🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Алтерко" поглежда смело към Скандинавия

Мирче Атанасовски – главен търговски директор на компанията

Мирче Атанасовски – главен търговски директор на "Алтерко"
Мирче Атанасовски – главен търговски директор на "Алтерко"
Мирче Атанасовски – главен търговски директор на "Алтерко"
Мирче Атанасовски – главен търговски директор на "Алтерко"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Мирче Атанасовски има над 20 години опит в телекомуникациите, бизнес сферата и международните продажби. Започва кариерата си в Deutsche Telekom - Македония, и се присъединява към "Алтерко" АД като директор "Бизнес развитие" през 2012 г., а през 2016 поема ролята на главен търговски директор в холдинга. Под негово ръководство компанията се разрасна и установи партньорство в над 30 държави, а продуктите й са налични на над 100 пазара.

Българската технологична компания "Алтерко" се насочва стремглаво към растеж в страните от скандинавския пазар. Компанията вече подписа няколко споразумения за дистрибуция на своите умни устройства под бранда Shelly, които ще се предлагат от редица големи търговци на едро в региона. Планът на "Алтерко" е да увеличи значително своя пазарен дял в Скандинавия и да стане първи избор за инженери и интегратори на умни домове.

Shelly се превърна в един от най-бързо растящите IoT брандове на ключовия северен пазар

От пускането си на пазара преди шест години компанията е продала над 8 млн. продукти от линията Shelly, предназначени за индустриална и домашна автоматизация. Shelly постоянно завзема нови пазари, като сега линията ще бъде достъпна чрез три от най-големите дистрибутора в Скандинавия - Lemvigh-Muller, Onninen и Rexel.

Новите партньорства са част от стратегията за растеж на "Алтерко", която бе представена миналата година от съизпълнителните директори на компанията Димитър Димитров и Волганг Кирш. Планът цели компанията да заздрави и увеличи пазарния си дял в Западна Европа и Скандинавия. За да се случи това, "Алтерко" ще предприеме серия от общи действия с големи играчи на тези пазари, включително и координирани търговски кампании, образователни семинари и маркетингови събития.

Новите сделки, които ще помогнат за разрастването на северните пазари, са с някои от най-големите секторни търговци в Европа. Rexel е основана през 1967 г. във Франция и оттогава насам постоянно разширява своята дейност. Днес Rexel предлага широк набор от оборудване и услуги в сферата на автоматиката, техническата експертиза, осветлението, сигурността, климатичното инженерство, домашната автоматизация и възобновяемата енергия. Групата има общо 1900 обекта в 24 страни.

Със сходен голям размер е и Lemvigh-Muller, която разполага с над 400 хил. продукта в гамата си и има над 1400 подготвени специалисти, които да обслужват клиентите на веригата, чиито годишни приходи надхвърлят 8.5 млрд. датски крони. Lemvigh-Muller е най-големият търговец на едро на метални и технически инсталации в страната, където има 23 магазина.

Само преди броени дни бе подписан и договорът с финландската Onninen, част от Kesko OYJ. Onninen има за фокус технически клиенти на едро и предоставя цялостен набор продукти за поддръжка на отоплителни, ВиК и климатични системи. Широкият им обхват на скандинавските пазари се дължи на мрежа от над 130 магазина Onninen Express, ефективни логистични услуги и многоканално пазаруване за професионалистите от сектора. Наравно с това Onninen е част от международния строителен и технически търговски отдел на K Group. През 2021 г. нетните продажби на подразделението възлизат на 4.388 милиона евро.

Мирче Атанасовски - главен търговски директор на "Алтерко":

Ако покориш скандинавските пазари, светът е твой

Защо скандинавският регион е толкова важен за "Алтерко"?

- Северните държави, и в частност Дания, Швеция, Норвегия, Финландия и Исландия, са едни от най-развитите в света - с висока покупателна способност, висок стандарт на живот и силни системи за социално подпомагане. Тези фактори създават благоприятна среда за всеки бизнес, който предлага иновативни и висококачествени продукти и услуги. Затова и успехът на скандинавския пазар се смята за висше признание за качествата и стойността на предлаганите услуги от една компания. Ако покориш скандинавските пазари, светът е твой! Това е и причината, поради която инвестираме толкова много в развитието на този конкретен пазар.

Иновативните IoT продукти на "Алтерко", и в частност брандът ни за автоматизация на домове и офиси Shelly, биха могли да предоставят значителни възможности и добавена стойност на скандинавските пазари, които са известни с високите си нива на технологичен напредък и дигитализация. Скандинавският регион също така е дом на много потребители с отношение към опазването на околната среда, които дават приоритет на устойчивите и енергийно ефективни решения. А това е в пълен синхрон с мисията на "Алтерко" да разработва иновативни продукти, които подобряват живота на хората, докато същевременно допринасят за по-устойчиво бъдеще.

Какви цели си поставяте?

- Важна задача, която поставяме пред себе си, е изграждането на взаимоотношения с местни партньори и заинтересовани страни. Северните пазари отдават голямо значение на доверието и прозрачността и гарантиран успех имат бизнесите, които не просто уважават това, но и си поставят за цел да установяват силни връзки с местни партньори. Освен това ние сме наясно с културните различия в скандинавския регион и полагаме усилия да адаптираме нашите маркетингови и комуникационни стратегии, за да отговарят на нуждите на региона.

Какви са плановете ви за скандинавските пазари?

- Shelly вече се радва на признание като един от водещите брандове за автоматизация във Финландия и нашата цел е да продължим бързо напред в завладяването на целия скандинавски пазар. Крайната ни цел е да присъстваме във всяко домакинство, да улесняваме живота на нашите клиенти, да даваме възможност за спестявания от енергия и сметки за ток и отопление и наравно с това - да намаляваме емисиите на CO2 и да даваме своя принос за опазването на планетата Земя.

Към датската образователна система

По-рано през годината "Алтерко" обяви, че устройствата от серията Shelly навлизат и в образователната програма на редица датски университети и училища, които предлагат програми за електрически инженери. С тази стъпка компанията показва растящия си интерес към скандинавските пазари, както и сериозните си намерения да се превърне в първи избор за професионалистите от региона.

Този пробив в датската образователна система сам по себе си е признание за качеството на устройствата Shelly и бизнесът на "Алтерко". Скандинавските пазари обичайно са по-консервативни и навлизането в тях от чужди компании е трудно. "Алтерко" успява да навлезе чрез своите иновативни предложения при IoT устройствата.

"Датчаните много бързо възприемат технологии. Същевременно цените на електроенергията са изключително високи в Дания и хората търсят нови начини за автоматизиране на домовете и офисите си, за да пестят енергия", казва Денис Далгаард, мениджър бизнес развитие за Скандинавия в "Алтерко". "Към момента не виждам други компании на датския пазар, които да могат да предоставят цялостно решение така, както го прави линията Shelly, при това на изключително конкурентни цени."

Компанията

"Алтерко" има над 20 години опит в сферата на информационните технологии и телекомуникациите. Тя е и една от най-динамичните компании, които работят на пазара на IoT устройства. Брандът Shelly предлага високотехнологични устройства, които автоматизират домове и офиси, интегрират се в електрическата система и водят до по-висока енергийна ефективност, съответно и оптимизация на разходите за ток и отопление.

Малко по-рано тази година "Алтерко" сподели консолидирани резултати от края на четвъртото тримесечие на 2022 г. и отчетения впечатляващ ръст от 54.6% на приходите от дейността си. От началото на линията Shelly продуктите от линията вече се намират в над 100 държави. Самата "Алтерко" е повече от успешен бизнес, което бе доказано и през 2021 г., когато компанията стана първата българска фирма, листнала акациите си на фондовата борса във Франкфурт. А от 2023 г. акциите ѝ се търгуват в Premium сегмента на БФБ.