🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ryanair и Wizz Air в битка за небето над Европа

Ирландският авиопревозвач среща реална конкуренция след пандемията

Майкъл О’Лиъри твърди, че ситуацията днес е "най-голямата възможност за растеж" в 35-годишната история на Ryanair
Майкъл О’Лиъри твърди, че ситуацията днес е "най-голямата възможност за растеж" в 35-годишната история на Ryanair
Майкъл О’Лиъри твърди, че ситуацията днес е "най-голямата възможност за растеж" в 35-годишната история на Ryanair    ©  Reuters
Майкъл О’Лиъри твърди, че ситуацията днес е "най-голямата възможност за растеж" в 35-годишната история на Ryanair    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

През последните години ирландската авиокомпания Ryanair се превърна в доминиращия в Европа авиопревозвач. Компанията предложи на пътниците си евтини билети чрез своя иновативен бизнес модел, с който опонентите им не можеха да се сравнят. След пандемичния колапс в сектора на управляваната от Майкъл О'Лиъри компания ще й се наложи да срещне конкуренцията на други нискотарифни превозвачи. Унгарската авиокомпания Wizz Air предлага конкурентни на Ryanair цени и възнамерява да използва пълния си капацитет, за да разшири бизнеса си и в страните от Западна Европа.

Въпреки тоталния срив на сектора изпълнителните директори на двете компании - О'Лиъри и Йозеф Варади на Wizz Air, успяват да излязат от кризата като победители. Двете авиокомпании имат нови самолети и създават нови слотове за излитане и кацане, докато по-слабо развитите им конкуренти като Alitalia и Norwegian Air Shuttle търпят огромни загуби.

Макар и водещи, и двете компании не успяха да избегнат въздействието на корона кризата, като загубите им само за миналата година се равняват на стотици милиони евро. Въпреки това акциите и на двете се възстановяват след тежките последици от кризата, като вече доближават стойностите си от преди пандемията. Това показва, че инвеститорите също са на мнение, че ниските разходи са в бъдещето на европейската авиация, пише Financial Times.

Майкъл О'Лиъри твърди, че ситуацията днес е "най-голямата възможност за растеж" в 35-годишната история на Ryanair. Той очаква и 20% спад на местата на пътниците в полетите на къси разстояния при конкурентните европейски авиопревозвачи.

"Мислим, че ще бъдем много по-конкурентна авиокомпания след пандемията", заявява уверено и Йозеф Варади, изпълнителният директор на Wizz Air.

Амбициите на WizzAir бяха разкрити в началото на юли, след като акционерите на компанията бяха помолени да финансират възстановителния план, който би осигурил на Варади нови 100 млн. паунда възнаграждение, ако увеличи цената на акциите на авиокомпанията от 48 на 120 паунда през следващите пет години.

Йозеф Варади овладява растежа на компанията от самото й начало. Той е икономист с кариера в Procter&Gamble, един от най-големите производители на потребителски стоки в света, както и в унгарския авиопревозвач Malev.

През 2004 г. Варади се обръща към американския инвеститор Бил Франке с план за създаване на местна авиокомпания. Франке е един от най-успешните авиационни инвеститори в историята, поддръжник в началото и на Ryanair. Той убеждава Варади да въведе модела с ниски разходи и след шест седмици да му представи нов бизнес план.

"Харесвах Йозеф, той е умен, директен човек и накрая направихме инвестиция", спомня си Франке.

Корпоративната структура на Wizz Air - унгарска база за евтина работна ръка и швейцарска данъчна регистрация, я прави единствената авиокомпания, която може да се конкурира с модела на Ryanair.

Как да създаваш бизнес, ако Ryanair е вече там

Както Ryanair, така и Wizz Air твърдят, че имат най-ниските единични разходи в индустрията. Анализатори от Bernstein смятат, че Wizz Air е водещата компания по този показател, но О'Лиъри отхвърля твърденията им, определяйки ги като "глупост", базирана на евентуални бъдещи теории.

Растежът на Wizz Air се подхранва от използването на летища и свързващи градове в Централна и Източна Европа, където анализаторите смятат, че все още има възможности за икономически растеж. Унгарската авиокомпания премести част от бизнеса си в Западна Европа, отваряйки няколко бази в Обединеното кралство. За да продължи развитието на Wizz Air обаче, Варади ще трябва да се придвижи и до полето на Ryanair.

"Wizz е по-агресивен в повишаването на капацитета си и тази година, но успяват да го запълнят, за разлика от Ryanair", казва Едмънд Роуз, авиационен консултант.

О'Лиъри признава, че Wizz Air имат "доста добро развитие" и изразява уважение на начина, по който Варади управлява бизнеса. Но той отхвърля идеята, че това може да оспори господстващото положение на Ryanair.

"За да бъда честен, те са добри в разгласяването на твърденията, че имат по-ниски разходи от Ryanair и че ще повторят възвръщаемостта на Ryanair. През последните 20 години истинският проблем за модела Wizz Air е, че те не могат да обяснят как да разширите бизнеса си в Западна Европа, ако Ryanair вече е там."

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    6oris avatar :-|
    Борис
    • + 1

    Alitalia не е нискотарифен превозвач, а италианската национална компания.

    Нередност?
  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 4

    Wizzair беше една от малкото авиокомпании, които не спряха да летят по време на пандемията. И дори само заради това заслужават адмирации.

    Нередност?
  • 3
    deaf avatar :-|
    deaf
    • + 1

    До коментар [#] от "":

    Която няколко пъти фалира,(каквото и да значи думата "фалира").

    Нередност?
Нов коментар