Китайските облачни гиганти поглеждат към Югоизточна Азия
Тъй като бизнес климатът в страната и на Запад се влошава, Alibaba, Tencent и техните конкуренти търсят по-приятелски пазари
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Китайските технологични гиганти преживяват ужасно време. Регулациите в страната се увеличават - на 17 август властите публикуваха проекти на антимонополни правила, които биха навредили на бизнес моделите на компании като Alibaba и Tencent. В същото време на Запад правителствата искат да затруднят китайските компании, желаещи да правят бизнес в техните страни, а Америка - да предлагат и акции. Някои глобални мениджъри на активи наричат китайските технологични акции "неинвестируеми".
Друга посока
По този начин фирмите търсят по-приятелски климат. Външните пазари представляват относително малък дял от продажбите на китайските групи. Tencent реализира приходи от около 5 млрд. долара извън континентален Китай миналата година, по-малко от 8% от общите за групата.
Толкова малко от приходите на Alibaba се получават от чужбина, че компанията не си прави труда да публикува географска разбивка. Ако обаче започне, няма да има по-важно място от Югоизточна Азия.
Регионът е дом на близо 700 млн. души, бързо дигитализиращи се икономики и най-важното - без утвърдени геополитически убеждения. След като се интересуваха от интернет любимци в Югоизточна Азия като Lazada (предприятие за електронна търговия, мажоритарна собственост на Alibaba) или Sea Group (в която Tencent държи 23% дял), китайските гиганти се разширяват по-директно там. Миналата година Alibaba купи половината от 50-етажен небостъргач в Сингапур, търговският център на региона. Tencent и ByteDance, собственикът на TikTok, който не е включен в списъка, също са отворили регионални центрове там и са наели местни служители.
Отлична перспектива
Облачните изчисления представляват особена възможност. Въпреки че общият размер на облачния пазар в Югоизточна Азия все още е относително малък, с по-малко от 2 млрд. долара годишни приходи, той нараства с повече от 50% през 2020 г. и не показва признаци на забавяне. А китайските фирми печелят все по-голям дял от този все по-голям пай, най-вече от Amazon Web Services (AWS), облачното подразделение на американската империя за електронна търговия.
Според изследователската фирма Gartner през 2020 г. Tencent, Alibaba и Huawei са имали 22% от пазара на облачна технология в Югоизточна Азия и по-малките икономики в Азиатско-Тихоокеанския регион спрямо 18% през 2019 г. Тази година Tencent откри първия си център за данни в Индонезия и втория в Тайланд. През юни Alibaba заяви, че ще построи първия си във Филипините.
За разлика от AWS и неговите американски облачни конкуренти Google Cloud или Azure на Microsoft, китайските фирми са доволни от принципа за локализиране на данни. Много правителства в Югоизточна Азия налагат обработката и съхраняването на данни за техните граждани на тяхна територия. Докато Microsoft и AWS публикуват доклади за исканията за данни, отправени към тях от правителствата и правоприлагащите органи, китайските фирми не го правят. Това прави китайските услуги привлекателни за властите, които не са готови на компромиси с локализирани данни. Това също усложнява началните усилия на Америка да договори дигитален търговски договор с азиатските страни, които почти сигурно ще се опитат да ограничат локализацията на данните.
Дори преди да допринесе за големи приходи, бизнесът в Югоизточна Азия е начин да научите какво работи извън Китай, отбелязва Тан Бин Ру, регионалният шеф на OneConnect Financial Technology, дъщерно дружество на големия китайски застраховате Ping An. Средата е както позната (с милиони говорещи китайски, които често доминират в търговията), така и разнообразна (с различни правни юрисдикции и широк спектър от нива на доходи). В миналото азиатските компании са използвали региона като отправна точка за глобално завладяване, най-вече Toyota, която започна международната си експанзия в Тайланд през 1957 г. Китайските гиганти биха искали да следват следите от гумите.
2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.