🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Стенограма от заседанието на Министерския съвет - 19 януари 2011 г.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Стенографски запис!

ЗАСЕДАНИЕ

 

на

Министерския съвет

на  19 януари 2011 г.

Заседанието започна в 10,20 часа и се ръководи от министър-председателя Бойко Борисов.

Точка 1

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Изпълнителната агенция по сортоизпитване, апробация и семеконтрол, приет с Постановление № 85 на Министерския съвет от 2000 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 1.

Точка 2

Проект на Постановление за приемане на Устройствен правилник на Изпълнителната агенция по селекция и репродукция в животновъдството

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 2.

Точка 3

Проект на Решение за предложение до Народното събрание за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на изменение № 3 на Договора за финансиране между Република България и Европейската инвестиционна банка ("България – Проект за пречистване на отпадъчни води в басейна на река Марица"), подписан на 9 юли 1999 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 3.

Точка 4

Проект на Решение за безвъзмездно предоставяне за управление на имот – публична държавна собственост, на община Каварна, област Добрич

БОЙКО БОРИСОВ: Плевнелиев!

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, става въпрос за социален дом, който не се стопанисва пълноценно в момента и сградите, в които са настанени хората с умствена изостаналост, се рушат. Така че вземаме мерки да бъде реализиран проект от страна на община Каварна чрез участие по европрограми.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 4.

Точка 5

Проект на Решение за отнемане поради отпаднала нужда от Държавна агенция "Национална сигурност" правото на управление върху имоти – публична държавна собственост и обявяването им за имоти – частна държавна собственост

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 5.

Точка 6

Проект на Решение за одобряване проект на Споразумение между правителството на Република България и правителството на Румъния относно презгранични операции за AIR POLICING

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 6.

Точка 7

Проект на Решение за одобряване на предложение за Решение на Съвета на Европейския съюз относно подписване от името на Европейския съюз на Рамково споразумение за партньорство и сътрудничество между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Република Филипини, от друга страна

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 7.

Точка 8

Проект на Решение за одобряване проект на Меморандум за сътрудничество между Министерство на труда и социалната политика на Република България и Министерство на труда и социалната солидарност на Португалската република

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 8.

Точка 9

Проект на Решение за одобряване проект на писмо-отговор за продължаване срока на действие на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Конфедерация Швейцария относно оказването на финансова помощ

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 9.

Точка 10

Проект на Решение за прекратяване на концесионен договор за добив на минерална вода – изключителна държавна собственост

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 10.

Точка 11

Проект на Решение за утвърждаване на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Черна гора за полицейско сътрудничество, подписано на 15 ноември 2010 г. в София

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 11.

Точка 12

Проект на Решение за утвърждаване на протокола между правителството на Република България и правителството на

Черна Гора за прилагане на Споразумението между Европейската общност и Република Черна Гора за обратно приемане на незаконно пребиваващи лица, подписан на 15 ноември 2010 г. в София

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 12.

Точка 13

Проект на Решение за избиране на член на Управителния съвет на Националния дарителски фонд "13 века България"

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 13.

Точка 14

Проект на Решение за приемане на отчет за изпълнението на Националната статистическа програма и за дейността на Националния статистически институт през 2010 г. и за приемане на Национална статистическа програма за 2011 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 14.

Точка 15

Проект на Решение за бюджетната процедура за 2012 г.

СИМЕОН ДЯНКОВ: С тази процедура започваме началото на бюджетна година 2012 година. Както и през 2010 г. сме изтеглили сроковете напред, за да може по-рано да свърши цялата процедура и да има сигурност и в общините, и в бизнеса, и съответно във всички структури на държавата.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 15.

Точка 16

Доклад относно одобряване позицията на Република България за участие в Съвета на Европейския съюз "Правосъдие и вътрешни работи", 20 и 21 януари 2001 г. , Гьодьольо, Република Унгария

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 16.

Точка 17

Проект на Решение за определяне на енергийни линейни обекти на територията на общините Несебър, Айтос, Бургас и Поморие, области Бургас и Добрич, Балчик и Каварна, област Варна, като обекти с национално значение

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, става дума за изграждане на нов електропровод 110 киловолта от подстанция Айтос до подстанция Слънчев бряг – Запад, който е необходим за покриване на недостига от електроенергия в региона на курортен комплекс Слънчев бряг вследствие бурното строителство в региона и рязкото повишаване на потреблението на електроенергия през летния сезон. През миналото лято имаше една доста сериозна авария, в предишните години също се е случвало. Необходимо е изграждането на този напречен високоволтов електропровод за гарантиране сигурността на доставките. Затова е създадена съответната организация в НЕК. Въпросът е, че имаме горчив опит с такива сериозни обекти, например "Марица Изток 3" в Гурково и бихме искали за изграждане на този електропровод, където вече са започнали процедури по придобиване на вещни права от собствениците на имоти, да се възползваме от новите разпоредби на Глава трета от Закона за държавната собственост, в това число допускане на предварително изпълнението на решение за отчуждаване. Затова е необходимо да бъде внесено предложение в Министерски съвет за определяне на горепосочените обекти за национални. Аз искам вашата подкрепа за даването на този статут на обектите, така че да можем да посрещнем летния сезон със сигурна мрежа в региона.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 17.

Точка 18

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за енергията от възобновяеми източници

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, това е закон от изключителна важност, който се очаква и от индустрията, и от инвеститорите , и от потребителите , и от другите участници в енергийния пазар. Подготвили сме закон, който беше много широко дискутиран. Все още имаме недокрай изчистени основни положения, основно с Министерство на земеделието и храните и на Министерство на околната среда и водите. Искам да се извиня, но да оттегля закона, за да изчистим това, вместо да го приемаме на вносител.

БОЙКО БОРИСОВ: Оттегляме точка 18.

Точка 19

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за преобразуване на строителните войски, войските на Министерството на транспорта и войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, предприемаме действия за оздравяване и преобразуване на Държавното предприятие "Строителство и възстановяване" в търговско дружество. Знаете, че дружеството е в изключително тежко финансово състояние, така че трябва да вземем адекватни и бързи мерки, на всичкото отгоре се разграбва по креативни схеми. Това е решението, на база на което работна група е заседавала, включително имахме две дискусии на оперативно заседание на Министерски съвет. Искам да добавя един текст във връзка със становище, което получихме от Министерство на вътрешните работи, след като предоставихме материалите за включване в Министерски съвет и е необходимо да добавим този текст с оглед съобразяване със становището.

Предлагаме след думите "чл. 3, ал.2" в проектозакона да се добави точка 2, а именно "Публичните задачи по чл. 3, ал. 2, т. 1 и т. 3, ще бъдат осъществявани от Министерство на регионалното развитие и благоустройството".

Това е текстът, който добавяме, тъй като от Министерство на вътрешните работи поискаха ясно регламентиране какво прави МВР и какво прави МРРБ. Тоест добавяме този текст.

БОЙКО БОРИСОВ: Цветанов!

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, изцяло сме съгласни с това, което беше казано от господин Росен Плевнелиев. Аз предлагам точката да бъде приета на вносител и с корекцията, което сме предложили да бъде приета, защото това, което беше изчетено, не е конкретният текст от становището на Министерство на вътрешните работи. Приемаме да бъде добавено към законопроекта, който се внася от господин Плевнелиев като вносител.

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Съгласен съм.

БОЙКО БОРИСОВ: БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 19.

Точка 20

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за културното наследство

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, предложените със законопроекта изменения и допълнения на Закона за културното наследство целят преодоляването на проблеми, възникнали при неговото приложение. Със законопроекта се регламентират функциите по опазване на недвижимите културни ценности. Предвид значимостта недвижимите културни ценности с високи национално и световно значение се предвижда инициативите за тях да останат на съгласуване по досегашния ред, а за останалите недвижими културни ценности съгласуването да премине в Националния институт за недвижимо културното наследство /НИНКН/.

Със законопроекта са прецизирани разпоредбите, уреждащи статута на НИНКН като държавен културен институт с национално значение. Прецизирани са законовите разпоредби, отнасящи се до подлежащите на съгласуване документация по отношение на недвижимите археологически и културни ценности.

Със законопроекта се създава ред за предоставяне правото на управление на недвижими археологически културни ценности на общини. Това дава възможност общините да кандидатстват за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативни програми или осъществяването на други дейности.

Предлага се с решение на Министерски съвет да се извършва замяна на имоти със статут на недвижими културни ценности – световно и национално богатство, собственост на физически или юридически лица с имоти на частна държавна собственост и с право на строеж върху имоти на частна държавна собственост.

Със законопроекта се предлага изменения и допълнения в Наказателния кодекс. Законът за културното наследство въвежда специален режим за контрол по отношение на археологическите културни ценности.

Предвид горното предлагам Министерски съвет да приеме внесения проект на решение.

АНЮ АНГЕЛОВ: Ние имаме едно становище, което не е отчетено в проекта относно мандата на ръководителите на музеи.Считаме, че за ведомствените музеи, било то държавни или някакви други, мандатът трябва да бъде три години, тъй като точно пет години ,както е фиксирано, ние нямаме други длъжности в Министерство на отбраната, които да имат мандат пет години. Затова предлагаме да стане за тези музеи три години. Това сме го говорили с министъра на културата. Предлагам да се приеме на вносител.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Това го уточнихме с министър Ангелов. Разбира се, това не е най-съществената част от промяната на законопроекта. Това е въпрос на прецизиране и съм съгласен да го приемем.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 20 на вносител.

Точка 21

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за тютюневите изделия се приема в изпълнение на мярка 71 от Плана за изпълнение на мерките за оптимизация на държавната администрация. Също така във връзка с изтичането на срока за държавно подпомагане на сектора чрез схеми, който изтече на 31 декември 2009 г. Той налага на Република България като страна членка на Европейския съюз пълното премахване на регулирането в сектора, в това число и отпадане на такива негови елементи като квоти за производство и субсидиране и ориентирането му към функциониране на пазарна основа. Целта е да се запази подпомагането единствено в контекста на политиката на Европейския съюз за развитие на селските райони, където са пренасочени и финансови ресурси.

С предвидените в законопроекта промени се закрива фонд "Тютюн". Законопроектът предвижда и отмяна на редица разпоредби, свързани с договорните отношения при изкупуването на тютюна с цел привеждането на пазарна основа на сектора.

Предлагам законопроекта да бъде подкрепен.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Ние съгласувахме първоначалния текст на решението без забележки. В последствие в това, което е предложено днес, има един нов текст, в който на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма се вменява да лицензира тютюнопроизводителите, което смятам, че трябва да бъде обсъдено. Първата ни реакция е, че това не трябва да бъде в МИЕТ, но при всички положения трябва да бъде обсъдено.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Приемам забележката на министър Трайков. Предлагам законопроектът да бъде приет на вносител, за да уточним.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 21 на вносител.

Точка 22

Проект на Постановление за приемане на Наредба за реда и условията за участие на граждански специалисти от Република България в операции и мисии на международни организации за управление на кризи извън територията на Република България

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 22.

Точка 23

Проект на Постановление за приемане на Наредба за безплатното работно и униформено облекло

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 23.

Точка 24

Доклад относно План за действие за преодоляване на слабостите, посочени в писмото на председателя на Европейската комисия и заповед на министър-председателя № Р-4 от 7 януари 2010 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 24.

Точка 25

Доклад относно одобряване позицията на Република България от компетентност на Министерство на вътрешните работи за участие в неформалното заседание на Съвета по правосъдие и вътрешни работи, което ще се проведе на 20 и 21 януари 2011 г. в Гьодьольо, Република Унгария

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 25.

Точка 26

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Постановление № 320 на Министерски съвет от 2010 г. за одобряване финансирането на проекти, свързани с изпълнението на неотложни мерки за присъединяването на Република България към Шенгенското пространство

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 26.

Точка 27

Проект на Решение за изменение и допълнение на Решение № 940 на Министерски съвет от 2010 г. за одобряване План за действие за изпълнението на неотложни мерки във връзка с присъединяването на Република България към Шенгенското пространство

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 27.

Точка 28

Проект на Решение за одобряване позицията на Република България и на мандата за представяне на позицията за участие в заседанието на Съвета на Европейския съюз по земеделие и рибарство, което ще се проведе на 24 януари 2011 г. в Брюксел

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 28.

Точка 29

Проект на Постановление за предоставяне на допълнителни средства по бюджета на Министерство на регионалното развитие и благоустройството за 2011 г.

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, във връзка с прилагането на общия генерален план за транспорта на Република България при отчитане на неговата пряка роля при изработване на апликационните форми за финансиране на проектите по линия на Кохезионния фонд на Европейския съюз по отношение на предложените от него варианти за пътните проекти специално, е необходимо той да бъде тестван чрез конкретни проекти по предложение на МРРБ. Проектите, по които ще бъде тестван моделът на общия генерален план за транспорт за автомагистрали "Струма" - Лот 3, "Марица", "Хемус", "Черно море", скоростен път Рила (Дупница – Самоков) "Кърджали - Подкова", Софийски околовръстен път – Гара Яна, и Габрово (обход на Габрово, тунел под Шипка). От изключително значение е наличието на изготвени в срок, и вече казусът е спешен, апликационни форми за финансирането на тези пътни проекти.

Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията проведоха обща процедура за възлагане на обществената поръчка с горепосочения предмет. Става въпрос за 1 950 хил.лева без ДДС, като в срок от девет месеца по всички тези отделно посочени проекти трябва да бъдат предоставени поетапно данните. Изключително важно е, за да можем да имаме готови апликационни форми по всички тези приоритетни проекти на правителството.

БОЙКО БОРИСОВ: Дянков!

СИМЕОН ДЯНКОВ: Парите са осигурени, така че Министерството на финансите е съгласно с това предложение. Те се осигуряват, както правим за всички проекти тази година, след като е извършена работата, в смисъл след като се покажат квитанциите ние разплащаме.

БОЙКО БОРИСОВ: Така добре ли е?

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Да, съгласен съм и приемам забележката на вицепремиера Дянков.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 29.

Точка 30

Проект на Решение за обявяване на 1 февруари за Ден на признателност и почит към жертвите на комунистическия режим

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, аз смятам, че ако това днес го вземем като решение, ще видя какви са възможностите по предаването и окончателното приключване на тази дейност с досиетата на бившата Държавна сигурност и на стария комунистически режим. Можем във връзка с този Ден, който ще бъде свързан с признателност и почит към жертвите на комунистическия режим, може би да организираме една кръгла маса, която да бъде под Ваш патронаж, господин премиер, във връзка с приключването. И това е ангажиментът на политическа партия ГЕРБ за предаване досиетата на бившата Държавна сигурност към Комисията за досиетата и естествено останалите архиви към архивите на страната, с което ще изпълним един политически ангажимент, който 20 години за съжаление нямаше политическа сила, нямаше правителство, което да има политическата воля да го реши този проблем.

БОЙКО БОРИСОВ: Аз смятам, че това дори не се нуждае от коментар. Хиляди човешки животи са погубени. Малкото, което можем да направим, е да обявим 1 февруари за Ден за признателност и почит към жертвите на комунистическия режим. Още повече, че двама бивши президенти на демократични правителства и Желю Желев, и Петър Стоянов, в официалното си писмо до мен много обстойно, ясно и точно са изказали своите мотиви за това.

Приемаме точка 30.

Точка 31

Проект на Решение за предложение до Народно събрание за гласуване на доверие на Министерски съвет с министър-председател Бойко Борисов.

БОЙКО БОРИСОВ: Ще ви прочета официалните мотиви, тъй като трябва да ги изпратим в Парламента:

Мотиви към проекта на Решение за предложение до Народното събрание за гласуване на доверие на цялостната политика на Министерския съвет с министър-председател Бойко Борисов.

Правителството на европейското развитие на България прие предизвикателството чрез непопулярни мерки и със силна воля да промени управлението на страната. Нито едно правителство през последните 20 години не е предприело едновременно такъв широк кръг реформи в различни сфери. Проблемите, които правителството решава днес, са натрупани години назад. Страхът или липсата на достатъчна отговорност да се поемат техните негативни последици са блокирали действията на предишни правителства за тяхното осъществяване. Това днес ги прави по-бавни, по-трудни за осъществяване и много по-болезнени за гражданите и всички засегнати от тях. Мерките, които прилагаме, за да разрушим тези кръгове от интереси, които години наред живяха и забогатяваха като източваха основни ресурси на държавата, днес пораждат съпротива и реакция срещу правителството и министър-председателя. Създаде се ситуация, в която неясни политически субекти чрез анонимни източници и чрез медии с неясни собственици разпространяват незаконни материали, стенограми и записи от разговори, с които целят да компрометират правителството, неговите усилия и политиката и да трупат напрежение в обществото. Целта е да се възстанови статуквото от последните години, да се разчисти пътят на нови формации, които с ново лице и под различно име да се върнат на власт. Основната цел на атаката от последните седмици е да дискредитира политиката на управлението на Парламентарната група на ГЕРБ и на правителството, да я представи като еднаква с тази на предишните управления и да разруши доверието в премиера.

Правителството реши да внесе в Народното събрание искане да гласува вот на доверие за цялостната политика на борба с корупцията, престъпността, за модернизиране на българската икономика и финанси, за провеждане на реформи в сферата на външната политика, отбраната, в сферата на сигурността, здравеопазването, образованието, социалната политика, правосъдието, транспорта, земеделието, опазването на околната среда, културата, усвояване на средствата от европейските фондове и спорт. За да продължи да реализира своята политика, правителството се нужда е от подкрепата на българските народни представители, които да потвърдят с вота си политиката, за реализирането на която гласуваха преди година и седем месеца българските избиратели.

Уважаеми колеги, защо предлагам този вариант на действие?

Защото нашата сила винаги е била в това ясно, честно, открито, без увъртане и усукване да си казваме винаги истината в очите. Затова и хората ни избраха, затова и в условията на финансово-икономическа криза продължаваме да сме най-стабилната партия. За тези година и половина ние поехме една държава в тежка финансова, икономическа ситуация, точно толкова тежка и в сферата на сигурността и борбата с престъпността и корупцията. Тогава, ви напомням, ние нямахме мнозинство за Парламента. Тогава всички политически партии до една начело и с президента Първанов, твърдяха, че най-доброто за България е да се направи правителство. Защото ние тогава можеше на базата, че не ни стигат пет депутати, да искаме или нови избори, или просто да не поемаме с малцинство, сами, единствени, цялата отговорност за извеждане на държавата от кризата. И никой не можеше да ни обвини в това. Но аз съм убеден, че ние щяхме да сме вече дори по зле от нашите съседи в Гърция. И всеки нормално мислещ човек го знае, че е така. Защото тогава правителството на Тройната коалиция, то щеше да дойде на власт, няма кое друго, отново щеше да трябва да обясни откъде ще вземе парите за пенсиите, които ние платихме и какво ще прави с огромния дефицит, който ние заварихме. Ние в опозиция естествено, но вече със 116-117 депутати в Парламента, представяте си в какво положение щеше да бъде държавата. Все пак напомням, че тогава бяха спрени всички еврофондове, нямаше никакъв шанс за допълнително финансиране на държавата и в тази ситуация нямаше полезен ход. Затова тогава поехме този риск, направихме правителство и към днешна дата не само че сме възстановили доверието в Брюксел и с положителния доклад, който имаше, и в нашите евроатлантически партньори , но с близо десет пъти към днешна дата се усвояват повече парите, които Брюксел отпуска за България. И с нашата амбициозна програма в следващите месеци, в следващата година, това да се удвои, утрои, учетвори. Всички световни кредитни агенции посочиха и дадоха като най-обективна външна оценка стабилност във финансите на държавата. Стабилност в икономиката. Стабилност в цялостната политика на държавата.

Какво предизвика всичко това?

Едните бяха против да строим спортната зала, намалихме с близо 19 милиона лева цената. И в момента виждате като минавате покрай нея каква красавица става, което остава на поколенията.

Заварихме магистрала "Люлин" в полето опряна в планината без никакви документи, вече мазол на езика ми излезе и на мен и на Плевнелиев, да обяснява колко беше оскъпена, всъщност трябваше да загубим европейските пари и да я правим някога с български пари.

Разбира се, нямаше и кой да обясни защо вместо да започнем по-нужната магистрала "Тракия" или "Марица" да правим, е започната точно "Люлин", но това нямаше кой го обясни.

Днес с министрите, с Расмусен ще отидем да я видим, вече колите преминават макар, че Цветанов там трябва да се види, да се отрегулира този процес, защото практически е готова, остава да се постави осветление в тунелите и подобни неща, но надявам се до 15 март официално, ние можем и днес да я пуснем да минават коли, но с министър Плевнелиев и министър Дончев вчера като разговаряхме, или трябва да се пусне с документи, или не бива да се рискува.

Така, че по-добре е да им дадем още до 15 март срок, още един месец и нещо, да си я довършат направо и след това да нямат и основание да кажат: "Да, де но вие натискахте и искахте по-бързо да стане", да се направи така както трябва. Вече когато преминавате от София до Бургас по трасето на "Тракия" я виждате.

Колеги, това не са мечтите в сърцето на Станишев или на останалите – вижда се, пълно е с машини, багери, трактори, насипват, и 2012 година ще стане. Вече по "Марица" 32 километра се кара по магистрала, и през юни месец следващите два лота.

Да не говорим какво ще се случи за Южната дъга в София, когато достигне до там, до Камбаните. Северната тангента. През април месец Фандъкова ми е обещала идейният проект за мост 2 километра и 200 – 300 от "Борис" до Суходол фактически, за да се върже Южната дъга с "Люлин" и оттам със "Струма".

Сега на 21-ви с президента на Европейската инвестиционна банка трябва да уговорим финансирането за цяла Южна България от София до Солун – четирите лота на магистрала "Струма" с европейски пари. На 21-ви уговаряме и на пролет започваме два лота от "Струма".

Това е "ужасно" като новина, как могат да ни разклатят и така във всяка една сфера.

Пенсионната реформа си направихме.

В здравеопазването проблемите с новото финансиране, виждате, че съсловието разбра усилията и това, което се прави и се надявам през тази година да няма повече проблеми с режима на плащане.

В сферата на сигурността, в сферата на отбраната, в сферата на правосъдието. За първи път положителен доклад в сферата на правосъдието с показана силна политическа воля.

В образованието вече за радост виждаме Игнатов и хората от БАН да измесват разговора от площада на кръглата маса и да се намерят действително най-добрите възможности за използване на науката, разбира се със средства, адекватни на тяхната дейност.

В земеделието усвояваме с колко повече от предишни години?

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Заварихме 4 % по програмата за развитие на селските райони, а в момента усвояването е над 20 %, а договорирането над 30 %. Така, че това са близо 5 пъти повече и на 100 % за първи път усвояване на директните плащания.

БОЙКО БОРИСОВ: Пет пъти повече усвояване на фонда и 100 % усвояване на директните плащания.

Огромните усилия, които положи Дянков в привеждането на държавата във финансова дисциплина и това, което утре ще предложим за следващите години как да се гарантира България винаги да бъде европейска държава в границите на нормалния дефицит.

В сферата на екологията, в сферата на културата, в сферата на спорта – това няма как да им харесва на всички политически партии.

Какво могат да ни причинят? Могат да ни причинят скандали.

Първо се опитаха с неуспешното представяне на Руми Желева в Брюксел да направят скандал. Ние така се поправихме в избора, че имаме най-добър комисар за годината на Европа и европеец № 1 – Кристалина Георгиева. Сиреч, не само, че не сме причинили щета на държавата и на имиджа на държавата, а с избирането й за европеец и комисар № 1 сме издигнали имиджа на държавата.

Проблемът с фалшивата диплома на Калина Илиева. Ние не сме чакали, ние сме я отстранили в момента, в който това като проверка е излязло. В резултат, на което няма щета за държавата – 100 % са усвоени директните плащания, пет пъти повече са усвоени фондовете.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Оценката, която даде еврокомисарят, който дойде тук, е положителна.

БОЙКО БОРИСОВ: Виждате в какво искат да ни вкарат – скандал след скандал. Чакайте, кое от това е скандал след скандал.

След това имотите на Цветанов. Той излезе и от трибуната в парламента обясни, кое му е наследство – четири апартамента от 1955 година.

След това разговорите, които пуснаха с Менда, макар че не ги дадоха за анализ, на Фидосова и мои разговори.

Добре подбрани истини.

Искам много добре да го оцените това. В "учебниците" на КГБ, в "учебниците" на Държавна сигурност, в учебниците за правене на компромати е казано, казвам учебниците в кавички, защото това се предава с поколенията.

Първо, когато правиш компромат трябва да удариш лицето в най-силната му част от неговата биография или кариера.

Нашето правителство стартира с най-много успехи в борбата с престъпността и корупцията. Не случайно рейтингът на полицията отиде като най-уважавана институция в страната. Самият аз като главен секретар и международните успехи и признания, които имаме в тази посока, това е най-силната ни страна от характера, или от биографията нека да го наречем.

За това в тези "учебници"за компромати пише: "Удря се най-силната част". Пише се компроматът така, че самият четящ като го чете, той да се отврати от себе си. Така нагло и така както виждате пускат, и не на последно място с добре подбрани истини. Като подберете няколко истини взети от различен контекст се получава нещо, което действително може да отврати човек. Срещу нас са такива майстори.

И когато четири години те са били на власт предишното правителство това им е един огромен грях към държавата. Защото службите тогава и всичко, което са правили всъщност са го подчинявали да подбират, събират и да се готвят за партизанската война, която в момента има. Те знаят, че няма с нито едно, в нито едно министерство, ако министър по министър сравняваме направеното сега и преди, нямат нито едно министерство, в което могат да извадят по-добри резултати от сегашните. Те знаят, че няма как да ни бият в тази област и за това минаха на другата.

Аз вчера говорих пред изпълнителната комисия, сега искам да знаете и вие, защото истината винаги е била нещото, което ме е водило.

В този случай, и Дянков е тук и е жив свидетел, президентът се обади, за да ме помоли за неправомерно действие на митниците, които за въпросния Мишо Михов искат да му съсипят бизнеса.

С вчерашното освобождаване на съветника си, който е бил адвокат на същия този Мишо Михов, той индиректно потвърждава всичко това.

В случая, аз не го упреквам. Ако при него дойде човек, особено съветник и му каже: "Митницата в лицето на Танов, или който и да е, или правителството пресира даден бизнесмен", той е длъжен да ми каже и аз съм длъжен да реагирам.

От всичко това има няколко категорични неща.

Най-важното: Първо, нито едно указание няма към Танов или към Дянков за толериране на този човек. Единственото указание е той да бъде проверен и Дянков извърши проверката като принципал на митниците.

Във времето, в което те отиват на проверка, те имат право да си бутилират тази налична бира. Те не са в контрабанда, или в някаква завера през нощта, в някаква незаконна дейност. Те имат разрешение и бирата трябва да се бутилира, за което са си платили акциза, защото ще се развали.

Вчера беше и доктор Тренчев при мен и ми каза: "Да, те идваха и при мен", даже Тренчев е ходил и при Дянков, заради тези 200, или 300, или 400 работници, които имат там, при което те не ходят на работа и не получават заплати.

В следствие на което, на другия ден, като дойдоха Дянков и Танов и седнахме с документите по темата която е, те твърдо държаха, че това е и те са в нарушение. Щом са в нарушение, ето тук Дянков нека да се закълне, аз му казах: "Действайте си, както е по закон, отнемайте или ако сте отнели лиценза и повече не се занимавайте, да си отива в съда".

С една дума от това, което искат те да изкарат, че на въпросния човек, който по никакъв начин нито ми е близък, нито го знам, нито го познавам, но съм бил длъжен и съм длъжен, и аз хиляди подобни проверки на ден правя, да не са хиляди, но пет, десет, петнадесет. Всички хора, които идват по дадена тема и дават сигнали, аз се обаждам и възлагам и всеки от вас знае по колко пъти съм се обаждал на всеки да го питам: "Това така ли е, или не е така?".

Като се вземе една част, или една, както казах, подбрана истина и се пусне само тази подбрана истина. Преди това се компилира един разговор на Менда Стоянова, преди това съответно на Фидосова.

Какво произлиза от техните разговори? Фидосова пита за началника на Лом, ама този началник на Лом и днес е шеф на митницата господа, и е назначен от предишното правителство или по-предишното, нямам представа кой е дори. Е, с кои очи те ни питаха, че се е увеличила например, контрабандата или не работят добре митниците, като техните хора стоят на митниците, кое от двете е вярно?

ГЕРБ е втора година на власт и не е направила кадрови назначения там, като партия и като правителство.

Самите БСП ни обвиняват в слаби резултати, ама вашият човек е на митницата. Хем да не го сменим, ама хем и да обясним – на кой да възложа аз да събере повече приходи - на техния човек в случая в Лом. До ден днешен аз чакам те да съберат повече приходи, техните хора. Разбирате ли къде е цинизмът на цялата тази работа.

В резултат на всичко това се оказва, че въпреки обаждането на Фидосова този човек не е назначен. Въпреки монтирания и не даден запис на Менда я омаскариха, а човека, за който пита дали ще бъде назначен, и в момента си е, бил е и е бил на митническото разузнаване в Пловдив. Пита, Танов не го харесва, не го назначава.

В кое ние сме еднакви с предишните? Ето Дянков е тук и Танов и се надявам да го потвърждават всеки ден. Като дойдоха при мен им казах: "Това, което сте преценили, щом е по закон, действайте" – така ли е Дянков?

СИМЕОН ДЯНКОВ: Така е.

БОЙКО БОРИСОВ: Вземайте лиценза, след това съда му го върна. По смисъл, ако тръгнем за независимата съдебна система, аз сега мога да кажа: "Дянков видя ли, че съдът го е върнал?", сиреч не сме били прави, но няма да се впускам в това, няма да се впускам и в това дали и как монтират, откъде вземат и как вземат записите, защото това пък е тема, която с вицепремиера ще обсъдим много отговорно, защото това безобразие с тези подслушвания и изтичания на информация трябва да престане. Това отвращава хората. Това ни торпилира доверието и навън и вътре и трябва министерството да предложи механизъм, който да гарантира това нещо, че повече не може да се случи.

Ако трябва да спрем – да се спре, докато не се намери формула да се гарантира, че това, което се проследява или подслушва, ще отива само, както прекрасно изказване направи онзи ден пловдивския съдия Сотир Цацаров.

СРС-то е, за да документира направени престъпления. СРС-то не е от него да се изваждат компромати и години наред непрекъснато да се изваждат подбрани части от СРС-то. Защото, аз имам стотици разговори с Дянков и Танов, стотици, но те подбират тази част. Сиреч, тя е напластена от добри специалисти. Този път всичко, което ни правят, го правят професионалисти. Това не аджамийска работа, тук са подбрани най-добрите.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Още не знаем дали е СРС или запис, така че това също е много важно.

БОЙКО БОРИСОВ: Дали е СРС, дали е запис, дали е от частна структура, дали е от държавна, всичко това е на втори план.

Убеден съм, че ще има манипулации по разговорите. Не случайно едни ги дават, едни не ги дават. Ако имаме официален диск, ако казвам това е от СРС, или ако имаме за цялостния период разговорите, ще видите какви са указанията.

Ще видите всъщност какво сме правили, но те изваждат една част. Сега търсят и всичко, което могат от някъде да изкопчат от старо време, само и само да продължи да се налива в мелницата им с една единствена цел - да подкопаят от една страна доверието в мен.

Второ, да ме направят колеблив и не на последно място, да ме подчинят или направят зависим.

Ще кажете как – ако ние загубим своята решителност, ако се дръпнем от агентурата по държавна сигурност, това което прави външно министерство, ако се дръпнем от заменките на горите, ако се дръпнем от енергетиката, ако се дръпнем от всички тези неща, които им нанасяме за милиарди щети, ако не слагаме фискални апарати по бензиностанциите, тогава всичко това няма да ни се случва. Да, тогава ГЕРБ ще спадне на 8, 10, 12 % като партия подкрепа, на един следващи избори, и тогава парламентът ще бъде в насипно състояние и тогава вече лобистите и всички останали, които искат да няма политическа отговорност в държавата, ще са успели.

За това аз повтарям – не ме интересува дали са манипулирани или не. Истината е тази – нямам грам, за което да се срамувам или да не е направено. Понеже много от вас сте хора, дошли от Европа или от Америка, затова ви разяснявам много по методите на Държавна сигурност. Затова, за да градират първо Фидосова, Менда, Цветанов, Дянков, Влади Горанов, Танов, задаваха се въпроси, "а защо не се занимават с Борисов?", защото мен искаха да ме запазят, да ме уплашат, да се съглася да играем с тях в тази 20-годишна игра на прехода, в която са играли всички правителства, и тогава нямаше да имам проблем. Това нямаше да излезе за мен, те нямаше да го пуснат.

Към това те почват да прибавят – сега да отговори дали е по време на възродителния процес с умрели хора, когато сме били, за да охраняваме реколтата. Нали ако са умрели хора, вече 11-12 години съм в политиката, дали нямаше някой да се яви там, дали нямаше да извадят тези документи или факти. А ние бяхме от пожарната, изпратиха ни да охраняваме реколтата. Но виждате към това, като прибавиш възродителен процес и вследствие на неговите действия умирали хора, не се ли отвращавате от мен. Да каже кой е Буда, да каже кой е Христос, говорил с олигарх от прехода. Аз съм говорил и говоря с всички, които поискат разговор с мен, моят телефон – даже и Дачков ми звъни по нощите. Сега се чудя дали да взема да го хвърля и да не говорим по телефони вече при това положение.

И наслагват, наслагват и това, разбира се е изгодно, иначе никой нямаше да ми обърне внимание. Но това е изгодно за всички партии. Идват президентски избори, идват местни избори. Силен ГЕРБ на никой не му е нужен, и за Синята коалиция, и за БСП, и за ДПС и РЗС и за кои има още, може би само "Атака" в момента разбират какво би станало, ако ние не сме на власт.

Затова, аз не мога да търпя да се упражняват по името ми и по правителството, и по партията, ако щете. За мен е по-важно да знаят хората и обществото каква битка водим, какво сме направили, че това, което ни правят в момента, е абсолютно целенасочено – да ни дестабилизират и да ни извадят от равновесие. Аз съм силен, когато съм уверен. Не ми трябва власт или пост за шест, осем месеца, една година, за да се стараем да доизживеем, да доизкараме или на всяка цена да имаме пълен мандат. Какво като имат другите, които са изкарвали пълен мандат?! Някой това да го помни, нищо. В случая ДПС имат пълен мандат изкаран, БСП нямат. И ние като столетницата можем и без пълен мандат.

Затова аз искам да отидем в парламента, да поискаме вот на доверие и там да видим тези, които само преди една година, дали са искрени. Ще помоля, да ми извадите изказванията, когато направихме правителството, на г-н Костов, на Мартин Димитров, на Яне Янев, на Волен Сидеров. С изключение на Сидеров, другите ще ми е интересно как ще гласуват и какво ще кажат, защото ако бяха честни, тогава трябваше да кажат "не, ние няма да подкрепяме това правителство" и аз нямаше да направя правителство. Искам да знам, за една година защо те постъпват по този начин. И ако гласуват срещу нас, за българското общество да е ясно кой иска да даде не само президентската власт на г-н Първанов, а и трите месеца служебно правителство, което да изкара държавата до следващите избори. Да се знае кой е, кой го иска, избирателите да го знаят. Ние това, което обещахме, самички сме го изпълнявали до ден днешен.

Аз на вас исках това ви кажа. Нито едно действие не съм направил, от което да се срамувам и което да не е по закон. А партията, като неин председател, нито едно в случая назначение, или нито едно ходатайство (използвайте най-лошата дума), в случая не е станало факт. Така че да се изведе това, да отиде в Народното събрание. Утре всички там. Всеки министър с кратък отчет за това, което е направил за година и половина и това, което трябва да направи. Кратко, за да дадем възможност и на тези, които говорят и не ни искат, да го направят.

Ако нямаме необходимата подкрепа, ако искат да ни направят зависими и ни се поставят условия, искам да ме извините, но за мен е по-добре да отидем веднага на избори. Три в едно, четири в едно, пет в две, каквито искат, аз няма да се дам на една шайка разбойници да направят ГЕРБ зависима партия. По-добре да я няма, отколкото да е зависима. По-добре да е малка, но да сме си ние и да сме истински и да си водим войната до край. Една година повече премиер или вие министри, това не ме интересува. Аз можеше още да съм си кмет и да им гледам сеира. Всички ние тук дойдохме и показателите на държавата са такива, и ние направихме подвиг и кауза, че спасихме държавата в тази криза. Ние си свършихме работата. И сега, когато виждат, че икономиката почва да потегля, че финансите се стабилизират, че магистралите, залите и всичко това става, те викат "е-е-е, искаме и ние да участваме в това", а как да участваме – "да ги съборим, те свършиха работа, извлякоха държавата от кризата".

Да, и аз днес искам да ви благодаря, за тази година и половина ние извадихме България от кризата. Другите държави – и много големи, и малки, се срутиха в тази ситуация. Сега искам да продължим или не, обаче с вдигнато чело. Да пускат, да правят, каквито искат компромати. Ние искаме вот, да видим какво казват другите партии. Нямаме ли подкрепа, искат ли да ни правят зависими, от сега мога да им кажа, че съм готов за три в едно избори. Но да знаят, че за тези три месеца президентът какво ще направи, кои ще са министрите, какво ще направят за тези три месеца – ще си носят отговорност. Точно, когато е финансирането по европейските проекти, точно тогава, когато са докладите от Брюксел, точно, когато е решаващото за влизането ни в Шенген, тяхна работа. Аз, когато трябваше да си наруша личния ако щете комфорт като кмет и да изчакам БСП, ДПС и НДСВ да се удавят до край, както направи Орбан в Унгария – унгарците оставиха тяхната коалиция да се срине и взеха 70-80%. Това беше правилната за ГЕРБ тактика, но антибългарска тактика, антидържавна тактика, и аз затова не го направих.

Очаквах, че има политическа класа, че има президент, които ще оценят това, което сме направили, този риск за партията и за мен самия. Какво направиха? Атакуват ни от сутрин до вечер с техните лъжи и с техните пороци. Да стигнат до нахалството да говорят за пенсии. От първия ден, в който дойдохме във времето на финансова криза, единствената държава в Европа, която във времето на финансова криза вдигна с близо милиард пенсиите, е България, няма друга. Плюс всичко останало, което изброих.

Така че искам или да сме силни и спокойни, или война като на война. И ние влизаме в окопите. В края на краищата, щом искат така – така ще бъде. Докладите, които са изтекли на Станишев са в интернет. Всеки ден и ние, като опозиция тогава, след избори, ще ги чета от трибуната и ще ги питам "вярно ли, защо, как пък тези доклади точно за контрабандата и за тези работи изчезнаха, откъде сте толкова вещи, защо държахте толкова време службите в това положение". Това е лесно, трудно е да правиш магистрали. Трудно е да докараш европейски пари. Трудно е да се бориш с престъпността и корупцията.

Затова, искам да ме разберете и да ме подкрепите. Ако аз не се чувствам сигурен и стабилен, и правителството няма да се чувства така. Абсолютно нищо не съм направил, от което да се чувствам неудобно да отида дори в парламента. Но да им вляза в игрите – уж Яне казал нещо, ама истинските говорители са Ангел Найденов, Станишев, Миков, Петков, Костов, Мартин, истинските говорители. Той само хвърля нещо, него не го слушат, но, когато се пренесе вече… Вие видяхте какъв сценарий онзи ден ни бяха изиграли за това. Никой не се изказа, че искат да свалят конституцията с умрели хора. Значи, за да намериш умрял човек да ти се подпише за Конституцията има цяла организация, която издирва кои са тези хора, къде са, че няма да се обадят, за да натрупат тази подписка. А подписката иска да промени държавния строй, конституционния строй. Те викат "това е детска игра, това не е важно". Но същите тези хора вадят и другите материали. Защо им вярвате? Вярвате им, защото е и угодно, защото е срещу мен, срещу вас, срещу нас.

Така че утре там. Няма ли подкрепа, да се знае ясно кой е виновен. Ние поехме нашата си част, нашата кауза, направихме правителство и се справяме прекрасно във времето на криза. Искат друга ситуация, искат държавата да се срути, не мога да я крепя сам, с вас, разбира се. Трябва да има и политическа класа, която да каже "да, може за момента да не са ни изгодни, но само така има стабилност в държавата". Ако я няма тази политическа класа, за съжаление българският народ трябва и този път да си понесе това, което сме си избрали и си избираме за български политици. Аз моята отговорност съм си я поел и управлявам с малцинство – с големи букви искам да го знаете и да го повтаряте. Малцинство знаете ли какво значи? Най-нестабилното нещо, не можеш сам. Разчитах на политическата класа и на президента в тази ситуация на финансово-икономическа криза и носим цялата отговорност. Ако не желаят да ни подкрепят, никой не може да ни се сърди повече. Но аз да седя в парламента и да се изтърчат от ляво и от дясно, какво ставало отвън?! Къде отвън какво ставало…?!

Отвън някакъв чичо с шлифер или младеж с каска донесъл флашка. Това става отвън. И отговорни политици тичат вътре да спрем заседание на парламента. Защо?! Щом искате да го спирате, като има служебно правителство, няма и парламент. И Първанов ще управлява и президентството и правителството, и парламента. Добре, това Мартин Димитров, Иван Костов, Яне и всички останали трябва да си го знаят в парламента. След това аз им обещавам, че няма в предизборната кампания да говоря друго освен да ги соча с пръст, какво са направили.

Закривам заседанието.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал