Българско-американската LucidLink получи 12 млн. долара инвестиция

Сред инвеститорите в IT компанията са българският фонд BrightCap Ventures и софтуерният гигант Adobe

Съоснователят на LucidLink Георги Дочев (вляво) и водещият сделката от страна на българския фонд BrightCap Ventures Даниел Лорер
Съоснователят на LucidLink Георги Дочев (вляво) и водещият сделката от страна на българския фонд BrightCap Ventures Даниел Лорер
Съоснователят на LucidLink Георги Дочев (вляво) и водещият сделката от страна на българския фонд BrightCap Ventures Даниел Лорер    ©  Надежда Чипева
Съоснователят на LucidLink Георги Дочев (вляво) и водещият сделката от страна на българския фонд BrightCap Ventures Даниел Лорер    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Българско-американската софтуерна компания LucidLink е набрала още 12 млн. долара капитал. Така LucidLink вече има почти 20 млн. долара външно финансиране. Рундът от серия А е воден от фонда за рисков капитал Headline, а в него участват още българският фонд BrightCap Ventures, който и преди това беше инвестирал в стартъпа, както и американският софтуерен гигант Adobe, който влиза като стратегически инвеститор.

LucidLink е основана през 2016 г. от българина Георги Дочев и американеца Питър Томпсън. Компанията разработва технология, която позволява свръхбърза и защитена връзка до облачни услуги. Нейният продукт се използва основно от медийната индустрия, откъдето идва и интересът на Adobe като стратегически инвеститор.

Това е трети рунд на инвестиции в компанията - още през 2016 г. тя получава 1.6 млн. долара от BaseLine Ventures (който участва и в следващите два рунда), а две години по-късно набира още 6 млн. долара. Във втория рунд 900 хил. долара идват от българския фонд BrightCap Ventures, който специализира в компании с присъствие на американския пазар, който е основен за LucidLink още отначало.

С малко закъснение

Първоначалният план на LucidLink е да набере следващия си рунд финансиране през 2020 г., но той остава неосъществен. Съоснователят и технически директор на компанията Георги Дочев коментира пред "Капитал", че "с връхлитането на пандемията срещите ни с потенциални инвеститори започнаха да отпадат една след друга и за броени дни инвестиционните пазари напълно спряха да функционират". От компанията решават да прекъснат процеса по набиране на капитал и да продължат със собствени средства.

Едва месец по-късно бизнесът започва да бумти. Медийните компании из цял свят се насочват към решения за бърза и сигурна колаборация между дистанционни екипи именно заради коронавируса. За пример Дочев дава целите, които LucidLink си постави през 2018 г. - между 1 и 4 млн. долара годишно повтарящ се приход (ARR - показател, който се ползва от софтуерни компании с продукт на абонаментен план).

"Не само че комфортно постигнахме тази цел, но мога да кажа още, че по всички метрики, които следим освен ARR - като брой клиенти, брой крайни потребители, общо количество данни върху платформата ни и т.н., фирмата ни претърпя растеж от 15 пъти за последните 12 месеца. Всичко това беше постигнато, без да похарчим нито един долар за маркетинг и реклама, което недвусмислено демонстрира нуждата от нашето решение на пазара", казва Дочев.

Пазар по мярка

Дочев добавя, че най-важната промяна през последните две години за компанията е, че тя е открила "своя пазар по мярка" - тези клиенти, които не могат без нейния продукт. За LucidLink пандемията е изиграла ролята на мощен катализатор, превръщайки всяка организация в медийния бизнес в потенциален неин клиент.

"Най-трудният технически проблем за решаване е при видеообработката, която исторически винаги е била извършвана в локална офис среда и върху високопроизводителни файлови сървъри. Целият процес по видеопродукция изведнъж трябваше да се измести в облака, след като всички работеха от вкъщи. Оказа се, че ние сме единственото решение, което работи наистина добре за този сегмент от пазара, в резултат на което имахме огромен успех сред телевизионните, филмовите компании, както и маркетинг агенциите. В момента наши клиенти са най-големите телевизионни агенции и филмови компании в САЩ и техни известни шоута се произвеждат върху нашата платформа", казва Дочев.

Следващите цели на компанията в средносрочен план са достигането на 10 млн. долара ARR, което според Дочев трябва да се случи в рамките на следващата година и половина. Според него до момента фокусът на LucidLink е бил основно върху разработката на технологията, а сега стартъпът навлиза в следващ етап на развитие, при който основни ще са продажбите и маркетингът.

В момента в компанията работят 35 души, от които над половината са базирани в София. Планът е в следващите две години той да бъде удвоен, като и в момента има свободни позиции за България.

Q&A:

Сред инвеститорите личи името на Adobe. Като стратегически инвеститор ли влиза компанията и ще има ли по-специална роля, предвид че нейният бизнес модел от няколко години насам също залага силно на облачните технологии?


Adobe е една от компаниите, с които имахме успешно партньорство през изминалата година. Не е тайна, че тяхната стратегия е фокусирана върху облака и е напълно идентична с нашата визия за бъдещето на медийния бизнес. Adobe проявява огромен интерес към нашата технология, тъй като голяма част от нашите клиенти, които ползват облачната ни файлова услуга, работят с техните продукти като Adobe Premiere, AfterEffects, InDesign и Photoshop. Оказа се, че между техните продукти и нашата услуга има прекрасна синергия, в резултат на което Adobe реши да влезе като стратегически инвеститор. Работим съвместно по няколко направления, като целта и на двете компании е да подобрим продуктивността и ефективността на нашите общи клиенти.