Летищата в София, Варна и Бургас инвестират в собствени соларни системи

С фотоволтаиците морските аерогари ще покриват енергийните си нужди 24%, а софийската - 100%

В летище Бургас ще бъдат инвестирани 50 млн. евро през следващите пет години
В летище Бургас ще бъдат инвестирани 50 млн. евро през следващите пет години
В летище Бургас ще бъдат инвестирани 50 млн. евро през следващите пет години    ©  Надежда Чипева
В летище Бургас ще бъдат инвестирани 50 млн. евро през следващите пет години    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Трите основните български летище ще инвестират в соларни инсталации през следващите години. Това беше съобщено както от концесионера на морските летища във Варна и Бургас Fraport, така и от оператора на летище София "СОФ кънект".

Проектите за слънчеви централи са за собствени нужди и имат за цел да повишат енергийната независимост на аерогарите, както и да намалят въглеродния си отпечатък. Черноморските летища планират да могат да покриват около 24% от нуждите си от електроенергия, докато при софийското целта е да се постигне 100% независимост.

Соларите на Варна и Бургас

Пред "Капитал" от концесионера на летищата във Варна и Бургас "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" коментираха, че първият етап на проектите (по един за всяко от летищата) предвижда изграждането на централи с мощност 1.284 MW (по експертни оценки около 1.5 млн. лв. инвестиция във всяка централа) за собствени нужди на всяко летище, които се очаква да покриват около 24% от общата консумация на електроенергия.

"Съоръженията ще бъдат разположени на терени, които са съобразени с изискванията за безопасност на полетите и оперирането на летищата. Поради съображения за минимални отблясъци избраното оборудване е с едноосни тракери", коментираха още от там.

Планът е проектите да бъдат завършени в рамките на 2023 г. А процедурата за избор на изпълнител, доставка и строителство е в процес на планиране.

Изграждането на фотоволтаични централи за собствена консумация е част от предстоящата инвестиция на концесионера от над 70 млн. евро - 50 млн. евро за летище Бургас и 20 млн. евро за летище Варна. Програмата ще се реализира през следващите пет години, между 2022 и 2026 г. На летище Бургас се планира рехабилитация на пистата на летището, както и обновяване на зоните на Терминал 1 и разширяване на Терминал 2 за заминаване, разширяване на обслужващата зона, изграждане на зала за поддръжка на авиотехника, ново осветление и т.н. Във Варна се планира ново перонно осветление и рехабилитация на пътеката за рулиране. Рехабилитация на Терминал 2 и ключови зони на перона и пътеките за рулиране, както и нова сграда на пожарната.

През септември концесиите на Fraport Twin Star за двете летища бяха удължени с пет години до 10 ноември 2046 г., като за целия срок на договора концесионерът се е ангажирал да инвестира общо 413 милиона евро. Концесионното дружество се оперира съвместно от Fraport и компания на варненската група "Химимпорт".

Слънце и на летище София

На летище София също предстоят големи реконструкции през 2023 и 2024 г. на Терминал 2, като в следващите две години се очаква да се случи и инвестицията във фотоволтаичен парк от 20 MW (по експертни оценки около 26 млн. лева инвестиция). Целите на концесионера на летище София са той да покрива 100% от нуждите си от електроенергия. Това включва не само нуждите на концесионера, но и на всички партньори, които работят в зоната на летището. Целта е паркът да бъде изграден до две години, като вероятно ще се използват както покривните площи на терминали и паркинг, терени в парка до летището и т.н.

При представянето на инвестиционните намерения от страна на концесионера "СОФ кънект" беше съобщено, че целта по отношение на емисиите е те да спаднат с 28% до 2026 г. Десет години по-късно да са на нула с помощта на компенсаторно изкупуване в рамките на 15%, а през 2050 г. да са на нула без компенсаторно изкупуване.

Фондът Meridiam притежава 99% от концесионера "СОФ кънект", а австрийската Strabag - 1%. Летищният оператор, с чийто опит беше спечелена концесионната процедура, е летище Мюнхен, но то не участва като собственик в обединението.

Все още няма коментари
Нов коментар