🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

От облаците към земята

Съоснованата от българин LucidLink решава проблема със скоростта и сигурността на бизнесите, които ползват големи данни от облака

Екипът на BrightCap Ventures със съоснователя на LucidLink Георги Дочев (в средата). Българският фонд инвестира 900 хил. долара в компанията
Екипът на BrightCap Ventures със съоснователя на LucidLink Георги Дочев (в средата). Българският фонд инвестира 900 хил. долара в компанията
Екипът на BrightCap Ventures със съоснователя на LucidLink Георги Дочев (в средата). Българският фонд инвестира 900 хил. долара в компанията    ©  Надежда Чипева
Екипът на BrightCap Ventures със съоснователя на LucidLink Георги Дочев (в средата). Българският фонд инвестира 900 хил. долара в компанията    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Облаците отдавна вече не са само на небето: софтуерното изнесено складиране е тук и ще расте. Иронично обаче тези, които имат най-голяма нужда от облака - бизнесът, който работи с огромни и бързо променливи количества данни, не може да се възползват от пълния потенциал на технологията просто защото е бавно или несигурно. Съоснованата от българина Георги Дочев и американеца Питър Томпсън софтуерна компания LucidLink се стреми именно към това: да приближи облака към земята и да позволи на компаниите, които ползват големи количества данни, да работят свободно с облачните услуги.

Идеята за LucidLink се ражда, когато Дочев и Томпсън са част от американската DataCore Software. Дочев работи начело на инженерен екип, който работи с огромни количества данни, които се променят в реално време и трябва да бъдат използвани от офисите на фирмата в САЩ, България, Франция и Англия – не само различни страни, но и различни часови зони. Задачата се оказва невъзможна, което губи на компанията време и съответно пари. "В един момент си казах, че това е проблем, който много бизнеси ще имат в бъдеще, защото работим с все повече данни", казва Дочев. "Облакът сам по себе си е страхотно място за тези данни, но той не решава всички проблеми."

Така на бял свят през 2016 г. се появява LucidLink. Компанията разработва технология, която дава супербърз достъп до големи масиви данни от облака. Накратко - клиентите могат много бързо да качат информация в облака и друг служител да я ползва в същото време от друго място, казва Дочев. Решението е изцяло софтуерно и изцяло насочено към бизнеса. Фирмата е американска, като в България работи през дружеството "ЛусидЛинк".

В океан от външен капитал

Още в края на 2016 г. инвеститорски интерес към LucidLink проявява BaseLine Ventures на Стив Андерсън, който е част от списъка "Мидас" на американското издание Forbes за най-успешните рискови инвеститори в страната. BaseLine Ventures заедно с няколко ангелски инвеститора влагат в компанията общо 1.6 млн. долара, които позволяват на LucidLink да развие ранна версия на продукта. Година и половина по-късно компанията вече има продукт на пазара и клиенти и е готова за следващата, по-голяма инвестиция.

Така през пролетта на тази година LucidLink отваря рунд за финансиране, което достига 6 млн. долара. Сред инвеститорите отново са BaseLine, но към тях този път се включват и по-големи играчи като Bain Capital. Два бутикови фонда - S28 Capital и Fathom, също се включват. През лятото рундът е почти завършен, но от LucidLink решават да го оставят отворен, за да се включи още един инвеститор. "Свързвахме се с BrightCap Ventures, които току-що бяха стартирали фонда и решихме, че те могат да бъдат нашите "умни пари", които да ни отворят към Западна Европа, Великобритания и Израел", казва Дочев.

Придобиването на дял в LucidLink е втората инвестиция за BrightCap Ventures, шестият фонд за рискови инвестиции в България, който разполага с 25 млн. евро за инвестиции. Първата бе в "Софтуер груп БГ". Българският фонд финансира с 900 хил. долара LucidLink, а общата стойност на рунда е 6 млн. долара. Така българският фонд получава 5% дял от компанията.

"В замяна на нашата инвестиция ние получаваме участие в компания от Силициевата долина и участваме заедно с някои големи фондове от САЩ", казва Даниел Лорер от BrightCap Ventures. "Хората, които първи са повярвали в тях и тяхната идея, са хора от висок калибър в индустрията. Ние бяхме последни в този рунд и всъщност ние интервюирахме останалите инвеститори в компанията, които ни казаха, че става дума за продукт и екип на високо ниво", добавя той. Според Лорер LucidLink е потвърждение на тезата, че компании, които развиват продукта си в България, могат да се продават на международния пазар.

Следващият рунд на финансиране за LucidLink ще зависи от скоростта, с която пазарът приема продукта на компанията. За Дочев най-вероятно е следващото набиране на капитал да се случи след година и половина, като тогава компанията трябва да е достигнала и целта си от постоянен годишен оборот от абонаменти между 1 и 4 млн. долара.

LucidLink не работи на печалба, а според Дочев в момента целта не е компанията да излезе на печалба. "Целта е пазарен дял и разширяване на мащаба на бизнеса. Ние искаме да растем и за да растем максимално бързо, ни трябва външен капитал", казва той. Според него в момента има огромно количество капитал, който обаче остава труднодостъпен, защото идеите за стартъпи са много, но истински добрите такива са ограничен ресурс. "Потъваме в капитал, но той не е леснодостъпен. За инвеститорите е трудно да намерят компания, в която да вложат 100 млн. долара. Можем да го кажем така: умираме от жажда в океана."

Нерешен проблем

Решението на LucidLink остава до голяма степен уникално на пазара. Повечето компании в сектора в момента използват като решение платформите за синхронизиране и споделяне на файлове като Dropbox и Box.com. Те обаче решават проблема предимно за потребителите, а не за бизнеса, който ползва големи количества данни. Така LucidLink остава сама в нишата си, но това не прави фирмата спокойна.

"За един стартъп най-лошото нещо би било да бъде спокоен. Големите фирми не могат да си позволят да са спокойни, така че какво остава за нас", казва Дочев. "Всяко техническо предимство е по дефиниция временно. Нашият най-голям конкурент ще бъдат Amazon и Google и ние трябва да можем да ги победим в тяхната игра."

Самата фирма също вижда от първо лице проблемите, върху които работи. "Когато бяхме трима души, бяхме в три часови зони. В момента имаме 25 души екип в пет часови зони", казва Дочев. В България компанията разполага с екип от 15 души, който разработва самия продукт. През последните месеци фирмата търси хора за разширение на екипа, но сега вече не търси толкова активно нови служители.

Трудният въпрос за бъдещето

Дочев вижда голям интерес към продукта на компанията. Той идва основно от медийния, финансовия и здравния сектор, но не само. В бъдеще той очаква най-голяма нужда от решението, което LucidLink предлага, да имат компаниите, които работят с изкуствен интелект и машинно самообучение, които използват все по-големи масиви от данни.

Основната цел на инвестициите в LucidLink е компанията да успее да се разгърне на някои ключови пазари, сред които Европа и САЩ. Същевременно дружеството ще продължи да подобрява продукта си в три основни направления: гъвкавост на решението, сигурност и представяне.

По отношение на бъдещето компанията има конкретни цели: приходи между 1 и 4 млн. долара от абонаменти, налагане на пазара и мащабируемост. "За един стартъп "следващите три години" са труден въпрос. Преди всичко искаме да се установим като лидер на пазара, защото правим нещо иновативно", завършва Дочев.

Все още няма коментари
Нов коментар