Държавата търси нови влакове за 3 млрд. лв. Оферти на лято, доставка - след 2-3 години

Те ще бъдат собственост на транспортното министерство и то ще ги предостави за ползване на превозвача, с който сключи следващия договор за превоз на пътници с жп

Новите влакове ще пътуват по над 50% от дестинациите в страната
Новите влакове ще пътуват по над 50% от дестинациите в страната
Новите влакове ще пътуват по над 50% от дестинациите в страната    ©  Надежда Чипева
Новите влакове ще пътуват по над 50% от дестинациите в страната    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Министерство на транспорта обяви обществени поръчки за нови влакове на обща стойност 2.8 млрд. лв. без ДДС. Документацията е подписана от служебния министър на транспорта Христо Алексиев.

Мащабното обновяване на подвижния състав на железниците беше предвидено по Плана за възстановяване, като част от средствата ще дойдат от там, като останалите ще са от бюджета. Собственик на новите активи ще стане министерството на транспорта.

Новите влакове ще се ползват подобно на концесия от жп превозвача, който ще подпише следващия договор за обществена услуга с държавата за превоз на пътници с железопътен транспорт. Този с държавното "БДЖ - Пътнически превози" изтича през 2024 г. и на негова база дружеството получава ежегодна субсидия.

Това, което предстои сега, е да се обяви и обществена поръчка за проучване как да бъде структуриран следващият договор за обществена услуга, като от него ще стане ясно дали ще има възможност и за разделяне на работата по превоза между два оператора.

От министерството заявяват, че новият подвижен състав "ще позволи да бъде предоставена модерна, сигурна и комфортна услуга за пътниците по над 50% от дестинациите в страната".

Какво купува държавата

Обявените вече поръчки за нов подвижен състав са четири. Освен доставката важна част от поръчките е и че предвиждат 15-годишна пълна поддръжка, както и обучение на персонал.

Първата голяма поръчка е за 20 електрически влака тип push-pull за над 1.2 млрд. лв. без ДДС. Това е т.нар. гръбнак на мрежата от междуградски бързи влакове (InterCity). Търгът предвижда 10 от 20-те push-pull съставa (влакови състави, при които локомотивът може да е и в двата края на влака, като може да бута отзад), да са с минимум 300 места (без да се включва кетъринг бюфета, сгъваемите седалки и местата за лице с намалена подвижност) и да се състоят от 1 локомотив, 4 вагона и един команден вагон. Останалите 10 ще са с минимум 360 места, като ще са с един вагон повече. Максималната скорост ще е 200 км/ч.

Държавата поръчва и 35 едноетажни електрически мотрисни влака за над 1.1 млрд. лв. без ДДС. Въпросните мотриси са за влаково обслужване (тип S-bahn) в крайградските райони (например София, Пловдив и др.) Те ще вдигат до 160 км/ч и ще са с капацитет минимум 200 седящи места. Ще са с максимална скорост 160 км/ч.

Третата поръчка е за 7 двуетажни електрически мотрисни влака, допълнение към крайградската мрежа, за над 410.5 млн. лв. без ДДС, които ще са с минимум 300 седящи места и ще вдигат скорост 160 км/ч.

Последната поръчка е за 18 електрически маневрени локомотива за близо 93 млн. лв. без ДДС.

Срокът за подаване на оферти по първите две поръчки е 10 юли, а по вторите две - 19 юни.

Планът по плана

Темата с купуването на нови локомотиви и мотриси за нуждите на БДЖ е сред отдавнашните блянове на държавата, като БДЖ страда от постоянен недостиг на подвижен състав и по-специално локомотиви, което не позволява изпълнението на задачата на дружеството по договора му за обществена услуга. Това е един от най-скъпите проекти по Плана за възстановяване и устойчивост.

Бенефициент на европейските пари е министерството на транспорта, като първоначално, след пазарни консултации с някои от най-големите производители, проведени по времето на министър Николай Събев, стана ясно, че общата инвестиция ще надхвърли средствата по плана. Тя беше изчислена преди по-малко от година на 1.022 млрд. лв. - 665.9 млн. лв. грантова част, а останалите 355.9 млн. съфинансиране от бюджета със срок на изпълнение 2022 - 2026 г. Или вече има известно забавяне, като нови влакове няма да пристигнат по-рано от 2025 г.

Първоначалният план обаче не включваше и 15-годишна поддръжка, заложена сега в поръчките, но и тогава беше ясно, че държавата ще трябва да поеме ангажимента по обслужването и сервиза на подвижния състав.