🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Превозвачите ще получат 50% по-ниски тол такси за второкласните пътища

Отстъпката ще е за 6 месеца - до края на тази година, като на 1 януари ще се въведе пълната цена за полазване на пътната мрежа

Въвеждането на справедливия подход за заплащане за ползване на пътната мрежа в страната ще стане с известни отстъпки от страна на правителството
Въвеждането на справедливия подход за заплащане за ползване на пътната мрежа в страната ще стане с известни отстъпки от страна на правителството
Въвеждането на справедливия подход за заплащане за ползване на пътната мрежа в страната ще стане с известни отстъпки от страна на правителството    ©  Цветелина Белутова
Въвеждането на справедливия подход за заплащане за ползване на пътната мрежа в страната ще стане с известни отстъпки от страна на правителството    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • 50% увеличение на тол таксите от 1 юли и последващо такова от януари 2023 година е единственият компромис към превозвачите.
  • Ограничава се и движението на камиони и тирове в малките населени места освен разширението на обхвата на системата.
  • Браншът не е удовлетворен от така постигнатата отстъпка.

"Естествено, че не се разбрахме с превозвачите, но трябва да се води диалог", така резюмира поредната си среща с представителите на бранша министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов.

При участието си в ефира на bTV тази сутрин той поясни, че това е била очаквана реакция и очакван развой на продължаващите дискусии с превозвачите, защото решението за заплащане на тол такси по цялата второкласната пътна мрежа остава и влиза за окончателно потвърждение с постановление в Министерски съвет.

Промени в първоначалните планове на правителството обаче ще има и те са свързани с това, че цените на самите пътни такси ще се увеличават на стъпки, а за второкласната мрежа се ще бъде въведена само половината такса. Следващата промяна в цените ще е на 1 януари.

"Важно е между различните решения да се търси компромис", подчерта още Караджов и това според него е причината за поетапното въвеждане на ставката за второкласната пътна мрежа за тежкотоварните автомобили.

На два пъти

От 1 юли държавата ще въведе наполовина по-ниски такси от планираните за второкласната мрежа. Така вместо от 4 до 7 стотинки на километър малките камиони ще започнат да плащат между 2 и 3 стотинки в зависимост от екологичната категория. При тировете пък цените сега ще са 15-18 ст./км, а догодина - 29-37 ст.

При таксите за магистрали и първокласни пътища беше предвидено да има увеличение с 50 - 100 процента за различните превозни средства, но и то ще се случи на две стъпки - сега, на 1 юли, и от следващата година.

Още при въвеждането на системата през 2020 г. правителството на ГЕРБ направи отстъпки от тол таксите заради коронавируса, така че с планираните сега увеличения реално ще се постигнат първоначално заложените параметри.

Според регионалния министър досега в бюджета са постъпвали около 160 млн. лв. от тол такси, а разчетите за следващата година са за около 480 - 500 милиона. Като дори само с 50-процентното увеличение от юли се очаква приходите от тол да нараснат до над 250 млн. лв.

Така дисбалансът в съотношението на заплащането между леките и тежкотоварните автомобили ще се преодолее - сега от винетки се събират повече пари, отколкото от тол такси. А догодина би трябвало съотношението да се обърне до 1:2 в полза на тола.

С това решение според Караджов "се прекратяват всякакви отстъпки и компромиси към бранша".

Въпреки направения реверанс обаче ситуацията никак не се прие добре от представителите на превозвачите и какви ще бъдат техните последващи действия предстои да видим. Но при вчерашната среща с екипа на МРРБ стана ясно, че увеличението на цената на два пъти не ги удовлетворява.

Камион в двора

Реалността е съвсем друга и тя напълно доказва тезата за нуждата от заплащане на такси по второкласната пътна мрежа. Става дума за безразборно движещите се камиони и тирове в малките населени места, сред къщите на хората, което се случва точно защото по тези пътища такса няма.

Сега, освен че ще се заплаща за движение по тези второкласни пътища, ще се предвиди и пълно ограничаване на влизането на камиони в някои населени места чрез поставянето на знаци и организация на движението.

"Движението на камиони в някои населени места с концентрация на ПТП по тях е дълго неглижиран въпрос", каза Караджов. За тази цел в най-скоро време (до две седмици) АПИ ще трябва да започне поставянето на знаци за забрана за движение на тежкотоварни автомобили в Монтанско, където е и последният случай на забил се в двора на къща камион.

По думите на регионалния министър тези промени в обхвата и таксите на тол системата са заложени в проект на постановление, което е публикувано на страниците на МРРБ и АПИ и след изтичането на 14 дневния срок за обществено обсъждане ще бъдат предложени за приемане в Министерския съвет.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • - 2
    • + 1

    За третокласните трябва да им плащат , най добре - на дупка ...

    Нередност?
  • 2
    acarid avatar :-|
    acarid
    • + 1

    До коментар [#1] от "SS":
    Що ще 40+ тона камион на третокласен път?

    Нередност?
Нов коментар