Пандемията разкри слаби звена в глобалната верига на доставки

Ваксинационният национализъм, Brexit и напрежението между САЩ и Китай затрудняват световната търговия

Транспортните разходи по най-натоварените маршрути в света скочиха главно поради недостиг на 40-фунтови контейнери, с които се извършва основната част от световния износ
Транспортните разходи по най-натоварените маршрути в света скочиха главно поради недостиг на 40-фунтови контейнери, с които се извършва основната част от световния износ
Транспортните разходи по най-натоварените маршрути в света скочиха главно поради недостиг на 40-фунтови контейнери, с които се извършва основната част от световния износ    ©  Reuters
Транспортните разходи по най-натоварените маршрути в света скочиха главно поради недостиг на 40-фунтови контейнери, с които се извършва основната част от световния износ    ©  Reuters

От недостиг на чипове, затворени в продължение на седмици заводи за автомобили до закъснения в доставката и нарастващи разходи, пандемията насочи вниманието върху недостатъците на глобалната верига на доставки. Не всички проблеми във веригата на доставки обаче ще продължат.

Корабоплаването е такъв пример - транспортните разходи по най-натоварените маршрути в света скочиха главно поради недостиг на 40-фунтови контейнери, с които се извършва основната част от световния износ. Очаква се този натиск върху разходите да намалее, тъй като ваксинациите и повторните отваряния на икономиките водят до промяна в поведението на САЩ и Европа - от разходи за потребителски продукти в Източна Азия към разходи за услуги, пише Financial Times.

Въпреки че се очаква цените на контейнерните превози да останат по-високи от преди кризата, едва ли ще останат на сегашните си нива. Сега цената за превоз на контейнер между Източна Азия и Западното крайбрежие на САЩ струва около 4000 долара в сравнение с 1500 долара в началото на 2020 г.

Проблемите за разрешаване

Но други проблеми в глобалната верига за доставки трябва да бъдат решени. Недостигът на компютърни чипове, използвани в съвременните автомобили от спирачките до седалките, е последният пример за опасност да се разчита на производството "точно навреме".

Производителите пострадаха по подобен начин след японското цунами през 2011 г. Съществува ясен аргумент за натрупване на запаси в някои ключови сектори.

Недостигът на чипове подчертава друг проблем, пред който са изправени производителите - геополитическия риск. Национализмът при ваксините, Brexit и напрежението между САЩ и Китай създават политическа среда, която стана по-враждебна към глобалната търговия.

Една от причините, поради която недостигът на чипове е толкова сериозен за американските автомобилни производители, е, че напрежението между САЩ и Китай накара американските компании да преминат от доставчици в континентален Китай към тайванския TSMC. Тази тенденция няма да изчезне след излизането на Доналд Тръмп от Белия дом. Всъщност може да се засили, като новият президент на САЩ Джо Байдън възнамерява да изгради вериги за доставки, които разчитат по-малко на Китай за чипове и други стратегически важни продукти.

Един от отговорите както на геополитическия риск, така и на уязвимостите в резултат на пандемията беше настояването за връщане на производството у дома, като законодателите в САЩ и в Германия повдигнаха сериозно тази тема. Много икономисти обаче смятат, че преместването на производството на чипове няма много смисъл.

"Автомобилните производители трябва да имат алтернативна стратегия, но мащабът и усъвършенстването, от които се нуждаете, за да направите чиповете - които не са с много голям марж, са много високи", казва Джоана Конингс, старши икономист в ING Bank.

Европа и САЩ изостават от Азия в момента. За да хеджират риска от веригата на доставки, водещите производители също така си осигуряват повече доставчици. "Технологичните компании се диверсифицират от Китай - често в полза на пазарите в Югоизточна Азия като Виетнам и Индонезия", казва Ебру Паккан, глобален ръководител на търговския бизнес в американската банка Citi. Централна и Източна Европа могат да се възползват от тази ситуацията, тъй като европейските компании се стремят да произвеждат по-близо до своите клиенти. Същото важи и за Мексико за компаниите с централи в Америка, добавя Паккан.

Производителите също ще трябва да извършат по-задълбочена проверка на своите доставчици. Като част от по-общата тенденция за увеличаване на отговорностите в областта на околната среда, социалната политика и управлението правителствата вече са по-настоятелни чуждестранните доставчици да отговарят на приемливите стандарти. Този месец правителството в Германия одобри закон, който изисква от германските компании да защитават човешките права и правилата за околната среда в техните световни вериги за доставки.

ЕС възнамерява да превърне и мултинационалните компании в защитници на трудовите права. "С течение на времето ще виждаме все повече и повече задължения", казва Анахита Томс, партньор в адвокатска кантора Baker McKenzie. Въпреки че това може да създаде конкурентни недостатъци в началото, Tомс вярва, че компаниите, които инвестират в устойчивост, ще могат да си осигурят най-етичните доставчици в началото. Независимо от това, спазването на стандартите за надлежна проверка и диверсифицирането на веригите за доставки ще повишат цените в краткосрочен план - както и пренасочването към пазари с по-високи разходи за труд и производство, ако политиците изпълнят обещанията си.