🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Boeing очаква по-малко търсене на самолети през следващите 20 години

Все пак перспективите са по-добри от очакваното на фона на кризите по летищата

Авиоизложението във Фарнбъро, което продължава през цялата седмица, се организира на всеки две години
Авиоизложението във Фарнбъро, което продължава през цялата седмица, се организира на всеки две години
Авиоизложението във Фарнбъро, което продължава през цялата седмица, се организира на всеки две години    ©  Reuters
Авиоизложението във Фарнбъро, което продължава през цялата седмица, се организира на всеки две години    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Американският производител на самолети Boeing намали прогнозата си за търсене на самолети в цялата индустрия през следващите 20 години, но заяви, че очаква доставките да бъдат стабилни с изключение на руския пазар. Boeing прогнозира, че авиокомпаниите в световен мащаб ще се нуждаят от 41 170 нови самолета в следващите 20 години, като половината от доставките ще бъдат резервни самолети, а самолетите с една пътека ще са около 75%.

Новата пазарна перспектива на Boeing, публикувана преди началото на авиошоуто в британския град Фарнбъро, е по-ниска от предишните очаквания на компанията за 43 610 доставки през следващите 20 години. Оценката изключва руския пазар и прогноза за продажба на 1540 самолета на него заради войната в Украйна и несигурността кога производителите отново ще могат да продават самолети на руски превозвачи.

И все пак се очаква търсенето през следващите 10 години да се повиши до 19 575 доставки - по-висока прогноза от тази за предишното десетилетие дори без руския пазар.

Производителят понижи леко прогнозата си за темпа на растеж на пътническия трафик до 3.8% от 4%, но повиши прогнозата си за покачване на товарния трафик до 4.1% от 4% миналата година.

Възстановяване от пандемията

"Нашето виждане за средносрочно възстановяване - когато индустрията се върне към нивата на глобалния въздушен трафик от 2019 г. - е до голяма степен непроменено", казва Дарън Хълст, маркетинг вицепрезидент на Boeing, в прессъобщение на компанията. "Като цяло все още виждаме края на 2023 г., началото на 2024 г. като времето, когато индустрията ще се възстанови напълно или поне до нивото на трафика отпреди пандемията."

Boeing вижда силно краткосрочно търсене на самолети въпреки рисковете от рецесия. Компанията също така прогнозира, че товарните превози ще нараснат с 80% до 2041 г. Въздушните товари достигат рекордни нива, каза Хълст, заявявайки, че това отчасти е "функция на нарастващата стратегическа стойност на въздушните товари в сравнение с веригите за доставки и корабните доставки, които в момента не се представят добре".

Boeing вижда мрежите за електронна търговия като помощ за насочване на "стратегическо преминаване към въздушни товари дори в средносрочен и дългосрочен план". Въздушните товари все още представляват едва 1% от световната търговия. "Малка промяна по отношение на начина на транспортиране, на ключови елементи от търговията, оказва голямо влияние по отношение на търсенето на въздушни товари", обяснява Хълст.

Според него броят на маршрутите с повече от една оперираща авиокомпания се е увеличил повече от два пъти през последните две десетилетия. Това показва "непрекъснатите иновации, които авиокомпаниите трябва да имат, за да продължат да се конкурират и да привличат все повече и повече трафик".

Boeing води по поръчки на Airbus в началото на изложението във Фарнбъро

Американският производител Boeing запази преднината си пред европейския си конкурент Airbus в получаването на нови поръчки през втория ден от международното авиоизложение във Фарнбъро, съобщава DPA, като се позовава на изявление от компаниите.

Частната инвестиционна компания 777 Partners купува още 30 самолета Boeing 737 MAX за полети на средни разстояния. Самолетът ще бъде специална версия 737-8-200 с повече места и допълнителни врати. Тя е разработена от американската компания нискотарифни превозвачи като Ryanair. Boeing и 777 Partners са сключили и предварителен договор за още 36 самолета.

Най-голямата в света компания за лизинг на самолети - AerCap Holdings, обяви, че ще купи 5 допълнителни Boeing 787-9 Dreamliner.

От своя страна Airbus обяви поръчка от американския авиопревозвач Delta Air Lines за 12 самолета A220-300, по-дългата версия на най-малкия й модел A220. В първи ден от изложението беше обявено, че Delta Air Lines е поръчала и 100 самолета Boeing 737 MAX 10 с опция за допълнителни 30 самолета.