🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

И наградата отива при....

Платформа за обратно изкупуване на смартфони, изкуствен интелект в селското стопанство и отворено банкиране са победители в Digitalk&A1 Awards

И наградата отива при....
И наградата отива при....
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Платформа, улесняваща обратното изкупуване на смартфони, изкуствен интелект в селското стопанство и решение за мултибанкинг са големите победители в тазгодишното издание на Digitalk&A1 Awards. Специалната награда на организаторите получава приложение, което спасява непродадената храна. В инициативата участваха 60 проекта, като 51 достигнаха до фазата да бъдат оценени от експертно жури, съставено от водещи имена в ИТ сектора.

ПОБЕДИТЕЛИТЕ

Стартъпите

Digitalk&A1 Awards отличава проекти в три категории, класирани от журито. Специална награда на организаторите получава компанията, участвала с решение от голяма обществена значимост или особен принос в даден сектор на икономиката.

За първи път тази година конкурсът обединява в отделна категория стартиращи компании. Финалисти при тях са патентованата технология на KEDEHub за измерване на производителността и щастието на разработчиците на софтуер и приложението за събиране на всички финансови активи на едно място, базирано на отворено банкиране - ViziWealth.

Наградата в категорията получава стартъпът "АгроВар". Неговото решение Agrovar AI Cover Crops tool използва изкуствен интелект с невронна мрежа, за да анализира над 2 000 000 информационни точки. Те предоставят информация за климата и температурата, почвени анализи и агрономически данни, специфични за всяко поле. Целите на решението са да помогне на повече земеделци да вземат правилните решения, специфични за техните стопанства, при преминаването към регенеративно земеделие.

Вътрешни решения

В категорията "Вътрешни системи" журито класира на финал платформата на Sutherland България engage SBL, насочена към интерактивно обучение на служителите, и решението на Proxiad Desk Buddy за ефективно управление на гъвкавите офис пространства. Наградата в тази категория отиде при първата българска платформа за обратно изкупуване на смартфони Swipe.bg. Новата версия на системата автоматизира заявките за продажба, интегрира работата на всички партньори и работи с платежната система на PayHawk. В резултат процесът по обслужване на клиенти е подобрен, осигурена е бърза ликвидност и е постигнат цялостен контрол и проследимост на инвентара.

Външни внедрявания

Най-голяма конкуренция имаше в категорията "Внедрено в компания външно решение", където 24 проекта се състезаваха за награда. До финала достигна системата за цялостно управление на хотели и хотелски вериги, внедрена във "Феста хотели", както и решението за унифицирана автентикация Klett ID, реализирано в издателство Klett България.

Голямата награда в категорията получи "Инвестбанк" за своята услуга "Мултибанкинг". Тя дава възможност на клиентите на "Инвестбанк" да управляват банковите си сметки от различни финансови институции, използвайки дигиталните платформи на банката. Комуникацията с различните финансови организации се осъществява в защитена среда през унифицирана връзка, разработена и поддържана от IRIS Solutions. Разработката в интернет банкирането, включваща осигуряване на определени менюта, e извършена от "БС Технолоджис".

Специалната награда

Мобилно приложение FoodObox, което спасява непродадената храна, получи специалната награда на организаторите от Digitalk и А1. То свързва крайните потребители със собствениците на заведения и магазини, които продават с отстъпка храната, която не е продадена в рамките на деня. Чрез приложението крайните потребители могат да разгледат карта с обектите, които имат непродадена храна, и я предлагат с поне 40% намаление. Мисията на проекта е да се пребори с разхищението на храна. Приложението помага на над 400 бизнеса в по-големите български градове да намалят брака си.

СЕКТОРИТЕ

Банки, финанси и застраховане

Представители на осем сектора на икономиката се включиха в тазгодишното издание на Digitalk&A1 Awards. Най-активни бяха от "Банков, финансов и застрахователен сектор", където имаше общо 14 заявки. Решения на базата на отвореното банкиране, дигитализиране на отделни процеси и цялостна трансформация са сред реализираните през миналата година проекти. Като цяло преобладават проектите, имащи за цел повишаване на потребителската удовлетвореност и въвеждане на повече улеснения и удобства за клиентите. Усилията на компаниите от сектора бяха насочени още към улесняване на работата и обучението на служителите, както и към приложенията за финансово благосъстояние.

Търговия

През месеците на пандемията навиците на клиентите се насочиха към омниканално пазаруване и електронна търговия. Затова за търговците на дребно беше съществено да изградят устойчиви взаимоотношения с клиентите си, създавайки силна марка и предлагайки по-завладяващо клиентско изживяване, базирано на дигитализацията, което се отрази и в проектите, кандидатстващи в Digitalk&A1 Awards. Сред останалите тенденции в сектора на търговията са хибридни и омниканални пътешествия на клиента, интелигентни етикети, прогнозиране на търсенето с помощта на машинно обучение, удобни за потребителя приложения за пазаруване и плащане, автоматизация на процесите, чатботове и други.

Индустрия

Производствените предприятия нямат друга алтернатива, освен да продължат и да разширят своите програми за цифрова трансформация. Това важи както за машиностроителните и автомобилните компании, така и за производството на храна и дори за земеделските стопанства. В същото време обаче големите проекти с дълъг период на възвращаемост на инвестициите не са подходящи в настоящата макроикономическа среда. Затова печеливши са проектите, които предоставят бързо добавена стойност като намаляване на бариерите пред научаването на новите методи или чрез облачно базирани инструменти за сътрудничество, са по-благоприятни. Технологии като анализ на големи данни осигуряват интеграция с различни алгоритми, а използването на дигитални близнаци позволява на производствените предприятия да вземат добре информирани решения. Именно подобни иновативни решения представят участниците от индустриалния сектор в тазгодишния конкурс Digtalk&A1 Awards.

Хорека

Дигитализация на процесите, подобрено клиентско изживяване и намаляване на изхвърлената храна - тези три тенденции бележат проектите в областта на туризма и ресторантьорството, които мериха сили в Digitalk&A1 Awards '23. Секторът беше сериозно ударен от пандемията от ковид-19 и скоростно беше принуден да вложи максимум усилия в своята дигитализация. От друга страна, индустрията работи активно с крайните клиенти, които стават все по-взискателни, и осигуряването на оптимално клиентско изживяване е повече от задължително. Обединени, тези две особености на индустрията водят до системи за резервации с много функционалности, специализирани предложения за всеки клиент, дигитални менюта, които премахват досадното чакане и улесняват поръчването на храна в ресторантите и т.н. Секторът все по-често разчита на чатботовете, които намират приложение при продажбите, маркетинга и обслужването на клиентите. Компании активно са се заели и с търсене на решения за справянето с един глобален обществен проблем - изхвърлянето на храна.

Здравеопазване

Компаниите от сектор здравеопазване са се ориентирали към създаването на решения за самопомощ, насочени към откриване и разчитане на първите симптоми на промяна в менталното здраве. Заедно с платформите за психично здраве, предназначени за справяне с работното претоварване, през последната година се появиха и приложения, ориентирани към специфични групи от обществото и техните нужди като проблема със следродилната депресия. Друга посока, в която работят компаниите от сектора на здравеопазването, е дигитализацията и автоматизацията на процесите.

Публичен сектор

Модернизирано образование и предпазване от риска от наводнения са сред по-интересните проекти в публичния сектор. В инициативата участва и мащабен проект за спътникова комуникационна система за изследователи в световния океан и Антарктида, осигуряващ постоянна интернет свързаност.

Медии и образование

Медиите и издателствата насочват своето внимание не само към опознаване на потребителите си, но и към улесняването им при ползването на съдържание. В последните години текат процеси на дигитализация на ресурсите и създаване на единно място за използване на всички услуги на съответната медия или издателство. Прави впечатление и нетрадиционният подход към привличане на вниманието на аудиторията. Компании залагат на по-атрактивно приложение на технологии за визуализация, за да улеснят своите потребители при научаването на нови неща.

Услуги

Фокусът върху работниците е общото, което обединява повече от половината от кандидатурите в сферата на услугите, за второто издание на Digitalk&A1 Awards. Останалите решения пък решават разнообразни проблеми, но отново могат да бъдат обединени под общ знаменател - подобряване на онлайн присъствието.