🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Години ще са нужни на Deutsche Bahn да се върне на правия път

Най-големият железопътен оператор в Европа е дерайлирал

Проблемите на германските железници са в резултат от лошо управление, раздута бюрокрация, политическа намеса и години на недостатъчни инвестиции
Проблемите на германските железници са в резултат от лошо управление, раздута бюрокрация, политическа намеса и години на недостатъчни инвестиции
Проблемите на германските железници са в резултат от лошо управление, раздута бюрокрация, политическа намеса и години на недостатъчни инвестиции    ©  Reuters
Проблемите на германските железници са в резултат от лошо управление, раздута бюрокрация, политическа намеса и години на недостатъчни инвестиции    ©  Reuters

В средата на май германците се подготвяха за третата и най-продължителна национална железопътна стачка през тази година. Deutsche Bahn (DB) спореше относно заплащането с EVG, профсъюза, представляващ повечето германски железопътни работници, включително 180 хил. в държавния гигант.

В последния момент лидерите на синдиката отмениха 50-часова стачка, която трябваше да започне вечерта на 14 май. Германските пътници си отдъхнаха - след което се стъписаха, тъй като DB не успя да възстанови всички 50 хил. отменени влака. На следващия ден пътищата бяха задръстени от пътници, които, притеснявайки се да не заседнат на гарата, вместо това се качиха в автомобил.

Борба на много фронтове

На 23 май DB и профсъюзът се срещнаха за четвърти кръг от преговори за заплатите, но без да се вижда дългосрочно решение. Трудовите вълнения са само един фронт, на който DB се бори. Някога източник на национална гордост, тя се превърна в повод за лоши шеги. През април само 70% от нейните влакове на дълги разстояния са пристигнали навреме. И дори това беше подобрение в сравнение с цялата минала година, когато само 60% бяха точни; (неамбициозната) цел на компанията е поне 80%. Услугите на DB са "твърде претъпкани, твърде стари и твърде капут", заяви Бертолд Хубер, който е член на борда на DB, пред всекидневника Süddeutsche Zeitung този месец.

Проблемите на DB са в резултат от лошо управление, раздута бюрокрация, политическа намеса и години на недостатъчни инвестиции. През 2004 г. годишният бюджет за стоеж и модернизация на железопътни линии беше намален от 4 млрд. евро до 1.5 млрд. евро, отбелязва Кристиан Бьотгер от Университета за приложни науки в Берлин. Оттогава той се е увеличил, но миналата година все още е бил само 1.9 млрд. Тази година ще достигне 2 млрд. евро. Железопътният бизнес е на загуба от години; през 2022 г. той реализира оперативна загуба 500 млн. евро. Общата оперативна печалба на DB - 1.3 млрд. при приходи 56 млрд. евро, се дължи изцяло на логистичното подразделение DB Schenker, което се възползва от възхода на електронната търговия и сега допринася за почти половината от продажбите.

Проблемите на Deutsche Bahn са в резултат от лошо управление, раздута бюрокрация, политическа намеса и години на недостатъчни инвестиции.

Новият кабинет на Олаф Щолц обеща да поправи грешките на своите предшественици и има амбициозни планове за DB. Той иска да вложи допълнителните 45 млрд. евро в мрежата, като се надява до 2030 г. броят на пътуванията да се удвои до около 4 млрд. и да се увеличи обемът на товарните превози с 25%. Тази година DB започва да обновява и модернизира 650 гари, както и да модернизира 2000 км релси, 1800 стрелки и 200 моста. Освен това ще добави още 500 души към своя екип от 4300 служители по сигурността, които са натоварени със задачата да защитават железопътните линии от нарушители (миналия октомври DB беше засегната от предполагаем саботаж, който доведе до спиране на всички услуги в Северна Германия). Освен това тя ускорява цифровизацията на железопътния трафик, от сигнали и стрелки до цифровите "близнаци" на вагоните, превозващи стоки.

Бавна промяна

С течение на времето това може да подобри условията за пътниците. Но не скоро. Тази година вагоните може да се напълнят още повече: от 1 май германците могат да закупят месечен билет Deutschland, валиден за всички регионални и местни влакове, само за 49 евро. Прогнозите са, че закъсненията и пропуснатите връзки ще бъдат по-лоши, отколкото през 2022 г., отчасти поради всички тези дейности по модернизация. И DB може да навлезе в червена финансова територия. Тя прогнозира загуба 1 млрд. евро от оперативни дейности през 2023 г. заради инвестициите, както и поради високата инфлация на разходите, която е политически трудно да се прехвърли на пътниците. "Претенцията за икономически рентабилна дейност беше изоставена... много отдавна", казва г-н Бьотгер. Всичко се свежда до получаването на повече пари от държавата.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар