Пазарувай социално

Сайтовете за групови продажби заработиха в България с обещания за безпрецедентни отстъпки

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Кино плюс пуканки за 2.90 лв. Уикенд в суперлуксозен СПА хотел за 150 лв. Вечеря в шикозен ресторант за 16 лв. И всичко това за двама души. Звучи  утопично, нали? Да намериш подобни оферти е трудно или направо невъзможно на българския пазар. Или поне доскоро беше така. Една наглед проста бизнес идея е на път да промени това. Става дума за т.нар. сайтове за групови продажби, които започват да действат и на българска земя.

Каква е концепцията

Идеята се заражда преди няколко години, когато в САЩ няколко сайта за пръв път се опитват да въведат така нареченото социално пазаруване. Тя е толкова проста, че всеки човек се плесва по челото и си казва "как не съм се сетил досега". Търговецът предлага на клиентите си продукт или услуга със страхотна отстъпка - обикновено над 50%, ако сайтът за групово пазаруване осигури над определения от продавача минимален брой клиенти. След достигането на този брой сделката е валидна и купувачите получават по мейла ваучер, който принтират, и представят на търговеца.

Идеята за социалното пазаруване очевидно се харесва на потребителите. Затова и някъде през 2008 г. настава истински бум на подобни сайтове. По това време стартира и сегашният абсолютен лидер в бизнеса www.groupon.com

Ползите от груповото пазаруване за малките фирми, особено новосъздадените, са значителни. Промоционалните оферти реализират голям брой продажби за търговеца, и то за кратко време. Обикновено намаленията продължават до два дни и през този кракът период носят продажби, които компанията иначе би реализирала за много по-дълъг период. Въпреки че нормата на печалба за продавача е по-ниска (а и я дели със сайта за групово пазаруване), предимствата са видими с просто око: фирмата бързо получава парите от ваучерите, има достъп до нови клиенти без никакви разходи за реклама и продуктите й стават по-бързооборотни. И не на последно място - много клиенти никога не ползват закупените ваучери. От Groupon изтъкват и друго предимство за търговеца: клиентите на сайта харчат средно около 60% над стойността на ваучера.

Бизнес моделът на сайтовете като Groupon успява, защото осигурява на клиентите невиждани оферти във време на криза. По-голямото им постижение обаче е, че обединяват в едно пазаруването и дейността на социалните мрежи, които се опитват да монетаризират огромните си аудитории. Растежът на сайтовете за социално пазаруване е впечатляващ: при създаването му през ноември 2008 г. Groupon има 400 абонати, а в момента те са над 4 млн. Компанията вече присъства във всички големи американски градове, а неотдавна придоби свои клонинги в Германия, Русия и Япония. В момента сайтът се оценява на над 1.5 млрд. евро. Според последните пазарни слухове Yahoo подготвя оферта за придобиването му на стойност 3 млрд. долара.

Съвсем естествено глобалният бум на този вид сайтове достига и до България, макар и с малко закъснение. През последните няколко месеца у нас бяха създадени няколко такива портала, като например "Задружно" (zadrujno.bg), "Колектива" (bg.kolektiva.net) и "Грабо" (grabo.bg), които оперират основно на територията на големите градове.

"В момента онлайн пазаруването в България е много спорадично. Надяваме се сайтове като нашия да стимулират целия процес и да създадат общност от потребители", казва Камен Кънев, изпълнителен директор на "Задружно". Порталът вече предлага не само стоки и услуги, но и кампании, като например дарение за отбора по математика от СМГ, което да подпомогне участието му на международно състезание в Принстън. "За нас силата на групата не се крие само в това да намерим най-добрата цена или най-добрата оферта. Хората трябва да разберат, че могат да се обединяват за постигането на конкретни цели", уточнява Кънев.       

Директорът на "Задружно" разказва, че в началото някои търговци са били доста скептични към идеята да дават толкова големи отстъпки. Досегашните сделки обаче демонстрирали ползите за тях. "Имаме партньори като козметични студиа, които сега започват бизнеса си и чрез нас без никакви пари за реклама получиха над 200 нови клиенти, които ще обслужват два месеца напред, дори на тази ниска цена", споделя Кънев. Сайтът работи с над 50 търговски партньори и постоянно добавя нови. Според собствените му оценки досега е спестил на потребителите си над 110 хил. лв., т.е. е дал средна отстъпка от 68% при 2176 покупки. Засега има голяма разликата между дела на предлаганите услуги и стоките, като съотношението е 90% към 10% в полза на услугите. Плащането на предоставяните от българските сайтове услуги става чрез дебитни и кредитни карти, но за разлика от други държави е възможен и банков превод.  

"Този бизнес модел се посреща положително въпреки вродената скептичност на българина. Съответно ние правим всичко възможно да покажем, че той работи и че всеки би могъл да се възползва пълноценно от него, без по никакъв начин да бъде ощетен. Презумпцията, че, плащайки по-малко, може би ще получиш по-малко, е успешно опровергана от нас, стараейки се да бъдем коректен посредник между търговеца и клиента", казва Дима Костова, маркетинг директор на "Колектива", който е част от Rebate Networks, собственик на над 25 сайта за дневни оферти в цял свят. От фирмата уточняват, че отчитат най-силен интерес на потребителите към посещенията на театрални постановки и кинопрожекции, към  ресторанти и разкрасителни и релаксиращи процедури. Мениджърите на "Колектива" посочват като един от най-големите си успехи продажбата на близо 6000 билета за кино със 76% отстъпка в рамките на 72 часа в началото на октомври. Според Дима Костова тази сдeлка е прецедент в онлайн търговията у нас.

"Търговци, които нямат ясно обявени цени или начин на работа, не биват одобрявани за работа с нас. Част от процеса е проверката на регулярните цени на всеки търговец, за да бъде гарантирана реалната отстъпка, която нашите клиенти получават", допълва Костова.

За разлика от останалите си конкуренти, от "Грабо" не изискват минимален брой клиенти, за да бъде сключена определената сделка с отстъпка.  Точно по това порталът се различава от общия бизнес модел на сайтовете за групови продажби. Създателите от пловдивската фирма "Грабо медиа" добавят също така, че подготвят различни интерактивни нововъведения и игри, чрез които да привлекат повече потребители в общността.

Интересна особеност на българския пазар е, че за разлика от западния модел, където потребителите веднага споделят информация за някакъв продукт, клиентите в България първо искат да опитат услугата, преди да я препоръчат на приятели, разказва Камен Кънев от "Задружно". Основна цел на българските сайтове ще е да стимулират по-силното социализиране между потребителите. "Българските потребители асоциират думата колектив с кръжоци, бригади и т.н. от соц време и бягат от подобни упражнения", казва Кънев.    

Мениджърите на българските сайтове за социално пазаруване не разкриват при какъв марж работят, но според запознати нормата на печалба върви между 15 и 50% в зависимост от сайта и съответната оферта. Според неофициални данни Groupon и други големи западни портали взимат около 50% от общите приходи. През август водещият сайт за групови продажби в света постигна един от най-големите си успехи, като само за един ден продава 441 000 ваучера от 25 долара за пазаруване за 50 долара във веригата за дрехи Gap. Това според анализатори ще донесе на Groupon 5.5 млн. долара. Такива обеми на българския пазар са немислими. Но пък груповото пазаруване със сигурност има бъдеще у нас. Особено в условията на свити доходи...   

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    miki_bg avatar :-?
    miki_bg
    • - 5
    • + 9

    Статията е много добра, но не изчерпва всички големи страници за групово пазаруване на българския пазар. Липсва www.deals.bg, който не отстъпва на горните три.

    Нередност?
  • 2
    ariman_info avatar :-?
    Ariman
    • - 2
    • + 4

    Интересна идея, регистриран съм в задружно, но ми пращат само оферти за пилинги и коламаски, явно това е женския сайт ;-)
    deals.bg е малък сайт, затова според мен не е включен, макар че има интересни оферти.

    Нередност?
  • 3
    miki_bg avatar :-?
    miki_bg
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#2] от "Ariman":
    По какво съдите, че дийлс е малък сайт?

    Нередност?
  • 4
    deniruk avatar :-|
    Deni Ruk

    Има и още един, на който съм попадала - imasdelka.com

    Нередност?
  • 5
    vtodorov79 avatar :-|
    vtodorov79
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#3] от "miki_bg":

    дийлс е малък сайт, който основно краде и копира от другите сайтове - и най-вече от grabo.bg. Прави ми впечатление, че крадат и копират всичко, от дизайна, през текстовете до офертите.
    Незнам докъде ще стигнат така, но най-интелегентно направените сайтове, с най-хубави сделки са grabo.bg и bg.kolektiva.net

    Нередност?
  • 6
    combainero avatar :-?
    combainero

    Здравейте, занимавам се с подобна дейност и скоро попаднах на добър интернет магазин с много възможности на добра цена,което ме радва, че все пак кризата има и добри страни, който се интересува може да го разгледа на следният адрес mubuddy.com

    Нередност?
  • 7
    materialite avatar :-|
    materialite
    • - 1
    • + 1

    Дийлс.бг го няма в статията, защото според мен, когато е била писана, сайтът не е съществувал.

    Нередност?
  • 8
    olik avatar :-|
    olik

    Лошото е, че за 75% ваучери с отстъпка за услуги като кола-маски, пилинги, епилации, подстригвания и тому подобни получаваш също толкова качествена услуга. Ако цената е с 75% отстъпка те гледат на кръв и те обслужват през пръсти. Жалко, но факт.

    Нередност?
  • 9
    deathripple avatar :-|
    deathripple

    Аз съм регистриран в http://www.grupovo.bg и за сега съм доволен. Няколко пъти съм си купувал ваучери за ресторанти, а за приятелката ми разни козметични процедури и обслужването винаги е било на ниво...явно си подбират внимателно рекламодателите.

    Нередност?
Нов коментар