🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Войната в Украйна е тест за технологичните гиганти

Компаниите се изправят пред противоречащи си искания от двете страни в конфликта

За част от технологичните компании, като Facebook, Google и Twitter, обстановката в момента представлява възможност да възстановят своята репутация, след като през последните години се изправят пред въпроси, свързани със защитата на личните данни, пазарната доминация и съдържание, което се разпространява на техните платформи.
За част от технологичните компании, като Facebook, Google и Twitter, обстановката в момента представлява възможност да възстановят своята репутация, след като през последните години се изправят пред въпроси, свързани със защитата на личните данни, пазарната доминация и съдържание, което се разпространява на техните платформи.
За част от технологичните компании, като Facebook, Google и Twitter, обстановката в момента представлява възможност да възстановят своята репутация, след като през последните години се изправят пред въпроси, свързани със защитата на личните данни, пазарната доминация и съдържание, което се разпространява на техните платформи.    ©  Reuters
За част от технологичните компании, като Facebook, Google и Twitter, обстановката в момента представлява възможност да възстановят своята репутация, след като през последните години се изправят пред въпроси, свързани със защитата на личните данни, пазарната доминация и съдържание, което се разпространява на техните платформи.    ©  Reuters
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

През последните дни Meta, Google, Twitter, Telegram и други технологични компании попадат сред ескалиращи искания на представители на Украйна, Русия, ЕС и САЩ, след като техните платформи и услуги се превръщат във важни източници на информация, свързана с конфликта в Украйна, пише The New York Times.

В момента технологичните гиганти се изправят пред искания, свързани с войната, от правителства от двете страни на конфликта. В петък украински лидери изпращат молба до Apple, Meta, Netflix и Google да ограничат своите услуги в Русия. В понеделник лидерите на Естония, Латвия, Литва и Полша се свързват с Meta, Google, YouTube и Twitter с искането да спрат прокремълски и официални правителствени акаунти, включително Russia Today и "Спутник". От своя страна Русия ги притиска да увеличат цензурата в социалните мрежи и други източници на информация в страната. Достъпът до Facebook и Twitter в страната е силно ограничен, а в понеделник Москва поиска Google да блокира рекламите в своята платформа, свързани с войната. Това искане следва заповед, издадена предния ден, да се премахнат ограниченията върху руските медийни канали.

Възможности и предизвикателства

За част от технологичните компании като Facebook, Google и Twitter обстановката в момента представлява възможност да възстановят своята репутация, след като през последните години се изправят пред въпроси, свързани със защитата на личните данни, пазарната доминация и съдържание, което се разпространява на техните платформи. Те обаче трябва да внимават с действията, които предприемат, тъй като всяка грешна стъпка може да доведе до засилване на усилията на Европа и САЩ да регулират техния бизнес или да доведат до пълната им забрана в Русия.

Служители на компаниите съобщават, че ръководителите преценяват какви действия да предприемат. Ако не направят всичко възможно, компаниите могат да бъдат обвинени, че правят прекалено малко и взимат половинчати мерки. От друга страна, ако ограничат прекалено много услуги и информация, те могат да откъснат обикновените руснаци от цифровите канали за комуникация, които могат да противодействат на държавната пропаганда.

Случаят с Telegram ясно показва този конкурентен натиск. Приложението е популярно в Русия и Украйна за разпространяване на снимки, видеа и информация, свързани с военните действия, но в същото време в него се разпространява и много дезинформация, свързана с войната, като например непотвърдени изображения от бойните полета. В неделя създателят на платформата Павел Дуров съобщава на своите последователи, че обмисля да блокира някои от каналите в Украйна и Русия, свързани с войната, тъй като те биха могли да изострят конфликта и да подтикнат към расова омраза. Потребителите на платформата реагират с тревога, заявявайки, че те разчитат на Telegram, за да получават независима информация, като след по-малко от час той се отказва от плановете си.

"Много потребители ни призоваха да не обмисляме изключването на каналите на Telegram за периода на конфликта, тъй като ние сме единственият източник на информация за тях", пише той.

Взетимерки

През последните дни Google, Meta и Twitter блокират рекламите на руските медии на своите платформи. В понеделник Meta, компанията - собственик на Facebook и Instagram, блокира европейските страници на руските медии RT и "Спутник". Във вторник сутринта TikTok и YouTube също блокираха двете руски медии. От Microsoft също така съобщават, че ще премахнат приложението на RT от своя магазин.

Със задълбочаването на конфликта през последните дни компаниите поемат и допълнителни стъпки. В неделя Google Maps спря да показва информация относно трафика в Украйна поради опасения, че може да създаде рискове за сигурността на хората, като показва къде има струпвания. Facebook съобщава, че е премахнал прокремълска кампания за влияние и отделна хакерска кампания, насочена срещу потребители в Украйна. В понеделник Twitter започва да отбелязва всички туитове, съдържащи линкове към руски държавни медии, за да могат потребителите да са наясно за източниците на информация.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар