Транспорт: Когато и хората, и техниката не достигат

В началото на пандемията секторът напълно замръзна, но с възстановяването не смогва на търсенето

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През 2021 г. словосъчетанието "прекъснати вериги на доставки" се чуваше за всички сфери. То има много измерения, но сред тях безспорно бяха забавянията, недостатъчният капацитет и съответно скокът на цената на всички видове транспорт. И индикациите са, че излезлият от релси сектор доста бавно ще се върне на пълна скорост и ще отложи процеса на стабилизирането на цените.

Транспортът е един от основните потърпевши от вируса. При първоначалния шок той беше блокиран между затворените граници и пристанища. На второ четене, след успокоението на потребителите, че животът продължава, транспортът се оказа силно търсен и недостатъчен, а цените на различните видове превоз скочиха значително. Предишната добре смазана машина на глобалните логистични вериги излезе извън строя и не е ясно кога балансът по глобалните трасета ще бъде възстановен.

Основното сътресение дойде при превозите по море. След като секторът на контейнерите почти замря през лятото на 2020 г., цунамито на инфлацията започна да се оформя в началото на 2021 г. от потребителското търсене, напомпано с финансовите стимули. Индексът Freightos Baltic Index скочи 8 пъти, като сега средната цена за превоз на контейнер е 9628 долара. Цената за превоз на един 40-футов контейнер през октомври 2019 г., преди ковид-19, беше 1237 долара. А на 10 септември 2021 г. имаше и рекорд - 11 109 долара. Сега индексът за Китай/Източна Азия за Северна Европа е 14 483 долара, а Китай/Източна Азия - източния бряг на Северна Америка - 16 893 долара. Редица основни пристанища в Европа и Америка се оказаха задръстени с контейнери, които не поемат обратния път към Китай, където да бъдат натоварени отново. А контейнерните линии отбелязват рекордна година на печалби. Групата Maersk например обяви утрояване на EBITDA до 24 млрд. долара, приходи 61.8 млрд. долара и свободен паричен поток 16.5 млрд. долара.

Сериозни корекции на цените нагоре има и при превозите по суша. Причините са основно в недостига на свободен капацитет. Според представители на бранша нуждата от товарни автомобили е започнала да се усеща от втората половина на 2021 г. Основната причина е, че доста шофьори са напуснали професията при първата вълна на пандемията. Тяхната липса не се е усетила веднага, а със засилването на потреблението.

В средата на 2021 г. търсенето е започнало да изпреварва предлагането, като price&capacity index ясно показва как докато в началото на пандемията капацитетът значително надвишава търсенето, от пролетта на 2021 г. капацитетът тръгва надолу, а цените нагоре, като индексът на цените отбелязва близо 22% ръст в края на 2021 г. в сравнение с края на 2020 г.

Освен липсата на шофьори има и ограничено производство на нови влекачи и ремаркета, като по изчисления на бранша произведените товарни автомобили са с около 30% по-малко. Цените на автомобилите са в затъмнение, като при поръчките на нови производителите не могат да кажат колко ще им струва продуктът на финала. Липсват и определени части. Всичко това води до забавяне на увеличаването на автопарковете, а това от своя страна вещае още дълго време, в което търсенето няма да може да бъде посрещнато с достатъчно предлагане. А тъй като транспортните разходи логично се пренасят в крайните цени, това допълнително ще подклажда инфлационния процес.

Все още няма коментари
Нов коментар