🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тол системата очаква с 50% повече приходи за 2023 г., но пак ще са под 1 млрд. лв.

От догодина цената на винетките ще бъде намалена с 10%, а тол таксите ще са с 50% по-високи

До тази година леките автомобили плащат повече от тежкотоварните. Планът е това да се промени през 2023 г.
До тази година леките автомобили плащат повече от тежкотоварните. Планът е това да се промени през 2023 г.
До тази година леките автомобили плащат повече от тежкотоварните. Планът е това да се промени през 2023 г.    ©  Надежда Чипева
До тази година леките автомобили плащат повече от тежкотоварните. Планът е това да се промени през 2023 г.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Очакваните приходи от пътни такси за 2023 г. са около 770-820 млн. лв., заяви директорът на тол системата Георги Темелков, цитиран от БТА по време на кръгла маса по темата "Две години тол система - плюсове и минуси".

Очакванията са около две трети от приходите да идват от тежкотоварния трафик. Заветните 1 млрд. лв., които бяха обявени при пускането на системата през 2020 г., пък трябва да бъдат достигнати през следващите години.

От първи януари следващата година е заложено намаление на винетките с около 10% и увеличение на тол ставките с 50%, заяви още Темелков.

Корекцията за 10% надолу при винетките и вдигането на тол таксите беше обявена през март тази година по време на управлението на "Продължаваме промяната" и регионалния министър Гроздан Караджов. От 1 юли в тол системата бяха включени и второкласните пътища, което доведе до остра реакция от страна на превозвачите.

В крайна сметка при предишното управление беше взето решение да има поетапно вдигане на тол таксите с 50% от 1 юли, а останалата част от началото на 2023 г. При въвеждането на системата през 2020 г. правителството на ГЕРБ направи отстъпки от тол таксите заради коронавируса, така че с увеличенията ще се постигнат първоначално заложените параметри.

Новите цени от 2023

Намалението е с 10% за леките автомобили от догодина ще важи за всички видове електронни винетки, които се заплащат от автомобилите до 3.5 тона - уикенд, седмична, месечна, тримесечна и годишна. Това означава, че годишната винетка от 97 лв. става 87 лв., а уикенд винетката от 10 на 9 лв.

Цените за преминаване по магистрала на тежкотоварни автомобили над 12 тона и с 4 и повече оси от догодина става между 35 и 43 ст. в зависимо от екологичната категория. В момента цената е между 23 и 32 ст.

За второкласните пътища пък цената за големите камиони от догодина ще се движи между 29 и 37 ст., като сега те заплащат между 15 и 18 ст. в зависимост от екологичния клас. При малките камиони сега цени за второкласен път са 2-3 стотинки на километър, а от догодина ще станат между 4 и 7 стотинки.

Парите в пътища

По анализ на Световната банка, за да достигнем 10% от ремонтите по републиканската пътна мрежа, е нужен бюджет от 1.5 млрд. лв. - за рехабилитация, поддръжка и почистване през зимата, заяви инж. Иво Иванов - председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". По думите му по този начин ще се избяга от рязкото влошаване на компрометираните настилки и ще е възможно поддържането на пътната инфраструктура в едно добро състояние.

"Към 2020-2022 г. до момента с парите, които са отпуснати, сме достигнали три процента от анализа на Световната банка. Надяваме се 2023-2025 г. при осигурен бюджет от един милиард лева да достигнем тези 10%", допълва той, цитиран от БТА.

Резултатите от 2021 г. показаха приходи от близо 430 млн. лв. от продажби на винетни и тол такси и 22.5 млн. лв. от глоби - далеч под обявения 1 млрд. лв. Очакванията са до края на тази година от пътни такси да се съберат около 550 млн. лв.