🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Стенограмите на кабинета "Борисов" - 19 август 2009 г.

Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я

МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ

Стенографски запис!

ЗАСЕДАНИЕ

на Министерския съвет

19 август 2009 г.

Заседанието започна в 10,10 часа и беше ръководено от министър-председателя Бойко Борисов.

БОЙКО БОРИСОВ: Дневен ред на заседанието на Министерски съвет, 19 август 2009 година, сряда.

Точка 1

Проект на Решение за изменение на Решение № 835 на Министерския съвет от 2006 г. за утвърждаване на Списък на стоките, услугите и строителството, чието производство или извършване се възлага на специализираните предприятия и кооперации на лица с увреждания по реда на Закона за обществените поръчки

БОЙКО БОРИСОВ: Внася заместник-министър председателят и министър на вътрешните работи.

Вече знаете, че всички стенограми от заседанията на Министерския съвет се качват на сайта на Министерски съвет. Досега това не е правено, въвеждаме положителната практика от Столична община. Мисля, че в обществото няма и не би трябвало да има тайни какво правим тук.

Заповядайте Цветанов.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, това е отложеното решение от миналото заседание по искане на министър Тотю Младенов. След съгласуването и процедурите, които той имаше като ангажимент внасям за разглеждане това решение, което ще създаде възможността за засилване на конкуренцията в процедурите, които са за обществени поръчки и за вещево доволствие на служителите от Министерството на вътрешните работи, а един от социалните проблеми на полицейския синдикат е свързан точно с непрозрачността и определянето по сега действащата нормативна уредба за една фирма, която да изпълнява тези поръчки, а качеството от изпълнението не е добро като оценка от служителите, които използват тези продукции. Това, което също е много важно е, че по този начин може би ще доведем до оптимизиране и на разходите на бюджета, защото при тази конкурентност ще има и по-добри цени, които ще дадат фирмите, които ще участват в тези процедури.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, ние разглеждахме въпроса в Националния съвет за хората с увреждания. Единственото притеснение, което се изказа е, че в специализираните предприятия работят около 4000 хора с увреждания. Действително това е единствената възможност за заетост на тези лица. Ние нямаме нищо против докладната, но притеснението на хората е да не би по този начин отказвайки се от тези поръчки да не могат да си намерят друга подходяща работа. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Съгласен съм със становището на хората в неравностойно положение, но разберете, че това е една голяма част от служителите на Министерството на вътрешните работи, които имат сериозни проблеми с получените обувки и останали дрехи, които се полагат, които не са с необходимото качество, които просто създават социално напрежение в синдикалната полицейска организация. Искам да бъде максимално прозрачен този процес. Ще участват и те самите в процедурите по Закона за обществените поръчки. При това състезателно начало смятам, че всеки ще има правото да участва.

Смятам, че ние трябва да защитим републиканския бюджет с възможност по-малко средства на бюджета да отиват в тази посока и да има голяма прозрачност при процедурите, които искаме да въведем по този начин.

Точка 2

Проект на Решение за даване на съгласие за придобиване от Съединените американски щати на право на собственост върху недвижими имоти в София

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на външните работи.

РУМЯНА ЖЕЛЕВА: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, на вашето внимание предлагам проект за решение на Министерския съвет за даване на съгласие за придобиване от Съединените американски щати на право на собственост върху недвижими имоти в град София, които са описани подробно в предоставения ви материал. Става въпрос за искане от страна на посолството на Съединените американски щати на разрешение за закупуване на четири парцела земя в района на Панчарево и на четири къщи върху тези парцели и на три апартамента в квартал „Лозенец”. Те са за жилищните нужди на служителите на Американското посолство.
Длъжна съм да ви информирам, че това искане е подадено много отдавна към нас и на срещата, която проведох с временно изпълняващият длъжността ръководител на мисията на Съединените американски щати, те отново поставиха този въпрос. Искам да отбележа, че с приемането на това решение ние ще изпълним ангажиментите си на приемаща държава по чл. 21 от Виенската конвенция за дипломатическите отношения. Даването на съгласие от страна на българската държава за придобиване от страна на Съединените американски щати на недвижимите имоти в град София ще допринесе за успешното сътрудничество между нашите две държави. Държа да отбележа, че ние имаме големи задължения, които са направени от нашата мисия в Ню Йорк и получихме уверение от посолството на Съединените американски щати, че те ще сътрудничат да уредим взаимно по най-добрия бърз начин тези взаимоотношения. За това си позволявам да предложа на вашето внимание този проект на решение и да ви приканя да дадете съгласието си за приемането му. Благодаря ви. БОЙКО БОРИСОВ: Госпожа Попова. МАРГАРИТА ПОПОВА:Подкрепяме безрезервно проекта за решение на Министерския съвет за придобиване от Съединените американски щати на недвижима собственост бих искала да акцентирам на нашето предложение и виждане, отразено в становището да имаме възможност да уредим възможността между двете държави за удължаване на вече сключени договори. Това е важно и е гаранция за двете страни. Маркирам последните два, три реда от становището на Министерството на правосъдието. Гаранция и за нас и за партньорите ни от САЩ. Нека да се има предвид това – възможността за удължаване на договори. Иначе няма никакъв проблем.
РУМЯНА ЖЕЛЕВА: Ние сме записали, че при условията на взаимност за придобиване на собственост. МАРГАРИТА ПОПОВА: Трябва да се уреди и да се даде възможност по тези сключени договори да се удължат сроковете. Това е важно и за тях и за нас. РУМЯНА ЖЕЛЕВА: И за тях и за нас е важно, но в случая става въпрос за придобиване на собственост, така ли е? МАРГАРИТА ПОПОВА: Не за удължаване на договорите. Възможност да се удължават вече сключени договори. Това е много възможно и гъвкаво. Знаем в практиката, че много често се налага, нека да предоставим възможност за партньорски разговори, диалог и нещата да останат в много здрава правна рамка.

БОЙКО БОРИСОВ: Благодаря ви. Господин Точев е парламентарен секретар на Министерски съвет, след това се запознайте с него.

Точка 3

Проект на Решение за одобряване проект на Споразумение между правителството на Република България и правителството на Туркменистан за сътрудничество в областта на туризма

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на икономиката, енергетиката и туризма.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, на 26 и 27 август на посещение в България ще бъде президента на Туркменистан, господин Гурбангули Бердимухамедов. Един от документите, който предвиждаме да бъде подписан тогава е Споразумение за сътрудничество в областта на туризма. Споразумението предвижда действия на добра воля, като обмяна на информация между националните туристически администрации на двете страни, съвместни инициативи пред трети страни и стимулиране на туристи от двете страни за посещение в другата страна. Предлагам, да приемете предложението ни да получим мандат да подпишем това споразумение при посещението на президента. БОЙКО БОРИСОВ: Господин Димитров.
БОЖИДАР ДИМИТРОВ: Приемаме го.

БОЙКО БОРИСОВ: Благодаря ви.

Точка 4

Проект на Решение за прекратяване на участието с механизирана рота и разрешаване изпращането на рота за действие в зоната за отбрана на летище Кабул в операцията на Международните сили за поддържане на сигурността в Афганистан

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на отбраната.

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Уважаеми господин премиер, колеги, предлагам на вашето внимание проект на решение относно преструктурирането на българското участие в Международните сили за поддържане сигурността в Афганистан в Кабул. Решението съдържа два основни е един допълнителен елемент. Първият основен елемент е, прекратяването от 25 октомври на участието на една рота и един взвод, които действаха в района на Кабул. Вторият основен елемент е, изпращането от 1 октомври на една усилена рота в състав от 210 души за охрана на външния периметър на летището.
Това предложение е съгласувано по време на мандата на предходното правителство, както вътрешноведомствено така и със съюзниците ни от НАТО, поради изискването да се правят подобни съгласувания четири месеца преди изпращането. Явно във връзка с изборите не е взето решението преди влизането на новото правителство в мандат. В настоящия проект са променени само периодите за прекратяване на настоящата и започването на новата мисия свързани във връзка с по-доброто осигуряване на ротацията. Става въпрос за следното. Оттук нататък в Кабул да имаме едно формирование, а не две, от 210 човека, което е във връзка и със заявеното и в нашата политическа програма решение за постепенно консолидиране на участието ни в Афганистан. Характерът на новата мисия има и някои особености, за които трябва да ви информирам. Първо, тя е по-сложна от досегашната, защото изисква по-голям периметър и релефа, който нашите войници ще охраняват е доста различен от досегашния. Второ, увеличава се рискът за контингента във връзка със започналата кампания на талибаните и усложнената обстановка заради изборите.
Трето, рискът също се увеличава и от нуждата от това да свалим националните ограничения. Т.е. нашите военни да имат по-голяма свобода да отговарят на огъня когато бъдат заплашени. За да намалим тези рискове специално внимание сме обърнали на необходимата подготовка, екипировката, както и включване в мисията на хора, които вече са били ротирани през Афганистан. Тази промяна няма да изисква допълнителни финансови средства от Министерството на финансите. Ще влезем в лимита, който е определен за тази година. Третият допълнителен елемент, който се появи в рамките на вчерашния ден е по заявка на българското посолство в Кабул и чрез Министерството на външните работи е във връзка с усложнената ситуация покрай изборите. Трябва да добавим към решението следният текст: „Точка 3 да стане точка 4”.
В точка 3 да се добави, ще ви прочета точният текст: „Разрешава на българския контингент дислоциран в района на град Кабул по искане на посланика на Република България и съгласувано с командването на Международните сили за поддържане на сигурността и органите за сигурност на Афганистан да оказва съдействие за усилване на охраната на сградата на посолството в случай на възникване на непосредствени заплахи от въоръжено нападение или терористични актове”. Това е нашият отговор на естественото и логично желание на българското посолство в Кабул да получи по-добра охрана сега във връзка с изборите. Именно за това предлагам решението да бъде прието на вносител и да бъде добавен текста, после съгласуван със службите на Министерски съвет. Благодаря ви.
БОЙКО БОРИСОВ: Благодаря ви, да се включи този текст. РУМЯНА ЖЕЛЕВА: Искам да отбележа, че предвид усложнената обстановка там и особено заплахите, които съществуват във връзка с изборите, международните новини са много тревожни. Разбира се, това е само за информация на нашата общественост, но трябва да се знае, че предишният Министерски съвет е взел решение за това и в същност ние го изпълняваме сега. Имало е съгласувателна процедура и т.н. поне от документите, които имаме в Министерството на външните работи, да се знае, че е отлагано възможно най-много във времето.

БОЙКО БОРИСОВ: Благодаря ви, както бившият премиер Станишев пожела, в случая специално да се подчертае в стенограмата, демонстрираме приемственост и изпълняваме това, което са предложили.

Точка 5

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Министерството на отбраната, приет с Постановление № 140 на Министерския съвет от 2009 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на отбраната.

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Уважаеми господин премиер, колеги, тази промяна в Устройствения правилник се прави в отговор на спешните нужди на овладяването на бюджетната процедура на Министерството на финансите. Предложението за промяна включва елемента създаване на нова дирекция „Финанси” в рамките на Общата администрация и нова специализирана дирекция „Планиране, програмиране и бюджет” в рамките на министерството. Това ще стане чрез вътрешно преструктуриране на вече съществуващите дирекции и е в контекста на вижданията и на нашите съюзници и на добрите практики в НАТО, изпълнението и програмирането на бюджета да бъдат разделени едно от друго, за да може да има по-ясен контрол върху това как се харчат парите, съответно и как се планират парите оттук нататък.

Правим тази промяна. Няма да наложи допълнителни финансови средства, дори можем да съкратим и част от щата, който съществува в момента с тази промяна, но с нея ще влезем в следващата бюджетна процедура с по-ясно разписани структури, които да ни позволят да избегнем грешките, които са допускани до момента. Разбира се, съгласувано е и с Министерството на финансите.

Точка 6

Проект на Решение за оттегляне на законопроект, внесен за разглеждане в Народното събрание

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, внесеният Закон за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, следва да претърпи съществени изменения и допълнения свързани преди всичко с функционалното и структурно преминаване на дейността по информационните технологии и съобщенията към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. В тази връзка съответно е започнала работа в тази насока. Необходимо е, да бъде направена внимателна преценка на официално уведомително писмо на Европейската комисия относно нарушение по описа на Европейската комисия свързано с този законопроект и тъй като законът все още не е разглеждан в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщенията в Народното събрание, предлагам неговото оттегляне, за доработка до следващото заседание.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.

Точка 7

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение на Закона за туризма.

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на икономиката, енергетиката и туризма.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, предлаганите промени в Закона за туризма са с основна цел промяната на закона по такъв начин, който да отрази решението на Народното събрание за преструктуриране на Министерството на икономиката и енергетиката с включването на туризма към него.
За тази цел трябва да се промени закона така, че Държавната агенция по туризъм да стане структурно звено на министерството. Това е основната цел на предлаганите промени. Предстоят още голям брой промени, но това ни е необходимо, за да извършим организационно промяната. БОЙКО БОРИСОВ: Приема се. НОНА КАРАДЖОВА: Моля за извинение, че Министерството на околната среда и водите се забави със становището по този закон, но беше внесен в момента, в който ние заехме местата си и все още нямаше дори заместник-министри, главен секретар и директор на дирекция „Правна”. С господин Трайков, разговаряхме преди заседанието на Министерския съвет. Правим едно предложение във връзка с комисиите за категоризиране на туристически обекти, които се регламентират в този закон.
В тези комисии е предвидено, да се включват представители на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма и на още четири министерства: Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на земеделието и храните, Министерството на околната среда и водите и Министерството на младежта и спорта. Предвижда се да се издадат две наредби от министерствата, които споменах, които да регламентират как се категоризират туристическите обекти в това число ски писти и плажове. Нашето дълбоко убеждение е, че няма какво да правят представителите на другите министерства, освен Министерството на туризма плюс така както е предвидено в законопроекта на представителни организации на туризма. В случай, че правилата бъдат ясни, за да бъде първа, втора или трета категория даден обект, тази комисия единствено ще чеква дали условието е изпълнено или не, а не комисията да решава по субективни причини с един куп представители, на които някой да се моли на чиновници, какво да категоризират. Така, че първо предлагам представителите на Министерството на околната среда и водите да отпаднат от тези комисии. Призовавам, другите министри, в които са включени техни представители също да ги оттеглят. Мисля, че това е в посока на облекчаване на всички режими, защото това на практика е един разрешителен режим.
Това е предложението. Разговаряхме с господин Трайков, който е обсъдил с експертите, които са подготвили проектозакона. При ясни правила не е необходимо да се вземат кой знае какви субективни решения от тази комисия. Трябва да има правила, кои са първа, втора и трета и тази комисия просто да провери. При това, че е предвидено в законопроекта да има представители на самите туристически организации, браншови те ще са вече от другата страна, които ще контролират този процес. Благодаря ви. ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Лично на мен мотивите на госпожа Караджова ми звучат смислено. Проведох една експресна справка преди заседанието с колегите, които са работили по проектозакона. Това е свързано до голяма степен с качественото разработване на наредбите, но в крайна сметка нали това е целта ни – всичко да е качествено. Тъй като предстоят по-нататък и други промени по същество в закона, бих предложил да приемем закона на вносител. В срок до няколко дни да се вземе предвид предложението на госпожа Караджова и на колегите от другите министерства, ако имат такива. Ако уважаемите министри нямат възможност сега да решават в този срок, скоро ще имаме друга възможност да направим такава корекция. БОЙКО БОРИСОВ: Фатално ли е, ако тази точка се отложи за следващата сряда, до тогава да проведете консултациите и когато се вземе като решение да не се налага да го преправяме? ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Не е фатално, така или иначе по-нататък ще трябва да има преправяне.
БОЙКО БОРИСОВ: Предлагам, тази точка да се отложи за следващия път. Хубаво е колкото може да се оглежда всичко, за да не се преправя или да не преправяме направеното от нас. В случая, ако днес приемем това решение в сряда ще преправим това решение. За това е по-добре да се отложи за сряда. Министрите, които си чуха ресорите съответно да бъдат така любезни до сряда да си дадат становищата, съответно да го оттеглим или не, и да го формулираме по нов начин. ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Това е приемливо. БОЙКО БОРИСОВ: Още повече, че парламентарният секретар до следващата сряда и всеки министър трябва вече да е подал проектозаконите, промени или нови в комисиите на парламента. Запишете си до следващата сряда това трябва да се е случило. Днес, които имат готовност, да започнат да ги подават на комисиите, за да ги разглеждат. РУМЯНА БЪЧВАРОВА: Искам да направя едно уточнение и да ви кажа, че всички тези точки, които се внасят в част „А” трябва да бъдат съгласувани предварително с всички министри. Тук внесени включени в част „А” трябва да минат само за сведение. Това съгласуване преминава на ниво политически кабинети и трябва да се организира такава задача и да бъдат подготвени за участие.
БОЙКО БОРИСОВ: В общи линии по част „А” не би трябвало да има много дискусии и всичко да е съгласувано преди това. ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Съгласуването е направено така както трябва. В случая госпожа Караджова има по-просветлено виждане отколкото експертите в министерството, за това се получава така.

БОЙКО БОРИСОВ: Най-вероятно тези предложения за комисиите са дошли от формулата 8:5:3, за да може всяка партия да има представител там и в същност да е спирачка или лобист на техните предложения. Ние нямаме нужда от това. За това са вкарани тези три министерства за да има БСП, ДПС и НДСВ участник. Това е била целта. За това точка А7 ще се разгледа следващата сряда.

Точка 8

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за Министерството на вътрешните работи, приет с ПМС № 126 от 2 юни 2006 г., обн., 2009 г., бр. 47 от 9 юни 2006 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Министър Цветанов.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, изменението и допълнението на Правилника за прилагана на Закона за МВР е свързано с необходимостта от привеждането на българското законодателство в съответствие с разпоредбите на Регламент № 562 от 2006 година на Съвета за създаване на Кодекс за общността за режима на движение на лица през границите, Кодекс на шенгенските граници. Относно граничните проверки на лица, които се ползват с общностното право на свободно движение.
Действащият Правилник за прилагане на Закона за Министерството на вътрешните работи в чл. 93, ал. 3, предвижда органите на Главна дирекция „Гранична полиция” да извършват задължителни справки в автоматизираните информационни фондове, включително и за лица ползващи се с правото на свободно движение, което е в несъответствие с Регламент № 562 от 2006 година.

Съгласно Регламент № 562 от 2006 година, който се ползва с общностното право на свободно движение подлежат на минимална проверка установена за самоличност и проверка по редовността на документите. Граничните органи могат да правят и допълнителни проверки, справки в националните или европейските база данни с цел да се установи дали тези лица не представляват действително настоящо и достатъчно сериозна заплаха за вътрешната сигурност, обществения ред, международните отношение и държавите членки или заплаха за общественото здраве. Така, че с това постановление с тази промяна на Правилника за прилагане на Закона за МВР и с вътрешноведомствените инструкции ние ще имаме готовност при необходимост да осъществяваме необходимите проверки, но все пак трябва да се съобразим с Регламент № 562 и в тази връзка се налага тази промяна на Правилника за приложение на Закона за МВР. Благодаря ви.

Точка 9

Проект на Решение за одобряване на становище по Конституционно дело № 7 за 2009 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министър-председателят.

Приема се. Благодаря ви.

Точка 10

Проект на Решение за одобряване на средносрочна фискална рамка и основни допускания за периода 2010 – 2013 година.

БОЙКО БОРИСОВ: Внася заместник-министър председателят и министър на финансите Дянков, а в случая се внася от господин Владислав Горанов.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми госпожи и господа министри, това е стратегически документ, с който поставяме основата на финансовото планиране за периода на мандата на правителството на господин Борисов. В него са заложени основните допускания, които бяха част от предизборната програма на ГЕРБ най-вече по отношение на пенсиите и на доходите. Средносрочната фискална рамка стъпва на оценките за макроикономическото състояние на страната в следващите няколко години до 2013 година. За пръв път се предлага приемането на подобен документ за периода на един мандат от четири години. В този документ е фиксиран освен очакванията за размера на брутния продукт и данъчната политика или политиката по приходите, които предлагаме. Оттам нататък е заложена фискална цел балансиран бюджет за целия период като мярка за противодействие на негативните цикли в икономиката. По този начин са определени и възможните общи разходи.
В документа са разписани и основните стратегически приоритети. Важно е да се отбележи, че предлагаме за 2010 година да се запази номиналният размер на възнагражденията в бюджетната сфера, като при структурни промени съответните ръководители ще могат да увеличават индивидуалните основни заплати в рамките на средствата за заплати, т.е. те няма да бъдат отнемани. За следващите години 2011, 2012 и 2013 предлагаме, размерите на средствата за заплати в публичния сектор да запазят относителния си дял в брутния вътрешен продукт, като по този начин с номиналния ръст на брутния вътрешен продукт ще могат да бъдат увеличавани средствата за заплати в бюджетната сфера. По отношение на пенсиите големият ръст от последните години и резкия спад на брутния вътрешен продукт в 2009 година спрямо предварително разчетения предлагаме за 2010 година запазване на номиналния размер на пенсиите от 2009 година. Т.е. за 2010 година когато брутния вътрешен продукт ще продължи да спада предлагаме запазване размера на пенсиите на нивото достигнато от 2009 година, което без да правим нищо ни струва допълнително 500 милиона лева спрямо 2009 година. За следващите години предлагаме пенсиите да нарастват отчитайки ръста на средния осигурителен доход за предходната година, инфлацията и вече да включим във формулата, което предстои да работим с колегите от Министерството на труда и социалната политика, да включим безработицата. Това, което се наблюдава през 2009 година например е, че фирмите освобождавайки по-ниско платени заети лица, средният осигурителен доход на тези фирми расте като статистическа величина. Същевременно размерът на осигуровките, който те внасят намалява. По този начин ние сме принудени да увеличаваме пенсиите, а от друга страна няма кой да внася вноските за изплащането на тези пенсии и т.нар. златно швейцарско правило се оказва не толкова златно, в него липсва оценка за реалното състояние на икономиката когато тя спада, какъвто е случаят при нас. За това ще обсъждаме за периодите след 2010 година един механизъм, който да отчита и заетостта в икономиката, т.е. да отчита съотношението между тези, които внасят вноски и тези, които трябва да ползват права.
Само за сведение бюджетът беше разработен за 2009 година с около 8,9, близо 9 на сто от брутния вътрешен продукт разходи за пенсии. Поради големият спад на брутния продукт, разходите за пенсии ще достигнат около 10,3 % от брутния вътрешен продукт, което е вече една притеснителна структура на социалните разходи спрямо общите разходи, които можем да си позволим. Това са основните акценти. Това е документът, който е първа стъпка, за да можем да направим едно успешно бюджетно планиране за 2010 година. БОЙКО БОРИСОВ: Благодаря ви. РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Предлагам, на страница 38 от документа за обсъждане и приемане на едно допълнително изречение, там където са описани приоритетните области на инвестиционни интервенции през плановия период, описани са транспорт, съобщения, околна среда, образование, здравеопазване и култура. Предлагам, да добавим едно изречение: „Регионално развитие – приоритетно изпълняване на проекти в подкрепа на общините за развитие на техния икономически потенциал и качество на живот в регионите”. Не случайно го предлагам, защото Европа е на регионите, ние трябва да дефинираме, че това е стратегически важно за България. Във всички нови рамки и във всички документи, които ние получаваме Европа на регионите може би е най-важната тема. Така както описваме транспорт, околна среда, образование, редно е, но и според мен самите общини отдавна и категорично са заявили нуждите и големите си притеснения от гледна точка на това, че отново ние ще се включим само в големите, а няма да им помогнем. Не говорим това от гледна точка на някакви много конкретни неща. Тук нещата са написани общо, но с едно изречение, регионалното развитие като приоритетна област. МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин премиер, колеги, предлагам в същата точка VІ.3, да бъде включено и още едно изречение, което касае селското стопанство и по-скоро създаване на условия за развитие на хидромелиоративна инфраструктура, като национална инвестиционна политика за същия период, тъй като по-нагоре в същия документ селското стопанство е посочено като един от приоритетите на политиката на средносрочната фискална рамка. Посочени са и пет мерки за подобряване.
БОЙКО БОРИСОВ: Колеги, явно без да ви дисциплинирам няма да стане, и тази точка за следващата сряда. Ние нямаме обсъждания тук, ние не се събираме да обсъждаме по част „А”. Това се прави предварително, внася се и се приема. Ако всички се изредите и всеки да добави своето министерство, какво е ползата от написаното. МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Господин премиер, дали сме го. БОЖИДАР НАНЕВ: Уважаеми господин министър-председател, исках само да отбележа към тази точка 10, че с чл. 2 от Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2009 година здравноосигурителната вноска на настоящата календарна година е определена в размер на 8 на сто, видно на страница 29 от настоящия проект на решение средносрочната фискална рамка за предстоящия тригодишен период предвижда запазване на размера на здравноосигурителната вноска. Поради тази причина, следва да се има предвид, че евентуално законодателно решение през някои от следващите години в посока увеличаване или намаляване на размера на здравноосигурителната вноска ще изиска корекция в параметрите на предлаганата средносрочна фискална рамка. Моето желание, е да има възможност за всяка календарна година да се обсъжда този процент на здравноосигурителна вноска.
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Господин премиер, колеги, отново ви казвам, че това е стратегически документ, в който са заложени основни приоритети. По съдържателната част, която е вътре аз не мисля, че някога сме коментирали възможност за промяна на размера на осигурителната вноска. Размерът на осигурителната вноска по години се залага, както вие министър Нанев отбелязахте, с годишния Закон за бюджета на НЗОК. Не съществува пречка за атхок решение година по година, но това е стратегическата рамка, която общо взето ние трудно можем да изменим дори с политическа воля, тъй като тя отразява размера на брутния вътрешен продукт като очаквания. Оттам нататък макроикономическата политика за балансирано бюджетно салдо, която едва ли някой би оспорил. Никой не казва, че ще изхарчим фискалният резерв. По естествен път при тази данъчна политика и при този брутен продукт идва общото ниво на приходи, които държавата може да събере и да очаква. При балансиран бюджет ние казваме, че общото ниво на приходите е равно на общото ниво на разходите. Работа на отделните министерства е заедно с министъра на финансите да подредят бюджета в тази рамка, защото тя е обективна и не зависи от Министерството на финансите. Безспорно ще се налага допълнителна работа по отношение на събираемостта и в тази насока се работи много усилено, но това което е предложено като документ съдържа обективни неща, които не са предмет на политическа воля. Ние приемаме и бихме могли в оперативен порядък да отразим всички коментари на министър Плевнелиев и коментара по отношение на хидромелиоративните съоръжения. Разбира се, ще уважа общото решение. Предлагам, да приемем този документ. Той съдържа в себе си информация за възможната реалност, за да можем да отпушим следващият етап. Намираме се в края на месец август. Имаме още много малко време и много сложна задача да сглобим бюджета за 2010 година. Тепърва ще има още много срещи в Министерството на финансите между вицепремиера Дянков и вас. Задачата ни няма да е лесна, но трябва да започнем да я решаваме по-отрано. Ако мислите, че вашите експерти и колеги в министерствата могат да дадат друга макрорамка, или могат да променят данъчната политика предложена от нас, или трябва да коментираме възможностите по отношение на пенсионните разходи, или доходите в бюджетната сфера тогава, има аргумент да го отложим, но ако стъпим, че това са дадености, които икономиката предлага за следващите няколко години следващият етап, в който ще обсъждаме конкретни разходни политики и се сглобавяме бюджета за 2010 година е етапът, в който трябва да се води този конкретен дебат по отделни сектори.
ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, смятам че ние днес трябва да приемем един период от 2010 до 2013 година. Не съм съгласен с вас господи Горанов, при положение, че този проект не е съгласуван с Министерството на вътрешните работи и е упоменато в дневния ред. Смятам, че когато вземам решение и това, което каза и премиера, особено за период 2010 – 2013 година независимо от това, дали конкретно бихме могли днес да изразим някакво становище поне трябва да бъде съгласувано с всички ведомства, за да можем днес когато обсъждаме и когато има въпроси, които бяха задавани от колегите, те може би са дали своите становища в тази посока, вие трябваше да кажете аргументирано защо не се приемат тези предложения, които колегите сега дискутираха на заседанието. Защото, по този начин ние в момента ще приемем нещо и вие предлагате опция след това да бъде обсъждано и дискутирано. Аз смятам, че преди да бъде прието трябва да бъде дискутирано и обсъждано. Смятам, че това, което предложи премиера с отлагането му за следващото заседание на Министерския съвет е най-разумно.

БОЙКО БОРИСОВ: Точка 10 се отлага за сряда, до тогава да се проведат всички съгласувателни процедури. Това, което по-рано казах и на министър Трайков няма да преправяме направеното от нас.

Точка 11

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Постановление № 55 на Министерския съвет от 2007 г. за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на договорена безвъзмездна финансова помощ от структурните фондове на Европейския съюз и от Програма ФАР на Европейския съюз

БОЙКО БОРИСОВ: Внася заместник министър-председателят и министър на финансите.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Господин министър-председател, госпожи и господа министри. Проектът е съгласуван с всички министерства и той се е движил в процедура преди формирането на сегашния Министерски съвет. Целта на проекта е да оптимизира процедурите и правилата, по които се прави възлагане и определяне на изпълнител от страна на бенефициентите за договорена безвъзмездна финансова помощ. Като се облекчават правилата и се доближават до правилата, по които в момента по националното законодателство се прилага по отношение на Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки под праговете.

Съгласувано е с всички министерства, казвам отново. Има коментари от Министерството на труда и социалната политика и Министерство на околната среда и водите. Те са обсъдени. Някои от тях са приети, по някои от тях имаме коментар. Мисля, че това ще подобри начина на работа на бенефициентите и ще облекчи тежките административни процедури, които са действали досега в този нормативен акт. Благодаря.

Точка 12

Проект на Решение за одобряване проект на Споразумение между правителството на Република България и правителството на Туркменистан за взаимно премахване на изискването за визи за притежателите на дипломатически и служебни паспорти

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на външните работи.

РУМЯНА ЖЕЛЕВА: Благодаря, господин премиер. Уважаеми колеги, по време на посещението на президента Георги Първанов в Туркменистан през 2008 г. туркменистанските власти са заявили своята готовност да започнат преговори за подписването на междуправителствено споразумение за взаимно премахване на входните визи за притежателите на дипломатически и служебни паспорти. Доколкото между нашите две държави – Туркменистан и България, няма сериозни проблеми и нерешени въпроси от консулски характер, Министерството на външните работи изготви проект за такова споразумение и то е приложено в документите, които имате по тази точка. Този проект е връчен на властите на Туркменистан чрез нашето посолство в Москва.
Проектът на споразумение предвижда следните неща: българските и туркменистанските граждани, притежаващи валидни дипломатически и служебни паспорти, да имат правото да влизат и преминават транзит през територията на другата държава без виза, както и временно да пребивават там за срок не повече от 90 дни от деня на влизането си в рамките на всеки шест месеца. Това се отнася също така за служителите на двете държави в международни организации на територията на другата държава, както и членовете на техните семейства. Държа да отбележа, че проектът на споразумение съдържа разпоредби, регламентиращи възможността за спиране на неговото действие по причини, които са свързани с нарушение на обществения ред, националната сигурност или общественото здраве. Предвиждат възможности за отказ за влизането на лица или прекратяването на пребиваването на лица, които се считат за нежелани. Бих искал да кажа, че са включени също така обичайните за този тип споразумения клаузи за спазване на законодателството на приемащата страна. Материалите са изпратени за съгласуване на всички министерства. Няма бележки.
Предлагам на уважаемия Министерски съвет да приеме решение, което включва две точки – да одобри проекта на споразумение, както и да упълномощи господин Милен Люцканов – заместник-министър на външните работи, да проведе да преговорите и да подпише настоящия проект от името на правителството на Република България. Защото както вече беше споменато в предишни доклади от дневния ред, предстои посещение на президента на Туркменистан в България. Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.

Точка 13

Проект на Постановление за предоставяне на допълнителни бюджетни кредити за неотложни непредвидени разходи, свързани с ликвидиране на последиците от интензивните валежи на 7 август 2009 г. на територията на община Добрич

БОЙКО БОРИСОВ: Внася заместник министър-председателят и министър на финансите.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми госпожи и господа министри, всички сте запознати с проблемите, които изникнаха на територията на община Добрич след интензивните валежи на 7 август т.г. Поради обстоятелството, че комисията към Министерски съвет, която разглежда, преценява и отпуска средства от резерва за непредвидени и неотложни разходи, се стигна до възможно решение средствата да бъдат предоставени чрез Постановление на Министерски съвет. Като приложение на Постановлението експерти на самата комисия, която не е ситуирана още, са разгледани предложенията, постъпили от община Добрич и са формулирали най-важните обекти, които държавата трябва да подпомогне с обявената от министър-председателя сума до 650 хиляди лева.

Точка 14

Проект на Решение за определяне на председател на Централната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министър-председателят.

Приема се.

Точка 15

Проект на Решение за определяне на председател на Националния съвет за сътрудничество по етническите и демографските въпроси

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министър-председателят.

Виждате ли материала?

Точка 16

Проект на Постановление за изменение на Устройствения правилник на Изпълнителната агенция по лекарствата, приет с Постановление № 169 на Министерския съвет от 2009 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на здравеопазването.

БОЖИДАР НАНЕВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, в приложението към член 11, алинея 3 на Правилника е определена числеността на персонала в структурните звена на Агенцията, като е допуснато по време на определяне на правилника от миналото правителство, техническо разместване на цифрите, определящи числеността на Дирекция „Анализи на лекарствени продукти” и Дирекция „Контрол на лекарствената употреба”. В тази връзка трябва да се направи изменение на приетия правилник, като се определи численост на Дирекция „Анализи на лекарствени продукти” от 16 щатни бройки и на Дирекция „Контрол на лекарствената употреба” от 27 щатни бройки. Предложеният проект на акт няма да доведе до пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет. Моля за вашето решение.

Целта на проекта е да бъде отстранена допусната техническа грешка.

Точка 17

Проект на Решение за промени в състава на надзорния съвет на Националния осигурителен институт

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на труда и социалната политика.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Благодаря. Това решение е свързано с освобождаването на държавната квота на техните представители в Надзорния съвет на Националния осигурителен институт и попълване на квотата с нови такива. Затова съм направил това предложение. Съгласувано е с отделните министерства. Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.

Точка 18

Проект на Постановление за осигуряване на финансиране на изграждането на регионалните системи за управление на битовите отпадъци, на регионалните съоръжения за предварително третиране на битови отпадъци и закриването на общински депа за битови отпадъци

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на околната среда и водите.

НОНА КАРАДЖОВА: Необходимостта от бързо приемане на предложения проект на Постановление произтича от факта, че ако не бъде взето решение за осигуряване на финансовия дефицит за регионалните системи за отпадъци, който е установен в резултат на няколко готови проекта – на Столична община и още четири общини за депа, ние не можем да стартираме поканите към общините, с които да кандидатстват по Оперативна програма „Околна среда и води”. През април т.г. от Министерство на околната среда и водите съвместно и съгласувано с представители на Европейската комисия е разработен механизъм за разпределение на средствата по Оперативната програма, който включва 23 регионални системи и рекултивация на съществуващите депа за отпадъци. Този механизъм не включва изграждането на вече изградените депа на инсталации за компостиране и сепариращи инсталации, което се изисква по всички европейски правила.
Проектът, който внасям, предвижда следните промени спрямо механизма, който е приет през април. Първо, предлагаме проектът на Столична община, който е в най-висока степен на готовност, финансовият дефицит по този проект да бъде финансиран изцяло от Оперативна програма „Околна среда”. Това ще осигури първо, бързо стартиране на преговорите от страна на Столична община с Европейската инвестиционна банка за осигуряване на частта финансиране, което е необходимо общината сама да осигури. Това са около 50 милиона евро. Второ, ще осигури така, че с този готов проект, ние не рискуваме парите, които са за финансовия пакет седма-осма година в частта отпадъци да бъде неусвоена, тъй като за съжаление много малко проекти са готови и могат да се усвоят средства по Оперативната програма, отделени за отпадъци. В така разработената система в частта Оперативна програма „Околна среда” остават изграждането на 23-те регионални системи, включително столичния завод за отпадъци, като финансовият дефицит, който трябва да се осигури в бюджета в този случай и с това предложение за цялостния проект за Столична община да влезе в Оперативната програма, възлиза на 40 милиона лева. Напълно възможно е дори да не е необходимо тези средства в годините да не се осигурят, тъй като ние сме убедени, че при едно добро управление, наблюдение на проектите и предварителен контрол, ние ще имаме значително спестяване както от търговете, така и от предварителната проверка относно недопускането на преоразмеряване на проекти.
Втората промяна е, че предвидените за рекултивация средства на съществуващите депа, са изнесени като национално финансиране от държавния бюджет и предлагаме, за да има равен старт за всички общини, за тези вече изградени системи в седем региона, да бъдат осигурени средства за изграждане на инсталациите за компостиране и на сепариращите инсталации. Тъй като механизмът, приет през април, е бил съгласуван с Европейската комисия, ние направихме невъзможното в рамките на тези няколко дни и получихме потвърждение от имейл с поздравления затова, че в кратко време този въпрос е решен и че ние можем да стартираме инфраструктурата за отпадъци по Оперативна програма „Околна среда”. Принципни разговори имахме с министъра на финансите в края на миналата седмица и принципното съгласие за този подход. Благодаря. БОЙКО БОРИСОВ: Заповядайте.
ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Аз искам да попитам дали е съгласувано това нещо с Националното сдружение на общините, защото ще ви дам един пример. Примерно депото Враца-Мездра, което се изчерпва в края на тази година, в крайна сметка има ли възможност да попадне в първия списък, който е? НОНА КАРАДЖОВА: Има два случая – депото на Гоце Делчев и депото на Враца, които са особен случай. Ако желаете, сега мога да ви представя какъв е проблема. Ако желаете – да ви занимая следващ път. БОЙКО БОРИСОВ: Запознай ни. НОНА КАРАДЖОВА: Всички изградени 22 регионални депа, между които са Враца и Гоце Делчев, както и предстоящи за построяване, са изцяло осигурени с публични средства. Това, което е случаят с Гоце Делчев и Враца, около 2000 г., доколкото си спомням, са финансирани със средства от Датска агенция по околна среда за Враца, и от Програма ФАР за Гоце Делчев. Условията за финансиране на тези проекти бяха, че в период, в който тези депа изчерпат капацитета си, общините да спазват правилата на Закона за местните данъци и такси и в размера на таксата да включат необходимите средства за изграждане на следващи клетки на депа за отпадъци. Този проблем ще произтече не само за Враца-Мездра, а и за 22-те изградени системи плюс тези 23, които се изграждат. Тоест ние след пет-шест години ще се изправим пред проблема откъде да вземем отново средства. И тъй като няма да има нови структурни фондове за целите на изграждане на тези депа, в един момент този въпрос следва да се решава. Ако включим за ново финансиране тези две депа с напълно безвъзмездни средства това ще опорочи цялата система и бъдещата стратегия. Това, което мога да предложа, тъй като до момента тези въпроси не са разглеждани в стратегически план, мисля, че би могло да има решение евентуално с част безвъзмездни средства, част безлихвен заем от Предприятие за управление на дейностите по околната среда, тези две общини да бъдат подпомогнати. Но не могат да бъдат включени в пакета Оперативна програма „Околна среда”. Изрично е становището на комисията, че следва да се спазва така нареченият принцип за възстановяване на разходите от потребителите.
Предлагам въпроса за тези две депа да бъдат извън целия пакет. Би могло да бъде решен чрез Предприятието за управление на дейностите по околна среда. Това е принципен въпрос, който стои за всички общини. По същия начин след няколко години, даже е възможно в рамките на този мандат, да има други изчерпани депа и това означава осигуряване на средства от националния бюджет. БОЙКО БОРИСОВ: Ще взема отношение по въпроса, за да ви ограмотя малко в тази посока, защото мисля, че съм от най-подготвените в страната вече в тази област. Първо, вчера проведох една среща с Дора Янкова. Вчера след обяд доколкото знам са имали среща и с колегите от ГЕРБ Сдружението на общините, въпреки че изцяло опорочиха събранието. Не искам да се връщам нататък, защото в същото време това сдружение е много важно да сработи бързо и подобни теми да ги обсъдим веднага с тях. Вярно е, че има една поговорка „Всяко зло за добро”. Пресата от предишното правителство, която осъществяваше над София, ни даде възможност ние да сме единствено подготвените и спазили законите.
Първо, нашите общини и кметове и съответно общинските им съвети, трябва да знаят, че проблемът с битовите отпадъци трябва първо да се решава на ниво община. Затова има така наречената „такса смет”. И когато за София ни питаха защо повишаваме данъците и правим такива непопулярни мерки, а кметът примерно на Враца не ги е направил, управлението не носи не само активи, носи и пасиви. На никой не му е хубаво да плаща повече такси, но няма логика от бюджета на държавата да се вадят пари. В точката за кофинансирането на Софийския завод, трябва да ви кажа, че там е извършена огромна работа. И това кофинансиране е необходимо, защото общината си е взела, Европейската инвестиционна банка е дала кредита, и остава съгласно изискванията на Европейския съюз държавата да кофинансира останалата част. Сиреч Столичната община си плаща като „поп” за всичко това, което се прави. И сепариращите машини. Защо ги няма в другите градове? Кметовете да отговорят защо няма сепариращи машини, когато знаят, че трябва да имат. Общинските съвети защо не са го заложили в бюджета? Още повече, когато ни гледаха как ни „бият като тъпан” няколко години, трябваше да кажат „Добре де, бият само София, а ние защо не взимаме мерки? Това само за софийските отпадъци ли става въпрос? Само софиянци ли имат боклук?”. Защо Враца не си е направила този извод и да е започнала да действа?! Второто, държавата прави сто процента депо. Местното население започва да си го приема след това за бащиния, че това е тяхното депо и нямало да приема чужди отпадъци. Само Суходол ние сме го направили – София, с наши пари, без никакви държавни. Нали така? Значи, от една страна, хубаво е да ви подаряваме пари, имам предвид държавата. Тази практика трябва да престане. Защо събирате такси и данъци?! Тук със Сдружението на общините като седнем, тези много смели кметове, където се изказват, особено този в Севлиево. Държавата му направила сметище и той излиза и се пъчи, все едно го е направил той.
Първо, обяснява се на населението – правим регионално депо, това означава, че и от другите общини ще идва тук отпадък. Това не са ваши пари. Ако искате, дайте си ваши пари, направете си само ваши депа. Нямаме. Като нямате, ще действате солидарно. Това е логиката. Това е държавническото поведение. В тази точка, госпожа Караджова, нали взимаме решението за кофинансирането за София? НОНА КАРАДЖОВА: Да. БОЙКО БОРИСОВ: Това означава, господин Младенов, че в петък вече ще има строителна площадка на завода на София. Сиреч са минали предпроектни проучвания, минали са проектирания, минали са пътища, минали са канализации, минали са електропроводи премествания. Фактически ние днес само кофинансираме това, за което предишното правителство саботираше града. Това можеше ние да го правим април-май месец. Те ни саботираха, за да го вземем днес. Но това касае и всички останали проекти.
Госпожа Караджова, писма до всички общини. Изискваш им, да, Европа на регионите, но, след като ще искат пари след това, всеки кмет да прати на какво положение му е отпадъка. Има ли планиран финансов бюджет за сепариращи машини и защо няма? Да излезе да отговори през хората, които са му гласували на изборите. Колко пари трябва за кофинансиране, въпреки това изоставане, да набележим няколко мерки. Безкомпромисно с отговорност. НОНА КАРАДЖОВА: Това вече е направено. В момента до всички общини са подготвени и изискани информации докъде са стигнали, какви са им намеренията, защото за съжаление, освен Столична община, която предприе дългия и труден път да си подготви и той е толкова сложен проект, имаме още три или четири проекта готови. Истината е, че общините не могат дори да се споразумеят да направят асоциации. В най-скоро време, ние говорихме с министъра на финансите, да се заложат финансови механизми, независимо дали ще са чрез субсидиите, които се превеждат на общините, или по друг механизъм, така че те да бъдат принудени. Те дори не си подготвят проектите. Съвсем в скоро време, нямаме стопроцентова готовност, но обсъждаме няколко варианта, да ги принудим, така че те да си подготвят проектите, защото след две години ще се изчерпят и другите депа и всички ще кажат „Нямаме къде да си возим боклуците”. В най-скоро време този механизъм ще бъде предложен. Що се отнася до Враца, имаме информация, не е сто процента потвърдена, че са били събрани около един милион лева за следваща клетка за депото, които по решение на общинския съвет са изхарчени за нещо друго. Това е по непотвърдена сто процента информация. БОЙКО БОРИСОВ: Само Столична община имаше първа точка „Битови отпадъци”. И на всеки общински съвет аз като молитва четях какво съм направил за една седмица. Другите гледаха сеир. Кукловодът беше Станишев, за което му благодаря, защото само ние сме изрядни сега и си имаме и завод. А за всички останали, за съжаление, ще плаща държавата за това.
По най-бързия начин трябва чисто партийно да се изчистят възможностите Сдружението на общините да сработи, за да може тук да изправим кметовете, ще направим веднага първо с областните, след това с по-малките градове, и кмет по кмет ще дават отчет защо нямат стратегия, защо нямат сепариращи машини, защо е похарчил парите за друго, а не за това, за което ще получава държавата санкции сега и всичко - публично. Избирателите му да знаят какъв кмет са избрали. Областните управители ги включваш. Днес вече ще имаме избрани навсякъде областни управители. Преки задачи и доклад. Докато кметовете могат да се опитат да шикалкавят, но ние чрез финансови инструменти ще ги принудим да работят и да си свършат работата. Който не си е направил отпадъците, няма пари. Областните управители, отговорници за тази дейност и действате. Заради нехранимайковци кметове, трябва държавата да плаща пари.

Кметът на Севлиево като беше Станишев – щял да приема бали, имат решение. Сега отказал да приема бали. За какво държавата му е правила сметище?! Да не му е бащиния, та да решава той.

Точка 19

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност

БОЙКО БОРИСОВ: Внася вицепремиер Цветанов.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, във връзка с технологията за издаване на български документи за самоличност, ще бъде много по-различно от технологията, по която се издаваха документите досега. В тази връзка на основание актове на Европейския съюз Регламент 2252/2004 г. на Съвета относно стандартите за отличителните знаци за сигурност и биометричните данни в паспортите и документите за пътуване, издавани от държавите-членки, Регламент 1030/2002 на Съвета относно единния формат на разрешенията за пребиваване на гражданите на трети страни, утвърдените европейски стандарти и специфичните критерии за сигурност и надеждност на различните видове документи съобразно предназначението им, наложи възприемането на диференциран подход.
При последните изменения, които са правени на закона, е имало механично добавяне на текстове, което естествено води до противоречия с други актове в българското законодателство. В тази връзка се налага тези промени в текстовете, където смятам, че ще можем да постигнем отстраняването на съществуващите противоречия и по този начин ще можем да изпълним и нормите, които са заложени от Европейския съюз. Тъй като това се очертава като един основен приоритет и за Министерство на вътрешните работи и за държавата като цяло, защото знаете, че 2010 г. ще започне вече подмяната на личните документи и ние трябва да бъдем коректни към гражданите. Може би тук ще се наложат и допълнителни законодателни промени, в зависимост от технологичното време за стартиране процедурата и възможността да издаваме тези документи с тази биометрия. Може би на граждани, които няма да напускат страната, ще трябва да удължим документите за самоличност, за да не изпаднат в ситуацията след три-четири-пет или осем месеца ние да ги принудим да отидат и да си вадят нови паспорти, което струва пари, загуба на време. Всичко това ще бъде внасяно допълнително в дневния ред на заседанията на Министерски съвет. От вчера съм разпоредил да има определено персонален човек, който да отговаря в Министерство на вътрешните работи по всичко, свързано с българските документи за самоличност и тяхната подмяна, за да се може да носи и персонална отговорност и да бъде оптимизирана координацията по технологиите и конкурсите, които за съжаление в момента са в една патова ситуация, но търсим начина и формата да излизаме от това състояние. БОЙКО БОРИСОВ: Това свързано ли е с американските визи?
ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Всичко покрива и техните изисквания. БОЙКО БОРИСОВ: За да може едновременно с един документ да приемат критерия, за да може ако ни махнат визите, да имаме документи. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, затова се налага и тази законодателна инициатива от Министерство на вътрешните работи. Разговарял съм с представители от групата за вътрешен ред и сигурност, смятам че ще имаме пълна подкрепа при приемането на този законопроект. Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Точката се приема.

Точка 20

Проект на Решение за освобождаване на председателя на Държавната агенция за младежта и спорта

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министър-председателят.

Нейков, ако имаш против? Благодаря.

Приема се.

Точка 21

Проект на Решение за освобождаване на председателя на Държавната агенция „Държавен резерв и военновременни запаси”

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министър-председателят.

Приема се.

Точка 22

Проект на Решение за оттегляне от Народно събрание проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за животновъдството и за отменяне на Решение № 659 на Министерски съвет от 2009 г. за приемане на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за животновъдството

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, правя това предложение за отменяне на това решение и оттегляне на законопроекта, тъй като това решение е взето на последното заседание на Министерски съвет. Този законопроект, който незнайно защо толкова са бързали, не отговаря на очакванията на животновъдния бранш и трябва да бъде преработен изцяло. Така че правя предложение да бъде оттеглен. Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Благодаря.

Точка 23

Проект на Постановление за създаване на Център „Фонд за трансплантация”

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на здравеопазването.

БОЖИДАР НАНЕВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми дами и господа министри. Моля за вашето внимание и търпение за няколко минути, за да мога да ви представя един изключително сериозен медицински, здравен и социален проблем. Бих искал да обърна внимание за това, което се случва. Трансплантацията е единствената алтернатива за лечение на много социално значими заболявания. Тук са изредени кои са те. Обръщам внимание, че осигуряването на хемодиализа на един бъбречно болен годишно е три пъти по-скъпо в сравнение с цената на една трансплантация в България, което включва и цената на поддържащото лечение за имуносупресия след това.
Обръщам внимание на чакащите болни, които са регистрирани в Изпълнителната агенция по трансплантация. Това са 868 болни, от които 14 деца и 109 пациенти на възраст до 30 години, нуждаещи се от трансплантация на бъбрек. От транспалнтация на сърце се нуждаят 40 болни, от които 1 дете и 4 пациенти на възраст до 30 години. От трансплантация на черен дроб се нуждаят 54 болни, от които 8 деца и 5 пациенти на възраст до 30 години. В същото време от 2004 г. досега са направени 142 трансплантации на бъбрек, 43 на черен дроб, 13 на сърце. Искам да обърна внимание върху това, че броят на трансплантациите в България е многократно по-нисък в сравнение с извършваните трансплантации в европейските държави. Тези данни будят тревоги и се дължат на натрупването на затруднения от различен характер: недостиг на органи за трансплантация – първи много важен проблем; липса на достатъчна информация на българските граждани относно необходимостта от донорство; недостатъчна ангажираност на ръководствата на болниците в процеса и т.н.
Съществуващата организация за набавяне на донори в държави членки на Европейския съюз показват два основни подхода: взаимен обмен между съседни страни и активно търсене вътре в съответната страна. Тук са дадени примери с различни страни, които са организирани на териториален принцип и на принцип на взаимно сътрудничество. Обръщам внимание защо е необходимо този териториален принцип географско местоположение да бъде съобразено. Сърцето и черният дроб могат да се използват за трансплантация само до 5 часа след взимането им, а бъбреците до 36 часа. Изискванията към транспортирането на органи също е строго специфично. Освен географските признаци за принадлежност в тези организации е необходимо и наличие на нива на трупно донорство при пациенти с мозъчна смърт над средните за Европа. Средните на Европа са 10 на 1 млн.население на година. Това означава, че 10 души с мозъчна смърт на 1 млн.население на година могат да бъдат използвани като донори. Забележете, в България е толкова нисък ръста на това донорство – 1.2 в сравнение с 10 на 1 млн.население на година.
Това показва, че поради географската ни отдалеченост от тези страни и ниски нива на донорство у нас не би било рационално да се търсят органи само чрез пряко интегриране в тези международни организации, тъй като дейността се осъществява на принципа на реципрочност. Опитът от страните членки показва да се мотивира да инициираме създаване на регионална организация за взаимен обмен на органи на трупни донори за трансплантация със съседните страни. И тъй като има различни нормативни изисквания за държавите членки на Европейския съюз и тези, които не са, има два варианта. Да започнем и да инициираме в страните членки на Европейския съюз на първо време да бъдат Румъния и Гърция. И на втори подход, на страни членки като активно търсене на донори в съответната страна чрез законодателни и административни мерки. И още един подход за страни, които не са членове на Европейския съюз, за сключване на двустранни спогодби. Освен осъществяване на трансплантации на органи у нас право на гражданите е да ползват при възможност европейски трансплантационни центрове в чужбина. Всички българи трябва да имат увереността, че държавата ще ги подкрепи както финансово, така и организационно, за извършване на трансплантация в чужбина, ако в България не може да им се осигури трансплантация. За целта е нужно финансиране в съответствие с цените на трансплантациите в Европа. Справките показват едни много сериозни средни цени за трансплантация в Европа – 45 хиляди евро на бъбрек, 60 хиляди евро за сърце и черен дроб, 200 хиляди евро за стволови клетки от донор. БОЙКО БОРИСОВ: Нанев, цифрите са сериозни. Но една „С” класа струва 60 хиляди евро. Кое е по-ценно – кола за Министерски съвет или за Парламента, или сърце за някой човек?
БОЖИДАР НАНЕВ: Веднага мога да отговоря. БОЙКО БОРИСОВ: Струват сериозни цени. Струват. Кое е по-важно? Сърцето, бъбрека, дроба. А и после на тази кола има масла, горива, допълнителни разходи. А тук минус разходи, спира хемодиализата. Започваме да пестим от това, че сме дали здраве на човека. Така че, не искам да изчетеш целия този материал, ще го обясня по-накратко на колегите. Става въпрос за една група хора, които са в изключително нещастие – чакат за сърце, чакат за дроб, чакат за бъбреци и за какво ли не. Тук нещата трябва да се започнат в две посоки. Втората е финансовата. Първата е една работа с обществото, провокиране на обществени дискусии и ако щете личен пример относно донорството. Регламентирането му. В същност огромният проблем в момента на чакащите не е толкова финансовият, а липсата на донори. Вие видяхте едно семейство какво направи с нещастието си – спаси няколко други живота. И ние трябва да помогнем в тази посока, защото към момента 1.2 са донорите. БОЖИДАР НАНЕВ: 1.2 на 1 милион годишно в сравнение с 10 на Европа. Това са около 7 на година, а можем да бъдем 70 на година.
БОЙКО БОРИСОВ: Но това трябва да се обяснява на хората и то да се обясни - всъщност когато е в тази мозъчна смърт можеш да направиш част от теб да живее и си оставаш И ако след време се разреши клонирането, могат да го намерят този човек, да ти вземат от бъбрека и да те направят нов. БОЖИДАР НАНЕВ: 70 донора на година означават 140 трансплантации за чакащи, защото това са по два бъбрека. БОЙКО БОРИСОВ: Трябва да го обясним, хората да го разберат, ти оставаш да си живееш и ще има повече донори. Заповядайте Цветанов.
ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колега Нанев, в доклада, който давате, тъй като се дава една статистика от трансплантация на бъбрек се нуждаят еди колко си, от които 14 деца и 109 пациенти на възраст до 30 години. Аз смятам че тук трябва да бъде общо колко са регистрираните, защото когато един гражданин го чете и ако е минал 30-годишната възраст, ще си помисли, че държавата … Аз смятам, че не трябва да правим някаква диференциация, която би могла да провокира друго мнение в някои от хората. Така че, моето мнение е в доклада или в решението, което се взима, да бъде дадена цялата статистика от регистъра, който цитирате и да няма диференциация по възраст, което е по-правилно според мен. БОЖИДАР НАНЕВ: Тази статистика е посочена по предложение на министър-председателя, тъй като по международни стандарти имаме разделение до 18-годишна възраст, детска възраст, и оттам нататък възрастни. Цялата цифра е посочена, така или иначе. БОЙКО БОРИСОВ: Горанов.
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Господин премиер, господин Нанев, Вие предлагате един инструмент, който безспорно е важен и министър-председателят го анонсира, че ще осигурим средства за трансплантирането. Факт от самия доклад е, че това не е само въпрос на политическа воля, не е и само въпрос на ресурси. Затова предлагам някои от текстовете да ги прецизираме и проекта да бъде приет на вносител. Като в преходните и заключителните разпоредби параграф 1 и 3 отпаднат. Тук очаквам и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията да каже възможно ли е записаният текст в параграф 3 в контекста на обсъжданията относно бъдещата работа на Авиоотряд 28. Вярно е, че всички проблеми, които в доклада от 26 страници сте описали, аз ги изчетох много внимателно, са сериозни. Но, мисля, че само създаването на един инструмент по същество финансов, няма да реши проблема с трансплантацията и рискуваме утре на базата на това постановление да поемем много по-голям товар от очаквания от хората, отколкото възможност за решаване на проблеми. Трябва да се има предвид и, че с алинея 2 се засяга тема, която Вие като специалист не разказахте на Министерски съвет, тя е много по-интересна, няма да казвам екзотична, тъй като съвременната медицина се развива с ускорени темпове, но трансплантирането на стволови клетки е нещо много по-скъпо от „С” класата, за която премиера говори. Липсва достатъчно информация какво точно имате предвид тук. В този смисъл от името на вицепремиера Дянков предлагам да се приеме на вносител, той дори искаше да се оттегли, но разбирам, че господин Борисов предлага точката да бъде приета. Затова да се приеме са вносител, като много внимателно с експертите на Министерството на финансите огледаме някои нюанси в този нормативен акт.
БОЖИДАР НАНЕВ: Благодаря, господин Горанов. Предложението не е само за финансово осигуряване на трансплантациите. Предложението е за организационни промени, които могат да бъдат осъществени чрез създаването на фонд за трансплантации към Министерство на здравеопазването, който да започне само с 5 милиона лева на първо време и плюс 7,5 милиона, които са за трансплантация на стволови клетки. Стволовите клетки се трансплантират и се използват при онкохематологичните или злокачествените заболявания на кръвта и кровотворната система. Там необходимостта от тази трансплантация е в порядъка на няколко месеца, иначе пациентите загиват. Това са предимно деца. Затова този проблем като част от трансплантациите е засегнат и описан подробно. Част от средствата, които посочваме, са с цел да се развие тази дейност в България, а не да бъдат използвани средства за трансплантации в чужбина. Там виждате сумата е 200 хиляди евро за трансплантация на стволови клетки, а в България може да стане за десет пъти по-малка сума това нещо. Тези медийни изяви, където се набират различни средства от пациенти, които със зов за помощ се обръщат да бъдат събрани суми, така или иначе се постига до някакво решение там, но само за една малка част, един малък процент от хората успяват да наберат чрез дарителски сметки някакви суми. Този проблем остава значително сериозен социален проблем. А това като предложение, което даваме с финансова обосновка е стартиране с 5 милиона плюс 7,5 милиона и този параграф 1, за който казвате, че би могъл да отпадне, всъщност ще обезсмисли идеята да се създаде тази организация, която е необходима в България. По отношение на параграф 3 са водени предварителни разговори с министъра на финансите за 4 хеликоптера, които са се оказали излишни, които са необходими предимно за нуждите на спешната помощ. А спешната помощ ще бъде много добре развита и ще бъде необходимо да бъде развивана тепърва във връзка с реорганизацията на болничното здравеопазване и налагането на здравна карта в България. Тоест намаляване на болниците за активно лечение. Така че тези транспортни средства ще бъдат необходими предимно за спешната помощ. БОЙКО БОРИСОВ: Точка 3 от преходни и заключителни разпоредби е хубаво да отпадне. А тя е „За нуждите на трансплантационния процес и спешната медицинска помощ да се предоставят на Министерство на здравеопазването 4 хеликоптера от Министерството на финансите и 1 хеликоптер от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията /заедно с 1 екипаж на Авиоотряд 28/”.
Министър Младенов. НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: По този въпрос с вицепремиера Цветанов, той днес е разписал заповед, правим работна група, за да прегледаме нуждите както на Министерство на вътрешните работи, защитата от бедствия и на Министерство на отбраната от хеликоптерните нужди, тъй като всеки има някакви хеликоптери, може би имаме малко повече, отколкото ни трябват. Нека да включим и Министерство на здравеопазването в тази група, за да видим дали не можем да намерим нещо, от което имат нужда. Второ, искам да попитам във връзка с идеята за строеж на сграда на Националната донорска банка - 3,4 млн.лева, горе-долу струва ремонта на стола на Министерство на отбраната, който вчера забелязах. Нека да прегледаме възможностите от какво точно имат нужда, за да видим дали не можем да намерим някаква сграда, вместо да се строи нова, която да бъде преустроена за тази цел. БОЖИДАР НАНЕВ: Това е по предварителен проект, който е правен с цел реконструкция на стара съществуваща сграда.
НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Тоест Вие имате такава. БОЖИДАР НАНЕВ: Имаме такава с предварителен проект, която за 3,4 милиона може цяла сграда да бъде осъществена, необходимо е за такава банка. БОЙКО БОРИСОВ: Цветанов! ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, това, което каза Николай Младенов, ще се обърна днес, за да включим и Ваш представител в тази работна група, защото когато става едно тежко пътно-транспортно произшествие, тогава всъщност се явява и реалният донор. В тази връзка смятам, че ние трябва да координираме действията си. При възникване на тежко пътно-транспортно произшествие, веднага да бъде изпратен хеликоптер, при необходимост от лекарските екипи, които установяват, че би могло да бъде извършена дадена трансплантация. Точно това е механизма, който искаме да въведем във взаимодействието си на работа между Министерство на отбраната и Министерство на вътрешните работи и закритото Министерство на извънредните ситуации. Защото хеликоптери в отбраната има, които не ги използват. При мен има някакви процедури, които са стартирани във финансите. Имам един, който сега го взимам, но не знаем за какво ще го използваме, защото трябва още пари за него, както със стола, който има Николай Младенов. Така че в тази посока смятам, че тук може да оптимизираме взаимодействието и работата и да ползваме наличния ресурс на хеликоптери и да може да реагираме адекватно в подобни ситуации, което смятам, че ще облекчи и бюджета, защото едва ли ще имаме възможност да взимаме хеликоптери.
БОЙКО БОРИСОВ: Точка трета съм убеден, че със силите на отбраната и на МВР може при добра организация - а те всички имат централни диспечерски пунктове, мигновена координация, включително може да се използват лекарските екипи, които са на даденото произшествие или там, където се е явил донор, пази Боже, както се казва, но може по най-бързия начин, може с полицейски ескорт, до първото военно поделение, хеликоптер, самолет, имаме налични средства, които са на пряко подчинение на министрите - няма смисъл да залагат пари да се харчат. Така че по точка трета да има координация между трите министерства. В момента в тая заповед, която си издал, може и това да се включи, така че в една заповед да върви всичко това. Новото НДК, което сте строили, няма ли един-два етажа евентуално там да направим или нещо, да го погледнете? ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Има проект за сграда, която е в Медицинска академия, който може да бъде осъществен. БОЙКО БОРИСОВ: По точка първа - понеже знаете колко режем бюджета и пестим всеки лев, финансовата обосновка да бъде така направена – ще приемем това предложение, тази точка на вносител днес. Но да се разпишат перата и при необходимост – тогава да се плаща, не да се превеждат парите накуп, а по фактура, както се казва, за да се стартира и всичко това, за което говорим, започвайте да го подготвяте в законопроекти, защото това са много важни за обществото теми, дискусионни са, има различни мнения и според мен дори е най-добре да си отиде и в парламента, да чуем мнението на депутатите там. Така че влезте във връзка със Здравната комисия и да задействаме всичко това.
ВЕЖДИ РАШИДОВ: В България донори не достигат. Ние казваме – за една година седем донори. Те не достигат, защото нито едно правителството не е работило върху съзнанието на българското общество, че донорството е нещо много полезно. Каква е ползата, ако хеликоптерът отиде и семейството не иска да даде част от тялото на мъртвия? Мисля, че трябва да се впрегнат и това правителство да има ясна политика, да пропагандира, с неправителствени организации, наистина да се проведе една политика, хората да са убедени, че донорството е нещо много полезно. Основното не е тук дали ще отпусне Министерски съвет два или три вертолета; основното е дали хората са готови да позволят да се даде донорът на близките. Така че това е много важно в публичен план да се работи върху съзнанието на хората, това семейство много бързо трябва да бъде, едновременно със съболезнованията, похвалено, защото това беше един много чудовищен пример как едно младо семейство с едно детенце взеха такова отношение и премиерът каза: четири живота са спасени. Трябва просто да се продължи да се работи върху съзнанието на българското общество и това трябва да е политика на правителството. БОЖИДАР НАНЕВ: Благодаря ви на всички за разбирането на този много важен проблем. Само бих искал да добавя, че това изисква една постоянна продължителна работа и не е акт, който може да се осъществи едноактно, който да реши проблема. БОЙКО БОРИСОВ: Както кръводаряването се е възприело от обществото като един много хуманен жест, то е също – даваш си от кръвта. Просто трябва много мощна разяснителна медийна работа, защото, повтарям, в единия случай си 100 % умрял, в другия - част от тебе продължава да живее. Кое избираш? БОЖИДАР ДИМИТРОВ: Някои страни в Европа практикуват тези, които са съгласни имат картонче към личните документи, в което пише, че е съгласен при нещастие с него, за да се избягнат роднини, баби, дядовци и т.н.
БОЙКО БОРИСОВ: Значи трябва подобен подход. НОНА КАРАДЖОВА: Аз мисля, че е коректно да се разработи една концепция за работа с хората. Трябва един екип от психолози и социолози да започнат една такава концепция, за да е професионално направена и да стигне до хората по подходящия начин. БОЙКО БОРИСОВ: Съгласен. БОЖИДАР НАНЕВ: Това също е заложено в проекта.
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се. ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Не може ли министрите да дадем пример и да се съгласим да бъдат използвани? БОЙКО БОРИСОВ: Всеки има право БОЖИДАР НАНЕВ: Нека да внеса уточнение, че по принцип по сега действащото законодателство всеки е потенциален донор, ако предварително не е изразил писмено несъгласие, така че всеки от нас е потенциален донор, ако не е изразил писмено несъгласие.
Въпреки това след това има едно условие в законодателството. Въпреки че всеки от нас е потенциален донор, близките, роднините трябва да дадат отново съгласие. Това е едно малко противоречие, което законодателно ще бъде обсъдено дали и по кой начин е най-подходящо да бъде решено. В различните страни е различно. Винаги се обръщат към близките, роднините на починалия и затова може би тази медийна кампания ще бъде персонално… БОЙКО БОРИСОВ: В тая посока законът си е закон. Ако имаме писмено съгласие, както е при кръводарителите, ако аз съм заявил, че нямам против, писмено и това е депозирано в някаква банка документи, семейството ми няма против да върви срещу моята воля, да кажат след това „Ние не сме съгласни”. Сиреч, ако подкрепим закона с наредба или промяна, че когато е заявена волята, то тогава близките няма какво ще ги питаш, защото защо ще решават вместо мен? Давам пример с мен. Аз съм го решил така и считам, че е правилно. Дъщеря ми казва „Не, аз не съм съгласна.” Кой е по-важен в случая?

БОЖИДАР НАНЕВ: Да, по принцип, съществуващият текст на закона може би подлежи на корекция в такава посока, но съображенията обикновено при спор са такива, че Вие сте дали съгласие сега, но след десет години или двадесет години се случва събитието и е имало възможност да се промени мнението на този, който го е заявил, но той винаги би могъл да го заяви по всяко време.

Точка 24

Проект на Решение за оттегляне на Народното събрание на проекта на Закон за ратифициране на конвенцията за основаване на Европейски университетски институт във Флоренция, Италианската република

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на образованието, младежта и науката

ЙОРДАНКА ФАНДЪКОВА: Съвсем кратко искам да подчертая нещо. Става дума за едно решение, което е взето на 20 юли т.г. от Министерски съвет и този законопроект е внесен в Народното събрание. Същността е оттам, тъй като той ще се гледа, ако не се оттегли днес на заседание. Искам само да подчертая, че нямаме съмнение, че е много добре нашата държава да подкрепя и да участва в международни образователни институции, но тук става въпрос за преразглеждане във времето, тъй като финансовият ангажимент е сериозен. Става дума за 1 милион лева годишно общо участие. Това, което печели държавата, са 12 стипендии, участие в научни програми и проекти, които по принцип можем да организираме и по друг начин и другото е годишната вноска. Така че предложението е да оттеглим, тъй като настоящият момент не е подходящ за подобен финансов ангажимент.
БОЙКО БОРИСОВ: Колеги?

Приема се.

Точка 25

Проект на Решение за освобождаване и назначаване на областни управители

БОЙКО БОРИСОВ: Внася: министър-председателят. Чета ги:

„Пламен Живков Стефанов – област Видин; Любомир Йорданов Анчев – област Кюстендил; Николай Нанков Нанков – област Ловеч;
Дончо Спасов Баксанов – област Пазарджик; Иван Николов Новкиришки – област Плевен; Валентин Стефанов Василев – област Разград; Марин Георгиев Кавръков – област Сливен;
Йордан Николов – област Стара Загора; Димитър Крумов Александров – област Шумен; Таня Димитрова Димитрова – област Ямбол.” Приема се.

С това дневният ред се изчерпва.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    К.
    • - 3
    • + 6

    Тук е уникален:

    БОЙКО БОРИСОВ: Но това трябва да се обяснява на хората и то да се обясни - всъщност когато е в тази мозъчна смърт можеш да направиш част от теб да живее и си оставаш И ако след време се разреши клонирането, могат да го намерят този човек, да ти вземат от бъбрека и да те направят нов.

    България е тясна за този човек!
    Дано доживеем да стане началник на целия свят и разреши клонирането и настъпи вечен живот на Земята.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    nrg
    • + 2

    Браво на Борисов за "разсекретяването" на стенограмите.
    За клонирането от бъбрека - е теоретично прав, мисля че по-скоро търси начин да убеди хората да стават донори, аз в случая не бих се подигравал.
    Още веднъж - публикуването на стенограмите е наистина приятна изненада.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал