Пътниците на летищата във Варна и Бургас са с 59% повече спрямо предходната година

Броят им обаче все още е далече под нивата от предпандемичната 2019 г. - с 37% надолу

Летище Бургас традиционно отбелязва по-голям брой пътници спрямо аерогарата на север. Полша е топ пазарът през миналата година
Летище Бургас традиционно отбелязва по-голям брой пътници спрямо аерогарата на север. Полша е топ пазарът през миналата година
Летище Бургас традиционно отбелязва по-голям брой пътници спрямо аерогарата на север. Полша е топ пазарът през миналата година    ©  Надежда Чипева
Летище Бургас традиционно отбелязва по-голям брой пътници спрямо аерогарата на север. Полша е топ пазарът през миналата година    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Черноморските летища във Варна и Бургас отчитат ръст от 59% на пътниците през изминалата 2022 г. Данните бяха съобщени от концесионера "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт". В абсолютна стойност това са 3.1 млн. пътници и над 23.7 хил. полета на 72 български и чуждестранни авиокомпании - чартърни и редовни полети. Броят на дестинациите пък е 121 - Европа, Близкия Изток и Северна Африка.

"Забелязва се тенденция на възстановяване на пътникопотока, въпреки все още непредвидимата ситуация, предизвикана от военния конфликт в Украйна", съобщават от компанията концесионер.

Големият ръст спрямо предходната година обаче не е изненада предвид лошия туристически сезон през лято 2021 г. Броят на пътниците все още е далече под чистото за предпандемичната 2019 г., когато са били 4.9 млн. души или 37% по-ниско ниво през миналата година. Иначе пикът на летищата беше през 2018 г.

На юг

Летище Бургас традиционно отбелязва по-голям брой пътници спрямо аерогарата на север. Летището е обслужило 1.63 милиона пътници, което е скок от 72% спрямо година по-рано. За сравнение през 2019 г. пътниците са били 2.85 млн. пътници.

Данните за 2022 г. на порта в Бургас показват, че най-много посетители на летните курорти на юг е имало от Полша - 421 хил. Останалите в челната петица на пазарите са Великобритания с 372 хил. души. Следва Чехия - 201 хил., Германия - 155 хил. и Израел 79 хил. души. Водещите дестинации от Бургас включват съответно Лондон, Варшава, Прага, Катовице и Тел Авив.

На летището са кацали и излитали 50 авиокомпании до 85 дестинации. Новите превозвачи са били шест, а новите маршрути три: Анталия, Зиелона Гора (Полша) и Бари, Италия. Анализът на полетите показва абсолютен брой от 12 293, като съотношението между редовните и чартърните е почти по равно с лек превес на полетите по разписание - 5489 редовни и 5169 чартърни. Най-много чартърни полети са пристигнали от Катовице, Прага, Варшава, Тел Авив и Манчестър.

Най-силният ден за сезона на летището в Бургас е бил 29 юли, когато през него са преминали 25 686 души. Летище Бургас води пред това във Варна и по карго и поща - общи 6244 тона, при 104 тона за Варна.

И на север

За изминалата година броят на пътниците на летище Варна е над 1.48 млн. души, което е ръст от 47% спрямо 2021 г., но е с около една-четвърт под нивото за 2019 г., когато са били над 2 млн.

Топ пет на пазарите са Германия - 473 хил., България (211 хил.), Великобритания (141 хил.), Австрия (118 хил.) и Полша (101 хил.). Водещите дестинации от Варна са били: София, Лондон, Виена, Берлин и Тел Авив.

На летището са кацали и излитали 55 авиокомпании до 89 дестинации. Новите компании, които са започнали да летят до летището са четири.

За разлика от летище Бургас при Варна има голям превес на редовните полети. От общо 11 420, редовните са били 8359, а чартърните 1999. Най-голям брой от тях са били по дестинациите Катовице, Лайпциг, Варшава, Дюселдорф и Хановер.

Пиковият ден на летище Варна е бил 26 юли, когато през аерогарата са преминали 11 461 пътници.

В очакване на по-добри лета

През септември миналата година служебният кабинет удължи срока на концесията на двете летища с 5 години. Тяще изтече на 10 ноември 2046 г. Последните няколко специфични години станаха причина за удължаването на редица концесии в транспорта, като конкретното предложение на концесионера беше обосновано с "новите кризисни икономически условия, породени от продължаващата пандемия от COVID-19 и военния конфликт между Русия и Украйна, които са довели до сериозен спад на пътническия трафик".

През следващите няколко години до 2026 г. концесионерът планира инвестиции от над 70 млн. евро: - 50 млн. евро за летище Бургас и 20 млн. евро за летище Варна. Концесионното дружество се оперира съвместно от германската Fraport и компания на варненската група "Химимпорт".

Все още няма коментари
Нов коментар