България влиза в Шенген

Шенген по въздух: Летищата са готови

Софийската аерогара е похарчила 2.5 млн. лв. за подготовка, Варна и Бургас - общо около 1 млн., а Пловдив няма полети от Шенген

За първите два месеца на 2024 г. на летище София са обслужени близо 1.1 млн. пътници.
За първите два месеца на 2024 г. на летище София са обслужени близо 1.1 млн. пътници.
За първите два месеца на 2024 г. на летище София са обслужени близо 1.1 млн. пътници.    ©  Георги Кожухаров
За първите два месеца на 2024 г. на летище София са обслужени близо 1.1 млн. пътници.    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Летището, на което ще се усети най-много промяната от 31 март, е столичното, което е и най-голямото в страната.
  • Тези в Бургас и Варна ще бъдат осезаемо повлияни през лятото, когато е основният трафик до тях от страни като Полша и Германия.
  • Летището в Пловдив на този етап не обслужва нито един полет до или от страна - членка на Шенген.

Двадесет минути след полунощ на 31 март. Тогава в България ще кацне първият самолет от страна - членка на Шенген, и пътниците и стоките на него ще преминат свободно през софийското летище. Но този полет ще бъде исторически и защото ще мине паспортна проверка на излитане, но не и на кацане.

Самолетът на ирландската нискотарифна компания Ryanair ще излети от италианския град Неапол малко преди България да е станала официално член на единното пространство по въздух. Така пътниците ще са преминали граничен контрол при излитането си в града край Везувий, а в София просто ще си изчакат багажа, без паспортна проверка.

Какво е Шенген и защо е важно да сме част от него

Най-просто казано, шенгенските правила премахват контрола по вътрешните граници, като същевременно хармонизират и засилват защитата и контрола на външните граници на зоната. Шенген също така включва обща визова политика за краткосрочен престой от граждани на държави извън Европейсия съюз и обща информационна система за граничен контрол.

Летището в София, както и останалите три международни в страната - тези във Варна, Бургас и Пловдив, са напълно готови да посрещнат промените от влизането в Шенген. Направени са инвестиции, за да се разделят двата основни пътникопотока за пътуващи за и извън зоната, а летищният персонал е преминал допълнителни обучения, за да се запознаят с обновените процедури за работа.

По данни на " Гражданска въздухоплавателна администрация " за цялата 2023 г. на четирите ни международни летища са обработени малко над 11 млн. пътници, а натоварените и разтоварените товари общо са малко над 21.3 хил. тона.

70% Шенген

Най-голямото международно летище в страната - това в София - за цялата 2023 г. е обслужило малко над 7.2 млн. пътници, като по данни на концесионера "СОФ кънект" 70% от тях са от полети до и от дестинации в Шенген. Ако приемем, че през 2024 г. пътуващите ще са отново толкова, това означава, че влизането на България в зоната ще се отрази на малко над 5 млн. пътници (като тук се брои всяко влизане и излизане от страната, независимо дали е на един и същ човек). От общия тонаж обработени товари в страната през 2023 г. близо 90% - 19 хил. т, са натоварени/разтоварени именно на летището в София.

Летище София е готово отдавна, тъй като преминахме няколко успешни проверки от ЕС, което също допринесе за приемането в Шенген. 

Хесус Кабайеро
Хесус Кабайеро

главен изпълнителен директор на “СОФ Кънект”

Липсата на паспортна проверка, според Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на "СОФ кънект", ще спести около 20 - 30 минути. За целта на летище София е направена реорганизация, за да се разделят двата потока с пътници. Направената инвестиция е 2.5 млн. лв. и включва "изграждането на преградни стъклени стени, цялостна промяна на обозначаването и указателните табели, преместване на пунктовете и електронните гишета за паспортна проверка на Гранична полиция за пътуващите извън Шенген и създаване на свободни коридори за тези в Шенген", обясни за "Капитал" Кабайеро.

Също така на двата терминала са "монтирани допълнителни камери за наблюдение и създадена нова организация за контрол на достъпа на персонала и всички доставчици на обекти на летището", както и внедряването на "цялостна информационна система, която да бъде в услуга на екипа на летището, така че той може да управлява това разделение на пътникопотоците." При Терминал 1 е било "относително по-лесно, тук буквално разделихме наполовина сградата", казва още Хесус Кабайеро.

Промяната от 31 март обаче далеч не е само в преместването на 3-4 кабинки за паспортна проверка и (невинаги работещите) машини за електронна такава. "И на двата терминала беше необходимо да създадем за пътуващите в Шенген и извън достъп до места за хранене, магазини за безмитна търговия, дори и до тоалетни", казва главният изпълнителен директор на концесионера на столичното летище. Всички тези промени са били извършени, докато летището не е спирало обслужването на пътници.

Според ръководството на частния оператор влизането в Шенген не предполага увеличаване на персонала или на екипите, а само промяна в организацията на тяхната работа. "Нови хора ще са необходими, когато се увеличи трафикът на летището, което в средносрочен план очакваме като ефект и от влизането на България в Шенген", казват от там. Ако товарният трафик също се вдигне, това вероятно също ще се усети най-вече тук.

Летище София ще бъде различно. Но през 2030 г.

Концесионерът "СОФ Кънект" ще поднови сегашния терминал, ще построи нов в съседство, ще ремонтира паркинга и пистата.

Черноморски Шенген

По данни на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", концесионер на двете ни морски летища, общата инвестиция в тях във връзка с присъединяването е 515 хил. евро. Причините за по-ниската стойност са две - по-малките мащаби и трафик, както и фактът, че "още при въвеждането в експлоатация на новите терминали на двете летища през 2013 г. инфраструктурата им е изградена с възможност за разделяне на пътникопотоците", обясниха за "Капитал" от концесионера.

Освен преместване на гишетата за паспортна проверка и разделението на пътникопотока на терминалите и на двете летища на това в Бургас е реновирана зона "Заминаващи" на Терминал 1, "което осигурява три допълнителни изхода за заминаващи пътници за повишаване капацитета през летния сезон, както и за полети със специални изисквания за разделяне на пътникопотока", обясниха от концесионера. То е "глътнало" по-голямата част от "шенгенската" инвестиция - 380 хил. евро.

Взимайки за база обработените пътници от двете летища през 2023 г. (които са по 1.8 млн.), промяната от 31 март ще засегне над 70% от пътниците, използващи летището във Варна, и около 65% от тези в Бургас. Обработените товари са 2556 тона в Бургас и малко над 62 тона във Варна.

"Много процедури, свързани с движението на пътници и екипажи, бяха актуализирани за осигуряване разделянето на потоци", посочиха за " Капитал " от "Фрапорт" и отбелязаха, че промяна в броя на летищния персонал не е необходима, тъй като основната новост е свързана с паспортната проверка, което касае Гранична полиция.

Пътниците на летищата във Варна и Бургас са с 59% повече спрямо 2021 г.

Броят им обаче все още е далече под нивата от предпандемичната 2019 г. - с 37% надолу

В Пловдив: Шенген на теория

Най-малко по брой обработени пътници през 2023 г. със сигурност е единственото все още държавно летище - това във втория по големина град в страната. По данни на главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" през изминалата година терминалът в Пловдив е обслужил около 184 хил. пътници. Тук обаче няма данни колко от тях са от и за дестинации в Шенген. Пред " Капитал " новоназначеният директор на аеропорта Дойчин Ангелов потвърди, че повереното му летище е готово за влизането на страната в свободното пространство.

Голямото закъснение на летище Пловдив в привличането на полети

Докато държавата подготвя нова концесия, полетите до втория по големина град в страната намаляват въпреки обещанията за нови.

"Най-новото въведение е разделяне на потоците на пристигащите чрез обозначаване на трасето и два отделни гейта. То започва още от слизането от самолета. Има подробни указания как да се стигне до гейта за пътници от Шенген, който е разделен от този, в който ще се правят паспортни проверки", разказва подробно Ангелов в прессъобщение до медиите от 27 март. Колко е похарчено за това, не беше казано, но вероятно не е твърде много.

Друг е въпросът, че към днешна дата няма нито един редовен полет от страна - членка на зоната, всъщност и на Европейския съюз. Единствените редовни полети са до Лондон, а в края на месеца приключват сезонните до Манчестър и Белфаст, които също са във Великобритания, която не е член на Шенген. Надали може лесно да се очаква вдигане на товарите от Шенген - обработените товари миналата година са едва 25 тона поради липса на карго терминал, за който по думите на Ангелов е необходима голяма инвестиция.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    sqw avatar :-|
    sqw
    • + 4

    Радвам се, че вече няма да има паспортен контрол при пристигане от Шенген, защото само със стъпването на Летище София веднага ти припомнят защо си се махнал от тази кочина. Да НЕ бъдеш посрещнат от киселите и вечно обидени на целия свят добичета от паспортен контрол на Летище София си е истински лукс! Дори само заради това си струва да сме в Шенген.

    Нередност?
  • 4
    iqp461106382 avatar :-|
    Георги Куманов
    • + 2

    До коментар [#2] от "sqw":

    Съгласен съм за масовото неучтиво отношение (но не само от страна на гранична, а в цялата страна), но съм имал подобни ситуации по летища и в Испания, Германия и Италия. До човек е по-скоро. Последния път беше в Хамбург, където една дама твърдеше, че с българския ми паспорт няма да мога да премина автоматичната проверка и го каза с възможно най-надменния начин. Помолих все пак да опитам и стана от раз. Запазих ниво и не се обърнах, за да ѝ видя реакцията, но съм убеден, че потъна в земята. :) След това много хора от опашката последваха примера ми.

    Нередност?
  • 6
    sqw avatar :-|
    sqw
    • + 2

    До коментар [#4] от "Георги Куманов":

    Германците са все още непобедими световни шампиони по грубост, нелюбезност и бруталност. Те са на друго ниво, с тях никой не може да се мери.

    Нередност?
  • 10
    maximinustrax avatar :-|
    maximinustrax

    Доживяхме

    Нередност?
Нов коментар