🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Air India прави опит за превземане на местния пазар с поръчка за 500 самолета

Авиокомпанията отново е собственост на Tata Group, което отваря допълнителни възможности

Air India иска да възвърне предишната си слава с Tata Group начело
Air India иска да възвърне предишната си слава с Tata Group начело
Air India иска да възвърне предишната си слава с Tata Group начело    ©  Reuters
Air India иска да възвърне предишната си слава с Tata Group начело    ©  Reuters

Air India е един от най-известните авиопревозвачи в света, като в миналото компанията беше известна с грандиозно декорираните си самолети и чудесно обслужване. Впоследствие това се промени в резултат на комбинация от лошо управление от страна на правителството и увеличаващата се популярност на нискобюджетните превозвачи.

Бъдещето обаче изглежда различно. В края на 2021 г. компанията отново стана собственост на местния конгломерат Tata Group, след десетилетия на управление от индийското правителство. Tata има грандиозни планове за възстановяване на името на Air India, като първата стъпка от тях вече е реализирана - беше обявено сливане с Vistara. Това е друга авиокомпания, в която Tata има дял, като тя е съвместен проект на конгломерата със Singapore Airlines.

По-важната част от плана за възстановяване обаче е друга - Air India планира да купи 500 самолета от Airbus и Boeing, съобщава Reuters. Целта е модернизирането на флотилията, като това ще струва десетки милиарди долара и е много вероятно да се превърне в най-голямата авиосделка в историята.

Източници на информационната агенция твърдят, че поръчката ще включва поне 400 теснофюзелажни самолета и около 100 широкофюзелажни, сред които Airbus A350 и Boeing 787 и 777. Първоначалните прогнози за крайната цена са около 100 млрд. долара, но практиката да бъдат давани сериозни отстъпки при големи поръчки може да свали сумата значително.

В момента Air India разполага с 218 самолета, като в този брой са включени и тези на Vistara. Поръчката отразява стратегия за повторно улавяне на солиден дял от пътуванията между голямата отвъдморска индийска диаспора и градове като Делхи и Мумбай. В момента този сегмент от пазара е доминиран от чуждестранни конкуренти като Emirates.

Air India също така иска да спечели по-голям дял от регионалния международен трафик и вътрешния пазар, което означава влизането в директен сблъсък с лидера по пазарен дял IndiGo. Общият дял на Air India и Vistara е оценяван на около 18%, докато този на IndiGo - 57%.

Eксперти предупреждават, че планът на авиокомпанията е изправен пред редица препятствия. Най-големите от тях са крехката местна инфраструктура, недостиг на пилоти и заплахата от силна конкуренция с утвърдени превозвачи от Персийския залив и други авиокомпании.

Освен това има голяма вероятност доставката на голяма част от самолетите да бъде сериозно забавена. Моделът на Airbus A321neo, който е предназначен за полети на средни разстояния, е чудесен пример за това, като европейският производител е продал тези си модели до 2028 г. Това означава, че индийската авиокомпания ще трябва да изчака поне седем години за тяхната доставка, което може да се окаже сериозно затруднение за изпълнението на амбициозния възстановителен план.

Един източник от индустрията заяви, че новите Boeing 737 MAX най-вероятно ще отидат в Air India Express - бюджетният превозвач на компанията, който може да бъде преименуван.

Reuters съобщи през юли, че Air India отделя повече време, за да проучи Airbus A350s и широкофюзелажните модели 787 и 777 на Boeing, в допълнение към вероятната смесена поръчка за по-малки еднопроходни самолети. Миналия месец Кембъл потвърди преговорите за "значително разширяване" на флота на Air India през следващите пет години и заяви: "С риск от грубо подценяване, инвестицията ще бъде значителна".