🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Glovo купува foodpanda в България и Румъния

Испанската платформа за доставки се разширява в региона с няколко придобивания за общо 170 млн. евро

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Компанията за доставки Glovo, която навлезе на местния пазар едва тази година, ще купи конкурентната платформа foodpanda в България и Румъния. Испанският стартъп ще придобие и още две компании, опериращи в четири страни, които в момента са собственост на Delivery Hero. Сделките са за общо 170 млн. евро и са част от стратегията на Glovo за разширяване в региона, съобщиха от компанията. Чрез придобиването на един от основните играчи в България Glovo "хвърля ръкавицата" на Takeaway.

Серия от сделки

В серия от сделки освен foodpanda в двете страни Glovo ще придобие също компанията Donesi в Сърбия, Черна гора и Босна и Херцеговина, както и Pauza в Хърватия. Повечето придобивания се очаква да приключат в рамките на следващите няколко седмици, а в Румъния процесът ще бъде завършен след одобрение от регулаторния орган за конкуренцията, уточниха от Glovo. Извън този пакет наскоро испанският стартъп постигна съгласие за придобиването на Ehrana - местна компания за доставки в Словения, за неназована цена. Самата сделка ще бъде финализирана до няколко месеца.

Според съоснователя и главен изпълнителен директор на Glovo Оскар Пиер, цитиран в прессъобщението, стратегията на компанията е да се фокусира върху пазари, където има ясни възможности да бъде водеща и да развива устойчив бизнес, а Централна и Източна Европа са много важна част от този план. "Регионът напълно е приел платформите за доставка при поискване и ние сме щастливи да засилим и увеличим нашето присъствие в държави, които продължават да показват огромен потенциал за развитие", посочва Пиер.

Бизнесът в България

Дейността на foodpanda в България се разраства бързо през последните години, като за последната отчетена досега официално година - 2019 г., приходите достигнаха 4.4 млн. лв. спрямо 2.1 млн. лв. година по-рано. Очакванията за миналата година са за още по-сериозен растеж, тъй като заради пандемията поръчките на храна за домовете нараснаха значително. През 2020 г. foodpanda освен храна започна да доставя и хранителни и други стоки чрез партньорствата си с вериги като "Фантастико", "Кауфланд", dm, "Техномаркет" и др. От българския офис на компанията не коментираха сделката с Glovo.

Glovo навлезе в България преди няколко месеца с идеята да се намеси в конкуренцията между лидерите на пазара - Takeaway и foodpandа. Чрез придобиването на втората компанията може да се фокусира върху борбата за лидерското място с Takeaway. Последната пък навлезе тук преди три години чрез придобиването на BGМenu за 10.5 млн. евро.

Компаниите

Макар и доста по-малка от Delivery Hero, създадената през 2015 г. в Барселона Glovo расте изключително бързо, като по последни данни присъства в 20 държави и над 750 градове. Платформата има статут на еднорог, като досега има 11 успешни рунда за финансиране. Последният такъв кръг приключи преди малко повече от месец, като компанията набра 450 млн. евро, а инвестиционни мениджъри бяха Lugard Road Capital и Luxor Capital Group.

Delivery Hero от своя страна е създадена в Германия през 2011 г. и днес оперира в повече от 50 държави. Централата на компанията в Берлин е листната на стоковата борса във Франкфурт и е част от водещия индекс DAX. Българската foodpanda стана част от глобалната платформа през 2016 г.

Освен че работят в една област, между двете компании съществуват и други връзки - включително това, че Delivery Hero е миноритарен инвеститор в Glovo. Миналата есен стана ясно, че испанската платформа продава бизнеса си в Южна Америка, където работи в общо осем държави, на Delivery Hero за сумата от 230 млн. евро.

Glovo тогава обяви, че целта й е да засили присъствието си в ключови за нея локации като Югозападна Европа и региона на Източна Европа, Близкия изток и Африка. Това ще стане с помощта и на наскоро привлеченото финансиране, което компанията смята да използва за разширяване в държавите, където оперира в момента, както и за разрастване на бизнеса с бързи доставки (Q-Commerce) в различни категории - от хранителни магазини, аптеки и др. Испанската компания вече има партньорства с вериги като Carrefour, Continente и Kaufland.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    benebul avatar :-|

    АМИ АКО НЯМА ПОВЕЧЕ ПАНДЕМИЯ??? или...ПАК СЕ НАДЛЪГВАМЕ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ И СВЕТОВНИ БОРСИ. "Платформата има статут на еднорог, като досега има 11 успешни рунда за финансиране. Последният такъв кръг приключи преди малко повече от месец, като компанията набра 450 млн. евро, а инвестиционни мениджъри бяха Lugard Road Capital и Luxor Capital Group."

    Нередност?
  • 2
    buu16234925711059946 avatar :-|
    Georgi Chobanov

    Започнах работа в Глово,но се отказах.Плащат малко.За един месец работа и 80 часа съм получил 380 лв.Благодаря!За минимална заплата няма да работя.

    Нередност?
Нов коментар