гледам и groupon (международния), чета и се чудя всъщност за кой работи този сайт, освен за себе си.

    Един търговец за да даде такава отстъпка (а тя реално е по-голяма от обявената на сайта, тъй като нещо трябва да остава и за грабо, а ако следват groupon то това нещо е 50-100% от заплащаната цена), си отрязва всякакви марджове и излиза на загуба от немалък брой клиенти. Единствения вариант да си избие загубата е тези клиенти да купят нещо повече от предложеното в сайта на момента, или да останат толкова очаровани и услугата да е такава, че да се възползват от нея отново.

    Шансовете това да станат, при положение, че аудиторията на такъв сайт по подразбиране е с ниска покупателна способност и силно ценово чуствителна, са нищожни. Профила на сайта показва 18-24 годишни като най-масовите му потребители, което само потвърждава горното.

    Самият бизнес пък ако масово се втурне в тази игра ще фалира много бързо, тъй като клиентите ще привикнат винаги да има драстични промоции и оттук нататък няма как да продължи да съществува този модел (клиентите ще ходят при търговеца с актуалната оферта, накрая всички ще работят само за grabo). Или трябва цените за редовни клиенти да станат х2 и всичко да минава през grabo, което естествено обезмисля всичко.

    Има не една и две хорър истории за groupon, дали някой бг търговец ще публикува впечатленията си от ползването на услугата – ще ми е интересно да видя със сигурност.

    Нередност?
  • 10
    minavasht avatar :-|
    Минаващ
    • - 2
    • + 1

    Маржовете търговците на електроника не са толкова малки, че да не могат да продават с 50% офф, просто нямат нужда. За пример woot.com, "дядото" на сайтовете на-половин-цена, 2-за-1, продава най-много дребна електроника.

    Нередност?
Нов коментар