🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Иван, който води IT компании в България

Иван Джеферов помага на продуктови софтуерни компании да отворят офис в страната, като до момента е спомогнал за навлизането на две компании, а сега съветва още две

В бъдеще Иван Джеферов иска да се върне към това да бъде класически предприемач и да отвори своя собствена продуктова компания тук
В бъдеще Иван Джеферов иска да се върне към това да бъде класически предприемач и да отвори своя собствена продуктова компания тук
В бъдеще Иван Джеферов иска да се върне към това да бъде класически предприемач и да отвори своя собствена продуктова компания тук    ©  Надежда Чипева
В бъдеще Иван Джеферов иска да се върне към това да бъде класически предприемач и да отвори своя собствена продуктова компания тук    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Иван Джеферов помага на продуктови софтуерни компании да отворят офис в страната.
  • Ролята му идва по-скоро случайно, но се задържа.
  • До момента е спомогнал за навлизането на две компании тук - швейцарските Vereign и Totemo, а сега съветва още две.

Макар официално да е директор на местен клон на софтуерна компания, Иван Джеферов може лесно да твърди, че работата му е до голяма степен уникална. Всъщност сегашната му позиция на директор на местния клон на Totemo, швейцарска софтуерна компания за верификация в дигиталното пространство, е по-скоро част от по-голямата картина. Totemo е втората компания, която стъпва в България с офис и екип благодарение на Джеферов. През тази година същото трябва да направят още две дружества. Общото между всички тях е, че са компании със собствени продукти, които вкарват разнообразие в българския IT пазар и го отдалечават от корените му на аутсорсинг дестинация.

Самият Джеферов нарича себе си "довереник", като взема назаем (донякъде правилно, донякъде не) термин от правото. До голяма степен е така, защото работата му с различните компании започва в момента, в който той се срещне с тях и след това започне да събира екип в България с цел отварянето на офис. По този начин той се превръща в доверено лице за фирмите.

При неговия подход може да се направи и паралел с метода BOT (Build - Operate - Transfer, създай - оперирай - предай), при който той използва познанието си за местната индустрия, за да създаде офис, да го ръководи за известно време и след това да го предаде обратно на компания. Но, разбира се, само като директор в компанията, а не като собственик на местния офис, което е и разликата с традиционния BOT подход.

Отвори ни офис в България

Джеферов е на 31 години, завършил е информатика в Пловдивския университет и в продължение на години е програмист. "Имах и своя собствена софтуерна компания - Touch Awesome, но с другите основатели се разделихме. Имахме много силна 2016 г. и много слаба 2017 г., след което се скарахме по момчешки", казва накратко Джеферов. Touch Awesome продължава да съществува дори и без него, като предлага "разработчици под наем".

Малко след напускането си през 2017 г. през общи познати Джеферов се запознава с представители на швейцарската софтуерна компания Vereign, която разработва технология за верифициране на имейли. "Точно преди три години, през декември 2017 г., направихме събитие с тях в Пловдив, след което те бяха убедени, че ще направят офиса си в България. В Швейцария са административните и търговските дейности. В България се намира центърът за развойната дейност", разказва Джеферов.

В момента Vereign има екип от 20 души в България. Оперативно Джеферов вече не е в компанията, като я напуска през 2020 г., "но не заради лоши отношения, а защото бях спрял да се развивам и допринасям, така че го сметнах за логична стъпка". За 2019 г., последната налична в Търговския регистър, както и последната пълна с Джеферов начело, българското дружество "Верайн" е отчело приходи 1 млн. лв.

Още през същата година, този път чрез контакти от ръководството на самата Vereign, Джеферов се среща с представители на друга швейцарска компания в подобно направление, дигитална идентификация - Totemo Solutions. За разлика от Vereign, която все още може да се нарече стартъп, Totemo е компания с 20-годишна история и създава криптографски решения за имейл за големи корпорации, най-често банки. Общо фирмата има над 1500 корпоративни клиента.

От средата на 2020 г. Totemo има офис в България, а Джеферов е негов директор. Компанията събира екип в четири направления - софтуерни инженери, инженери по качество (QA), поддръжка и консултанти. "Каквито позиции има в Цюрих, такива има и тук", казва той. Българското дружество "Тотемо солюшънс" все още няма публикуван финансов отчет заради малкото време на българския пазар.

Далеч от аутсорсинга

Макар да попада в сегашната си роля по случайност, Джеферов бързо вижда, че в нея има по-голям смисъл, отколкото е очаквал. Не толкова във воденето на международни компании в България, а в представянето конкретно на продуктови такива. В IT сектора компаниите се делят условно на две - такива, които разработват свои собствени продукти, и такива, които разработват решения за клиенти по поръчка, т.е. IT аутсорсинг, макар проблемът с този термин да е, че включва прекалено много неща.

"Аз идвам от аутсорсинг индустрията, защото преди време имаше само такива компании тук. И дори да имаше някои интересни проекти, бизнес логиката е следната: когато някой има сериозна фирма, се старае ноу-хау да стои в нея и винаги най-важното остава за вътрешния екип. Когато остане някаква друга дейност, тя отива навън", казва Джеферов.

В България в IT сектора картината е смесена. Реално най-големите софтуерни компании в страната са продуктови, но не български, а чужди клонове. Най-големите чисто български компании най-често работят по решения за други клиенти. Според Джеферов причината международните компании да идват в България и, най-общо казано, в региона, не е, че тук е по-евтино. "Ако това беше причината, те щяха да идат в Индия", казва той.

Всъщност причините са многопластови - от една страна, България има много висококачествени специалисти, а от друга, пазарът на Запад е силно пренаситен и ограничен. Не само заради високите заплати, но и защото големите играчи като Google са позиционирани така, че да прибират специалистите още млади. А за един студент е трудно да откаже на Google, Facebook или Amazon.

Подобни, но малко по-различни, са проблемите и в България, където също е трудно да се събере първоначален екип, което Джеферов вече прави за втори път и по всяка вероятност ще му се налага поне още няколко пъти. "Най-ефективно се събират хора чрез лични контакти. Когато обаче си във фаза на растеж, подходът става различен, защото тези контакти все някога се изчерпват", казва той.

Текущата цел пред Totemo е именно тази - да премине във фаза на растеж и да разшири екипа си. Един от плюсовете на пренасищането на западния пазар е, че тук вече се отварят и мениджърски позиции. "В момента релокираме един германец от Берлин в София. Това за мен е голяма работа, защото преди пет години не би ми било комфортно да направя подобна оферта към човек от Германия, но днес София и Пловдив вече са достатъчно добри дестинации специалист да дойде, за да живее и работи."

И още две компании през тази година

В момента Джеферов съветва още две продуктови компании, които вече са взели решението за отваряне на офис в България. Все още не може да спомене имената им, но казва, че едната е австрийска и работи в сферата на анализа на данни, а другата - американска, която разработва продукт в сферата на видеоинфраструктурата.

Към края на миналата година все още не е ясно дали Джеферов би имал оперативна роля в компаниите, но така или иначе той ще бъде свързан с тях и ще им помага при разрастването на местния им офис. Не е ясно и колко време ще продължи да бъде директор на българския офис на Totemo, макар за момента да няма планове да променя позицията си.

"Аз помагам на компаниите, които влизат в България, докато не се разраснат и местният офис не стане стабилен. След това може да препоръчам друг директор, но важното е, че ще съм сигурен, че тази компания ще стои в България още дълги години. Тук ще развиват екип и ще харчат бюджета си", казва той.

В по-далечното бъдеще, Джеферов би искал да се върне към това да бъде класически предприемач, както и програмист. Казва, че иска отново да създаде своя собствена компания, този път продуктова, за да може да създава неща според своите собствени виждания. "Аз не държа да бъда директор. По-интересната работа е творческата, да създадеш нещо, което преди това го е нямало. Другата работа е готина, полезна е за хората, но творческата е най-висшата човешка работа за мен", завършва той.

Q&A

Какво казвате на компаниите, които все още не са решили дали да отворят офис в България?

- Когато искам да дръпна някоя компания към България, основно им казвам, че тук нещата се случват и има още много други компании, които са доказателство. Не е нужно те да инвестират конкретно в София, важното е да е България.

Нещо лошо ли са аутсорсинг компаниите?

- Има много готини аутсорсинг компании, но на макрониво личи, че пазарът се пренасити и за да оцелеят, те трябва да се специализират. Западноевропейците мислят по много конкретен начин: те искат да си купят нещо конкретно, направено от някой, който се е специализирал в тази насока. Ние сме генералисти, а те се специализират. И техният подход по мое мнение е по-ефективен.
Все още няма коментари
Нов коментар