🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавните помощи през новия програмен период

В повечето случаи страните от ЕС сами носят отговорността за предоставянето им

При режим de minimis едно предприятие може да получи максимална безвъзмездна финансова помощ или друга подкрепа в размер на 200 хил. евро за за три последователни бюджетни години.
При режим de minimis едно предприятие може да получи максимална безвъзмездна финансова помощ или друга подкрепа в размер на 200 хил. евро за за три последователни бюджетни години.
При режим de minimis едно предприятие може да получи максимална безвъзмездна финансова помощ или друга подкрепа в размер на 200 хил. евро за за три последователни бюджетни години.    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
При режим de minimis едно предприятие може да получи максимална безвъзмездна финансова помощ или друга подкрепа в размер на 200 хил. евро за за три последователни бюджетни години.    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Управляващите органи на оперативните програми отговарят за разработването на схемите за безвъзмездна финансова помощ в съответствие с правилата за държавните помощи.

Европейската комисия предприе през 2012 г. реформа в сферата на държавните помощи с цел да постигне по-ясна и съгласувана структура на контрола на държавна помощ. Към този момент изминалият програмен период беше в напреднала фаза, т.е. повечето схеми за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) бяха обявени, от които по-голямата част - в процес на изпълнение. Освен това новите регламенти, установяващи правилата в сферата на държавните помощи, бяха приети официално през 2013-2014 г., което означава, че те засягат предимно програмния период 2014 - 2020 г.

Защо са важни въпросите на държавните помощи?

Режимът на държавните помощи има за задача да не допусне предоставянето на държавни помощи, които изкривяват конкуренцията чрез поставянето на определени предприятия в по-изгодно положение от други, както и да позволи прилагането на мерките на държавна подкрепа, които са от общ интерес. Мерки от общ интерес са такива, които насърчават малките и средните предприятия (МСП), увеличават заетостта, професионалната квалификация, иновациите и съдействат за икономическото развитие на отделните райони и просперитета на цялата Европейска общност.

Какво е държавна помощ?

"Държавна помощ" е всяка помощ, която се предоставя от държавата или община или за сметка на техните бюджети, която нарушава или застрашава свободната конкуренция на общия пазар на ЕС, като поставя в по-благоприятно положение определено предприятие или предоставянето на определени услуги.

Поради тази причина предоставянето на БФП, която представлява публичен ресурс, може да бъде класифицирана като държавна помощ, особено ако съответният проект генерира или има потенциал да генерира приходи. За държавна помощ се считат също отпускането на заеми при облекчени условия, държавни гаранции, данъчни облекчения, както и инфраструктурни проекти в полза на индивидуални или група потребители, публично-частни партньорства, услуги от общ икономически интерес и т.н. В много от случаите последните се идентифицират трудно, поради което съществува реална опасност от нарушаване на правилата за държавните помощи, а това означава налагане на санкции от българските и европейските компетентни органи впоследствие.

Какви са основните приложими режими на държавна помощ?

Най-често проектите, съфинансирани от програмите на ЕС, които се управляват на национално ниво и които генерират приходи, попадат в един от следните режими на държавна помощ:

- Режим de minimis – при който едно предприятие не може да получи под формата на БФП или друга подкрепа повече от левовата равностойност на 200 хил. евро за три последователни бюджетни години.

Например: Малко предприятие планира да участва с проект по Програмата за развитие на селските райони за изграждане и оборудване на ателие за производство на облекло. Общата стойност на инвестицията е оценена на 150 хил. евро, а проектът ще се изпълни в рамките на 2 календарни години. Това означава, че по друга оперативна програма за тези 2 години и следващата фирмата може да получи още максимум 50 хил. евро като безвъзмездна помощ.

- Режим на групово освобождаване – под този режим попадат помощи за малки и средни предприятия (МСП) под формата на инвестиционна или оперативна помощ и достъп до финансиране, помощи за опазване на околната среда, за обучение, за култура и опазване на културното наследство, за спортна инфраструктура, местна инфраструктура и други.

Според новата Карта на регионалните помощи за периода 2014 - 2020 г. таванът на интензитета на регионалната държавна помощ в България е в размер на 50% в пет от шестте района за планиране и 25% за Югозападния район. Този таван може да бъде увеличен с 10 процентни пункта за средни предприятия и с 20 процентни пункта за малки предприятия.

Например: Средно предприятие, чието седалище е в Югоизточния район за планиране, възнамерява да инвестира в нови производствени мощности и за целта кандидатства по оперативна програма "Иновациии и конкурентоспособност". Общата стойност на проекта е 1 млн. лева. Съгласно правилата на режима на групово освобождаване предприятието може да получи 50% плюс още 10% от общата стойност на проекта като безвъзмездна помощ, или 600 хил. лв. Ако седалището на фирмата е в Югозападния район, подкрепата, която може да бъде отпусната безвъзмездно, ще се равнява на 350 хил. лв. (25% плюс още 10%).

- Услуги от общ икономически интерес – най-често това са услуги, които се предоставят от държавни или общински предприятия и търговски дружества в секторите на социалните услуги, благоустройствените дейности, транспорта и други.

Основните предизвикателства през новия програмен период

През новия програмен период вследствие на реформата в сферата на държавните помощи се увеличават отговорностите и задълженията на национално ниво. Преди всяка държава членка трябваше да уведомява Европейската комисия за намерението си да предостави държавна помощ, а решението се взимаше в Брюксел. Сега в повечето случаи държавите членки сами носят отговорността за предоставянето на държавна помощ, която попада в един от допустимите режими. В България компетентният орган е Министерството на финансите, а управляващите органи на оперативните програми отговарят за разработването на схемите за предоставяне на БФП в съответствие с правилата за държавните помощи.

Повече информация за държавните помощи е публикувана на интернет страницата на Министерство на финансите -  http://stateaid.minfin.bg/

Авторът е управител на "Проактив тийм" ЕООД, член на БАКЕП

Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал