🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

L&D стратегията: Ключ към успеха в големите компании

Възможностите за професионален и личностен растеж все повече се приравняват към финансови стимули за всяка работна позиция

L&D стратегията: Ключ към успеха в големите компании
L&D стратегията: Ключ към успеха в големите компании
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Разполага ли бизнесът ви със стратегия за обучение и развитие на таланти? Експертите вярват, че тя може да бъде основният фактор, който да отличи компанията ви като атрактивен работодател и надежден партньор за бизнес. Проучвания показват, че кандидатите за работа, както и служителите в компаниите, все повече ценят възможностите за професионален и личностен растеж и дори ги приравняват към възнаграждението и останалите финансови стимули за всяка работна позиция. От друга страна, все повече клиенти и партньори работят именно с компаниите, въвели най-добри практики за развитие на своите таланти. Какви са те понастоящем и какъв е ефектът им за големите организации, разговаряме с Мария Начева, Learning and Development Manager в "Модис България".

Г-жо Начева, представете накратко себе си и дейността на "Модис България".

По настоящем ръководя отдел "Обучение и развитие" в "Модис България" и отговарям за екип от 12 експерти. Изключително съм щастлива от факта, че мога да приложа натрупания ми опит в тази област и да разкажа за добрите практики и инициативи, които прилагаме успешно. Самата аз вярвам, че всеки човек има безграничен потенциал и ролята на отдел "Обучение и развитие" е да открива и развива индивидуалния и организационния талант. Като сертифициран коуч, оценител на таланти към SHL и треньор, за мен е много важно да предлагаме висококачествени услуги на нашите служители, като се водим от световните тенденции в областта, както и от професионалните организации, задаващи стандарти в областта на човешките ресурси и развитието на лидерски умения като CIPD, ILM, SHRM, McKinsey & Company и SHL.

Компанията ни е един от най-големите работодатели в ИТ / Аутсорсинг сектора в България с близо 1400 служители. Вече над 15 години успешно предоставяме ИТ и инженерни решения с фокус иновации и дигитална трансформация (разработка на софтуер, облачни технологии, IT Service Desk, разработка на приложения и др.). Модис е част от Adecco Group - световен лидер в предоставянето на HR решения и една от 500-те най-големи компании (Fortune Global 500).

Колко важна е стратегията за обучение и развитие в такъв голям бизнес? Защо е важно в компанията да има такъв екип?

Стратегията за обучение и развитие дава ясна представа за планираните инициативи и активности, които предприемаме, за да подпомогнем компанията в няколко направления: привличане, задържане, мотивиране и ангажиране на служителите, промотиране на "Модис" като работодател, който инвестира в потенциала и развитието на своите хора, както и в създаването на култура, базирана на ценности. Изключително съм удовлетворена от това, че създадохме 5-годишна стратегия за обучение и развитие, която се базира на основните бизнес приоритети на локално ниво, съобразени с глобалните и съответно релевантни L&D цели.

Какви резултати постигнахте след нейното въвеждане?

Дългосрочната стратегия за обучение и развитие е доказателство за отговорното ни отношение спрямо личностното и професионалното развитие на нашите таланти. От друга страна, тя ни дава ясна визия за това какъв трябва да бъде нашият фокус, какви нови технологии и инструменти трябва да използваме и бюджетираме, както и как да подготвим нашите колеги за бъдещи проекти и позиции, предоставяйки им необходимите условия за повишаване на квалификацията.

Как влияе всичко това на бизнеса?

Стратегията ни прави и конкурентоспособни, тъй като с нея заявяваме дългосрочното си намерение да инвестираме в хората си и да развиваме техните таланти и умения, които допринасят за диверсификацията на нашия бизнес. Именно тук е ключова ролята на нашия екип за "Обучение и развитие" - да създаваме възможности за нашите служители те да се чувстват уверени в настоящите си роли, но и да търсят нови полета за изява, затвърждавайки вече съществуващите си умения и придобивайки нови такива.

До колко възможностите за лично и професионално развитие привличат кандидати за работа и задържат ценни кадри в компаниите?

Тези възможности привличат около 60% от нашите служители, според анкетите, които провеждаме с новопостъпилите колеги 3 месеца след започване на работа. Компания, която предлага различни обучителни програми и инициативи, е атрактивна за кандидатите, защото до голяма степен това говори и за ценностите и културата в организацията, които в нашия случай са насочени към квалифицирането и преквалифицирането на хората предвид новата дигитална реалност. Аз лично вярвам, че човек се учи всеки ден, и именно това е и посланието, което отправяме към кандидатите и нашите служители, че създаваме среда, в която всеки може да учи, да споделя знанията си, да не се страхува да греши, и най-вече, че разполагаме с необходимите ресурси и експертиза да ги подпомогнем в техния кариерен път. Всичко това създава увереност, че служителите могат да постигнат своите цели и да изпълняват задачите си по най-ефективния начин още от самото начало, както и че ще се приспособят бързо към работната среда, екипа и организацията.

Какъв тип академии и обучения създавате? Върху кого се фокусирате и какви умения целите да усъвършенствате?

Работим в няколко основни направления: развиване на лидерски, технически и езикови умения. Създаваме академии, насочени към опресняване и подобряване на езиковите умения на новопостъпили служители или академии за надграждане на знанията на по-опитни служители в организацията на френски, немски и английски език. Развиваме и академии с техническа насоченост спрямо бизнес нуждите ни и потенциалните бъдещи проекти, ключови за организацията и клиентите ни технологии, така че да повишим мотивацията и знанията на служителите с изявен интерес и талант в дадената сфера. Имаме и програми, свързани с развитието на лидерски умения, които таргетират различните нива мениджмънт в компанията. В допълнение, изградихме вътрешен каталог с различните обучения, достъпен за всички служители, адаптиран за виртуална среда във вътрешната ни платформа - Learning Management System. Благодарение на тази платформа всички служители имат постоянен достъп до обученията, които предлагаме.

През 2020г. стратегията ви за обучение и развитие получи международно признание от Stevie Awards for Great Employers.С какво се отличи тя от останалите номинирани?

Това е отличие, което има своята тежест на международно ниво. Гордея се, че компанията ни бе сред наградените, тъй като става въпрос за стотици малки и големи организации, които се борят за своето място сред най-добрите работодатели в света. "Модис България" бе единствената компания от страната ни с признание в категориите за обучение и развитие.

Нашата стратегия се отличава с ясно изразени стратегически цели и конкретен план за действие при всяка една от тях, както и с широкия ни обхват на действия. Фокусирани сме върху 3 основни области: развиване на лидерски умения, създаване на технически умения и компетентности и дигитализация на L&D услугите ни. Интегрирахме успешно и e-learning платформата на LinkedIn, което е голямо предимство за всички служители в дългосрочен план, защото имат постоянен достъп, по всяко време, от всяка локация, до повече от 5000 онлайн обучения и сертификационни програми. В реално време получаваме информация относно най-желаните обучения и часовете, прекарани в тях, което ни насочва при избора на обучения, които да включим в нашия вътрешен каталог.

Каква е прогнозата ви за развитие на най-добрите L&D практики през 2021 и следващите години? Какво ще посъветвате големите бизнеси?

Бих казала, че бъдещето е в дигитализацията и инвестирането в e-elearning платформи, като LinkedIn, Udemy, EDX, Coursera или други подобни, защото те водят до създаването на една култура на постоянно учене в организацията. Все по-често ще се говори за "gamification in learning", един прекрасен подход за ангажириране на обучаващите се и за по-бързото възприемане и дълготрайно задържане на информацията по забавен, практичен и интерактивен начин, който дава възможност на обучаващите да експериментират в една безопасна среда, виждайки последствията от действията си. Друга тенденция е bite-sized learning, който адресира спада в нивото на концентрация на учещите, както и дигиталната ера и все по-масовото използване на мобилни устройства като средство за обучение. При него информацията се разпределя на повече, по-кратки части, всяка свързана с по една конкретна обучителна цел, така че по-лесно учещият да я възприеме.

Моят съвет към големите компании е да инвестират в е-learning платформи, които позволяват затварянето на "knowledge gaps", споделянето и разпространяването на знания, ангажиране на по-големи групи от хора или екипи, въвличането им в различни инициативи и състезания, както и прилагането на "gamification" в предлаганите обучения. За да има ефект от L&D дейностите, те трябва да са обединени в L&D стратегия, съгласувана с бизнеса, промотирана и комуникирана от мениджмънта на всяко ниво. Необходими са и правилната технология и висококвалифицирани L&D специалисти, които да могат да работят по прилагането й.