🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

33 млн. лв. от винетки и тол са отишли като комисиони за частни компании

Приходите от пътни такси през 2022 г. са се увеличили и достигат близо 554 млн. лв.

Националният доставчик на услуги "Интелигентни трафик системи" държи 62% от продадените винетки и тол такси през 2022 г., които са на обща стойност 345 млн. лв. От тях комисионите са над 24 млн. лв.
Националният доставчик на услуги "Интелигентни трафик системи" държи 62% от продадените винетки и тол такси през 2022 г., които са на обща стойност 345 млн. лв. От тях комисионите са над 24 млн. лв.
Националният доставчик на услуги "Интелигентни трафик системи" държи 62% от продадените винетки и тол такси през 2022 г., които са на обща стойност 345 млн. лв. От тях комисионите са над 24 млн. лв.    ©  Надежда Чипева
Националният доставчик на услуги "Интелигентни трафик системи" държи 62% от продадените винетки и тол такси през 2022 г., които са на обща стойност 345 млн. лв. От тях комисионите са над 24 млн. лв.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През 2022 г. държавата е събрала повече пътни такси от предходната година и общите приходи от винетни и тол такси достигат 553.7 млн. лв. Предназначението на тези пари е да се инвестират в подобряване на пътната инфраструктура - както ремонти, така и ново строителство. Част от сумата обаче остава като комисиона за частните търговци, които също имат право да продават винетки и тол такси - т.нар. Национални доставчици на услуги (НДУ). По информация на "Капитал" комисионата е 7%.

Как се променят приходите

Приходите от пътни такси през 2022 г. са се увеличили спрямо предходната година със 100 млн. лв. или с 22%. Те се движат устойчиво нагоре. През 2019 г. и 2020 г. те бяха около 392 млн. лв. Сумата обаче продължава да е много далеч от заветния 1 млрд. лв., за който се говореше при изграждането на тол системата.

През 2021 г. издръжката на Националното тол управление е била около 84 млн. лв., като е вероятно и през 2022 г. сумата да е сходна. Отделно се плащат по 28 млн. лв. на година на обединение на фирми на австрийската компания Kapsch. Тя изгради тол системата за 185 млн. лв., а след това получи и петгодишен договор за поддържане на системата, като изглежда, че помага с оперирането й - работа, която държавата трябва да изпълнява самостоятелно по закон.

Иначе има и 27.7 млн. лв. събрани компенсаторни такси, около една пета от които също са събрани от частен търговец и съответно са таксувани с комисиона. Така около 111 млн. лв. от приходите отиват за разходи по системата, а още 33 млн. лв. са за комисиони - или общо 150 млн. лв. от събраните пътни такси не отиват за пътища.

Държавата е лош търговец

През 2021 г. държавата в лицето на Агенция "Пътна инфраструктура" е имала дял от около 18% в продажбите, докато през 2022 г. той вече е 15%. Всички останали пътни такси се продават през каналите на две компании - "Интелигентни трафик системи" и "Диджитол смарт инфраструктура" (повече за тях - долу).

Преди седмица депутатът от "Демократична България" Божидар Божанов представи промяна в Закона за пътищата, с която да се вземат мерки да се увеличи пазарния дял на АПИ - да се забрани рекламата в големите търсачки на частните фирми. Може би за първи път депутати поставиха сериозно тази тема на масата.

Предложението на ДБ бе прието на първо четене в комисия, но едва ли ще бъде прието в рамките на настоящия парламент.

Сайтът на ИТС - vinetki.bg, излиза сред първите резултати, щом се потърси думата "винетка" в Google. Държавният сайт е bgtoll.bg и като домейн не е толкова интуитивен и запомнящ се.

Кои са частните търговци

"Интелигентни трафик системи" е собственост на Станислава Арнаудова, която е и изпълнителен директор на компанията. Арнаудова е създател на веригата 2be, купена след това от БТК.

"Интелигентни трафик системи" беше първият национален доставчик на услуги, като фирмата е подписала договор с АПИ още на 19 декември 2018 г. - или преди да заработи официално системата за електронна винетка на 1 януари 2019 г. Приходите на фирмата през 2021 г. са 20.6 млн. лв., а печалбата - 2.8 млн. лв.

Обстоятелствата около началото на дейността с продажба на пътни такси на ИТС бяха съмнителни. Първо, АПИ не беше обявила публично процедурата за набиране на национални доставчици, съответно потенциални заинтересовани страни да участват и да има здравословна конкуренция. Ден, след като е избрала фирмата за НДУ, АПИ публикува и условията за кандидатстване на сайта си. В тях вече става ясно, че обхватът на действие е разширен и компанията най-малкото не е имала равен старт с останалите потенциални заинтересовани.

Второ, след това дълго време друга фирма не се включваше в този пазар, а някои дори твърдяха, че умишлено не са допуснати.

Трето, ИТС има очевидни връзки с Kapsch, които са им партньор - например ползват техните бордови устройства. Така кръгът в изграждане на системата, продажба на пътни такси преди нея и опериране до някаква степен е затворен и държавата не изглежда най- силният участник в него. За 2022 г. ИТС получава над 24 млн. лв. комисиони от продадените винетки и тол.

"Диджитол" официално е собственост на двама американски граждани - Джефри Джон Нортръп и Флорин Ибрани. Първото име на фирмата беше "Конкорд смарт инфраструктура". Тя заработи през лятото на 2019 г. За 2022 г. получава близо 9 млн. лв. комисиони за продадените винетки и тол.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    galleen avatar :-|
    galleen

    А добре какво стана с Лилана, която правеше някаква тол система? На мен още в началото ми заприлича на разчистване на конкуренцията, но може и да бъркам?

    Нередност?
  • 2
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov

    Монопол от най-чист вид, както и повечето големи и гарантирани бизнеси в България. Печеливши са винаги наш'те 'ора и наш'ти фирми, та за каква конкуренция може да става въпрос изобщо, сладък бизнес...

    Нередност?
Нов коментар