🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Електронната търговия в България: Бизнес за милиард евро

Пандемията ускори растежа на местния онлайн пазар и превърна присъствието на бизнеса в интернет в нещо задължително

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Пандемията ускори растежа на електронната търговия в България.
  • Макар през 2020 тя да нарасна с едва 9%, в стойност достигна 974 млн. евро.
  • Ако допреди няколко години онлайн присъствието на бизнеса беше нещо пожелателно, то днес е задължително.

Ако 2020 г. постави на тръни много бизнеси, то има и такива, за които годината беше процъфтяваща, макар и че ги постави пред нови предизвикателства. Пандемията буквално изстреля нагоре един и без това растящ през последното десетилетие бизнес - този на електронната търговия. И то не само в световен мащаб... Дори българският онлайн пазар достигна в стойност близо 1 млрд. евро. И ако допреди няколко години онлайн присъствието на бизнеса беше нещо пожелателно, то днес е задължително - още повече че пандемията все още не е приключила и въпреки отпадането на редица ограничения и завръщането на потребителите към физическите магазини и предишните навици за пазаруване доста хора ще продължат да купуват през онлайн каналите приоритетно. А това означава още ръст, нови инвестиции, нови играчи на пазара и още дигитална трансформация за бизнеса. Предизвикателството е голямо, особено за тези, които не са подготвени за преминаването към онлайн среда.

Нагоре и още нагоре

През последните пет години годишният ръст на електронната търговия в България е между 21% и 35%. Това отчитат от Българската е-комерс асоциация (БЕА). Процентното увеличението на онлайн пазара през 2020 г. обаче е по-слабо - около 9% спрямо 2019 г. , но пък в стойност вече гони милиард евро (974 млн. евро).

През 2020 г. 11% от търговците в България продават онлайн, а над 1.6 млн. български потребители са пазарували през мрежата, отчитат пък от Националния статистически институт и БЕА. По данни на асоциацията за миналата година 31% от онлайн потребителите (близо 24% от цялото население в България) са превърнали онлайн пазаруването в навик и имат доверие в процеса.

Изместване на търсенето

Въпреки че националната статистика отчита устойчивост при най-купуваните стоки онлайн, промяна у потребителите има. COVID-19 ускори растежа на е-търговията и на дигиталните канали за продажба при категории и сегменти, които до момента бяха относително слаби като доставката на хранителни и домакински стоки.

"По време на началото на пандемията се търсеха 70 - 80% по-малко дрехи, обувки, авточасти, пътувания и други услуги. Ръст в търсенето бележат продукти като преносими компютри, таблети, принтери, уеб камери, конзоли и видеоигри, офис столове и гейминг столове, книги и играчки за деца, спортни и фитнес уреди, маски и дезинфектанти, продукти за здравето и лична грижа (здравни измервателни уреди, витамини, минерали, пробиотици, имуностимуланти), хранителни продукти, домакински консумативи и почистващи препарати", посочва Жанет Найденова, председател на Българската е-комерс асоциация (БЕА), в коментар, публикуван на сайта на Българската стопанска камара.

А иначе данните на НСИ сочат, че най-много са поръчаните стоки в три основни категории: дрехи, обувки, спортни стоки и аксесоари (75%); мебели и стоки за дома (31%); козметика и продукти за красота (20.8%).

Българските потребители поръчват най-много от български е-търговци (90%), следвани от европейски (34.6%) и страни извън ЕС (20.6%).

През 2021 г. над 47% от онлайн потребителите пазаруват през интернет, като 88% от тях го правят от търговци в България, над 42% - от фирми в друга държава от ЕС, но има и малко над 1%, които не знаят къде точно се намира продавачът, и това е притеснително. Това обяви Жанет Найденова, председател на БЕА, по време на работна кръгла маса на тема "Предизвикателствата пред потребители и търговци при онлайн пазаруване", организирана от Европейски потребителски център - България.

От мрежата към масата и хладилника

T-Market беше първата от веригите хранителни магазини в страната, която започна онлайн продажби. Това стана още по време на извънредното положение през април 2020, когато услугата беше пусната в София и околностите, а по-късно през годината беше предложена и в Пловдив. При старта на онлайн продажбите от компанията коментираха, че работата по създаването на интернет магазина е започнала няколко месеца преди извънредното положение, но ситуацията с пандемията е ускорила процеса. Днес T-Market предлага възможност за онлайн покупки не само в София, но и в Пловдив, Асеновград, Перник и Стара Загора. Следващата дестинация е Пазарджик. "Засега онлайн продажбите формират 1% от оборота, в по-натоварените месеци - 2%, но целта ни е онлайн търговията да расте заедно с експанзията на физическите ни магазини", обобщи за "Капитал" изпълнителният директор на веригата Петър Павлов.

"Метро България" пък отвори онлайн платформата си за доставки не само към професионални клиенти, но и към всеки в София, който желае да пазарува онлайн. Отскоро веригата си партнира и с най-новата платформа за хранителни стоки онлайн - Kolichka.bg.

През май 2020 г. на пазара за доставка на хранителни продукти излезе поредният играч, след като платформата за поръчка на храна по домовете Gladen.bg обяви, че отваря онлайн магазин с хипермаркетите HIT - Shop.gladen.bg.

По същото време софийската фирма "Берс лоджистикс" също отвори онлайн бакалията "Хлеб и сол" за продажба на продукти на свои клиенти, за които извършва логистични услуги.

Пак през май 2020 и веригата "Фантастико" предложи онлайн пазаруване в партньорство с foodpanda (вече част от испанската група Glovo). Партньорство с foodpanda избра и веригата с най-много приходи в България Kaufland. През август 2020 тя стана поредната, която предложи на потребителите си пазаруване онлайн с възможност за доставки в София, Пловдив, Варна и Бургас.

Ръст и инвестиции

Добавянето на "Фантастико" и Kaufland, както и на веригата DM към партньорствата на foodpanda наред с увеличените доставки на готова храна за вкъщи донесоха на компанията годишен ръст на приходите над 120%, като тя увеличи оборота си от 4.4 млн. лв. през 2019 г. до над 10 млн. лв. през миналата. От първите дни на септември foodpanda вече е Glovo. Цялата дейност на компанията в страната премина към едноименната испанска група, която преди месеци купи от Delivery Hero дейността й в България и Румъния.

Нов инвеститор има и при лидера в сегмента за доставка на храни и домашни потреби - българската онлайн платформа eBag. Най-големият онлайн супермаркет в България определено е и сред най-големите победители от карантината заради свръхпазаруването по интернет. В края на юни 2020 чешкият онлайн супермаркет Rohlik инвестира в българската фирма 500 хил. евро, а през март тази година - още 500 хил. евро, и вече държи 7.63% от дружеството "Кънвиниънс", което управлява eBag. По данни на компанията eBag продължава да държи около 70% от целия пазар на онлайн търговия на хранителни стоки. А годишният ръст на приходите на компанията за 2020 г. е над 230%, като те достигат вече близо 25 млн. лв.

Място сред най-големите

С годишен приход за 2020 г. близо 185 млн. лв. място сред най-големите вериги в България през последните години си проправи лидерът в електронната търговия eMag.bg. В годишната класация на "Капитал" К100 дружеството "Емаг интернешенъл" се нареди сред 20-те най-големи търговци в страната, като отбеляза сериозен ръст на приходите - 74% на годишна база. В последната година компанията непрекъснато разширява фокуса си и освен техника вече предлага стоки за дома, градината, обзавеждане и дрехи в партньорство с други търговци и производители.

Доставка, но не съвсем

Според проучване в БЕА между 7 и 20% (в зависимост от типа продукти) от поръчаните пратки не се взимат от потребителите от офиса на куриера, при което губят не само фирмите, но и се хабят ненужно ресурси и движение на коли, което пък е "зелената" страна на проблема, добавя Найденова. Проблем е също слабото използване на дигиталните плащания от страна на потребителите. Реално в България повечето клиенти избират за заплатят поръчаните от тях стоки при доставката им с т.нар. наложен платеж. А това при грешен адрес или непотърсена поръчка на практика генерира само разходи както за търговеца, така и за доставчика.

Все още няма коментари
Нов коментар