Стенограма от заседанието на Министерския съвет - 27 януари 2011 г.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Заседанието този път беше в четвъртък, защото премиерът приключи визитата си в Япония късно вечерта в сряда. Точките от дневния ред не са много, 27 на брой. Най-важната част от обсъжданията (според Министерския съвет) вече беше разпространена - става дума за изказването на Бойко Борисов по темата за последните публични записи на негови разговори с Ваньо Танов.

Още първа точка е интересна - приватизацията на ВМЗ "Сопот". Става ясно, че министърът на икономиката Трайчо Трайков и министърът на финансите Симеон Дянков имат спор по изискванията към бъдещия купувач. Първият иска непременно той да има опит в продажба на подобна продукция, а вторият казва, че не е задължително. Николай Младенов подкрепя Трайков. Точката е гласувана на вносител.

Търсене на газ и нефт в блок 1-14 Силистар, разположен в континенталния шелф - т. 10

Нов модел на финансиране на държавните културни институти за сценично изкуство - т. 13

"Общият показател на бизнес климата се покачва с близо 2 пункта и за първи път от началото на кризата от около 30 месеца във всичките четири сектора – промишленост, строителство, търговия на дребно и услуги, се забелязва растеж", Симеон Дянков - т.16

"Поканете ръководството на БАН, ако може да е преди обяд, ще е добре – да отидем и да видим и новите предложения, които има по проектозакона, и претенциите, които има към нас, и съответно нашия закон. Искам да послушам различните страни и да приключим темата с проблемите на БАН във вторник", Бойко Борисов - т.17

Промени в Наредбата за изискванията към напитките от плодове - т.21

Специалните обществени поръчки в армията. "В комисията наистина се мисли по въпроса дали да има въобще офсет, но докато няма окончателно становище, ние трябва да държим да се изпълняват офсетните задължения", Трайчо Трайков - т.22

Промяна в наредбата за статута на правителствена болница - т.23

"Миналата събота в късния следобед водих големия си син на кино и минавахме по Южната дъга към 18,30 часа. Там работеха усилено. В събота валеше сняг и аз му казах – за първи път виждам това в България, но в Китай съм виждал да работят и късно вечер на светлини. Ако това го направят тук като се връщаме, ще сляза и ще ги поздравя. Връщахме се към 21,30 часа, това е събота вечер, и на Южната дъга продължаваха да работят в кал, валеше пак сняг. Слязохме със сина ми и ги поздравих. Аз за първи път виждам по такъв проект в България в 22.00 часа в събота да се работи", Симеон Дянков - т.27

"Аз ще помоля в бъдеще, колеги, да се определи коя част от Североизточна, Югоизточна България, кой отговаря за тях и кой финансира. Извинявайте, да се взимат приоритети на министерството и да се дели на части България, извинявайте, аз няколко пъти вътрешно съм негодувал", Вежди Рашидов, след като установява, че близо 700 хил. лв. се дават за църкви в Созопол и бургаско, без никой да го е питал - т.27

Стенографски запис!

ЗАСЕДАНИЕ

на Министерския съвет

27 януари 2011 г.

Заседанието започна в 10.05 часа и се ръководи от министър-председателя Бойко Борисов.

Точка 1

Проект на Решение за предложение до Народното събрание за приемане на Стратегия за приватизация на "Вазовски машиностроителни заводи" ЕАД – Сопот.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, със стратегията се цели осигуряване на оптимални условия за продажба на акции от капитала на най-голямото дружество на Военно-промишления комплекс на България на финансово стабилен инвеститор, който може да управлява и развива дружеството ефективно. Това е една от конкретните стъпки на правителството за стабилизиране и запазване на този перспективен отрасъл и е предвидена в мерките за постигане на икономически растеж, привличане на инвестиции и развитие на българския бизнес, цел 8 – повишаване на инвестиционната активност, мярка привличане на инвестиции чрез приватизация.

С реализиране на процедурата, заложена в стратегията, се осигурява възможност за намиране на стратегически инвеститор, запазване и разширяване предмета на дейност, осигуряване на гаранции за по-нататъшно развитие, повишаване на конкурентоспособността, привличане на инвестиции, които да гарантират модернизация и постигане на оптимален баланс между цената от продажбата и инвестициите, също така – запазване на ролята на "ВМЗ" ЕАД като основен фактор на заетост в региона, недопускане създаване на социално напрежение, погасяване на всички публични задължения на дружеството и финансовото му стабилизиране.

През 2009 г. заварихме дружеството в много тежко състояние. Сметките му бяха блокирани и практически то не работеше. Дължаха се заплати и имаше социално напрежение. Благодарение на усилията на сегашното правителство и ръководство на компанията ситуацията вече се стабилизира и сега в региона нещата се успокоиха, тъй като хората имат работа и получават заплати. Въпреки това тенденциите за увеличаване на свръхзадлъжнялостта към държавата трудно могат да се преодолеят и това налага преструктуриране, което може да осъществи само частен инвеститор. Досега е имало три стратегии, това е четвъртата. Първите две са разгледани от Министерски съвет, но не са разглеждани от Народното събрание, а третата е върната от предишното правителство.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Голяма част от забележките на Министерството на финансите по тази точка бяха приети. Една от тях, която за мен е също важна, се отнася до раздел V – профил на потенциалните инвеститори и по-конкретно в този раздел за завишаване изискванията на потенциалния инвеститор за размера на приходите от продажби за последните три финансови години. Смятам, че по този начин ние ограничаваме възможността финансови инвеститори, в смисъл, инвеститори, които не са били преди в тази дейност, но имат интерес да влизат в тази дейност, да могат да участват в този търг. Затова ние сме предложили изискванията от точки 1, 2 и 3 от раздел V да отпаднат, така че да има по-широка възможност за инвеститори, включително и такива, които преди не са се занимавали точно с този тип дейност, но имат финансовите възможности и интереса да се занимават с него.

БОЙКО БОРИСОВ: Какво смятате, Трайков?

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Изискванията за 120 милиона лева приходи от продажба на такава продукция всъщност по мое настояване бяха значително намалени в сравнение с първоначалното предложение, защото аз смятам, че все пак компанията трябва да има опит в този бизнес и не пречи тя да направи консорциум с финансов инвеститор. Проблемът е да не се продаде само на финансов инвеститор.

БОЙКО БОРИСОВ: Който да го затвори след това.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Защото това е компания с много активи, което може да се разпарчетоса. Трябва все пак инвеститор, който иска да развива точно тази дейност.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Да, но не е явно, че трябва; освен 120-те милиона, там има изисквания потенциалният инвеститор да има и определените сертификати. Вазовските заводи вече имат тези сертификати, така че може да се предположи, че инвеститори, които се занимават примерно в тежкото машиностроене, също имат възможностите – и финансови, и технологически – да минат и в този тип дейност. Така че смятам, че така изкуствено ограничаваме възможностите за инвеститори, без това да е необходимо нито технологически, нито юридически.

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Аз бих искал да подкрепя министър Трайков, защото смятам, че рискът да се изпадне в ситуацията на "Балкан" преди няколко години с тотално разширяване на изискванията е реална.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Тук става въпрос за много фино настройване на изискванията. Предлагам допълнително да доуточним с Министерството на финансите точно този въпрос и да го приемем на вносител.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 1 на вносител с изричното му указание да се внимава да не се продаде и след това да се разпарчетоса и ликвидира. Това да бъде съобразено в условията, които се налагат.

Точка 2

Проект на Решение за обявяване на имоти – частна държавна собственост, предоставени за ползване и управление на държавно предприятие "Строителство и възстановяване", за имоти – публична държавна собственост, и безвъзмездното им предоставяне за управление на Министерство на вътрешните работи за нуждите на Главна дирекция "Гранична полиция".

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 2.

Точка 3

Проект на Решение за безвъзмездно предоставяне за управление на имот – публична държавна собственост, на Министерство на правосъдието за нуждите на Агенцията по вписванията.

ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Уважаеми господин министър-председател, става въпрос за имот, който е част от административна сграда, находяща се в Стара Загора. Постъпило е искане от Агенцията по вписванията и Министерството на правосъдието. С предоставянето на имота за нуждите на Агенцията по вписванията ще се подобри административното обслужване на гражданите, тъй като в момента те са в три сгради, а сега ще бъдат обединени в една.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 3.

Точка 4

Проект на Решение за обявяване на имот – публична държавна собственост, за имот – частна държавна собственост, и за безвъзмездното му прехвърляне в собственост на община Велики Преслав.

ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Визираният имот е с предоставени права за управление на държавно предприятие "Опитна станция по земеделие - Хан Крум" към Министерството на земеделието и храните, което всъщност е изразило положително становище за предоставянето на имота в собственост на община Велики Преслав. Всъщност този имот е необходим за разширяване на гробищния парк на селото.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 4.

Точка 5

Проект на Решение за обявяване на имот – публична държавна собственост, за имот – частна държавна собственост.

ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Става въпрос за една професионална гимназия в Русе в квартал "Източна промишлена зона". Всъщност искането е по искане на Министерството на образованието, младежта и науката. Счита, че този имот е с отпаднала необходимост. Той не се ползва по предназначение и предложението е за обявяването му в частна държавна собственост и за предоставянето за управление на областния управител, за да бъде по-добре стопанисван имотът.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 5.

Точка 6

Проект на Решение за изменение на Решение № 439 на Министерския съвет от 2010 г. за разрешаване участието на военнослужещи от Въоръжените сили на Република България в операцията на Международните сили за поддържане на сигурността (ISAF) в Афганистан в състава на Трета и Четвърта оперативни групи за обучение и връзка на Афганистанската национална армия, инструктори в Центъра за военно обучение в Кабул и медицински специалисти в полевите болници в Кабул и Кандахар.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 6.

Точка 7

Проект на Решение за одобряване присъединяването на Република България към искането, отправено до Европейската комисия, за изготвяне на предложение за засилено сътрудничество в областта на единна патентна закрила.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, многогодишните усилия да се стигне до такъв единен европейски патент бяха на път да се увенчаят с успех преди месец-два, но в последния момент една или две страни пак поставиха изисквания, които не се възприемат от останалите двадесет и пет страни. Така че засиленото сътрудничество в тази област ще бъде подкрепено от 25 страни най-вероятно и предлагам и България да се присъедини. Ефектът от това ще бъде от изключително значение за българския бизнес, чиито разходи за създаването и използването на иновативни продукти ще бъдат намалени значително и ще се създадат условия за патентоване и внедряване на продуктите на ниво Европейски съюз. Освен това, с предлаганите в предложението на комисията мерки ще се намалят неколкократно разходите за получаване на патент, валиден на територията на договарящите се страни. Като казвам "неколкократно" , става дума за от порядъка понякога на над двадесет пъти по-евтино.

Чрез въвежданите мерки ще се редуцират не само разходите за превод, но и административните тежести и намаляването на разходите за получаване на закрила в рамките на засилено сътрудничество ще направи патента разходоефективен и опростен, което ще повиши неговата конкурентност спрямо патентните системи на световни икономики като САЩ и Япония.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 7.

Точка 8

Проект на Решение за одобряване проект на договор за ползване на Европейската система CLEANSEANET за сателитен мониторинг на нефтеното замърсяване и идентифициране на корабите замърсители между правителството на Република България и Европейската агенция за морска безопасност (ЕМSA).

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 8.

Точка 9

Проект на Решение за одобряване на предложение за Решение на Съвета на Европейския съюз относно подписване от името на Европейския съюз на Рамково споразумение за всеобхватно партньорство и сътрудничество между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Социалистическа република Виетнам, от друга страна.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 9.

Точка 10

Проект на Решение за издаване на Разрешение за търсене и проучване на нефт и природен газ – подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 3 от Закона за подземните богатства, в блок 1-14 Силистар, разположен в континенталния шелф и изключителната икономическа зона на Република България в Черно море.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 10.

Точка 11

Проект на Решение за изменение на Решение № 775 на Министерския съвет от 2009 г. за определяне състава на Комисията по позитивния лекарствен списък.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 11.

Точка 12

Проект на Постановление за определяне на първостепенния и второстепенните разпоредители с бюджетни кредити в Министерство на културата.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Уважаеми господин премиер, колеги, предлагам на вашето внимание проект на Постановление за определяне на първостепенния и второстепенните разпоредители с бюджетни кредити в Министерството на културата. В постановлението са отразени промените, свързани с извършената реформа в сферата на културата – преобразуване, сливане на някои от държавните културни институции в областта на сценичното изкуство. Освен това, общата численост на персонала е намалена с числеността на организациите, които от началото на тази година прилагат системата на делегирани бюджети. В изпълнение на разпоредба № 56 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2011 г. директорите на културните институти, прилагащи системата на делегирани бюджети, имат право самостоятелно да определят числеността на персонала в организацията, която ръководят. Моля да приемете предложението.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 12.

Точка 13

Проект на Постановление за определяне на единни разходни стандарти за финансиране на държавните културни институти в областта на сценичните изкуства през 2011 г.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги,в предлагам на вашето внимание проект на постановление за определяне на разходни стандарти за финансиране на държавните културни институти в областта на сценичните изкуства през 2011 г. С постановлението за първи път през 2011 г. се въвежда нова система на финансиране на държавните драматични куклени театри, опери и оркестри. Те ще получават субсидия от държавния бюджет на база на стандарти, които са различни за различните групи културни институти и ще осигуряват съответния размер субсидия от бюджета на всеки влязъл в салона зрител. Този нов модел на финансиране ще даде възможност за подкрепа и стимулиране на добре работещите ефективни културни институти. Моля да бъде прието.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Приемаме. Мисля, че това е една голяма стъпка напред в развитието на българската култура.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 13.

Точка 14

Доклад относно одобряване позицията на Република България по дело С-503/10 на Съда на Европейския съюз, образувано по преюдициално запитване на Върховния административен съд, първо отделение, по висящо пред него административно дело № 5205/2009 г. с ищец "Евроетил" АД и ответник директор на Агенция "Митници".

СИМЕОН ДЯНКОВ: Запитването е отправено от Върховния административен съд в рамките на позиция по административно дело, образувано за отмяна на ревизионен акт. С тези въпроси се цели да се установи дали продуктът, който е предмет на процеса, отговаря за определението за биоетанол. Нашата позиция е одобрена на заседание на Съвета по европейски въпроси.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 14.

Точка 15

Проект на Решение за изменение и допълнение на Решение № 281 на Министерски съвет от 2002 г. за откриване на почетно генерално консулство на Кралство Швеция в Република България, ръководено от почетен генерален консул със седалище в София и с консулски окръг, обхващащ територията на областите Видин, Монтана, Враца, София, София-град, Перник, Кюстендил, Благоевград, Плевен, Ловеч, Габрово, Пазарджик, Пловдив, Стара Загора, Смолян, Кърджали и Хасково, и за допускане на Ивар Горан Свенсон – шведски гражданин, да изпълнява функциите на почетен генерален консул на Кралство Швеция в Република България със седалище в София.

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, това решение се предлага от Швеция, след като тя реши да закрие посолството си в София и да има пътуващ посланик, оставяйки в страната ни Почетен генерален консул, който да поеме част от функциите тук. Между другото, това е един от вариантите, който разглеждаме като опция за промените в Закона за дипломатическата служба на България. Затова ви моля да подкрепите решението.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 15.

Точка 16

Проект на Решение за одобряване позицията на Република България за получаване статут на редовен наблюдател в Комитета по статистика на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Това е предложение от НСИ, с което се цели България да стане редовен наблюдател, което означава, че всички наши статистически данни ще влизат в редовните наблюдения на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, което ще направи по-лесен анализа и на икономически, и на финансови, и на социални тенденции в Република България.

Използвам случая като си говорим за статистика да кажа, че преди малко излезе и статистиката за стопанската конюнктура за България за януари 2011 г. Общият показател на бизнес климата се покачва с близо 2 пункта и за първи път от началото на кризата от около 30 месеца във всичките четири сектора – промишленост, строителство, търговия на дребно и услуги, се забелязва растеж. Доскоро строителството продължаваше да е в минус. Вече от три месеца се покачва. Услугите се покачват вече четвърти месец и за първи път забелязваме, макар и минимален, растеж в търговията на дребно. Промишлеността вече шест месеца нараства. Там е най-големият ръст – с 4,2 пункта в сравнение с декември.

Благодаря ви.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 16.

Точка 17

Проект на Постановление за откриване на Факултет "Изобразителни изкуства" в структурата на Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство – Пловдив.

СЕРГЕЙ ИГНАТОВ: Господин министър-председател, уважаеми колеги, всъщност става дума за вътрешно преструктуриране, тъй като от 2004 г. академията е за музикално, танцово и изобразително изкуство, тоест – обучение по тези професионални направления там се провеждат. Имаме положителна оценка на Националната агенция по оценяване и акредитация и проектът за откриване на Факултет "Изобразително изкуство" е насочен към обучението по осем специалности от професионалните направления изобразително изкуство и педагогика на обучението. Няма да изисква допълнителни средства. Такава е нашата договорка с висшето училище, тъй като те си приемат тези студенти и сега и преподавателите са налични в този момент, става дума за вътрешно преструктуриране просто, тъй като в сферата на изкуствата по-добре се управляват по-малки общности, по-малки групи от хора поради спецификата.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: В този ред на мисли, за вторник с вицепремиера Дянков и с тебе – организирай една среща с Комисията по образование в парламента. Поканете ръководството на БАН, ако може да е преди обяд, ще е добре – да отидем и да видим и новите предложения, които има по проектозакона, и претенциите, които има към нас, и съответно нашия закон. Искам да послушам различните страни и да приключим темата с проблемите на БАН във вторник.

СЕРГЕЙ ИГНАТОВ: Ръководството на БАН вече е уведомено и чакаме г-н Стоичков да назначи часа. След като казвате "преди обяд", значи той ще мобилизира депутатите.

БОЙКО БОРИСОВ: Ако е удобно, ако не, ще се съобразим с тях. Искам темата БАН във вторник да я приключим и гледайки ги всичките, и слушайки ги, да видим кой иска да им продава имотите, как да направим така, че това да й е гарантирано. Моето мнение е, че парламентът трябва да бъде този, който контролира БАН като институция. Но това така или иначе ще го говорим във вторник, когато се съберем всичките заедно. Така че се подгответе добре с Дянков, вижте всички предложения. Някои от тях са доста логични и съвпадат с нашата визия. Това настоятелство, което предлагат, мисля, че е много добър вариант. За вторник да приключим тази тема. Свържи се с всички страни, говори, чуйте мнения, проблеми, за да може отивайки там, да ги решим.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 17.

Точка 18

Проект на Постановление за установяването и означаването на европейските критични инфраструктури в Република България и мерки за тяхната защита.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, това е в изпълнение на Директива 114 от 2008 г. на Европейската общност, където страната ни трябва да направи така, че да има критерии и установяване и означаване на европейските критични инфраструктури, разположени на територията на Република България и мерки за тяхната защита в секторите енергетика, транспорт. Регламентирани са задълженията на собствениците и операторите на означените европейски критични инфраструктури. Определена е национална точка за контакт на Република България по защита на европейската критична инфраструктура, така че това е в изпълнение на този регламент на Европейската общност.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 18.

Точка 19

Проект на Решение за отнемане поради отпаднала нужда от Министерство на отбраната правото на управление върху имоти – частна държавна собственост, и безвъзмездно прехвърляне правото на собственост на Столичната община, област София.

ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Става въпрос за един жилищен блок, който е в изключително лошо състояние, находящ се в село Яна. Намеренията на кмета на район Кремиковци са този блок да бъде преустроен от жилищна сграда в малък медицински център с кметство.

БОЙКО БОРИСОВ: Чудесно. Приемаме точка 19.

Точка 20

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване.

СИМЕОН ДЯНКОВ: С настоящия законопроект се предвижда промяна в статута на дружествата за доброволно здравно осигуряване, така че тяхната дейност да се приведе по доброволно здравно осигуряване в съответствие с изискванията на редица директиви от европейското законодателство. Европейското законодателство в тази си част е променено 2008 г. и понеже предишното правителство не се е съобразило с това в момента върви процедура на инфрийчмънт спрямо България. След разговори с Европейската комисия сме стигнали до решението, че с тази промяна на законопроекта тази процедура по инфрийчмънт ще бъде прекъсната.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Стефан Константинов!

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Използваме този законопроект или някои други дребни поправки в други закони да се направят. Например, в Закона за здравето става въпрос за детските експертни лекарски комисии, които се оказаха една неработеща структура поради липса на специалисти. Така че ще ги върнем към трудово-експертните лекарски комисии, където да участват лекари – специалисти по детски болести, за да намалее чакането и неуредиците, които създават сериозен проблем в обществото.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 20.

Точка 21

Проект на Постановление за изменени и допълнение на Наредбата за изискванията към напитките от плодове, приети с Постановление № 219 на Министерския съвет от 2002 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 21.

Точка 22

Проект на Постановление за допълнение на Наредбата за възлагане на специални обществени поръчки, приета с Постановление № 203 на Мс от 2004 г.

АНЮ АНГЕЛОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, става въпрос за една промяна в преходните и заключителни разпоредби, в която е направено изключение за изискването за офсетно споразумение за над 10 милиона, когато става въпрос за доставка, услуги и строителство, свързани с обезпечаване на функции, във връзка с документи за самоличност и т.н.

Става въпрос за старите договори. Всички стари договори за доставка на авиационна техника са направени без каквото и да е в тях относно следгаранционното обслужване на тази техника – ремонт и запасни части. Задължението е и при тези поръчки за нови договори за след гаранционно обслужване да се сключва офсет за вече доставена техника, кара фирмите категорично да се откажат от такива договори. И в този смисъл ние предлагаме в преходните и заключителни разпоредби на наредбата към § 6 да се добави "както и за осигуряване поддръжката и летателната годност на придобитата авиационна техника".

Искам да подчертая, че има вече и в Европейския съвет, в Европейската комисия конкретни предложения по отношение въобще на офсета. Така че при разработката на новия Закон за обществени поръчки, ще трябва да се отчете и това, което сега казвам. Затова ви предлагам да приемем такова допълнение.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Нямам нищо против, ако това се отнася до стари договори. Но ако е за такива, които за в бъдеще се срещат и се сключват след гаранционната поддръжка, в която често става дума за много милиони в евра, е част от договора – тогава тя би трябвало да бъде обхваната от задължението за офсета.

В комисията наистина се мисли по въпроса дали да има въобще офсет, но докато няма окончателно становище, ние трябва да държим да се изпълняват офсетните задължения.

АНЮ АНГЕЛОВ: Не става въпрос за нови договори, става въпрос само за договори, сключени отпреди 4-5 години.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 5 с направените уточнения.

Точка 23

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Правилника за устройство и дейността на Болница "Лозенец", приет с Постановление № 147 на Министерския съвет от 2000 г.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Това се налага да се изпълни поради особения статут на Болница "Лозенец". В правилника за устройство са написани нивата на компетентност на отделенията и клиниките.

Предлагам да бъде приет текстът на вносител, тъй като в момента текат някои дребни уточнения относно броя на клиниките и отделенията.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 23 на вносител.

Точка 24

Проект на Постановление за предоставяне на допълнителни средства по бюджета на Министерството на земеделието и храните за 2011 г.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, средствата в размер на 1,5 милиона лева са необходими за провеждане на мероприятията за ограничаване и ликвидиране на заболяването шап. В точка 4 на същото постановление е отбелязано, че ако всичко, което възстанови Европейската комисия, няма да има корекции след това към Министерството на земеделието и храните.

За уточнение ще кажа, че до момента са изплатени по 325 лева чрез Министерство на труда и социалната политика на всички стопани, които имат унищожени животни.

БОЙКО БОРИСОВ: Това, което Дянков там на място обеща, са платили.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Да.

Тези средства са изплатени на сто процента. От днес, веднага след нашето решение, сме готови и ще бъдат изплатени в рамките на няколко дена средствата за унищожените животни и продукцията, която е била налична към момента.

БОЙКО БОРИСОВ: Младенов, много стриктно следете това. Хората да си получат след днешното решение, бързо.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Те са през бюджета на Министерството на земеделието и храните, от Министерство на труда и социалната политика са получени.

БОЙКО БОРИСОВ: От Министерство на труда и социалната политика са получени, значи, твоите ги следи тогава!

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Да, следят ги и се прави оценка за евентуалните загуби във връзка с карантината, която за момента може би ще продължи около 3 месеца.

На 10 февруари имам среща с комисаря по здравеопазването, който ще има среща и с колегата Константинов. Ще уточняваме и ще потвърдим позицията на България.

БОЙКО БОРИСОВ: Експертите от Европа доволни ли са от начина, по който пазим шенгенската граница?

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Докладът и оценката са отлични. Получихме оценка не само тук в България, а и решение на главните ветеринарни инспектори в Брюксел. Така че за момента няма разпространение и ние сме изпълнили задълженията си като страна членка. Дано да няма и в бъдеще.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 24.

Точка 25

Проект на Решение за даване на съгласие управляващият орган на Оперативна програма "Транспорт" да подпише договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на държавно предприятие "Национална компания железопътна инфраструктура".

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, приемането на решението е необходимо, за да се осигури изпълнението на дейностите по най-големия железопътен проект "Рехабилитация на железопътната линия Пловдив-Бургас" и това да стане преди окончателното одобрение на проекта от Европейската комисия.

Формулярът за кандидатстване на този проект е одобрен от управляващия орган на оперативната програма. Подготовката на проекта е осъществена в тясно сътрудничество с представители на инициативата "Джаспърс" и на 5-ти януари е получено положително становище и одобрение от страна на "Джаспърс" по формуляра за кандидатстване на проекта.

Това е най-големият железопътен проект. За цялостната реализация са необходими 490 милиона лева, от които 427 милиона лева ще бъдат безвъзмездна финансова помощ по оперативната програма. След приемането на това решение реално може да се подписва договорът и да започнат строителните работи.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 25.

Точка 26

Проект на Решение за даване съгласие Управляващият орган на Оперативна програма "Транспорт" да подпише договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на "Метрополитен" ЕАД

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Става дума за проекта за софийското метро, втори етап, Лот 1 и Лот 2, тоест – "Обеля", "Надежда", "Младост", Цариградско шосе. Общата стойност е 755 милиона лева, от които 489 ще бъдат европейско финансиране.

Имаме внесена апликационна форма в управляващия орган. Имаме одобрена апликационна форма от управляващия орган. Очакваме апликационната форма да бъде одобрена от Европейската комисия в средата на 2011 година.

Цел на настоящото решение е да дадем съгласие и право на управляващия орган да подпише договор с бенефициента преди да имаме одобрение от апликационната форма от Европейската комисия. По същия начин постъпихме и с АМ "Тракия".

БОЙКО БОРИСОВ: Не случайно за две години виждате, че не могат да намерят за какво да се захванат като нарушение и вече стигат до такъв битовизъм – да правят компромати, компилации, да подбират средства, чрез технически средства да правят компрометиращи записи от по няколко разговора. Забележете, всички до този момент ме обвиняваха, че аз еднолично назначавам министри, депутати, областни, кметове, зам.-министри, всичко. Сега се оказва, че едно момче, което при предишното правителство е било на пътнически терминал, обикновен – най-ниската длъжност в митниците, работело там, е преместено на друг терминал. Значи, при предишното правителство той може да е митничар, а когато ние идваме на власт, аз в случая, някой решава, че трябва точно него да го махнат!? И точно този разговор от стотиците разговори, които съм водил с всеки един, точно това излиза в публичното пространство.

Аз съм убеден, че това не е случайно, че това е една много добре подготвена операция. Аз съм убеден, че когато излязат и решенията и проверките от тези експертизи, защото има един елементарен начин да се засече достоверността на един разговор, като се види от разпечатката съответно на мобилния оператор, колко е продължителността на разговора. Там машините са капсуловани, отбелязва започването и завършването на разговора, защото от там си взимат парите, а ние съответно ДДС от разговори. И аз съм убеден, и вие ще се убедите, и всеки ще може да си го провери това, когато излезе официално информацията, че разговорът, който водя по дадена тема, след това се удължава със 120-130-150 секунди. И в него се появяват думички или изрази, които просто ни омаскаряват.

Питам аз, имам ли право, след като назначавам вицепремиера, министъра на финансите, шефа на "Митници", заместниците на "Митници", шефа на митницата на Аерогарата, аз ако съм искал, този да съм го направил такъв. Да съм го направил депутат от ГЕРБ, министър, ако искам, ще го направя. Но някой точно това момче решава да го мести, чакайки аз да се обадя. Повтарям, аз не се обаждам да го назнача на работа, той е бил при предишното правителство. По-дълбока е играта.

Това е разговор, който вас не ви интересува, ще си го проведем и със службите, и внимателно ще проследим всички участници и през годината, и през предишните години във всичките тези скандали. Аз просто искам да ви обясня и да ви кажа на вас самите, защото това ми е важно вие да го знаете.

Повтарям, ако аз съм искал на този човек да му правя кариера или да го направя някакъв, ще го сложа на ключова позиция. Ще извикам Дянков и ще му кажа "този ще го назначиш там". Няма да казвам "проверете този случай". На най-ниската длъжност в митницата, на един човек…!? Защо тогава тази обективна медийна общност не поиска тези, които пускат тази информация да пуснат за шест или за три месеца всичко, което сме говорили?! Защото тогава вече всички ще видят колко принципни и безкомпромисни сме. А подбират един или два и манипулират разговора, защото им е изгодно.

Защо го казвам тук на тази точка? Защото ние ще направим след една година метрото – нещо, за което 2-милионен град е мечтал. И то с европейски средства, и то изключително съоръжение.

Вчера като се прибирах гледах Спортната зала, вечер свети – прекрасна е, след няколко месеца ще я открием! Сутринта минах по Южната дъга – от "Младост" до "Камбаните" – вече е подравнено отстрани. Като минеш и виждаш новата магистрала как се строи. След един месец ще отрием "Люлин", за която Карстен Расмусен, и примерно министър Дончев беше убеден, че даже не трябва да го поканим там, защото той до сега хубава дума за България не е казал. Нещо повече – този човек там такива похвали отправи за правителството, екипа, министрите и всички, които са правили, че каза "вие сте спестили сто милиона лева на българския данъкоплатец".

Разбирате ли, само сто милиона сме спестили, според шефа на тази комисия, която в Брюксел наблюдава тази магистрала, а те ме питат дали за най-ниския пост на една от митниците съм се обадил, просто да го възстановят на мястото, защото предишното правителство го е харесало, а моите служители, които съм назначил там, го махат…!? Той и преди е играл футбол с мен, но не е махнат. А когато идвам на власт, точно него го махат. И това се води петно за мен, сега според всички тези, които говорят, че виждате ли аз съм лобирал в митниците. А кой отговаря за митниците, да ги питам, когато беше с два милиарда приходът по-малък на митниците…?! Питаха ли Танов, или Дянков, или Странджев, или Манченко, или питането в парламента беше към мен?! Хайде де, значи аз не мога да кажа за един човек да го възстановят в митниците на работа, а ще нося отговорност по всички теми? Така ли излиза? Някой друг ще ми назначава кадрите, аз нямам право да се обаждам на никой от вас поради тази теория, която се опитват да кажат!? Защо тогава ходихме на избори, защо тогава ми побеля косата, защо тогава за всяко едно нещо, виждате, се борим и го правим добре…?!

Пак искам да ви кажа, 500 милиона спестихме на българския данъкоплатец от безобразните лъжи на предишните правителства по магистрала "Тракия", защото това са европейски пари. Петстотин милиона спестихме на данъкоплатеца и то се слага някъде там в края, а се говори как съм се обадил да питам защо Вучката са го махнали…!?

Представяте ли си какъв битовизъм. За тези, които заменяха хиляди декари по морето, и ние със Закона за заменките ги ликвидирахме тези заменки. Питам и искам вие да сте убедени, да знаете какво стои срещу нас. Някой излиза и казва "пратиха ми по пощата един материал", който почти не се разбира какво пише, но всички изведнъж го тиражират. Нима някой, който познава Алексей Петров, си мисли, че ще дойде някакъв гражданин, ще му донесе доклад – свръхсекретен на ДАНС за контрабанда и той няма да го хване за шлифера и да го пита "ти кой си, откъде го взе", ще го пусне да си отиде, и ще ми го донесе на мен…? Аз какво да го правя този доклад, освен да го обявя и да го пратя в прокуратурата. За да ми кажат, че аз започвам със СРС-атата да спекулирам… Не, спекулата дойде от Първанов, той извади на Дянков стенограмата пръв.

Същите тези хора ми донесоха доклад горещ, който аз какво да го правя?! Станишев къде го е разпоредил, къде го е пратил, защо го нямаше, в кои ръце е попаднал? И същите тези хора сега продължават да казват "дойде и нов доклад или нова флашка, или нов диск". Защо не се замислят за всичко това, защо не им е угодно това, което правим? Фискална стабилност, политическа стабилност, и най-вече – хората виждат огромното строителство, което прави нашето правителство.

След НДК в България такова строителство не е имало. А НДК пък като строеж е сигурно една трета или една четвърт от метрото, само като размер. И когато преди време си говорехме, че атакували Дянков, атакували Цветанов… Атаката е срещу мен, просто те я водеха постъпателно, за да дестабилизират, да разбият, да вкарат клин между различни министри в самото правителство и да станем лесна плячка. Само че когато аз съм ги знаел тези работи, те са били още мънички.

Искам да бъдете спокойни, това да ни е кусурът – че от хилядите, хилядите служители на митницата, които са назначени от бившите правителства, аз за един съм се обадил да му кажа, че не е хубаво да го уволнят, защото предишното правителство го е назначило – значи е бил добър. А точно моите хора, да ги наречем, точно този, който е един единствен, и точно този разговор за този излиза в публичното пространство. А за хилядите, които съм казал да уволнят, да махнат, разпоредил операции по тях, това не излиза. Не излизат и лобизмът от други политически партии в митниците, там не излизат.

Но, искам да сте убедени, че това изобщо няма да ме разколебае. И това, което снощи със Дянков и с митниците говорихме - пълна концентрация, събиране на приходите до стотинка, борба не само в петрола и бензините и нафтата, това, което се прави, връзването на всичките тези фискални апарати. В аптеките също трябва да се направи и се прави. В цигарите, включително, ако трябва, да се направят само пунктове, откъдето може да се купуват цигари. И където да сложат митничар, граничар, полицай и камера заедно. И само оттам ще може да се купуват официално цигари. До край ще отидем с тези хора. Това, което е било, няма да им се върне. Те просто искат да ме изкарат и мен, и вас, маскари като предишните. На терминала на пътниците каква далавера може да направи един граничар?! Ако искам да направя далавера, ще сменя Манченко, или ще сложа на Манченко, или самия Манченко, за него ще се обадя.

Ще направим и магистрала "Струма". Южна България ще ни е благодарна години, десетки години напред. Ще направим и "Хемус" с европейски пари в следващите години. Ще направим и магистралата Бургас-Варна. Ще направим юни месец "Марица" - двата лота, и това следващите поколения ще го оценят, защото това ще бъде пари. Ето сега и в Япония министрите, които бяха с мен, чуха – щом имате магистрали, имаме интереси към пристанищата, защото транспортът може да върви, товарите могат да вървят. Сега правим и жп линиите. България ще печели от своето геостратегическо място, а то е кръстопътят. Щом е кръстопът, трябва да направим така, че през него да вървят най-много стоки и товари и това да са такси, това да е инфраструктура, това да е печалба на хората, които живеят в тези региони.

Искат да ни направят плахи. Искат по този начин, нали виждате – смешно било, жалко било. Кое е смешно, кое е жалко?

Мобилизирате се максимално, с работа ние ще им докажем, че правотата е на наша страна. Това да ни е кусурът.

Приемаме точка 26.

Точка 27

Проект на Постановление за предоставяне на допълнителни средства за довършване на ремонтни дейности, реставрация и довършителни строителни дейности на обекти, включени в маршрутите на културно-религиозния туризъм

БОЙКО БОРИСОВ: Дянков!

СИМЕОН ДЯНКОВ: Благодаря господин-премиер. Понеже споменахте Южната дъга, ако мога и аз една случка да разкажа. Миналата събота в късния следобед водих големия си син на кино и минавахме по Южната дъга към 18,30 часа. Там работеха усилено. В събота валеше сняг и аз му казах – за първи път виждам това в България, но в Китай съм виждал да работят и късно вечер на светлини. Ако това го направят тук като се връщаме, ще сляза и ще ги поздравя. Връщахме се към 21,30 часа, това е събота вечер, и на Южната дъга продължаваха да работят в кал, валеше пак сняг. Слязохме със сина ми и ги поздравих. Аз за първи път виждам по такъв проект в България в 22.00 часа в събота да се работи.

Точката 27 е по подобна тема, също вид строителство, реставрационни дейности, довършителни дейности. Става въпрос за няколко обекта православни храмове и манастири, а именно:

Първо, довършване на строителството на храм "Св.Николай", кв. "Меден рудник" – гр. Бургас. Миналата година бяхме дали суми за започване на този обект. Това е сумата за завършване на този обект.

Второ, завършване на строителството и оборудване на храм "Успение Богородично" – гр. Ахтопол.

Трето, консервиране, реставрация и експониране на артефакти на средновековен манастир "Св. Апостоли" – гр. Созопол.

Четвърто, довършване на покрив на храм "Св. Ап. Петър и Павел" в с. Комарево, община Берковица.

Пето, довършване и оборудване на храм "Св. Кирил и Методий" – гр. Созопол. Това е храмът, който също миналата година бяхме дали първоначална сума от 450 хиляди плюс допълнителна сума след това, общо 600 хиляди лева. Това ще бъде храмът, в който се надяваме в началото на лятото да влязат мощите на Св. Йоан Предтеча.

Шесто, завършване на храм "Св.Троица" в с. Стряма, община Раковски, област Пловдив.

Общата сума е 710 хиляди лева.

Аз бих искал да приемем това постановление на вносител, имаме едно малко допълнение, а именно сумите да се разплащат след получаване на съответните квитанции. Това може да се допълни, така че постановлението да се приеме с тази забележка. Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Рашидов!

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Аз имам един въпрос. Това са средства, които ги отпускаме от централния бюджет, така наречените целеви средства за културата. Това не е обсъдено с Министерство на културата. Аз ще помоля в бъдеще, колеги, да се определи коя част от Североизточна, Югоизточна България, кой отговаря за тях и кой финансира. Извинявайте, да се взимат приоритети на министерството и да се дели на части България, извинявайте, аз няколко пъти вътрешно съм негодувал.

Искам това да го изчистим и нека да знаем. Имаме много приоритети. Направил съм на базата на този тънък бюджет приоритетите на паметници на културата, на театри, на кина, на всичко, за да знам в рамките на тази година с какви пари разполагам. Ако някой е втори дублиращ министър, много ви моля, определете.

БОЙКО БОРИСОВ: Това са приоритети, които сме ги приемали от предишни посещения по места, от местните структури, от кметове, областни управители, така че изпълняваме този си ангажимент към тях.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Господин премиер, разбирам, по най-малкото трябваше да бъде уведомено Министерството на културата.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 27.

Закривам заседанието.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    borislav_flyco avatar :-|
    flyco

    :) Момичето набирало текста да си поизреже маникюра!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал