Бърз влак ще свързва Русе с летището на Букурещ

Скоро русенци и регионът ще се възползват от скоростна жп връзка до летището, но 3 часа с влак от София до Букурещ остават химера

Строителството върви с бързи темпове, като сайтът www.romaniaferoviara.ro следи напредъка му по седмици
Строителството върви с бързи темпове, като сайтът www.romaniaferoviara.ro следи напредъка му по седмици
Строителството върви с бързи темпове, като сайтът www.romaniaferoviara.ro следи напредъка му по седмици    ©  Romania Railways
Строителството върви с бързи темпове, като сайтът www.romaniaferoviara.ro следи напредъка му по седмици    ©  Romania Railways
Темата накратко
  • Реконструираната жп връзка между Гюргево и Букурещ трябваше да бъде готова до есента на 2023 г., но ще се отложи за 2024 г.
  • България не планира модернизацията на линиите София - Русе и Русе - Варна, за да осигури трансгранична свързаност на север.
  • Необходима е поне 30-годишна стратегия в жп сектора, за да не бъде страната ни заобиколена от основните европейски жп мрежи.

Линията Букурещ - Гюргево е първата влакова линия в Румъния и е открита през 1869 г. През 2005 г. обаче е затворена след срутването на моста "Арджеш" в Градище. От тогава до днес влакове между дунавския град и столицата се движат по заобиколен маршрут, който удължава с 60 км разстояние с повече от час и половина време. Това скоро ще се промени, а с него вероятно и развитието на част от България.

През есента на тази година се очакваше отварянето на директната линия Букурещ - Гюргево - Русе. Втори етап на проекта пък трябва да вдигне проектната скорост на трасето до 160 км/ч, а крайната спирка ще е летището Отопени, което означава, че от крайбрежния български град до румънската столица ще се стига за под час с влак.

Срокът ще се промени, тъй като проблеми със строителството са отложили завършването за догодина. Но това отново е по-бързо от всички български проекти. Това е важно за румънския град, тъй като е част от стратегията за въвеждане на метрополитни влакове в южната част на Букурещ, но е и от съществено значение за хората от Северна България, които българската държава е отрязала от достъп до скоростни влакове и пътища - нещо, което няма да се промени в следващото поне десетилетие. Пускането на тази линия не само ще отвори Отопени към цяла Северна България, но и ще привърже много повече този регион към метрополията на Букурещ. Ще има значение и за търговията между двете страни, свързани само с два моста, които перманентно са блокирани от задръствания и проверки.

За линията Гюргево - Букурещ - Отопени

Реконструкцията и модернизацията на линията Букурещ-север - Жилава - Гюргево-север - граница, част трансевропейския транспортен коридор Рейн - Дунав, бе подписана с австрийска компания PORR през декември 2020 г. за 472 милиона леи (близо €120 млн. от които €102 млн. е съфинансиране по Механизма за свързаност на Европа). Финансирането от ЕС представлява 85% от всички разходи по проекта, останалото са национални средства), а срокът за изпълнение е 36 месеца. Линията трябва да бъде завършена по проект до началото на декември 2023 г. и се движеше в срок, но в последния месец излязоха информации за некачествена работа от подизпълнители и се оказа, че вероятно трасето ще бъде отворено догодина.

Проектът е разделен на 2 етапа - етап 1 е свързан с повторно отваряне на железопътния трафик на моста над река Арджеш, между Видра и Градистеа/Комана. Мостът бе разрушен след наводнения през 2005 г., а жп превозите бяха отклонени през Виделе (около 75 км югозападно от Букурещ), което значително увеличи времето за пътуване. Този етап ще свърши най-скоро. Етап 2, който включва модернизация на железопътната инфраструктура между жп гари Букурещ-север - Гюргево-север - граница Гюргево и вдигането на скоростта, ще започне да се строи тази година.

Непосредствено след завършване на първия етап от проекта обаче времето за превози на пътници и товари ще бъде съкратено с 80 мин. В дългосрочен план модернизацията на железопътната линия ще повиши оперативната скорост и условията за безопасност на пътниците и товарите, което ще направи железопътния транспорт по-привлекателен и конкурентен.

След като бъде отворена отново, влаковата линия Букурещ - Гюргево ще бъде част от проекта за регионален влак в южната част на румънската столица.

Проектът е в синхрон с още по-амбициозните планове на Румъния за развитие на реките Арджеш и Дъмбовица, както и за създаване на изкуствен канал Букурещ - Дунав (който съвсем наскоро беше одобрен за европейско финансиране по линия на кохезионните фондове).

България извън картата на бързите влакове

Директната жп линия Букурещ-север - летище Отопени - Гюргево - Русе е изцяло румънски проект. Този нов влак обаче ще бъде алтернативен и достъпен транспорт за Русе и целия регион около него. Жителите на Северозападна България ще могат да пътуват с влак директно до летище Отопени (което има двойно по-интензивен въздушен трафик, включващ много повече дестинации от софийското).

От Министерството на транспорта съобщиха за "Капитал", че българската страна "отдава приоритет на железопътния транспорт и търси начини за създаване на бързи транспортни връзки между държавите и увеличаване на капацитета на железопътната инфраструктура през територията на България", но не отговориха на конкретните ни въпроси дали скоро се предвижда модернизиране на жп трасетата София - Русе и Русе - Варна. Към момента, по данни на БДЖ разстоянието между София и Букурещ може да се вземе за 10 часа, и то не всеки ден, а между Русе и Варна приблизително за половината на това време.

Според експерти съвсем реалистично е времето да се съкрати до 3 часа между двете столици. Проф. д-р инж. Милчо Лепоев, ръководител катедра "Железници" в УАСГ, казва пред "Капитал", че страната ни се нуждае от поне 30-годишна стратегия за развитие на жп транспорта, която да се следва неотклонно при всяка смяна на правителство. Според него дори скоростта на жп линията Гюргево - Румъния вече е остаряла и трябва да се мисли в посока над 250 км/час спрямо съвременните изисквания. "Въпреки това в България дори 160 км/час не е планирана и не виждам в следващите пет години как страната ни ще избегне опасността да бъде железопътно заобиколена в региона." Професорът допълва, че нямаме нито един завършен жп проект в регламентираните срок и качество, а връзките от граница до граница напълно липсват.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    popopo avatar :-|
    popopo
    • - 2

    Как може да сме толкова некадърни. Какви еврогейски влакове с над 300-400 км в час. И при това комфортни и удобни.
    Прав е копейката - най-добре е да сме далече от Европа. Дори в Урал са по-напреднали.

    Нередност?
  • 2
    rou1551692687600797 avatar :-|
    ROSSEN ATANASSOV
    • + 3

    472 милиона леи през 2020 г. бяха 98,3 милиона евро , а днес са 95,5 милиона евро.
    Вероятно сте ползвали курса на американския долар.
    Разбира се това не променя факта че в Румъния се строи и повече и по-бързо , а и европейските фондове ги усвояват значително по-успешно

    Нередност?
  • 3
    hud1545663605593017 avatar :-|
    илко илиев

    Нашите софийски господари няма да пуснат влака до Русе от Букурещ . Ако случайно има влак то непременно трябва да стига до летище Щръклево за трансфер .

    Нередност?
Нов коментар