🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Декарбонизация на транспорта - какво предстои?

Коли, камиони, кораби и самолети ще претърпят голяма трансформация в идното десетилетие

Морският транспорт може да се декарбонизира чрез замяната на мазута с амоняк.
Морският транспорт може да се декарбонизира чрез замяната на мазута с амоняк.
Морският транспорт може да се декарбонизира чрез замяната на мазута с амоняк.
Морският транспорт може да се декарбонизира чрез замяната на мазута с амоняк.
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тъй като транспортът допринася с около 5% за БВП на ЕС и осигурява работа на повече от 10 милиона души в Европа, транспортната система е от решаващо значение за европейския бизнес и глобалните вериги за доставки. Транспортът, особено корабоплаването и авиацията, са, образно казано, кръвоносната система на световната икономика. Без тях едва ли бихте получили за седмица-две онлайн поръчката на новия си чифт маратонки, произведен в Южна Азия, или още 16 гигабайта RAM памет за своя лаптоп. В същото време транспортът генерира много емисии на парникови газове и замърсители, шум, пътни катастрофи и задръствания.

Днес емисиите от транспорта представляват около 25% от общите парникови газове в ЕС като непрекъснато се увеличават. Целта за първият климатично неутрален континент до 2050 г. изисква амбициозни промени в транспорта. Необходим е ясен път за постигане на 90% намаление на свързаните с транспорта емисии на парникови газове до 2050 г.

Европейската комисия прие набор от предложения, за да направи политиките на ЕС за климата, енергетиката, транспорта и данъчното облагане подходящи за намаляване на нетните емисии на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г.

Планират се по-строгите стандарти за емисии на CO2 за леки и лекотоварни автомобили, като се очаква всички нови автомобили, регистрирани към 2035 г.,да бъдат с нулеви емисии. За да се гарантира, че шофьорите могат да зареждат своите превозни средства в надеждна мрежа в цяла Европа, се очаква държавите да инсталират точки за зареждане на редовни интервали по главните магистрали: на всеки 60 километра за електрическо зареждане и на всеки 150 километра за зареждане с водород.

Регламентът за инфраструктурата за алтернативни горива изисква въздухоплавателните средства и корабите да имат достъп до чисто електроснабдяване в големите пристанища и летища. Авиационната инициатива ReFuelEU ще задължи доставчиците на горива да използват все по-високи процентни нива на устойчиви авиационни горива. По същия начин, морската инициатива FuelEU ще стимулира усвояването на био морски горива и технологии с нулеви емисии, като определи максимално ограничение на съдържанието на парникови газове в енергията, използвана от кораби, акостиращи в европейските пристанища.

Плановете на ЕС за действие включват още синхронизиране на националните законодателства, завършване (най-късно до 2050 г.) и модернизиране на европейските жп транспортни коридори (намаляване на разходите за използване на жп мрежата), удвояване на високоскоростния железопътен трафик до 2030 г. и утрояването му до 2050 г. (чрез засилване на нощните влакове), цифровизация на транспортната инфраструктура (включително чрез приложения за мобилност, позволявайки на пътниците да намерят най-добрите билети на най-атрактивната цена, както и улесняване на връзките между летища и пристанища и възможността пътниците да чекират багажа си автоматично от влак на самолет).

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар