Суецкият канал беше освободен от кораба, подготвя се за отваряне

Идва ред на предявяване на застрахователните щети

Блокирането на канала от вторник доведе до нарушаване на веригите за доставка и се отрази на търговията на световните пазари.
Блокирането на канала от вторник доведе до нарушаване на веригите за доставка и се отрази на търговията на световните пазари.
Блокирането на канала от вторник доведе до нарушаване на веригите за доставка и се отрази на търговията на световните пазари.    ©  Reuters
Блокирането на канала от вторник доведе до нарушаване на веригите за доставка и се отрази на търговията на световните пазари.    ©  Reuters

Суецкият канал се очаква да бъде отворен за плаване, след като днес огромният контейнеровоз беше освободен от плитчината, където заседна и блокира движението. Доставчикът на морски услуги Inchcape Shipping съобщи, че корабът, който заседна на 23 март, е изтеглен и се обезопасява. Приливът през нощта, придружен от пълнолуние, помогна за освобождаването на кораба, посочват от компанията, цитирани от Reuters.

Очаква се важният морски път да бъде готов за възобновяване на движението днес, твърди египетски президентски съветник по проектите на Суецкия канал. Засега няма официално потвърждение от държавната администрация на Суецкия канал (SCA). На онлайн кадри се вижда, че корабът е преместен.

Блокирането на канала от вторник доведе до нарушаване на веригите за доставка и се отрази на търговията на световните пазари. Според администрацията на канала около 370 кораба чакат, за да преминат в двете посоки. Сред тях са и 25 танкера, които превозват петрол. Блокирането на канала струва на местния оператор 13 до 14 млн. долара загуби дневно. Миналата година през него са минали близо 19 хил. кораба. Суецкият канал осигурява един от основните източници на валутни приходи на Египет, като през миналата година те са били 5.6 млрд. долара.

Да се готвят застрахователите

Блокирането на важния морски път, през който се извършват 12% от обема на световната търговия, ще създаде вълна от застрахователни претенции от всички засегнати - от компаниите в корабния бизнес до тези в суровинния. Собствениците на стоките на борда на Ever Given и други кораби, закъсали, защото най-бързият воден път, свързващ Европа с Азия, беше затворен 6 дни, ще поискат плащане от своите застрахователи. А застрахователите на товари на борда на свой ред ще предявят искове срещу собствениците на Ever Given, които ще се обърнат към своите застрахователи за защита, пише Bloomberg.

Както заявява Крис Гривесън, партньор в юридическата компания Wikborg Rein в Лондон: "Това е сценарий от типа Армагедон." Сред застрахованите стоки е самият кораб. Това обикновено се покрива навсякъде в региона от 100 до 200 млн. долара според застрахователния брокер и съветник по риска Marsh. Но изплащането ще зависи от това колко голяма е щетата. Ако се използва подхода "обща авария" (general average) - който включва споделяне на разходи между всички заинтересовани страни, изплащанията, които ще достигнат милиони, стават много сложни. "Това добавя огромна сложност към уреждането на окончателното искане", каза Маркус Бейкър, ръководител на морската практика в Marsh.

Докато тези, които се занимават с моделиране на големи рискове, все още не публикуват прогнози, евентуалното изплащане на застраховката на кораба ще обхване цял набор от застрахователни сектори. Пряко ангажирана в процеса е британската P&I Club - една от тринадесетте групи, застраховаща отговорността пред трети страни на световните корабни пазари. Компанията заяви, че ще разгледа всички валидни искове.

Според Bloomberg Intelligence корабът Ever Given ще бъде ясната причина за загубите на чакащите кораби, което ще доведе до множество искове. Основните лимити в презастраховането могат да влязат в сила, което вероятно ще доведе до загуби в индустрията на стотици милиони долари, а не милиарди, според анализатора на Bloomberg Intelligence Матю Палазола.

Покритието на P&I може също да включва неща като възстановяване на разходи и загуба на приходи. В момента това са едни от най-големите неизвестни, тъй като не е ясно точно кога корабът отново ще бъде в движение. Има прецедент за подобни големи претенции. Преобръщането на круизния кораб Costa Concordia доведе до изплащане на 1.6 млрд. долара обезщетения през 2012 г. според Marsh. Въпреки че това не наруши световната търговия, както инцидентът в Суец, се наложи огромна спасителна операция. Допълнителни претенции ще бъдат предявени от спасителната компания, която освободи кораба.

Какво ще стане с блокираните товари

Какво ще стане с останалите блокирани товари и кой ще плати за забавянето на световната търговия? Това зависи от цял набор от фактори. Сред общите застрахователни политики има специфични морски за забавяне на товари. Те обикновено са валидни за кораби, превозващи нетрайни стоки като плодове, които могат да бъдат повредени в случай на закъснение. Повечето от близо 300 плавателни съда, които в момента очакват да преминат през задръстения канал, вероятно нямат нетрайни стоки или покритие за забавяне. Това означава, че плавателните съдове остават наети и наемателите могат да носят отговорност за заплащането на цените, дори когато корабите изчакват да се вдигне задръстването.

Корабите, които сега се движат около нос Добра надежда, няма да могат да предявят претенции за платените допълнителни разходи и време, тъй като това се счита за "икономическа загуба" и обикновено не може да бъде възстановено - нито често е застраховано от корабособствениците, обяснява Крис Гривесън.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetlozar_savov avatar :-|
    SS
    • - 1

    Не става вече съоръжения с капацитет 19 - 20 ти век да насмагат на 21 ви ! Тука визирам и Панамския канал , пък не ми се мисли ако нещо подобно бъде взривено от ислямистите които щъкат из Египет - тогава има да разчистват канала с месеци ...

    Нередност?
  • 2
    samsum avatar :-P
    Deputat 241

    До коментар [#1] от "SS":
    Ако ислямистите гръмнат канала, ще останат гладни...

    Нередност?
Нов коментар