🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

FT София: Ние сме не само развоен център, но и продуктов

Техническият директор Елена Георгиева и главният инженер на FT - София, Филип Цветанов за развитието и бъдещето на местния офис

FT София: Ние сме не само развоен център, но и продуктов
FT София: Ние сме не само развоен център, но и продуктов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитки

Елена Георгиева е технически директор във Financial Times. Преди това, през последните 2 години, ръководи екипа, разработващ платформата за данни, базиран в София, като главен инженер. Тя е софтуерен професионалист с фокус върху управлението на данни и приложенията им, с богат технологичен опит от релационни бази данни до решения за големи обеми от данни. Елена Георгиева е с 20-годишен опит в индустрията.

Филип Цветанов е главен инженер във FT Specialist, в София, България. Той е отговорен за технологичната стратегия на екипа. Филип има повече от 15 години опит в разработването на софтуерни приложения за финансовия, застрахователния и енергиен сектори, с особен фокус върху софтуерната архитектура и изграждането и воденето на високоефективни технологични екипи.

Защо Financial Times избра София за изграждане на развоен център? Как се разви българският офис на компанията от основаването му досега?

Елена Георгиева: Financial Times взима решението за изграждане на нов развоен център още през 2017 г. Тогава компанията започва да разглежда различни локации, които биха били подходящи за отваряне на нов офис, включително такива в Азия, Европа и Великобритания. Финалното решение е взето на база информацията, предоставена от услугата за данни на FT - fDi Markets. Анализ на икономическата ситуация показва, че България е получила рекорден размер чуждестранни инвестиции в технологичния сектор през 2017-2018 г. Високо оценените технологични проекти, които са базирани в София, помагат на Financial Times да погледне на България като на потенциална дестинация за изграждане на развоен център. В този смисъл решението за инвестицията е изцяло взето въз основа на данни. В допълнение към това - страната има репутацията на стабилен технически център с доста таланти в инженерната сфера. Традициите за изграждане на такива таланти също са фактор - чисто исторически, жените винаги са имали добър достъп до техническо образование, което естествено води до факта, че България е една от страните с най-голям процент жени, ангажирани в ИТ индустрията. Това резонира с ценностите на нашата компания и също допринася за това FT да избере България.

Офисът и екипът в София започват да се изграждат през май 2018 г. Това се случва с помощта на надежден локален партньор с операция от типа Build-Operate-Transfer. Чрез нея се случва изграждането на първата технологична група - FT Core, която отговаря за основните платформи, осигуряващи дигиталния бизнес на Financial Times. През лятото на 2019 г., след като FT Core успява да докаже успеха на София като R&D център, оптимизационният борд на компанията взима решението да разшири офиса тук. Създава се още един екип - FT Specialist, който е отговорен за технологичната поддръжка и развитието на по-специализираните издания и продукти на FT, които са насочени към по-нишови аудитории.

Колко е голям екипът в българската столица?

Елена Георгиева: Към момента инженерният екип в FT Core, който ръководя аз, се състои от близо 80 души, а в FT Specialist, който се ръководи от Филип Цветанов, са около 30 души.

Какви са плановете ви за развитие на софийския офис?

Елена Георгиева: За момента не планираме голямо разрастване на екипите. Всъщност Financial Times не е голяма компания - глобално тя разполага с около 2300 служители, като в това число е включен и редакторският екип. Бързият растеж не е цел за нас, въпреки че очакваме местният офис да предложи нови продукти, както и нови функционалности в платформената част.

Филип Цветанов: Не очаквам експлозивен растеж като брой хора - през годините нашият офис всъщност винаги се е характеризирал с един плавен, но устойчив ръст. По-интересното е, че отговорностите на софийския офис се промениха много и се насочиха в посока развитие на нови дисциплини, продукти и решения. Един от основните стратегически стълбове, на които Financial Times базира работата си, е всъщност изцяло отговорност на базирания в София FT Core. От друга страна, FT Specialists са в основата на друг такъв стратегически стълб, който е свързан с боравенето с данни и с даването на възможност на нашите клиенти да имат достъп до по-широка и специализирана финансова информация. Така че растежът е по-скоро в посока развиване на продуктите и на отговорностите на софийския офис в глобалната рамка на бизнеса на FT.

Елена Георгиева: Софийският офис е не само развоен център, но и продуктов. Ние разполагаме с автономна продуктова организация, с която малко ИТ компании в страната могат да се похвалят - традиционно продуктовите решения се взимат навън.

Върху какви решения и проекти работи екипът на FT Sofia и как те подпомагат читателите?

Елена Георгиева: Аз отговарям технологично за групата, която разработва трите основни платформи, осигуряващи дигиталния бизнес на Financial Times. В момента работим върху четири нови продуктови звена, на които се и базира новата ни мултибранд и мултипродуктова стратегия. Около тях има различни проекти и идеи, на които платформите трябва да могат да отговорят. Четирите основни звена, върху които ще се концентрираме, са нашият сайт и мобилно приложение, продуктовата ни линия за entreprise клиенти, продуктовата ни линия за дигитални и хибридни събития и продуктова линия, която цели да подпомогне читателите ни да си вършат работата в техните специфични домейни.

Филип Цветанов: Изграждането на тази нова продуктова стратегия предполага да оптимизираме платформите на FT така, че те да я осигурят технически. Става въпрос за платформата за аналитични данни, платформата за съдържание и метаинформация, както и за платформата, която осигурява достъпа на читателите до продуктите на Financial Times.

Как Financial Times подбира технологиите, с които работи?

Елена Георгиева: И трите ни платформи са специфични от гледна точка на технологии, защото нашата цел е да намерим правилните инструменти за проблемите, които трябва да решим. Използваме micro services архитектура и облачни технологии. За контейнеризацията разчитаме на Kubernetes, а за облачните технологии основни вендори са AWS и GCP. Платформата за абонаменти е базирана на Java, платформата за управление на съдържанието е базирана на Go, а тази за аналитичните данни - на open source решения Python и Java.

Филип Цветанов: Ключов за Financial Times като организация е фактът, че технологичните екипи имат голяма автономност върху подбора на технологиите спрямо проблемите, които трябва да решим. FT Specialist работят с проблематика, насочена по-скоро към уеб ориентирани продукти - затова и технологиите, които използваме, са с Javascript насоченост (React и Node.js), както и разнообразни технологии за анализ на данни. Важно е да отбележим, че във FT екипите имат свободата да подберат инструментите и технологиите, с които да работят, за да решат даден казус.

Какви са бъдещите планове за R&D центъра на FT в София? Какви цели стоят пред него?

Филип Цветанов: Financial Times разполага с много специализирана информация и с конкретни данни, които могат да представляват интерес за доста широк спектър от потребители, независимо дали те са читатели, финансови специалисти или дори институции. Intelligence стълбът на нашата продуктова стратегия цели да улесни достъпа до тези данни за най-различни аудитории. Тук FT Specialists играят най-съществената роля в рамките на софийския офис. Портфолиото, за което отговаря екипът, се състои от нишови дигитални продукти, които таргетират много специфични аудитории - например банкери, които управляват банки, или финансови съветници, които управляват фондове.

Това, върху което софийският офис работи, е да обработим данните и съдържанието, с които разполагаме, и да ги персонализираме за нуждите на конкретната аудитория, за да са по-релевантни и навременни те - за нас е важно нашите клиенти да получават това, което търсят максимално бързо. В някакъв смисъл ние работим върху продукти, които да улеснят професионалния живот на нашите клиенти. Мога да дам и друг пример за това какво означава Intelligence стълбът за нас. FT разполага с много широка база данни с финансови параметри на различно ниво - град, регион, държава. Към момента нашите анализатори използват тези данни за създаването на статии и други видове съдържание, но тази информация би могла да бъде интересна и на външни потребители. Един от инструментите, които работят по подобен начин, е fDi markets - той позволява изграждането на инвестиционна стратегия за дадена компания на базата на стотици финансови параметри от даден регион. Целта на FT Specialist е да подпомогне по-широката организация в развиването на технологични възможности, които да позволят по-лесния достъп до тези данни и да ги демократизират.

Елена Георгиева:Financial Times винаги разчита на данни - и когато създава продукти, и когато прави нова инвестиция. Целта на FT Core като платформен екип е да предоставя възможности тези данни да бъдат използвани. Основните параметри, по които екипът работи, и основните услуги, които предоставяме, всъщност се основават на демократизацията и достъпът до съдържание и данни както на вътрешните ни екипи, така и на нашите читатели в зависимост от абонаментите им. Това се случва чрез интерфейси и услуги за данни. Все по-застъпено е и използването на машинно обучение и изкуствен интелект - сфери, в които вече разполагаме с изградени решения и върху които активно работим.

Financial Times влезе в 2021 г. с едни от най-високите нива на ангажираност на читатели и брой абонаменти. С новата си продуктова стратегия целим да повишим ангажираността към услугите ни и тяхното качество. Това може да се случи единствено чрез наистина релевантно съдържание, което разчита на разработки за машинно обучение, за да поддържа тази ангажираност. За нас е важно всеки един наш читател да намери правилната комбинация от продукти, в зависимост от контекста, в който те работят, и в зависимост от интересите им.

Филип Цветанов: В рамките на тази година предстои да реализираме модернизация на съществуващи продукти, включително FT Advisors. Миналата година, чествайки 160-ата годишнина на Investors' chronicle, осъвременихме изцяло визията на дигиталното и на хартиеното издание. В екипа в момента тестваме различни хипотези около това как да използваме метаинформацията за съдържанието, което имаме, за да предоставим по-персонализирано съдържание в голяма част от продуктите ни. Това не е самостоятелен продукт, а е нова технологична възможност, която може да бъде използвана в бъдеще в повечето ни дигитални продукти.