PayPal иска да купи Pinterest, цената може да е 45 млрд. долара

Преговорите са в ранен етап, но това може да е най-голямата сделка в историята на PayPal

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Американската компания за онлайн плащания PayPal иска да придобие социалната мрежа за споделяне на снимки и вдъхновения за хобита Pinterest. Идеята на PayPal е чрез социалната мрежа да увеличи присъствието си в онлайн пазаруването, като според източници на Reuters евентуалната цена на сделката би била 45 млрд. долара, а сделката ще бъде завършена до 8 ноември. Тази сделка би била и най-голямото придобиване на социална мрежа, като би изпреварила това на LinkedIn от Microsoft за 26 млрд. долара през 2016 г.

Според източници на Wall Street Journal обаче преговорите са още в начален етап и е твърде рано да се говори за сделка. През септември PayPal купи японската компания за разсрочени плащания онлайн Paidy за 2.7 млрд. долара. Това би било поредната сделка в САЩ тази година, като според данни на анализаторската компания Dealogic до момента през 2021 г. са завършени сливания и придобивания за над 2 трлн. долара.

Промяна на модела

PayPal е в процес по промяна на част от бизнеса си, като освен онлайн плащанията, които донесоха известността на компанията, тя се цели в това да стане дестинация за онлайн пазаруване. Pinterest влиза в този модел заради нарастващата тенденция потребители да купуват неща, които са видели в социални мрежи, директно от тях. Голямо влияние за развитието на този начин на пазаруване имат инфлуенсърите, чиято аудитория е готова да купува повечето неща, които им се рекламират. Pinterest е социална мрежа, в която много артисти, занаятчии и производители качват снимки или правят цели табла от снимки с продуктите си, а евентуално намесване на PayPal би направило възможно закупуването им директно от социалната мрежа. "Социалната търговия се разраства в Съединените щати и все още никой не я е спечелил. Така че вместо да се изправи срещу Amazon, PayPal залага на различен вид модел на пазаруване", заяви пред Reuters анализаторът за електронна търговия на Marketplace Pulse Джо Казюкенас.

Изпълнителният директор на PayPal Дан Шулман заяви на конференция миналия месец, че компанията му има план как да се превърне в онлайн дестинация. "Имаме огромна пътна карта около наборите от инструменти за пазаруване. Много съм развълнуван от ранните резултати и от това, което можем да направим, когато станем нещо като дестинация", каза той. Силното представяне на компанията му през пандемията помага за реализирането на пълния й потенциал от гледна точка на придобивания. Акциите на услугата за онлайн плащания са се покачили с 36% в последната година, което дава оценка на стойността на компанията от 320 млрд. долара. Големите финансови средства на PayPal правят възможно разширяването на бизнес модела на компанията чрез придобивания, като освен Paidy купи и Honey Science за 4 млрд. през 2019 г. и услугата за връщане на купени продукти Happy Returns през май.

Pinterest имаше силна 2020 г., главно заради увеличението на времето, което потребителите прекарват в социалните мрежи, но 2021 г. не е толкова силна за компанията. През юли от социалната мрежа представи данни, според които потребителите на Pinterest са спаднали с 5%, което доведе до понижаване на акциите с 14%. Компанията е публична от 2019 г., като акциите й рядко са стабилни. След излизането на новината за евентуалната сделка с PayPal те се покачиха с 13%. Миналата седмица един от тримата основатели - Евън Шарп, обяви, че напуска позицията си на директор по дизайн и креативност, за да се присъедини към LoveForm, която е основана от бившия дизайн директор на Apple Джон Айв.