🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Денис Горбунов: Бизнесите се нуждаят от дигитална трансформация

Според главния изпълнителен директор на TBI Buy COVID-19 промени търговците повече, отколкото потребителите

Денис Горбунов: Бизнесите се нуждаят от дигитална трансформация
Денис Горбунов: Бизнесите се нуждаят от дигитална трансформация
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

TBI Buy цели да промени потребителското поведение при пазаруване. Съчетавайки лоялна програма с иновативни опции за финансиране и маркетплейс, TBI Buy предоставя една лоялна карта, парични бонуси, персонализирани оферти и опции за покупки на разсрочено плащане без оскъпяване. TBI Buy умело балансира между онлайн и офлайн.

Пандемията принуди бизнеса да ускори преминаването си в онлайн среда, но за много търговци това се оказва по-трудно от очакваното. Денис Горбунов, главен изпълнителен директор на TBI Buy, споделя повече подробности за проблема и възможните решения.

Как локдаунът промени навиците на потребителите?

Светът претърпя много промени, но на Балканите нещата не се промениха веднага. Локдаунът по-скоро активира началото на промените в предпочитанията и навиците на потребителите.

Има голяма разлика между поколенията. Можем да ги разделим на две групи: младите, които са запознати с технологиите, и възрастните, които не са. Мога да ви дам пример с моите родители. И двамата са над 60 години и никога не бяха пазарували и плащали онлайн. Заради локдауна започнаха да тестват тези услуги. След това им хареса.

При младите нямаше сериозни промени заради COVID. Те и преди това пазаруваха и ползваха онлайн услуги. При тях се увеличи обемът трансакции. Психологическият фактор също беше налице - хората в локдаун искаха да се зарадват с нещо, за да намалят стреса.

Смятам, че локдаунът засегна повече бизнеса, отколкото клиентите. Тези, които не бяха подготвени за преминаване към онлайн среда, имаха смъртна заплаха пред себе си. Започнаха да мислят как да задържат клиентите, как да взаимодействат и комуникират с тях.

Много компании осъзнаха, че лоялността е двупосочна. Oт клиентите към компаниите, но и обратното. Компаниите, които възприеха това, дори затвърдиха позициите си и привлякоха нови клиенти. В TBI Buy вярваме, че лоялността е ключова и е най-лесният начин да спечелиш доверието на клиентите, и се опитваме да помогнем на нашите партньори и търговци да постигнат точно това.

За много компанииетрудно да прехвърлят бизнеса си онлайн. Как да използват онлайн и офлайн каналитеуспешно?

- От нашия опит с клиенти и партньори виждаме, че има проблеми. Много е лесно да се каже, че трябва да пренесеш бизнеса си онлайн, но когато тръгнеш да го правиш, се оказва трудно. Бизнес, който години е усъвършенствал уменията си офлайн, сега трябва да се научи на изцяло нови похвати. Онлайн средата премахва физическите граници, но ако искаш да се отличиш, са ти нужни съвсем други умения.

Трябва да опознаеш клиентите си, за да можеш да им направиш добро предложение. В TBI Buy искаме да създадем екосистема за пазаруване, в която данните се използват по умен начин и бизнесът не затрупва клиентите с хиляди промоции, а им предлага реална стойност. Ние ще помогнем да се преместят онлайн или да комбинират двата канала. Важна стъпка, от която могат да се възползват търговците, е, че първите клиенти, които ще ги последват онлайн, са техните лоялни офлайн клиенти.

"Суперприложенията" съчетават много услуги на едно място. Как такова приложение може да намери баланс, за да има равнопоставеност между услугите?

- Суперприложенията са тенденция в момента. Целта им е да дадат повече стойност на потребителите чрез комбинация от много услуги. Винаги има и ядро, което може да е чат, програма за лоялност или друго. Ако компанията е достатъчно умна, за да групира и подбере правилно всички услуги, те няма да си пречат една на друга. Мисията на TBI Buy е да създаде такова суперприложение за пазаруване, което да обедини фрагментирани досега елементи на шопинга. Ще има награди, лоялни програми, платежни и финансови услуги на едно място.

Как потребителите могат да използват максимума на такова приложение и да са сигурни за личните си данни?

- Много е важно как фирмите работят с данни и това е ключово и за изграждането на доверие. Ние спазваме най-високите стандарти за сигурност и вярваме, че за потребителя е много по-сигурно данните му да са в едно приложение, отколкото в десетки напълно различни.