🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Служебното правителство удължи концесията на летищата във Варна и Бургас с 5 години

Изискванията за инвестиции към концесионера - смесено дружество между Fraport и "Химимпорт", се увеличават с 10 млн. евро

Причината за отсрочката са двете слаби ковид години
Причината за отсрочката са двете слаби ковид години
Причината за отсрочката са двете слаби ковид години    ©  Надежда Чипева
Причината за отсрочката са двете слаби ковид години    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Служебният кабинет удължи срока на концесията на летищата в Бургас и Варна с 5 години. От съобщението на правителството става ясно, че решението идва след мотивирано предложение от страна на концесионера "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" за изменение на договора. Така концесията се удължава до 10 ноември 2046 г. Концесионното дружество се оперира съвместно от Fraport и компания на варненската група "Химимпорт".

Друга промяна е, че се увеличава размерът на инвестициите на концесионера с 10 млн. евро. По този начин общото вложение трябва да достигне 413 млн. евро.

Заради COVID

"Предложението за изменение на концесионния договор е обосновано с новите кризисни икономически

условия, породени от продължаващата пандемия от COVID-19 и военния конфликт между Русия и Украйна, които са довели до сериозен спад на пътническия трафик", се казва в съобщението на правителствената пресслужба.

За 2020 г. концесионерът отчете, че спадът на пътниците на двете летища е 79% спрямо 2019 г. През по-силната 2021 г. компанията все още е далече от нивата си от 2019 г., като отчита 64.8 млн. лв. приходи, докато през 2019 г. са били 125. Спадът на пътниците спрямо 2019 г. за миналата година пък е 60%, което в абсолютна стойност е 1.9 млн. пътници.

Настоящата 2022 г. се развива по-добре, като и двете летища се похвалиха, че броят на посрещнатите пътници на всяко едно от тях е надскочил 1 млн. Това се случи на Бургас през август и на Варна през септември. За сравнение, през 2019 г. през двете летища са преминали 4.9 млн. пътници, като класически Бургас има повече от Варна.

Концесии и промени

Промените по концесионни договори в транспорта от пандемията насам се превърна в честа практика, като на финалната права на управление на ГЕРБ редица договори бяха коригирани.

Концесионерът на летище София - фондът Meridiam, успя тогава да си издейства отсрочка от 10 години за концесионните си такси и за 78 млн. евро от инвестициите си. (Промяната в инвестициите беше коригирана към първоначалния вариант по време на управлението на "Продължаваме промяната".)

После в списъка влезе концесионерът на летище Горна Оряховица, близък до Румен Гайтански-Вълка, който взе бонус от още четири години за влагане на инвестициите си.

Последваха и корекции на договорите на две дружества от групата "Химимпорт", управляващи концесиите на пристанищен терминал Видин-север и "Фериботен комплекс Видин" и на варненското "Леспорт".

По отношение на концесията на морските летища досега като облекчения бяха използвани основно отлагания в плащанията на концесионните такси, които прибира държавата.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tihov avatar :-|
    Гошо Диша

    Летищата Варна и Бургас впрочем изглеждат доста добре. Колега, който идва в България по работа и обикновено каца в София, тази година пристигна във Варна и сподели, че е едно от най-хубавите "малки летни" летища, които е виждал изобщо.

    Нередност?
Нов коментар