🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Испания може да последва Франция със забрана за кратки полети

В последните 12 месеца е имало 5744 полета между Барселона и Мадрид, а влаковете са реална алтернатива

Испания може да стане втората държава в Европа, която забранява полетите на кратки разстояния
Испания може да стане втората държава в Европа, която забранява полетите на кратки разстояния
Испания може да стане втората държава в Европа, която забранява полетите на кратки разстояния    ©  Reuters
Испания може да стане втората държава в Европа, която забранява полетите на кратки разстояния    ©  Reuters

В края на май Франция официално забрани кратките полети, ако те могат да бъдат ефективно заместени от влакове. Условието е пътуването с железниците да не отнема повече от два часа и половина и да има по няколко пътувания на ден.

Според различни медии и Испания обмисля подобен ход. Мотивът отново е намаляване на вредните емисии, които се отделят при полетите. Такава стъпка за първи път беше предложена преди две година, като беше включена в Дневния ред за 2050 г. на подалия оставка премиер Педро Санчес.

Проучване, проведено от Mabrian, показва, че общото количество емисии на CO2, генерирани от въздушния транспорт през 2022 г., възлиза на приблизително 54 хил. тона. Това би представлявало 132% увеличение в сравнение с 27 хил. тона, които биха били емитирани от влакове, които биха изпълнявали маршрутите, отговарящи на условията.

На първо място като потенциално забранен полет се нарежда този между столицата Мадрид и Барселона. Разстоянието между двата града е 630 км, а с влак разстоянието мужду тях се изминава приблизително за два часа и половина. Общият брой на полетите по този маршрут за последните 12 месеца е 5744, което го прави и най-често изпълняваният полет в страната. Въпреки това се оказва, че има повече предложения за пътуване с влак между двата града отколкото със самолет, а билетът е и със средно три евро по-евтин. Проучване на националния превозвач Iberia обаче твърди, че този маршрут реално сериозно подпомага местната икономика. Според авиокомпанията само линията Мадрид-Барселона е допринесла с 329 млн. евро, а отделно са създадени и около шест хиляди работни места.

Правителствените оценки сочат, че потенциалната забрана може да намали емисиите на парникови газове с до два милиона тона. Замяната на самолетите с влакове може да създаде и други предимства. Едно от тях е по-краткото цялостно време на пътуване. Пътуването по въздух изисква значително по-ранно пристигане на летището, а обикновено те се намират извън града, което се дължи на шума от самолетите. Влаковете от своя страна пристигат на гари, които традиционно се намират в центъра на града, не изискват по-ранно пристигане на гарата, което намалява цялостното време за пътуване на пътниците.