🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Значението на скоростта

Българската компания NitroPack и нейният едноименен продукт помагат за по-бързо зареждане на интернет страници

Деян Георгиев и екипът на NitroPack разработват едноименния продукт, който се ползва от над 60 хил. сайта по света
Деян Георгиев и екипът на NitroPack разработват едноименния продукт, който се ползва от над 60 хил. сайта по света
Деян Георгиев и екипът на NitroPack разработват едноименния продукт, който се ползва от над 60 хил. сайта по света    ©  Надежда Чипева
Деян Георгиев и екипът на NitroPack разработват едноименния продукт, който се ползва от над 60 хил. сайта по света    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Българската компания NitroPack и нейният едноименен продукт помагат за по-бързо зареждане на интернет страници.
  • Тя има над 60 хил. клиента, над 3 млн. долара повтаряеми приходи, а растежът идва, след като Google започва да подрежда напред по-бързите сайтове.
  • До този момент NitroPack е получила една инвестиция от фонда Eleven.

Бързината на зареждане на една уебстраница рядко е приоритет за нейните собственици. В повечето случаи фокусът пада върху оптимизацията за търсачки (SEO), или казано на по-разбираем език, колко високо излиза тя при търсене в Google. И дори някой да обърне специално внимание на времето за зареждане, оптимизацията често е трудна за постигане, а наемането на хора с тази специална цел - скъпо удоволствие. Българският стартъп NitroPack, който разработва едноименния продукт, автоматизира именно този процес - олекотяването на сайтове.

Всъщност така NitroPack помага да се реши и проблемът с оптимизацията на търсачки, защото скоростта на зареждане на една страница вече се смята от Google за основен фактор колко високо ще бъде тя в подреждането при търсене.

"За две години минахме от 600 клиента към 60 хил. клиента. Работим напълно глобално, защото сме софтуер като услуга на абонаментен принцип. САЩ и Канада са ни основни пазари, има силен интерес от Великобритания и Германия, както и малки горещи точки като Израел, Испания и Бразилия", казва пред "Капитал" Деян Георгиев, изпълнителен директор на NitroPack.

Породен от нужда

NitroPack започва съществуването си като продукт в компанията iSenseLabs, която създава добавки и приложения за OpenCart - платформа за онлайн магазини с отворен код. Първата версия на NitroPack датира от 2011 г., като двама души в настоящата компания - Ивайло Христов и Симеон Тотев, работят по идеята още от първия ден. Тогава обаче NitroPack е само решение, създадено по нуждата на конкретен клиент, и Георгиев го описва като "малко парченце от това, което е днес".

През 2018 г. NitroPack се отделя като компания, която да работи само по продукта за олекотяване на сайтове. "С времето се видя, че проблемът с тежестта и скоростта на един сайт, особено онлайн магазините, става все по-голям. Доскоро никой не мислеше за оптимизация на скорост - важното беше да е красиво, да привлече внимание на клиента, но не и да е оптимизирано", казва Георгиев, който се присъединява към компанията година след основаването като изпълнителен директор.

На практика през същата година NitroPack е пренаписан като продукт и през 2019 г. започва да работи като приложение в облака, който може да се ползва, за да оптимизира бързо сайт. Скокът в интереса, а съответно и в приходите, е видим с просто око. В отчета за 2019 г. на дружеството "НитроПак" приходите са едва 89 хил. лв. Година по-късно стартъпът вече има 1 млн. долара ARR (annual recurring revenue; годишно повтаряем оборот, основният показател за абонаментни услуги - бел. авт.). Още преди да измине и половината от 2021 г., NitroPack вече е покрила целта си за цялата година - 3 млн. долара ARR. Броят на служителите за една година е нараснал от 10 на 30, като и в момента има 10 отворени позиции за разработчици и поддръжка.

Цената на услугата варира според това какъв трафик трябва да поеме един сайт. Месечният абонамент за сайт с до 50 хил. посещения месечно например струва 17 долара, докато този за сайт с 1 млн. посещения - 146 долара. Абонаментът важи за един сайт, а не за един клиент, т.е. ако дадена компания поддържа няколко сайта, трябва да плати отделен абонамент за всеки от тях.

Какво всъщност прави NitroPack

"Разширението се случи, защото се оказахме с правилен продукт, решаващ наболял проблем в правилния момент. Преди година Google обяви, че скоростта ще бъде взета предвид при нареждането на резултатите в търсачката. Това доведе до скок в търсенето към нас, защото това е много трудно. Не му е работа на един собственик на сайт да се занимава с нещо подобно", казва Георгиев.

Самият Деян Георгиев не се определя като програмист, макар винаги да е бил "по средата между програмирането и бизнеса". Добавя, че държи да има техническите знания, за да знае какво точно прави продуктът на компанията, чийто директор е. Всъщност NitroPack прави няколко неща, които олекотяват даден сайт в рамките на минути - всичко се случва чрез помощта на машинно самообучение и в повечето случаи не се налага допълнителна настройка или връзка с хора от компанията.

Когато даден клиент пусне NitroPack, софтуерът прави копие на оригиналния код, така че в случай на грешка всичко да може да бъде възстановено. Премахват се части от кода, които са ненужни, като например метаданни. Оптимизира се редът на зареждане на различните части от сайта - така потребителите виждат първо най-основното, a по-тежките и не толкова важни елементи се зареждат последни. Снимките в един сайт преминават чрез мрежи за доставка на съдържание (CDN) - така, ако даден посетител на български сайт е във Великобритания, той не трябва да го зарежда от български сървър. Оригиналната снимка се качва на различни сървъри по света, което пести още време. Оптимизацията се прави върху три различни версии - за компютър, за мобилен телефон и за таблет.

"С услуга като NitroPack не само сайтовете са оптимизират, но и ние поемаме тежестта на трафика. Защото неведнъж е идвал към нас клиент, чийто сайт е паднал и той търси решение", казва Георгиев.

(Почти само) със собствени сили. Засега

До този момент NitroPack е получавала една външна инвестиция - от фонда за рисков капитал Eleven през 2018 г. Тя е на стойност 200 хил. лв. и е срещу 10% от собствеността на компанията. Георгиев казва, че е вероятно в бъдеще да се направи следващ рунд на финансиране, но за момента няма конкретни планове, защото бързият растеж в приходите позволява той да се случи органично.

Следващата цел на NitroPack ще бъде да се насочи към конкретни сегменти, които да бъдат опознати в детайли - кои са нещата от ключово значение за хостинг компаниите, за малките бизнеси или за медийните издатели. "Когато знаеш какво искат не общата маса клиенти, а отделните такива, те могат да бъдат обслужени много по-добре", казва Георгиев. За тази цел през идните години по всяка вероятност ще се наложи търговски и маркетинг офис в САЩ, основния пазар на компанията.

Другият фокус ще бъде върху т.нар. Core web vitals списък на Google, който покрива определени метрики и от който зависи колко нагоре ще бъде един сайт при търсене. Обичайно сайтовете, които го ползват, получават доклад веднъж на всеки 30 дни. "Ние правим така, че тези метрики да се виждат в момента, с всичките им промени. И това се оказва важно за много клиенти", завършва Георгиев.

Трудно ли ви е да се развивате с подобен темп, предвид търсенето на пазара на труда?

Ако кажа, че е лесно, бих излъгал, но ако кажа, че е трудно - пак не би било точно. Смятам, че има страхотни хора в България. Да, ще ми се да можех да размахвам магическа пръчка и да наемаме хора седмица за седмица, но не става така. Това, което ни дава предимство, е работата по продукта - че правиш нещо, което има глобална тежест и се развива бързо навсякъде. Траекторията на растеж е много вълнуваща и едно от големите предимства на такъв тип организации е, че се сблъскваш със страшно много в рамките на много кратко време. Винаги съм казвал, че в един стартъп за една година се срещаш с толкова проблеми и предизвикателства, колкото за десет години в една голяма, уседнала компания.

Каква е насочеността на NitroPack и как убеждавате клиентите си?

Още от ден първи Nitropack е насочена към бизнеса. Досега успяваме да продаваме чрез работа с партньори и препоръки от уста на уста. По-добрата скорост на един уебсайт корелира с по-доволни клиенти и съответно повече продажби. През последните година и половина-две скоростта започна да има и много по-голяма тежест при търсачките. Ние сме разработили редица практики, които работят добре и поотделно, и заедно. За да направи някой това, което ние правим, отнема много време, съответно и пари, срещу неясни резултати, а експертите по скоростта са скъпо удоволствие.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Браво, момчета!

    Нередност?
Нов коментар