🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Китай увеличава износа чрез жп транспорт

Производителите търсят алтернатива на забавянията през морските пътища

Затварянето през последната седмица на Суецкия канал заради заседнал огромен контейнеровоз е ясен знак за нуждата от алтернативи.
Затварянето през последната седмица на Суецкия канал заради заседнал огромен контейнеровоз е ясен знак за нуждата от алтернативи.
Затварянето през последната седмица на Суецкия канал заради заседнал огромен контейнеровоз е ясен знак за нуждата от алтернативи.    ©  Reuters
Затварянето през последната седмица на Суецкия канал заради заседнал огромен контейнеровоз е ясен знак за нуждата от алтернативи.    ©  Reuters

Нарастването на цената на морските превози и забавянията на доставките кара производителите и доставчиците в Китай да търсят алтернативи. Времето за транспортиране е нараснало двойно от началото на пандемията, в резултат на което между 20 и 30% от китайски фирми са се насочили към жп транспорта за превоз на стоки от средата на миналата година до този март, съобщава Financial Times.

Затварянето през последната седмица на Суецкия канал заради заседнал огромен контейнеровоз е ясен знак за нуждата от алтернативи. Веднага след новината цената на петрола и транспортните услуги по море се покачиха. Според данни на Lloyd's List всеки ден, в който каналът беше блокиран, спира международна търговия за почти 10 млрд. долара. Кризата подчертава неефективността на износа по вода, както и многото променливи, от които се оказват зависими доставчиците - от метеорологичните условия до възможността за блокиране на най-бързата връзка по море между Европа и Азия.

Миналата година Китай успя да се справи със заразата от коронавирус в страната и заради износа на стоки, свързани с пандемията, измести САЩ като главен търговски партньор на ЕС. Втората по големина икономика в света се стреми да отговори на нарастващото търсене от Европа, но е затруднена от забавянето на доставки и през последните два месеца е изпратила над 2000 товарни влака по жп линиите, минаващи през Русия и Централна Азия.

Данните на Financial Times сочат, че през 2020 г. обемът на превозените стоки по суша се е покачил с 50% заради проблемите при морските доставки, но това продължава да не е достатъчно. Източник на изданието твърди, че купувачи от Западна Европа са недоволни от забавянията и са готови да се насочат към производители извън Китай. Още повече че нарастването на жп превозите за износ е твърде по-малко в сравнение с ръста на корабните доставки.

През 2020 г. превозите по суша от Китай са се покачили с 50% заради проблемни с морските доставки.

Само пристанище Янгшан в Китай е преработило повече от 2 млн. контейнера през януари при общо 200 хил. контейнера изнесени по суша.

Пекин обаче е подготвен за промяна. Наложилата се необходимост от промяна в транспорта на стоки и желанието на Китай да увеличи глобалното си влияние обяснява предприетата в последното десетилетие инициатива "Един пояс, един път". Проектът цели разрастването на жп линии и енергийни тръбопроводи, които да свържат Китай с Европа, достигайки от Източна Азия до Атина, Венеция и Ротердам.

Какво означава това за САЩ?

Улесняването на износа чрез "Един пояс, един път" носи немалко опасности за САЩ. Инициативата задължава участниците в нея да работят с китайски съдружници, измествайки почти напълно Щатите и други чужди предприемачи.

Напрежението между САЩ и Китай нарасна, след като в края на миналата седмица Пекин и Техеран подписаха споразумение за 25-годишно сътрудничество. Договорът гласи, че Иран става част от инфраструктурната инициатива на Китай, като включва сътрудничество в областта на енергетиката, транспорта и индустрията. С подписването Китай абсолютно подкопава икономическите санкции наложени от Вашингтон на Иран.

Първата среща между САЩ и Китай по време на администрацията на президента Байдън преди малко повече от седмица положи началото на напрегнати отношения между Вашингтон и Пекин. В началото й безпрецедентно бяха разменени остри реплики пред камерите. В отговор на обвиненията в "нарушаването на световния ред" Китай се съюзи с Техеран.

Миналия четвъртък Байдън съобщи, че няма да допусне Китай да задмине икономиката на САЩ, докато той е на власт, а ден по-късно Reuters съобщи за намерението на американския президент да обсъди с британския премиер Борис Джонсън демократична версия на инициативата "Един пояс, един път". С повече от 130 държави участници, китайският проект едва ли ще има конкуренция в близкото бъдеще. Предстои да разберем доколко САЩ са готови да инвестират в борбата срещу Китай, но още по-важно - могат ли да надделеят.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS

    Ако си мислят , че с ЖП - то ще прокопсат ...

    Нередност?
  • 2
    samsum avatar :-|
    Deputat 241
    • + 1

    До коментар [#1] от "SS":

    Що, какво му е на ЖП-то?

    Нередност?
  • 3
    weiss avatar :-|
    Weiss
    • + 1

    До коментар [#2] от "Петър Самсонов":

    Супер си е ЖП-то, само юберменшите не им снажда....

    Нередност?
Нов коментар