Компаниите въвеждат автоматизацията след години колебание

Пандемията осигури повече роботи в заводите, складовете и бек офисите. Те са тук, за да останат

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Шефът на GM Мери Бара излезе на виртуалната сцена на 12 януари, за да представи BrightDrop. Новото логистично подразделение на автомобилния производител ще продава непривлекателни неща като ванове за доставка и автономни електрически палети, предназначени за използване в складове. Неща, които трудно биха развълнували някого.

Не се прозявайте - съобщението на Бара е последният знак за тиха, но мощна революция. "Сближаването на софтуера и хардуера, която наблюдаваме в критикуваните части на предприятията, сега се забелязва по етажите на всяка индустрия, която обслужваме", споделя изпълнителният директор на Rockwell Automation Блейк Морет. Неговата компания управлява мащабно производствено съоръжение в централата си в Милуоки, за да докаже, че автоматизацията й позволява да произвежда конкурентни продукти въпреки високите разходи за труд в Америка. Цената на акциите й се увеличи с 28% през изминалата година или с почти два пъти повече от индекса S&P500 на големите американски компании. Други бизнеси са се справили дори още по-добре.

От думи към повече дела

От години шефовете се хвалят, че са автоматизирали процесите си, но не са спечелили много от това. Covid-19 ги пришпори да подкрепят хвалебствията си с дела. Хернан Сенц от консултантската компания Bain смята, че американските компании ще инвестират 10 трлн. долара в автоматизация. Главният изпълнителен директор на дигиталната консултантска фирма Publicis Sapient Найджъл Ваз казва, че икономическият спад предлага на ръководителите перфектното прикритие. "Жестокият натиск за постигане на краткосрочни финансови резултати от страна на инвеститорите временно е спрял", казва той. "Фирмите не просто се връщат към нивата от преди пандемията, но изцяло преосмислят как работят", твърди Сюзън Лунд, съавтор на предстоящ доклад на McKinsey Global Institute. Скорошна анкета на компанията установява, че две трети от световните компании удвояват автоматизацията на процесите си.

Роботите са най-големият победител. Изследователската компания Robo Global прогнозира, че до края на 2021 г. инсталираните роботи в световен мащаб ще надхвърлят 3.2 млн. - двойно над нивото от 2015 г. Очаква се глобалният пазар за индустриални роботи да се увеличи от 45 млрд. долара през 2020 г. до 73 млрд. долара през 2025 г.

"Имахме огромно предимство по време на пандемията", споделя Майкъл Чико, който е ръководител на американските операции на японския производител на роботи Fanuc. Той казва, че производителите са били принудени да намерят начини да бъдат по-гъвкави заради изтощените вериги на доставки. Компаниите, които изнасят производствата си в други държави, се стремят да компенсират високите разходи за човешки труд с конструиран. А роботите стават все по-умели. Най-сръчните от тях вече могат да берат деликатни плодове като ягоди.

Глобалният пазар за индустриални роботи се очаква да се увеличи от 45 млрд. долара през 2020 г. до 73 млрд. долара през 2025 г.

Fanuc вижда голям ръст в търсенето на оборудване за обработка на материали и "съвместни роботи", създадени да си взаимодействат с хората. Тези "коботи" са особено полезни в електронната търговия, на която коронавирусът даде огромен тласък. Според приблизителна оценка пандемията доведе до увеличаване на буферните запаси на фирмите с около 5%. За да се противопоставят на това, те се запасяват с роботи, използвани в складовете, и които са произведени от фирми като GreyOrange и Kiva (които Amazon придоби през 2012 г., за да подпомогне електронната си търговия).

Трайните ползи

В момента коботите помагат за спазването на социална дистанция. Но според Дуайт Клапич от изследователската компания Gartner роботите, които носят стоките на работниците, ще бъдат благодат за производителността и след пандемията. Люк Дженсън от британската пратформа за онлайн доставка на храни Ocado, която е и пионер в роботиката, настоява, че индустрията с ниски маржове трябва да намери начин да задоволи ръста на онлайн поръчките с по-малко труд. Неговата компания вече обслужва по-голямата част от британските си клиенти само от три силно автоматизирани обекта. Американският търговец на дребно Kroger сега разширява внедряването на оборудване Ocado както в складовете, така и търговските си обекти.

Проучване сред ръководителите на вериги на доставки, публикувано на 13 януари от друга консултантска агенция - Blue Yonder, установява, че делът на фирмите с напълно автоматизирани центрове за изпълнение на поръчки може да се увеличи с 50% в рамките на година. И както казва Сударшан Сешадри от Blue Yonder: "Автоматизацията е само минимален залог, за да бъдеш считан за играч на пазара". По-голямото и дългосрочно влияние на пандемията може да бъде осъзнато по-добре чрез данните, които фирмите генерират от дейностите си, и от алгоритми, които да помагат за вземането на решения на момента.

Стюарт Харис от голямата американска компания за автоматизация Emerson казва, че "всеобхватното сензориране", което съчетава умни сензори и такива с изкуствен интелект, е помогнало на приходите от дистанционно наблюдение на компанията му да нараснат с 25% през изминалата година. Клиентите на Emerson варират от завод за химикали в Сингапур до латиноамериканска мина. Петър Тервиш от швейцарско-шведската фирма за индустриални технологии ABB също отчита бум на операциите от разстояние - от морски плавателни съдове до фабрики за хартия. Годишните продажби на подобни продукти на фирмата са се удвоили до 400 млн. долара в сравнение с нивата им от преди пандемията.

По-голямо приложение

Американският стартъп Drishti е измислил начин да приложи изкуствен интелект и компютърно наблюдение за анализ на натоварени видеозаписи на работници на поточни линии. Марко Маринучи от Hella, германски доставчик на авточасти, казва, че компанията е използвала инструмента на Drishti, за да анализира и отстрани проблеми на монтажна линия с голям обем. Това помага на производството й да се увеличи със 7% през изминалата година. Publicis Sapient автоматизира прогнозирането на запасите на голям европейски търговец на дребно, който многократно се оказва без наличности насред промяната на потребителските навици по време на пандемията. Софтуерът на консултантската компания позволява на клиента й да предотврати недостиг на топ 100 от продуктите му в 98% от случаите.

Не само производствените предприятия и складове се автоматизират. А и бек офисите. По груби сметки американската здравна система може да спести 150 млрд. долара на година благодарение на автоматизацията на рутинни дейности. Анализаторската компания Allied Market Research прогнозира, че глобалните продажби на продукти за автоматизация на процеси ще скочат от 1.6 млрд. долара през 2019 г. до почти 20 млрд. долара през 2027 г. През декември изгряващият в сектора румънски стартъп UiPath е започнал процедура за първично публично предлагане. Излизането му на борсата може да го оцени като за начало на 20 млрд долара. Американският му конкурент Workato заяви на 12 януари, че е набрал свежо финансиране от 110 млн. долара.

Най-голямата китайска онлайн империя Alibaba разкри миналата година резултатите от по-амбициозен проект с кодово име Xunxi ("бърз носорог"). Ален Ву, който управлява Xunxi, обяснява, че той включва дигитализиране и интегриране на цели вериги за създаване на стойност - от продуктов дизайн, доставка на части и производство до логистика и следпродажбено обслужване. Проектът позволи на продавачите в търговската платформа Alibaba да изпълнят персонализирани поръчки в рамките на дни, докато използват излишни наличности. Периодът от производство до доставка е редуциран от няколко месеца до две седмици.

Скептиците отбелязват, че историята е пълна с примери за технологии, които евентуално биха променили света и които са примамили шефове само за да се провалят да изпълнят обещанието си. (Помните ли блокчейна?) Ентусиазмът на компаниите за нови технологии може да отслабне, след като коронавирусът бъде преборен. Тези, които са пропуснали възможността за автоматизация - както вече много от тях го пропуснаха, защото бяха заети да се преборят с рецесията, причинена от пандемията, ще изгубят прикритието, за което говори Найджъл Ваз.

Оптимистите се противопоставят, че този път наистина може да бъде различно. Най-големите връщания към автоматизацията в миналото са ставали от огромни и добре капитализирани фирми. Напредъкът на технологиите и бизнес моделите днес позволява на по-малките да се насладят на същите предимства. Това би трябвало да увеличи търсенето на умни системи и с времето да намали цената им. И така нататък, в непорочен, напълно автоматизиран кръг.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар