Кои са най-търсените технологични професионалисти през 2020 г.

Технологичният сектор, който продължава да дава заетост на голям процент от работещите у нас и по света

Кои са най-търсените технологични професионалисти през 2020 г.
Кои са най-търсените технологични професионалисти през 2020 г.
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

2020 г. безспорно е белязана от събития, които промениха не само начина на живот на всеки един човек, но и дейността на бизнесите във всяка една сфера. И докато някои сектори пострадаха сериозно от COVID-19 пандемията, то други се възползват от новосъздадени възможности и продължават да развиват своята дейност успешно. Един от тях е именно технологичният сектор, който продължава да дава заетост на голям процент от работещите у нас и по света. Ето и кои са сред най-търсени професионалисти в него през 2020 г., както и какви възможности за реализация съществуват у нас за тях.

Софтуерни разработчици (web, software, applications, mobile developers)

Безспорно, разработчиците на софтуерни продукти са сред най-търсените и добре платени специалисти от технологичните компании. Работата им обхваща целия бизнес цикъл - от анализиране на изискванията, през моделиране на бизнес процесите и проектиране, до реализация на функционалността, изпитване и поддръжка на софтуерните продукти. Софтуерните разработчици специализират в различни програмни езици като C#, C/C++, Java, JavaScript, TypeScript, R, Kotlin, Python, PHP, Ruby, Scala, платформи като .NET и много други инструменти, според необходимостта за съответния софтуерен продукт. За тези позиции повечето компании изискват познания по няколко от споменатите езици и инструменти, аналитични и технически умения, както и предишен опит и работа по проекти.

Cloud Архитекти и Cloud Специалисти

Облачните експерти са все по-търсени, но се откроява и недостигът на висококвалифицираните специалисти в тази област, което се обуславя и от завишените изисквания за тяхната експертиза, а именно - концентрация на широк набор от компетенции на едно място. Един облачен архитект трябва да разбира водещите облачни технологии (частни и публични), да познава най-добрите архитектурни практики от последните 10-15 години, да разбира нуждите и спецификите на бизнеса и как облачната архитектура може най-добре да оптимизира и автоматизира съответните бизнес процеси в облака. Облачните специалисти трябва да имат и оперативни познания за различните операционни системи, езици за програмиране, защита и сигурност на данни, управлението на ИТ услуги и автоматизация и др. Много бизнеси се ориентират към водещи публични облачни решения от Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure, Google Cloud Platform и съответно изискванията към кандидатите са да имат опит и експертиза с тях.

Системни инженери и администратори

Това са хората, отговарящи за правилната и безпроблемна работа на софтуерните приложения и ИТ системи, а често и на хардуерните устройства, използвани от бизнесите. Освен задължителните технически и компютърни познания, от такива специалисти се изискват аналитично мислене, умения за бързо разрешаване на проблеми и възникнали казуси и отговорност към ИТ инфраструктурата. В повечето компании системните администратори се грижат за поддръжката на сървърите, съхраняването и запазването на цифровите данни, поддръжката на софтуера и антивирусните програми, както и на физическите компютърни машини и периферия. Добрите системни инженери поемат отговорността върху ИТ системите от началната фаза на интеграция, през отговорното стопанисване, контрол и оптимизация до реновирането на ИТ системите в една компания, за целите на бизнеса.

Специалисти по управление на данни (анализатори и инженери)

Търсенето на такива специалисти в големите компании нараства, тъй като организациите събират и обработват все по-голям обем от данни. Те се нуждаят от хора с правилните умения да консолидират, анализират, обработват и съхраняват цялата информация, която компанията събира за своята дейност, клиенти, партньори и др. В много от случаите става въпрос и за много чувствителни данни, което изисква допълнителни умения и квалификация на служителите на такива позиции, касаещи сигурността на данните.

Help Desk / Desktop Support професионалисти

Компании, които разчитат на обслужването на своите клиенти, обикновено използват Help Desk професионалисти, които да са на първа линия за предоставяне на навременно и адекватно обслужване и информация, както и разрешаване на възникнали проблеми. Служителите на тази позиция е важно да разполагат с добри технически и т.нар. "меки" умения, за да се справят успешно, както с възникналите техническите проблеми, така и с взаимоотношенията и комуникацията с потребители и клиенти. В много от случаите се осъществява контакт с чуждестранни клиенти на компаниите, което изисква и владеенето на чужди езици.

Ситуацията в България

Общото между вече споменатите професии е, че в последните години те са изключително търсени и у нас. Това се дължи на все по-големия брой компании, които инвестират в български ИТ специалисти, както и кадри, владеещи чужди езици. Най-добре платени остават специалистите по информатика и компютърни науки с възнаграждения повече от два пъти по-високи от средните за страната, по данни на Националния статистически институт след първата половина на 2020 г. Расте и броят на чуждестранните компании, които изнасят част от своите ИТ активности в България с цел по-високо качество и ефективност. Ето и кои са част от причините този модел да бъде успешен за тях, според Румен Манев, Директор Решения и Предпродажби в Модис България, глобален лидер в предоставянето на ИТ аутсорсинг услуги.

Защо България е предпочитана локация за развиване на ИТ проекти?

България е стратегически важна и основна дестинация за ИТ бизнеса на Модис в глобален мащаб. Основен определящ фактор за това е наличието на добре подготвени кадри в сферата на ИТ и съвременните технологии, с необходимите умения и опит в разработката на софтуерни продукти и ИТ архитектурни решения, управление на ИТ проекти, интеграция и поддръжката на ИТ инфраструктура. Нашите клиенти и партньори, сред които големи технологични и международни компании, са предимно от Западна Европа и САЩ. Друг важен фактор определящ България като предпочитана локация е именно географската и културна близост до държавите от централна и западна Европа, както и членството на България в ЕС. Партньорите ни оценяват и добрата среда за развитие на конкурентни ИТ / Аутсорсинг дейности в страната, както и развитите ИТ инфраструктура и комуникации.

От какви хора се нуждае ИТ/Аутсорсинг секторът в момента?

Не спира интересът към софтуерните специалисти, като най-търсени са програмисти с експертиза в C#, C/C++, Java, JavaScript, TypeScript, R, Kotlin, Python, PHP, .NET framework и други. Засилва се търсенето на DevOps инженери, както и специалисти в облачните технологии и системни инженери. По традиция, активно търсим и хора, владеещи чужди езици, предимно немски, английски, френски и други, за Service Desk позициите ни.

Какво привлича такива хора на работното място?

От доста време не става въпрос единствено за възнаграждението, макар то обикновено да е над средното за страната. Колегите ни се интересуват и от допълнителните придобивки в компанията, и най-вече, от възможностите за развитие - както професионално, така и личностно. Добрият баланс между инициативите за ангажираност и условията на труд в момента ни позволяват не само да привличаме талантливи колеги, но и да ги задържаме, като част от организацията ни. Все по-значим фактор са и проектите, върху които хората работят, като част от екипа ни. Ще дам пример с един от най-новите ни ИТ проекти по изграждането на глобална платформа за обучение и забавление на деца, с който успяхме да заинтригуваме и привлечем някои от най-новите си колеги в екипа, разработващ софтуерни продукти.

Как влияе пандемията от COVID-19 на бизнеса с ИТ услуги и решения и на заетостта в сектора?

Можем да кажем, че към момента секторът ни не е сред най-силно засегнатите от пандемията, като най-гъвкавите компании успяха бързо да се адаптират и дори да извлекат ползи от настъпилата ситуация. Нашите международни клиенти поддържат своя интерес към аутсорсинг на ИТ и бизнес процеси в България, което е предпоставка за стабилността на бизнеса и заетостта в сектора ни. Във времето белязано от знака на COVID-19, Модис остана близо до своите клиенти и заздрави партньорствата си, осигурявайки стабилност и гъвкавост на предоставените услуги, което доведе до наемането на повече от 150 нови колеги в най-трудния период, когато други компании съкращаваха. С нескрита гордост мога да споделя, че Модис навигира в кризата майсторски и с грижа и подкрепа за хората си успяваме да поддържаме нашия амбициозен курс на развитие и растеж. В момента активно продължаваме да търсим колеги с изброените по-рано компетенции и умения, а съвсем скоро очакваме присъединяването на нови проекти, с които да открием допълнителни позиции.