🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Стенограма от заседание на Министерския съвет - 12 януари 2011 г.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Стенографски запис

ЗАСЕДАНИЕ

на Министерски съвет

12 януари 2011 г.

Заседанието започна в 10.10 часа и беше открито и ръководено от министър-председателя Бойко Борисов.

Точка 2

Проект на Решение за изменение и допълнение на Решение № 898 на Министерския съвет от 2009 г. за определяне на дейностите, при които военни въздухоплавателни средства могат да се използват от Министерство на вътрешните работи и Министерството на здравеопазването

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Това е съвместно предложение, което е от колегите министри, които имат отношение към тази точка. Идеята е да консолидираме летателната техника, която има Министерство на отбрана и да бъдат използвани при предотвратяването и гасенето на пожари и други бедствия, които възникват в страната.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 2.

Точка 1

Проект на Решение за приемане на Годишен доклад за състоянието и развитието на земеделието – 2010 г.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, на основание чл. 31, ал. 2 от Устройствения правилник на Министерския съвет и неговата администрация, внасям за разглеждане проект на Решение за приемане на Годишния доклад за състоянието и развитието на земеделието за 2010 г. или така наречения Аграрен доклад. Той се изготвя в изпълнение на чл. 3, ал. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители. Доста обширен и задълбочен е докладът. Основното като извод, което се налага, е, че през 2010 г. данните сочат преодоляване на спада, регистриран пред предходните години и генериране на растеж на брутната добавена стойност в отрасъла и през трите тримесечия на годишна база. Ръстът е в реално изражение за първото тримесечие – 7%, за второто – 5,5%, за третото – 3,8%. Следва да се отбележи, че за този период темпът на прираст на брутната добавена стойност в аграрния сектор е най-висок в сравнение с този за другите отрасли, определящи структурата на икономиката в страната.

В доклада са представени целите и политиката в аграрния отрасъл и действията за тяхното постигане през 2011 г., които са в съответствие с програмата на правителството за европейското развитие на България – 2009-2013 г. и във връзка с гореизложеното моля Министерски съвет да приеме предложения проект на решение за годишния доклад за състоянието и развитието на земеделието за 2010 г.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 1.

- - -

БОЙКО БОРИСОВ: Какво е положението с шапа?

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Господин министър-председател, подготвил съм доклад за оперативно заседание. Ако желаете – сега, или след това да докладвам?

БОЙКО БОРИСОВ: Сега.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: В момента състоянието е следното. Вчера имаме вече локализиран щамът и типът на вируса. Това е азиатски тип, който идва от Иран и азиатската част на Турция. Потвърден е в референтната лаборатория в Англия. Локализирано е заболяването в края на миналата година. Няма разпространение. Локализирано е първоначално върху дива свиня при отстрел, редовен лов, след което от направените над 2000 проби са установени положителни 12 проби при кози и 14 проби при овце, 8 – при свине и 1 – при говедо в домашни животни от село Кости, област Бургас. Съгласно Наредбата за борба със заболяването шап, всички животни в това село са подложени на евтаназия, на умъртвяване. Умъртвяването започна от вчера. Към момента, може би днес, ще приключи. Изключително неприятна е ситуацията, тъй като все пак това е свързано с доста емоции в самите стопани. Но това е единственият начин да бъде прекъснато заболяването. Аз разговарях онзи ден с комисаря по здравеопазване и защита на потребителите Джон Дали, информирах го за ситуацията. Утре по всяка вероятност или в други ден пристига екип от Европейската комисия. Днес заместник-министърът на земеделието с екип от Ветеринарната служба докладват на Главна дирекция САНКО за действията, които предприемаме. Наложихме ограничение за движението на стоки и животни в седем области. Това са областите: Бургас, Варна и Шуман – на север, на юг – Сливен, Ямбол, Хасково и Кърджали, тъй като те граничат и с Турция. Надяваме се, тъй като няма допълнително положителни проби, да бъде локализирано само в това населено място. За ваше сведение, в Турция към момента има над 1000 и може би 1100 огнища. Поради тази причина аз поисках да се възползваме от Решение № 470 на Европейската комисия и да поискаме компенсации извън предвидените максимални 60%, тъй като съгласно това решение компенсациите, които Европейският съюз дава за покриване на щетите от това заболяване са до 60%, но разговаряйки с комисаря, ние ще стартираме процедура и ще искаме решение на комисията за 100%, тъй като България се явява външна граница.

Ще ви дам едни данни само за ориентир. Последното заболяване шап в Европейския съюз датира от 2001 г. във Великобритания. Тогава са допуснати над 2000 огнища и за унищожаването и ликвидирането на последиците са похарчени над 10 милиарда английски паунда. Обясних на комисаря, че ако това се случи, по-добре в момента да подпомогнат максимално България, защото ние винаги ще имаме този проблем. Както видяхте, вирусът идва от Иран през Турция в България и те имат не само шап, а имат доста заболявания.

Това, което се налага да направим, да са успокоим и хората, е от републиканския бюджет ние да изплатим незабавно компенсация за унищожените животни и провалената продукция и след това, разбира се, в рамките на 45 дена да чакаме реимбурсиране от страна на Европейската комисия. Това е към момента актуалната ситуация. Може би е важно да кажа, че заболяването не е опасно за хората, така че нямаме психоза в това направление, но то е заболяване с изключително тежки икономически последици. Животните на хората от тези региони вече са унищожавани през 1999 г. заради заболяването син език, така че общо взето те са го преживявали вече веднъж. За последно, в България е констатирано през 1996 г., но няма статистически данни колко е струвало заболяването към момента.

Искам да изкажа благодарност за изключителното съдействие, което се оказва от страна на полицията и жандармерията, тъй като за тази блокада буквално на мястото използваме ресурса на МВР.

БОЙКО БОРИСОВ: Въпросът тук е ако не успеем да намерим 100% финансиране от Брюксел - макар че точно това е моментът да им се напомни всъщност коя е шенгенската граница и как се пази шенгенска граница, защото е различно да имаш граница между Австрия и Германия и между България и Турция, където има 1100 огнища на шап и рисковете за нас са огромни, - но за сметка на това тези са и моментите, в които показваме, че сме много, много, много по-подготвени и надеждни, отколкото голяма част от нашите западноевропейски партньори по простата причина, че те нямат такива рискове. Тук Дянков да има готовност ако не успеем 100% да им възстановим на хорицата загубите, да имаме готовност и за три месеца включително това, което имат като добив от крава, овца тези, които чрез това си изваждат хляба, да им компенсираме за тези три месеца. За това държавата е солидарна. Това не зависи от хората, идва отвън, не е плод на човешка грешка. Затова ако не успеем от Брюксел да си издействаме 100-те процента, плюс за три месеца, докато си купят нова крава или докато мине карантината и могат наново да започнат бизнеса си, Дянков да има готовност от гаранционния фонд да им заделим, да им доплатим. Всеки месец един заместник-министър искам да отива там, да вижда какво правят хората и да ни докладва.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Не само всеки месец. Аз самият посетих директора на Ветеринарната служба вчера. Всеки ден до приключването ще има от ръководството на службата.

БОЙКО БОРИСОВ: Хората там трябва да усетят пълна подкрепа от държавата в това, да ти убият животно. Всеки от нас, който има домашен любимец, знае какво значи. Това е точно така.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Аз благодаря за солидарността на кабинета и за разбирането, защото наистина тези мерки са драстични. Те показват, че сме готови.

БОЙКО БОРИСОВ: Наблюдаваш го лично. Държиш ни в течение.

Точка 3

Проект на Решение за разрешаване проектирането на подробен устройствен план – парцеларен план за изграждане на обект "АМ: "Марица", Оризово-Капитан Андреево от км. 114+000 до км. 117+345.10"

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Искането е във връзка с искане на министъра на регионалното развитие и благоустройството за обект – Автомагистрала "Марица". Отразени са всички бележки. Така че предлагам Министерски съвет да приеме предложението.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 3.

Точка 4

Проект на Решение за предоставяне на имот – публична държавна собственост, безвъзмездно за управление на Министерство на регионалното развитие и благоустройството

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, създаваме звено за управление на проекта по Световната банка за финансиране на проекта "Развитие на общинска инфраструктура". Две са основните компоненти: единият - ще рехабилитираме четири язовира и другият – ще подготвим генералните планове за ВиК инфраструктурата на държавата. Изключително важно е. Тъй като нямаме свободни помещения в МРРБ, става въпрос за три стаи, предоставяме ги на звеното да работят по този голям приоритет.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 4.

Точка 5

Проект на Решение за безвъзмездно предоставяне за управление на имот – публична държавна собственост, на Българския институт по метрология и за обявяване на имоти – публична държавна собственост, за имоти – частна държавна собственост, и за безвъзмездното им предоставяне за управление на областния управител на област Ловеч

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, имотите се предоставят, тъй като Държавната агенция за метрологичен и технически надзор се преструктурира, намалява се числеността, отпада необходимостта от тях, а в същото време областната управа и Българският институт по метрология имат нужда от тези имоти. Затова ги предоставяме.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 5.

Точка 6

Проект на Решение за освобождаване на Дени Дансет – френски гражданин, като почетен (нещатен) консул на Република България във Френската република, със седалище в гр. Марсилия

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 6.

Точка 7

Проект на Решение за предложение до Народното събрание за ратифициране на изменението към Меморандума за разбирателство относно изпълнението на Норвежката програма за сътрудничество за икономически растеж и устойчиво развитие в България между Република България и Кралство Норвегия

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, тази промяна се налага във връзка с преместването на националното координационно звено от Министерството на финансите в Министерски съвет. Използвам повода да допълня, че изпълнението на норвежката програма към момента върви с много добри темпове и текат успешни преговорите за следващия програмен период.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 7.

Точка 8

Проект на Решение за одобряване проект на Програма за сътрудничество в областта на културата между Министерството на културата на Република България и Министерството на културата на Република Хърватия за 2011, 2012 и 2013 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 8.

Точка 9

Доклад относно одобряване на резултатите от участието в заседанието на Съвета на министрите по транспорт, телекомуникации и енергетика, проведено на 2 декември 2010 г. в Брюксел

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 9.

Точка 10

Проект на Решение за даване на съгласие за прехвърляне изцяло на правата и задълженията по предоставени на "Нин Трейдинг" ООД – Карара, Република Италия на концесии за добив на неметални полезни изкопаеми – индустриални минерали – флуоритова суровина – подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 2 от Закона за подземните богатства, от находище "Лукина падина", с. Железна, община Чипровци, област Монтана и от находище "Лукина падина", участък "Птичи дол – Велин дол", разположено в землището на с. Железна и гр. Чипровци, община Чипровци, област Монтана

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Заглавието, което изчетохте, господин премиер, всъщност обяснява какво се случва.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 10.

Точка 11

Проект на Решение за приемане на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2011 г.)

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 11.

Точка 12

Проект на Решение за одобряване позицията на българската страна за участие в неформална среща на министрите по заетостта, която ще се проведе от 16 до 18 януари 2011 г. в Гюдюло, Република Унгария

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 12.

Точка 13

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България

АНЮ АНГЕЛОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, на вниманието ви се предлага Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили, които касаят няколко неща. Ще се помъча да бъда кратък.

На първо място, премахват се всички несъответствия в законовата база, с оглед на приетите стратегически документи – от Народното събрание – Бялата книга за отбраната и въоръжените сили и от Министерски съвет – Плана за развитие на Въоръжените сили до 2015 г. Това означава промени в структурните звена, във висшето звено за командване на Българската армия, създаване на нови две звена, които са подчинени пряко на министъра на отбраната. Става въпрос за стационарната комуникационна информационна система и Военно-географската служба.

Създават се възможности и се приравняват правата на министъра по отбраната по отношение на изпращането на военни формирования в операции с невоенен характер с онези, които са права на министъра на отбраната по разрешаване пребиваването и преминаването през нашата национална територия и се изравняват с възприетата практика в рамките на военното сътрудничество.

На трето място се предлага да опадне привилегията, която е записана в предишния Закон за отбраната и въоръжените сили и съответно в Закона за народната просвета за децата на военнослужещите, които са приети в детски градини, да не се заплаща такса от военнослужещите. Това е една форма на практика на дискриминация по отношение на други деца, които ще бъдат приемани в същите детски градини. Те ще плащат такса, а родителите военнослужещи не плащат такса.

На последно място, искам да обърна вашето внимание към следния въпрос. Става въпрос за отмяна на една разпоредба, която така и така не действа. Има една разпоредба в сега действащия закон, с която основните възнаграждения на цивилни служители и на военнослужещи с еднакви функционални задължения и с еднаква образователна квалификация трябва да бъдат равни. Тук трябва да се има предвид, че длъжностните характеристики при всички случаи изискват много повече функционални задължения от военнослужещия, отколкото от цивилния служител и освен това задълженията, които военнослужещият има по 24-часово разположение на военната служба по редица други откази от права буквално на граждани на Република България, е необходимо да се запази съответната разлика и затова предлагаме този член да отпадне.

Благодаря за вниманието.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 13.

Точка 14

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за Министерство на вътрешните работи, приет с Постановление № 126 на Министерския съвет от 2006 г.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, искам само да маркирам някои от основните неща, които са свързани с Правилника, който днес ще приемем. Той е продължаване на съответните административни реформи в Министерство на вътрешните работи. Знаете, че в началото на нашия мандат имаше законодателни промени в Закона за МВР, след което последваха промени в правилника, където всъщност беше закрито Министерство на извънредните ситуации, беше възстановена Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" и в средата на 2010 г. бяха закрити 3000 щатни бройки от числеността на Министерство на вътрешните работи. От март месец 2010 г. сме наложили ограничение за назначаването на нови служители, а само тези, които са се възползвали от правото за пенсиониране, по този начин също въвеждаме механизъм за намаляване числеността на министерството. Числеността на министерството е 58 170 бройки по щат, но заети към момента, са по-малко от 54 500.

Вторият етап от тази реформа, която провеждаме в момента и с приемането на днешния правилник, е редуциране и заличаване на четири ръководни звена в Министерство на вътрешните работи, като Главна дирекция "Гражданска защита" и Главна дирекция "Досъдебно производство" се заличават и се трансформират. Също така две от административните дирекции - ОКОМПИ, Център за военна подготовка и спорт, също се съкращават и се закриват и преминават към други звена в Министерство на вътрешните работи.

За мен това, което е изключително важно в приоритета на правителството и също така и с приемането на днешния правилник да въведен и изпълним ангажимента си по експлоатирането на шенгенската информационна система, също така обединяването на "Гражданска защита" и "Пожарна безопасност и спасяване" мисля, че също ще оптимизира работата и ще можем да реагираме по-адекватно при обезпечаването на съответните обекти, които се нуждаят от подобна реакция.

Това, което е изключително важно, и това е нов момент в правилника и аз дори го препоръчвам на някои от колегите, когато вървят към подобни промени в техните правилници за дейността по техните закони – за първи път Министерство на вътрешните работи се възползва от правната възможност по Закона за досиетата, където дава възможност за публичните длъжности, а в Министерство на вътрешните работи те са от началник-сектор, направление нагоре до заместник-министър, министър - да бъдат проверявани и когато бъдат обявявани конкурсите за съответните ръководни длъжности, които са публични, съответните комисии, които ще бъдат назначавани от министъра на вътрешните работи или съответните директори, да могат да бъдат поверявани и за съпричастност и принадлежност към бившата "Държавна сигурност". Това не е лустрационен елемент в конкурса, който ще бъде провеждан, но да могат комисиите, които са по места при определянето да го имат предвид и все пак да затворим тази страница, която дълги години тормози обществото и винаги създава предпоставки за манипулиране и за участието в дадени политически сценарии.

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Уважаеми господин министър-председател, само да допълня това, с което завърши министър Цветанов. Друга практика, която сега въвежда и Министерство на външните работи, е в конкурса, който ще обявим за генерални консули всички кандидати да подпишат изрично съгласие, че са съгласни да бъдат проверени за принадлежност по силата на Закона за достъп до архивите на "Държавна сигурност" и Разузнавателно управление "Генерален щаб" на Българската армия. Давайки това съгласие, проверката може да бъде извършвана и органът, съответният министър, може да бъде информиран преди това дали има такава обвързаност или не.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Младенов, не е необходимо да се прави и да се иска съгласието за дадена длъжност, защото съгласно чл. 27 от Закона дава възможност да се извърши предварителна проверка за принадлежност към "Държавна сигурност" на лица, заемащи публични длъжности.

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Има един елемент, на който трябва да се обърне внимание, че без изричното съгласие за такава проверка ако човекът сам направи проверка, а съответният чл. 12 от закона се активира да бъде защитено името му, комисията не може да отговори "да" или "не". Затова е искането за специална проверка.

Отделен е въпросът законодателно как седи въпросът в Закона за досиетата, но това е отделно.

БОЙКО БОРИСОВ: Понеже сме на тази тема, да ви направя едно разяснение, защото сутринта слушах Мартин Димитров. Те или не искат да разбират, или това по-точно им е угодно да го говорят, но да ви го разясня на вас, защото в неговото изказване като тънка червена нишка вървеше през цялото време едва ли не, че – или вие не сте личности, или ние правим някакъв терор върху вас. Затова ще ви го обясня бавно, напоително и внимателно, за да може и чрез стенограмата да стигне и до тези, които два-три дена поред от типа на Костов, Гяуров, Мартин Димитров, в кавички, "наши доброжелатели да изкараме мандата си", се упражняват.

Когато за някой от нас, говоря в множествено число, дойде сигнал – неанонимен – дали е от гражданин, дали е от организация, дали е от фирма, дали е от служител на различно ниво в администрация, парламент, президентство – няма значение, или когато дадена служба - дали е ДАНС, дали е МВР, дали е самата Прокуратура, ако сигналът е дошъл там – относно дейност, касаеща корупция, всяко престъпление, което по смисъла на закона получава присъда над 5 години затвор, може да бъде ползвано за разкриването му, документирането му или установяването му с така наречените Специални разузнавателни средства. Дали ще бъде проследяване, дали ще бъде подслушване, дали ще бъде събиране на информация чрез свидетели или чрез други – сателитни снимки или каквото и да било друго, това са мероприятия, които дадената служба или самият прокурор, винаги със съдийско разрешение, започва да проверява.

Когато тази информация дойде при мен във вид на справка, доклад, сигнал – каквото и да е, аз отгоре пиша: или за ДАНС, или за МВР, или, ако ми се струва, че е сериозно и има действително такъв потенциал за подобна практика, директно го адресирам с молба главният прокурор и Върховна касационна прокуратура да образуват проверка и да се установи е ли е верен този сигнал, има ли извършено престъпление и ако има извършено престъпление, да се повдигне обвинение, или ако няма – съответно да се прекрати.

Аз имам два пътя. Първият вариант е така нареченият чадър. Докато чета, викам потърпевшия, министъра или заместник-министъра, към който е отправено това предупреждение или този сигнал. Предупреждаваме го и всъщност всичките тези мероприятия нямат никакво значение. Той вече е предупреден, знае и те са безсмислени. Това никога не съм го правил и няма да го правя. Затова, когато отиде при прокурора тази проверка, това е хубаво за вас, защото ако няма извършено престъпление и това е сигнал, който цели да урони престижа ви, да ви дискредитира, ако това не го направим по този законен начин, ще мине време и тези, които са дали тези материали, по същия начин, по който сега пускат компроматите, ще излязат и ще кажат: Ето, на тази дата ние сме казали на премиера, че министър "Х" извършва корупционна дейност. Какво се случва вследствие на това? Нищо.

Когато се направи тази задълбочена проверка от прокурор, от службите под негово ръководство, повтарям, с взето от съдия, така, както е по закона, разрешение, накрая прокурорът пише: "Да, има престъпление", повдига обвинение, отива някой в затвора. Ако няма, пише "Няма данни за извършено престъпление", приключва и всеки един от нас излиза чист от тази проверка.

Така че, какво съм казал аз, още веднъж да повторя. Че към който и да дойде подобен сигнал, той ще бъде пуснат на прокурора. Това нито е обидно за вас, нито означава, че аз ви подслушвам. Дойде ли сигнал, потвърдят го службите, че има възможност и подобно – дали е търг, дали е конкурс, дали е някакво такова мероприятие, което е генерирало съмнение за подобно престъпление, считайте, че съм го пуснал. И това е разликата между нас и другите. Защото помните как сменяха Овчаров, Корнелия Нинова. Онази вечер Дянков като го питаха в "Панорама", просто трябваше да попиташ: "Вас защо Ви свалиха от заместник-министър? Причина. Знаете или не знаете? Ако не знаете, каква е кадровата Ви политика, защо Ви свалиха, без да Ви кажат? А ако знаете, да не би да е заради Пловдивския панаир нещо, да не би да сте участвали да ги извадите от забранителния списък? Просто прочетох го между редовете. Защото те са нагли. Казах ви – тези необезпечените договори – съберете ги в една папка и им ги дайте да ги видят. Всеки път ви питат къде са договорите, защото еврокомисарят е написал "Драги Серж", но те са факт – при Плевнелиев, при Караджова, в отбраната. Извадете ги и ги покажете. Просто ми омръзва да излизам да ви защитавам за неща, за които вие самите сте ми ги докладвали, че са факт. Като са факт, излезте на другия ден, кажете: "Госпожа Нинова, казахте, че няма обезпечени договори. Ето, аз съм министърът на регионалното развитие и Ви казвам: В снегопочистването не си бяхте платили за предишната година колко милиона, Плевнелиев?

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Общо 288…

БОЙКО БОРИСОВ: Защо си мълчите и защо публиката в "Панорама" остава с впечатление, че Дянков не може да си отговори на въпроса срещу Корнелия Нинова? Защо? На другия ден излизате и правите – щом искат да си играем на тази игра, тя е най-удобна за нас – на другия ден излизате и казвате: "Добър ден. Вчера ето какво е казано…" Ето, само при мен са 288 милиона. Защо не си ги платихте? Знаете ли ако имаме отнякъде да ни влязат 288 милиона, какъв мехлем ще бъде за вашите души, как ще ги разпределя за кино, за театър допълнително, за МВР, за образование, за БАН! Да ни дойдат отнякъде 288 милиона, Плевнелиев? А тя си извадила лицето – какво ни каза един еврокомисар. Щом ти е казал еврокомисарят, ето какво ти казва пък регионалният министър и ето ги данните! Колко е задължението в "НЕК", което сме получили заради "Цанков камък", необезпечени, които ние плащаме? И колко други такива? Но вече те минават в атака и понеже вие не ги изваждате, на тях им се услажда да ви атакуват на тази тема. При Караджова колко са необезпечените договори? Като са 170-180 милиона, на другия ден каните господин Дянков като вицепремиер с Плевнелиев, правите една – имаме централа, ако искате, имате министерства, където искате – сядате и казвате: "Снощи…", господин Дянков, "…ето как стоят нещата с необезпечените договори." – само в тези две министерства. Другия път като пита Корнелия Нинова, ето, моля ви, да й ги предадете, защото те така ни атакуват със своите бели – и мълчим! Станишев излиза и с цялата си наглост и нахалство говори, че ние сме оскъпили "Люлин". Неслучайно, помните ли – вкарах я в парламента тази магистрала – и мълчаха като риби в парламента! Защото Плугчиева отиде и се снима на 5 километра асфалт в ливадата над Банкя. След тези пет километра следваше планина – нито тунели, нито мостове, нищо! Добре, че заведохме журналистите да снимат планините и назад, и напред. Той излязъл в неделя и казал: "Това правителство оскъпи магистралата". А това, че ние не загубихме 250 милиона евро от Брюксел, трябваше данъкоплатците от 1 януари да я плащат, те забравят или по-точно като няма кой веднага да излезе да им насоли главите за това, което са направили, те казват: "Те си мълчат". И днес пак някъде прочетох: "ГЕРБ мълчали". Защо мълчите? Говори Станишев за "Люлин", Плевнелиев! Обаждаш се в предаването искаш да те включат. Това е демокрация, ако искат. Както на мен ми ги включваха всичките. Няма да забравя една сутрин, когато един пиян се включи в едно предаване по bTV. Казваш: "Господин Станишев, така е ситуацията за "Люлин". Ако не искат да те включат - на другия ден – пресконференция. Те ще дойдат. И обясняваш пак, пак и пак какво са ни донесли за "Люлин", после за "Тракия", после за "Марица", после за "Струма", всеки ден! Защото иначе те забравят, разчитат, че народът забравя, че ще им отвлекат вниманието какво казал Дянков или какво казал Цветанов по някое СРС. Разбирате ли ме? Щом чуете името си, министерството си, на другия ден излизате и давате отговор. Ако сте виновни – "Да, сгрешили сме, прави са". Ако обаче, както наблюдавах по необезпечените договори, след това и за друго, Дянков – тя ти казва "Резервът е на предишното правителство". Как ще е на предишното правителство? То е на по-предишното, и на по-по-предишното. То е на българския народ. Да, изпълнили сме го. Да, запазили сме данъците 10%, но това беше в нашата програма за 10% плосък данък и те за да ни вземат предизборното говорене, го въведоха. И самите те сега по мероприятията си от Пирински или кой ли не искат да го махнат. Веднага я контрираме, защото тя лъже. И най-вече – защо ви смениха като заместник-министри? Защо? Каква беше причината? С кое не се справихте?

Така че на никого от вас не съм уронил достойнството, точно обратното – бих му го уронил и бих му създал в бъдеще проблем, ако на сигнала напиша "Не" като резолюция или кажа на службите "Няма да работите", или тръгна да се разправям с прокурора дали е прав или не и да се опитвам да влияя. Затова работете смело, отговорно, в условията, че всичко, което правите, трябва да е честно и почтено и прозрачно и няма от какво да се плашите.

Те ви подтикват да кажете "Ние не искаме да ни подслушват". Да, когато работиш честно и почтено, няма кой да те подслушва.

Точка 15

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за семейните помощи за деца, приет с Постановление № 139 на Министерския съвет от 2002 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на труда и социалната политика.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Уважаеми господин министър-председател, на среща с родители на деца с увреждания поискаха многократно да се направят някои промени в правилника. Именно от тази гледна точка се прецизира началният момент за предоставянето на месечна добавка за деца с трайни увреждания. Началният момент на инвалидността е посочен в самото решение, а не датата в издаването на това решение. Мотивите за това са, че процедурата за определянето на увреждането отнема доста време и по този начин семействата на деца с увреждания са лишени от възможността да получат подкрепата, на която имат право.

Прецизира се моментът на отпускането на добавка за месечна помощ за деца с трайни увреждания в случаите на преосвидетелстване и се уреждат заверените случаи за прекратените добавки получени по реда на Закона за интеграцията на хората с уврежданията.

По този начин ще облекчим родителите на тези деца с увреждания при получаването на семейните помощи.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Имам едно възражение, касаещо отпадането на бележките за профилактичен преглед и имунизации, които родителите трябва да представят. Това е изключително важно, защото въпреки, че децата са с увреждания, те подлежат на определени имунизации и това гарантира тяхното здраве.

Разбирам, че те са притеснени от бюрокрацията, но тази бюрокрацията, тази бележка е за доброто на техните деца. Въпреки, че са с увреждания те пак трябва да имат профилактичен преглед и да имат имунизация. Това е начин държавата да се грижи да не се разболяват и да не получават допълнителни болести. Мисля, че това е важно.

БОЙКО БОРИСОВ: Да, но тук може да бъдете по-гъвкави. Седнете с Младенов и направете една наредба или един правилник, ако не може или е трудно да отиде детето да бъде имунизирано. Имунизацията се прави от една сестра, която днес с една кола ще мине и ще имунизира в града всички такива деца, без да ги местят в болниците и да се създава като проблем и ще струва 10 лева бензина на един автомобил или на една линейка. Така, че приемаме предложението на Стефан Константинов. Двамата министри да въведат такава възможност, пази боже да го има, но е факт и това ни е изпратено от господ, да се реагира, да се облекчи до минимум това, което може да се облекчи.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Абсолютно съм съгласен.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Целта е да не натоварваме хората допълнително.

БОЙКО БОРИСОВ: Не само да не се натоварват, за това ви давам пример, имунизацията, но в същото време дали е хепатит, или шарка, тези които са задължителни имунизации. Може ли да минат без тях? Не. Защо да ги карат до болницата, след като може една сестра с двадесет пакета да мине и да имунизира всички днес и да се приключи с тази работа.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Господин премиер, цялата работа е, че ваксините за децата с увреждания са много специфични. Те са по-различни от останалите деца и за това именно от тази гледна точка не искаме те да бъдат по общия ред. Ще разговарям с колегата.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Има специфична наредба за тях.

БОЙКО БОРИСОВ: Именно не е по общият ред това, което ви казвам. Именно по специфичния ред, че на другите деца майките, бащите или бабите и дядовците ще ги закарат или лелите в болницата, а тук този, който може да постави специфичната ваксина според тях ще отиде и ще я сложи на място на детето и ще приключи случаят.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Предлагам точката да се приеме на вносител и с министър Константинов ще уточним този въпрос.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се на вносител точка 15 с изготвянето на подобна наредба.

Точка 16

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците

БОЙКО БОРИСОВ: Внасят заместник-министър председателят и министър на вътрешните работи; министърът на икономиката, енергетиката и туризма; министърът на околната среда и водите.

И вчера на срещата с депутатите от парламентарната група на ГЕРБ, направихме. Искам много внимателно вече да работим, защо през първата година това е нормално. Всички бързахме да вкараме повече закони и парламентът да започне работа. Този проблем е отпаднал с времето и за това какво се получаваше. Вкарваме закон разчитайки, че ако има нещо депутатите да допълнят, или да извадят, или да стане дебат, или нещо да се промени, това е времето между първо и второ четене. Практически какво ставаше. Ние получаваме всичките негативи при първото четене, а за второто вече са отстранени, но в обществото е останало негативното впечатление, че нещо не е наред с този закон. За това сега всеки министър, който внася за неговото си министерство някакъв закон по някаква тема или поправка, няма значение, прави една среща с мнозинството, обяснява смисъла на закона, какво цели. Защото се получава и обратният ефект. При промените между първо и второ четене може да се промени смисълът на закона, който вие искате с един, два или три текста. За това преди да се внесе закон правите едно обсъждане в две странички и давате смисъла на закона, за да знаят депутатите какво ще разглеждат, когато го изпратим. Ако има някакви питания, или което да се отстрани, като предварителни забележки, за да може като влезе в парламента на първо четене, ако някъде нещо сме пропуснали козметично да се поправи, а не да се сменят цели текстове и да оставаме с впечатлението, че нещо не сме доработили правилно. Тогава в началото – да, приемам го като обективен фактор, сега вече това не искам да се получава. Преди да внесе министърът отива за половин, един час с комисията, която е в парламента, разяснява смисъла и текста на закона.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, искам да кажа, че един от моите заместник-министри повече време прекарва в парламента, отколкото в министерството точно във връзка с всички законодателни промени, които се правят и винаги преди да бъдат внесени в Министерски съвет те са обсъждани с депутатите от Комисията по вътрешен ред и сигурност.

Конкретно за това изменение, което в момента внасяме като допълнение на Закона за управление на отпадъците искам да благодаря на колегата Трайков и колегата Нона Караджова за междуведомствената работна група, която беше сформирана. Това е четиримесечен труд и когато вече имахме конкретни текстове за политиките, които трябва да бъдат реализирани с ограничаването на посегателствата върху инфраструктурата и кражбите на черни и цветни метали, беше направено едно широко обсъждане в парламента заедно с депутати, с бизнеса и с неправителствените организации.

Това, което е важно като акцент в тези промени е, че за първи път въвеждаме забрана за физически лица да предават отпадъци от черни и цветни метали, които не са от битов характер. Те могат да предават само отпадъци от черни и цветни метали получени като технологичен отпадък от собствено производство или от собствен амортизационен лом. Разрешаване на търговията с отпадъци от черни и цветни метали от не битов характер в това число рискова номенклатура, която е изключително важна за колегите от регионалното министерство, от транспортното министерство, това са кабели и електропроводници от всякакъв вид и размер на елементи и части от подвижния железопътен състав, железен път.

Осигурителни системи за всякаква инсталация към тях от всякакъв елементи и от части на пътна инфраструктура, като пътни знаци, мантинели, метални капаци от шахти, части от улично осветление или водопреносна система и съоръжения, както и металосъдържащи културни ценности или части и елементи от тях се допуска при наличие на сертификат за произход и сключване на писмен договор на всяка сделка.

Това, което е важно да се каже е, че редуцираме броя на площадките за търговия с отпадъци от черни и цветни метали чрез изнасянето им извън жилищните зони на населените места, само на територии, определени с устройствени планове за производствени и складови дейности и на обекти от железопътната и пристанищната инфраструктура със стопанско предназначение.

Много е важно, че за тези пунктове, които вече ще бъдат ограничени, защото към настоящият момент имаме площадки, които са 2390 на територията на страната, от които 1023 са с лиценз. Важно е, че с тези редуцирания, които ще бъдат направени, се въвежда 24-часово видео наблюдение за тези пунктове. Изключително е важно, че завишаваме и наказателната отговорност на тези, които извършват подобни престъпления. Досега либералната наказателна отговорност, която беше към тези лица беше до три години, което означава, че винаги, когато някой си признае за извършеното престъпление, получава или пробация, или условна присъда, или обществено порицание, което въобще не кореспондира с щетите, които нанася на инфраструктурата на страната и естествено посегателствата върху съответните семейства.

Наказателната отговорност вече има минимален срок, който е от една или от три до пет или осем години в зависимост от тежестта, повторяемостта на престъплението и смятам, че това е една от мерките, които определено ще ограничи щетите, които се нанасят на железопътната инфраструктура, на електропреносните дружества. Също така и на регионалното министерство на пътната инфраструктура и на местната власт, на която всъщност се крадат шахтите и капаците от инфраструктурата, за която имат отговорност местните власти. Благодаря ви.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Господин премиер, уважаеми колеги, наистина тази инициатива от Министерството на вътрешните работи е с подкрепата на Министерството на околната среда и водите и от нашето министерство е изключително навременна, дори на някой да им се струва, че има нещо притеснително в ограниченията на възможностите за връщане на такъв скрап, искам да ви кажа, че преди Нова година поради кражба на метална оптяшка на стълб от 400 киловолта можеше на 31 декември 2010 година цяла Северна България да остане без ток.

Благодарение на денонощната работа на колегите от АСО, НЕК и АЕЦ "Козлодуй" това беше предотвратено, но това са именно такива големи въпроси, които целим да решим с този законопроект.

НОНА КАРАДЖОВА: Искам да добавя, че това е един много добър пример, какви добри резултати има, когато работим екипно. Това го вършим, но трябва и да го казваме.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 16.

Точка 17

Проект на Решение за изменение на Решение № 16 на Министерския съвет от 2010 г. за определяне на представителите на държавата в Надзорния съвет наНационалната здравноосигурителна каса

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на здравеопазването.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Господин премиер, това решение е продиктувано от факта, че на края на годината Закона за здравното осигуряване беше променен и квотата на държавата беше намалена с един човек.

БОЙКО БОРИСОВ: За сметка на двата синдиката.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: За сметка на двата синдиката, което показва всъщност нашата воля и желание да има публичност. В това, което бяхме упреквани, че касата е била одържавена, че държавата ръководи – ето в момента обществените институции имат мнозинство и ще имат реален поглед и ще участват във вземането на важни решения в здравната каса. Това беше поето като ангажимент пред Българския лекарски съюз, пред синдикатите и беше изпълнено.

БОЙКО БОРИСОВ: Ние нашите ангажименти сто процента сме ги изпълнили на базата на това, което се разбрахме. Държавата се изтегля с един човек от борда, в случая това е Владислав Горанов, още тогава беше определен, за да няма спекулация по тази тема. Фактически на двата синдиката има по един представител в борда на НЗОК. Вече държавата самостоятелно не може да взема решения или да налага решения с този борд, така че това, което сме обещали – обществена здравна каса в момента в пълен обем с това постановление се изпълнява.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Точно така.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 17.

Точка 18

Проект на Решение за изменение на Решение № 147 на Министерския съвет от 2010 г. за определяне състава на Етичната комисия по трансплантация

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на здравеопазването.

Приема се точка 18.

Точка 19

Доклад относно одобряване позицията на Република България за участие в заседание на Съвета на Европейския съюз по икономически и финансови въпроси (ЕКОФИН), което ще се проведе на 18 януари 2011 година в Брюксел

БОЙКО БОРИСОВ: Внася заместник министър-председателят и министър на финансите.

Приема се точка 19.

Точка 20

Проект на Постановление за предоставяне на безвъзмездна хуманитарна помощ на Ислямска република Пакистан за преодоляване на тежките последствия от наводненията

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на външните работи.

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Господин премиер, става въпрос за отпускане на 117 хиляди лева от фонда, който има държавата за подпомагане на международното развитие. Европейският съюз до този момент е отпуснал над 320 милиона евро в подкрепа на ситуацията в Пакистан, която е една от най-тежките хуманитарни катастрофи в историята на последните петдесет години. България се включва макар и символично в това участие с тези пари. Имаме финансова обосновка.

Искам да отбележа, че в перспектива има възможност нашата страна да развие доста интензивни и благоприятни за нас икономически контакти с Пакистан, държава с която до този момент фактически имаме изключително малко търговия в различни области, включително във всички сектори от българската икономика. Благодаря ви.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 20.

Точка 21

Проект на Решение за одобряване на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на регионалното развитие и благоустройството.

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, адаптираме основните изисквания от директива 2008/96 на Европейския парламент и на Съвета от 19 ноември 2008 година относно управлението на безопасността на пътните инфраструктури чрез прилагането но четири основни инструмента – оценка на въздействието върху пътната безопасност, което е много важно. Одит за пътна безопасност. Управление на безопасността на пътната мрежа и периодична инспекция за безопасност.

Пътната агенция ще получи допълнителни задължения, които са да организира планирането и възлагането на оценки на въздействие на пътната безопасност. На одити за пътна безопасност, инвестиционно проектиране, предварително въвеждане в експлоатация на пътищата. При начална експлоатация одобрява план за пътна безопасност.

Една съвсем конкретна полза е, че заедно с Министерството на вътрешните работи, ние ще работим по отношение на пътната безопасност. Министерството на вътрешните работи, до 15 април 2011 година ще ни предоставя информация за катастрофите на цялата територия на страната. Пътната агенция ще получава тази информация със списъци и с участъци където има най-голяма концентрация, до 15 май 2011 година ще правим оглед и смесени комисии и ще се предоставят конкретни мерки и задължения всяка година за подобряване на пътната безопасност.

Пътната агенция в крайна сметка трябва да прави оценка на въздействието върху пътната безопасност, която ще се прави и когато се пуска нов път. Така, че адаптираме бързо тази директива.

БОЙКО БОРИСОВ: Бихте ли повторил още веднъж, колко са по-малко жертвите през тази година по пътищата вследствие на мерките, които сме предприели?

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Господин премиер, цифрата е впечатляваща. Само за една година буквално над 23 – 24 на сто са намалели жертвите по пътищата през тази година, което е позиция на България.

БОЙКО БОРИСОВ: Колко беше общата бройка?

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Общата бройка беше 1100.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Миналата година бяха 996, а тази година са 770.

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Но през 2008 година бяха 1100.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Точно така.

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: 1100, 936 и 770, драматично намаление.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Трябва да ви кажа, че това е един изключително голям успех и това е от съвместната работа. Благодаря на правителството, че предприемаме действия за изграждането на инфраструктура, която също ще намали концентрацията на тежки пътно транспортни произшествия. Най-голямата концентрация и това, което правим в активния летен сезон, е да увеличаваме присъствието на полицаи след приключването на магистралата при Стара Загора до Карнобат, където отново се качват на магистралата. Там е изключително голяма концентрацията на пътно-транспортни произшествия и то с фатален край в голямата си част. Съвместната ни работа с Министерството на регионалното развитие и благоустройството, даде резултатите, които имаме днес. По-добре е да говорим и за такива политики, а не за това, което в момента е обхванало цялото общество.

БОЙКО БОРИСОВ: Те си говорят за другото, а ние правим това, което трябва и го показваме. Фактите са факти и никой не може да ги изопачи. Така, че с фактите напред, нека си говорят.

Приема се точка 21.

Точка 22

Проект на Постановление за предоставяне на допълнителни бюджетни кредити по бюджета на Министерството на културата за 2011 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на културата.

ВЕЖДИ РАШИДОВ:Господин премиер, уважаеми колеги, знаете за японското дарение, тъй като ви предстои да пътувате в Япония. Разговаряли сме с министър Симеон Дянков и се взе решение да платим наистина потърсихме и други начини. Дарението е в размер на 440 хиляди евро. Ние трябва да платим една сума, с която да го освободим и така да усвоим дарението, защото иначе до края на този месец, ако не се направи дарението, се губи и Японците повече няма да ни направят такова дарение.

БОЙКО БОРИСОВ: За колко пари става въпрос?

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Парите от бюджета, който трябва да платим ще бъдат към 200 хиляди лева.

БОЙКО БОРИСОВ: А дарението колко е?

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Дарението е в размер на 50 милиона 600 хиляди японски йени.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Около 900 хиляди лева е дарението.

БОЙКО БОРИСОВ: Да обясня на колегите за какво става въпрос. При предишното правителство японското правителство дава за избирателния район на господин Цветанов, около 900 хиляди лева за търновския театър. Тогава им казват да си платят и ДДС-то. Погледнете колко е смешно някой иска да ти дари нещо да си направиш хубаво в държавата, а те казват: "Платете и ДДС-то на държавата, за това, че ни даряваш".

В случая какво правим с решението днес. Даваме тези пари ДДС-то от нас, за да получим голямата сума, която да се изпрати на търновци, за да си направят най-красивия и съвременен театър.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Става дума за озвучително оборудване на стойност 50 милиона йени, около 440 хиляди евро.

Колеги, дефакто даваме ДДС-то, парите отиват отново в държавата и по този начин освобождаваме дарението, което да достигне до Велико Търново.

БОЙКО БОРИСОВ: Така, че да може когато закараме хората да видят това във Велико Търново, всички да се гордеем с това, което сме направили.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Дарението е уникално само по себе си.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, господин премиер, вие засегнахте една изключително болна тема, по която мисля, че трябва да вземем принципно решение какво ще прави държавата оттук нататък при такива подобни дарения. Ние се сблъскахме с подобни проблеми свързани с дарение от 10 милиона, което беше направено от Департамента по енергетиката на САЩ и всъщност, за до получим тази техника, която в момента 95 на сто от ГКПП-тата са оборудвани с датчици за прихващане и предотвратяване на нелегален трафик за забранени ядрени елементи, всъщност, ние трябва да плащаме ДДС-то и това понякога е спънка, за да можем да се възползваме от подобно дарение, което ни решава проблеми свързани с охраната или с дейността в момента на културата.

Тук трябва да вземем принципно решение. Когато има подобни дарения, които са сериозна инвестиция и които българското правителство не може да си позволи като разход, това е един вид съфинансиране към проекти, които са свързани с проектите, свързани с оперативните програми на Европейската комисия.

В общи линии това е идентично с дарението, което в момента прави Япония и това, което направи като дарение САЩ. Десет милиона долара нямаше да можем да си позволим, за да оборудваме всички ГКПП-та, защото пари са необходими навсякъде. Ние трябва само да си поемем ангажимента за плащането на ДДС-то и това бяха едни спънки, за които говорихме с енергетиката и финансите. Тук може би трябва принципно да имаме една по-позитивна политика, за да приемем подобни дарения, които са в интерес на държавата и няма как държавата да ги осигури от държавния бюджет.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Най-хубавото е, че парите които даваме от държавата се връщат отново в държавата, иначе усвояваме дарението.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 22.

Точка 23

Проект на Решение за одобряване на проект на Споразумение между правителството на Република България и правителството на Япония за приемане на безвъзмездна помощ на културата и на Договор за безвъзмездна помощ между правителството на Република България и Японската агенция за международно сътрудничество за проекта за обновяване на озвучителното оборудване на Музикално-драматичен театър "Константин Кисимов" – Велико Търново.

БОЙКО БОРИСОВ: Внасят министърът на външните работи и министърът на културата.

Приема се точка 23.

Точка 24

Доклад относно изпълнение на План за действие за 2010 година с мерките, произтичащи от членството на Република България в Европейския съюз.

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на външните работи.

Приема се точка 24

Точка 25

Проект на Решение за приемане на План за действие за 2011 година с мерките,произтичащи от членството на Република България в Европейския съюз.

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на външните работи.

Приема се точка 25.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал