🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

UiPath е най-успешният европейски износ на технологии след Spotify

Румънският стартъп сърфира по вълна от автоматизация до успешна пазарна капитализация

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пандемията ще отмине, но ефектите от нея ще останат още дълго. Заради работниците, които останаха у дома, много от процесите, които някога се случваха в офиса, трябваше да бъдат автоматизирани. Това ускори "роботизираната автоматизация на процесите" (RPA) - тавтологичен етикет за софтуер, който ги извършва. Вкусили автоматизацията, мениджърите искат още. Това желание обяснява как малко известната румънска компания UiPath успя да набере 1.3 млрд. долара капитал в първично публично предлагане на фондовата борса в Ню Йорк. Това я оцени на 30 млрд. долара, или повече, отколкото шведската стрийминг услуга Spotify постигна през 2018 г.

Всички корпоративни информационни технологии са автоматизирани. Но често различните системи на компаниите не си общуват. Данни от фактури или от софтуер, който няма функция за експорт, трябва да бъдат нанасяни на ръка. Напредъкът на изкуствения интелект или по-точно алгоритмите за компютърно зрение, които сканират документи или извличат данни, позволиха на UiPath и конкуренцията Automation Anywhere и Blue Prism да спрат тази скука.

Малък и специфичен пазар

Сайкат Рей от изследователската фирма Gartner изчислява, че пазарът е малък и тясно дефиниран, а продажбите през изминалата година са били не повече от 3 млрд. долара. UiPath и нейните конкуренти създадоха "платформи за автоматизация", които включват програми за идентифициране на задачи и такива, които да ги изпълняват. Като автоматизират все повече процеси, подобни инструменти създават свое собствено търсене. В по-широк смисъл, понякога наричан хиперавтоматизация, RPA може да генерира 30 млрд. долара на година през следващите от три до пет години, казва Рей. От консултантската компания Bain определят числото на 65 млрд. долара.

"Румънската компания вече успя в едно отношение - предложи повече доказателства, че Силициевата долина губи монопола върху брилянтните стартъпи."

Рич Уонг, компания за рискови инвестиции Accel

Независимо дали дефинирате пазара по-широко или по-тясно, UiPath се оценява на една трета от него. Подобно на Даниел Ек от Spotify, Даниел Динес основава UiPath през 2005 г. и я стартира отново през 2012 г. като доставчик на автоматизирана роботизация на процеси, но знае, че за да успее, трябва да мисли извън своя роден малък пазар и дори извън Европа. Преди пандемията компанията му инвестира усилено в световна дистрибуция. След това коронавирусът се появява точно навреме. Приходите почти се удвояват до 600 млн. долара и водят фирмата близо до печалба.

Очакват се сериозни конкуренти

Запазването на лидерската позиция няма да е лесно. Гигантите в корпоративния IT свят, включително Microsoft (където Динес за пръв път придобива опит) и SAP, се стремят да се намърдат на пазара. Те имат силни отношения с много фирми, могат да предлагат пакети от бизнес софтуер и да продават продуктите си евтино или да ги подаряват. UiPath няма защита, която да я предпази от тази яростна атака, споделя Зейн Крейн от брокерската Bernstein. Увеличението на цената на акциите през първия ден с 20% едва я върна обратно на нивото от частен рунд финансиране през февруари, който е скромен според последните стандарти за първично публично предлагане. И все пак Крейн смята, че пазарът е достатъчно голям. Много клиенти може да предпочетат специализираните продукти на UiPath пред пакет от RPA приложения от най-нова технология.

Румънската компания вече успя в едно отношение - предложи повече доказателства, че Силициевата долина губи монопола върху брилянтните стартъпи, сподеря Рич Уонг от фирмата за рискови инвестиции Accel, която е в борда на UiPath. Освен да принуждава компаниите да възприемат автоматизацията, коронавирусът принуди рисковите инвеститори да приемат срещите в Zoom и умните идеи извън обхвата на Tesla. Преди десетилетие три четвърти от ранните етапи на рискови сделки по стойност се случваха в САЩ. Миналата година същият дял сделки бяха сключени и извън страната.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар