🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Coursedot и обратите на съдбата

Как един от най-успешните български стартъпи премина от свръхрастеж към опит за оцеляване и адаптация в рамките на по-малко от година

Теодор Панайотов, изпълнителен директор на Coursedot
Теодор Панайотов, изпълнителен директор на Coursedot
Теодор Панайотов, изпълнителен директор на Coursedot    ©  Надежда Чипева
Теодор Панайотов, изпълнителен директор на Coursedot    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Днес не е като вчера и утре няма да е като днес. Това кратко правило важи за всички компании, чиито бизнес модели се оказаха несъвместими с реалността по време на пандемията от COVID-19, а по всяка вероятност и след нея. Един от успешните български стартъпи - платформата за IT обучения Coursedot, премина само за няколко месеца от свръхрастеж до опит за оцеляване и адаптация - не само към сегашната ситуация, но и към тази, която ще я последва.

През март Coursedot планираше отварянето на свой офис във Великобритания. Вместо това тя напусна своя собствен офис в София и започна да работи отдалечено - не само по финансови причини, а и защото в момента няма смисъл от постоянен. Въпреки това Coursedot има планове не само да направи пореден обрат на съдбата си, но и в бъдеще да стигне до крайната си цел - стъпване и налагане на американския пазар.

Преди да дойде вирусът

Coursedot е основана през 2015 г. и започва реална дейност през 2016 г. Дружеството работи като платформа за IT обучения - от едната страна са компаниите, които търсят специалисти, които да обучат техните служители, а от другата страна са въпросните специалисти - "трейнъри". Досега клиенти са ѝ били компании и организации от цял свят, а поне на теория бизнес моделът, който Coursedot ползва до март тази година, звучи доста просто - свързването на едните с другите, нещо като Uber за IT обучения. Но в случая простотата е само привидна.

Coursedot не прави обучения по масови програми - от едната страна всъщност са компании, които искат премиум обучение за вече висококвалифицирани кадри, които се занимават със специфичен софтуер. От другата Coursedot предлага само най-подготвените трейнъри на пазара, с възможно най-много сертификати. В момента в нейната платформа са се записали и са одобрени около 3300 преподаватели, което е повече от приличен процент от общия брой специалисти на такова ниво по света. За сравнение - към края на 2019 г. Amazon и Google имат общо под 1000 подготвени специалисти, които да обучават техните клиенти как да използват облачните им системи например.

"Uber не е подходяща аналогия. Това, което Uber ти дава, е постоянство - имаш приложение, което използваш навсякъде по света и те води от точка А до точка Б. Всеки може да бъде шофьор в Uber. В нашия случай трейнър в Coursedot може да стане само някой с достатъчен брой индустриални сертификати", казва Теодор Панайотов, изпълнителен директор на Coursedot.

Тази насоченост към най-високия клас IT обучения е само част от причината за успеха на Coursedot. Другата е структурата на компанията - в нея работят едва седем души. Всички останали, включително програмистите, които пишат кода на компанията, са контрактори. Никой от въпросните 3300 трейнъри не е служител на компанията. Големият плюс на тази структура не е само малкият постоянен екип, но и възможността Coursedot да осигурява обучения на места, където няма реално присъствие.

"Бизнес моделът ни беше ясен - над 80% от бизнеса ни беше физически обучения. Идва трейнър в дадена компания и обучава между 6 и 12 експерти в рамките на около пет дни", казва Панайотов. Резултатът е, че между 2016 и 2019 г. приходите на дружеството "Корс Дот" отчитат 1336% ръст - до 2.45 млн. лв., което я класира като 13-ата най-бързо развиваща се компания в Централна и Източна Европа според класацията на Deloitte Fast 50 CEE. Моделът работи - или по-точно казано, работеше.

Как се сменят три бизнес модела за една година

Още през март компанията напуска собствения си офис в Campus X. Към момента всички служители работят от вкъщи освен Панайотов, който работи от споделен офис. Това спестява разходи и към края на годината Панайотов казва, че тя е по-скоро около нулата като финансов резултат, но "леко надолу" при приходите, основно заради преминаването на някои обучения онлайн. "Леко надолу" не би било толкова лош резултат, ако не ставаше дума за стартъп, който е свикнал да расте с най-малко двоен темп през последните четири години.

"Когато дойде коронавирусът през март, аз лично трябваше да отменя 75 полета за обучения. Травел агентката ни щеше да полудее. От март досега сме имали едно физическо обучение", разказва още Панайотов. Според доклад на Training Industry 58% от всички обучения по света тази година са отменени или отложени. Панайотов казва, че "отложени значи отменени, защото с тази скорост на смяна на тенденциите това, което си заявил за обучение през 2020 г., през 2021 г. най-вероятно няма да ти трябва". Въпреки всичко, първоначалният бизнес модел не умира изцяло, а се променя спрямо ситуацията.

Едно от първите неща, които компанията забелязва, е, че докато бизнесът ѝ се забавя, други в същата сфера бележат неколкократен ръст - този на платформи като Udemy, Linux Academy, A Cloud Guru и др. - супербиблиотеки на абонаментен план, заредени с тонове видео- и писмено съдържание. Логично, когато IT компаниите свиват бюджетите си за обучения, от една страна, а самите физически обучения не са възможни, от друга, те се насочват към по-евтин и по-удобен вариант.

В крайна сметка Coursedot успява да смекчи удара от кризата чрез бърза адаптация към онлайн обучения, но в по-различен формат, отколкото при физическите. Между април и юни компанията започва обща програма със свой партньор, в която се обучават 500 инженери, работещи с облачната услуга Microsoft Azure. По-важно от смекчаването на удара обаче се оказва възможността оперативният бизнес модел да бъде преправен за среда, в която офисите са празни, а полетите отменени.

"Това, което направихме в програмата, не беше обичайната безкрайна онлайн сесия, а вместо това хората четяха сами и имаха връзка с трейнъра няколко пъти в седмицата. Обучението е разтеглено в няколко седмици вместо в няколко дни, хората идват подготвени за "лекцията", а и всички са гъвкави по отношение на времето, защото всички работят от вкъщи", казва Панайотов.

Това е и бизнес моделът, чрез който работи компанията в момента. Проблемът е, че той също не изглежда устойчив. Библиотеките за съдържание и уроци може да са големите победители в ситуацията, но има и губещи - традиционните компании за обучение, а Coursedot понастоящем все още залага предимно на този елемент.

Така Панайотов и екипът му се насочват към още една промяна - или по-точно фина настройка на сегашния модел. Новата цел е създаване на продукт, който не само да свързва търсещи обучение с трейнъри, но и да автоматизира някои процеси, например конкретно насрочени опреснителни тестове, които се правят изцяло софтуерно - и които науката подкрепя като оптимален начин за научаване на сложен нов материал.

Другата част от новия бизнес модел предвижда Coursedot да има своя собствена библиотека, която да събира в себе си огромно количество съдържание под всякаква форма и от всякакви източници - включително от компании като Udemy, фрийлансери и уроци по поръчка на клиент, изготвени от подизпълнители. Това ще направи някои компании на пазара не само конкуренти, но и партньори на Coursedot - заради борбата за клиенти, от една страна, и заради споделеното съдържание, от друга.

Нужни са пари. Много пари

Coursedot вече работи по въпросния нов продукт. Панайотов казва, че екипът има прототип, но реалистично той може да излезе на пазара около април 2021 г. при определени условия. Положителни сигнали идват и от клиентите, които имат достъп до прототипа, и от все по-големия брой кандидатури за сертифицирани трейнъри в платформата - като най-оптимистичната част е, че инициативата идва почти изцяло от тях, а не от Coursedot.

По-малката трудност е, че пълното завършване на продукта ще бъде скъпо удоволствие. По-голямата е, че бъдещите планове на Coursedot изискват още повече пари.

"Тази година ние се борим за оцеляване и адаптация, докато миналата година пораснахме двойно, както и годината преди това и тази преди нея. Трябва да подходим креативно във финансовото управление на компанията, да планираме следващите няколко години и да налеем пари в развойна дейност. Това си е цял R&D проект. За него трябват много пари и за разработка, и за продажби и маркетинг", казва Панайотов.

Собственият ресурс със сигурност не би бил достатъчен, затова Панайотов вече търси външно финансиране. До този момент в компанията има инвестирани над 1 млн. лв. - от фонда Eleven, от Уникредит Булбанк и две ангелски инвестиции от Светозар Георгиев и Васил Терзиев, съоснователите на "Телерик". Панайотов предпочита да остави сумата, за която преговаря компанията, като "изненада за по-късен момент", но все пак споменава, че става дума за по-високо финансиране, отколкото всички предходни инвестиции, взети заедно. Не е изключено парите да дойдат и от вече съществуващите инвеститори, които активно помагат на компанията в трудната ситуация.

Намирането на нов инвеститор се оказва нелека задача, при това не заради липсата на интерес към компанията. Самият Панайотов има сериозни резерви към това кой може да инвестира в Coursedot и дори в подобен критичен момент остава консервативно настроен.

"Има значение от кого ще дойдат парите, при това огромно. Ние търсим инвеститори с добавена стойност - сегашните ни инвеститори ми показаха и все още ми показват какво значи стратегически инвеститор. Такъв, който да го интересува ти да се развиваш и да ти помага, когато се бориш за оцеляването си, казва той. Аз съм отказвал финансиране няколко пъти - пари, сложени на масата. И от български, и от чужди фондове. В момента, в който вземеш пари от някой, това си е една женитба. Аз съм също толкова женен за инвеститорите си, колкото и за съпругата ми, с която имаме три деца."

Въпреки ситуацията Панайотов продължава да има големи амбиции за бъдещето на Coursedot. Крайната цел на компанията според него е САЩ, "а там няма смисъл въобще да стъпваме, ако нямаме поне между 6 и 8 млн. долара за харчене". Част от оптимизма му идва от това, че компанията "все пак е жива", докато много други в сектора на глобално ниво вече са фалирали.

На този фон - между икономическа криза и криза на бизнес модела, от една страна, и планове за години напред, от друга, стои очевидният въпрос дали има риск за самото съществуването на компанията. Отговорът на Панайотов е кратък - "винаги".

"Винаги има риск за съществуване на Coursedot. Няма какво да се лъжем, така е с всеки стартъп. Аз впрочем не харесвам думата "стартъп", защото звучи като "взехме едни пари, пък ще видим какво ще стане". Всяка компания с този размер - като брой хора, като оборот, е винаги застрашена", казва Панайотов. "Ние сме много малко хора с технологичен продукт, който ни позволява да работим сякаш сме много по-голяма компания. Затова и сме работили с огромни клиенти - американската армия, НАТО, британското разузнаване. Може да звучи впечатляващо, но всяко подобно обучение е и риск, защото всеки от тези клиенти може да ни размаже във всеки един момент, стига нещо да не е каквото трябва. И затова внимаваме много."

Все още няма коментари
Нов коментар