Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

Какви са критериите за избор на Генерален директор на БНТ

14 26 май 2010, 10170 прочитания
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
Темата на: multimind
Преглед на профил

Темата е в архива и се разработва от multimind.
Предложена е от multimind и подкрепена от 18 човека.

Защо е важна

Може ли една национална медиа да изпълнява "обществена функция" когато средногодишният дял на нейната гледаемост е 12% и той стремглаво пада? Успешно ли е управлението на едно предприятие, когато неговите неразплатени задължения към момента надхвърлят 13 000 000 лв., от които над 9 000 000 към БТК (Виваком) за разпространение? Удоволствието гледане на БНТ е струвало на българския данъкоплатец през 2009 г. сумата от 81,979,600 лв. При 2 100 000 домакинства, от които едва половината са от работещи хора, следва, че всяко работещо семейство плаща по около 80 лв. на годна, за да гледа БНТ.

Изборът на Генерален директор на БНТ трябва да отговри на множеството поставени въпроси. За огромно съжаление това ще се случи зад затворените врати на СЕМ и въпросът за стратегията за развитие на БНТ никога няма да бъде поставен на обществена (или експертна) дискусия. Предстоящият избор на Генерален директор ще предпостави за период от пет години бъдещето на тази медиа, която в условията на олигополен ТВ пазар е единственият шанс на нацията за нормален, балансиран, коректен и не на всяка цена комерсиален медиен продукт.

Какво е решението


Предлагам на страниците на в. Капитал да се анализира "трудовата характеристика" на бъдещия Генерален директор, за да се "респектира" регултора по отношение на неговата прозрачност при избора. Предлагам също така в. Капитал да организира и модерира конференция, която да развие дебата за бъдещето на БНТ. Отзвукът от този дебат ще стигне до всички медийни експерти, политически субекти и мислещи хора, за да постави най-важния субект на публична комуникация в държавата в правилното русло, а именно - в услуга на обществото.

Коментарът на

Изборът на генерален директор на БНТ е важна тема, защото в голяма степен от това кой ще ръководи медиата зависи как тя ще се развива и ще защитава интересите на зрителите си. Недостатъците в управлението на медиата рефлектират в развитието й.

В момента тече конкурсът за избор на генерален директор на БНР, след по малко от месец ще започне конкурсът за избор на генерален директор и на БНТ. Конкурсът се провежда защото мандатите на сегашните генерални директори са изтекли. Едно лице няма право на повече от два мандата (всеки от тях от по три години) да управлява БНТ или БНР.

Тъй като управлението и развитието на БНТ и БНР са от важно значение за реформирането им, за това се говори от години. Съветът за електронни медии реши да организира дискусия за работата на тези медии. Преди седмици се състоя първата дискусия за БНР, която предшестваше конкурса. Обсъжданите теми бяха:

- обществената функция на БНР и защитата й в управлението на медиата;
- редакционна независимост и кадрово възпроизводство на БНР;
- програмно развитие на общественото радио;
- механизми за икономическо и финансово оптимизиране на дейността на БНР; антикризисни мерки;
- междукултурна комуникация и стратегически ангажименти на БНР след влизането на България в ЕС.

Предстои да се организира същия дебат и за БНТ, който ще е в средата на юни. На сайта на СЕМ са публикувани критериите при избора на генерален директор на БНР. Очаква се подобни критерии да бъдат обявени и за генерален директор на БНТ.

"Капитал" следи темата за конкурсите за генерални директори на БНТ и БНР. Очаквайте скоро материали по въпроса.

Добавено на 6 юли:
В материала "Тя или той", публикуван в броя на Капитал от 3 юли, са посочени кандидатите за поста генерален директор на БНТ. Приложени са и официалните критерии за избор на СЕМ. Ето и мнението на медийния експерт доц. Георги Лозанов за конкурса.

Всичко за протеклия конкурс за нов директор на БНТ:
Битката за БНТ започна

Ден първи от състезанието за БНТ

Ден втори от конкурса за БНТ


Ден трети от конкурса за БНТ

Вяра Анкова e новият генерален директор на БНТ



Подкрепете позицията си с коментар

14 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил v_deanova Рейтинг: 0 Любопитно
26 май 2010 10:48 1
- +Оценка
+9

Новият Генерален директор не трябва да бъде от БНТ! Не трябва да е оглавявал медията. Трябва ново лице с нови възгледи и мениджърски умения.

 
Преглед на профил Кум Вълчан Рейтинг: 754 Неутрално
26 май 2010 11:39 2
- +Оценка
-2 +1

Трябва да е крадлив кандидата, иначе няма да го вземат.

_____

Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
 
Преглед на профил Chievo Рейтинг: 488 Неутрално
26 май 2010 11:48 3
- +Оценка
+5

Новият директор трябва да е:
- добър мениджър с опит в електронните медии. В момента батакът в БНТ е предимно административен, могат да се направят много съкращения на разходите, без това да се отрази на качеството.
- добър търговец - необходимо е предоговаряне на условията на разпространение, както и нови условия за реклама в БНТ. В момента телевизията се движи по инерция, и само статутът й на национална медиа позволява да печели продукти като Световното Първенство по футбол.
- да е едновременно и личност в културен план. В много отношения БНТ е единствената телевизия, която не се е поддала на чалгаризацията, и това трябва да се запази.
- не на последно място - и умел политик, защото както знаем, в тази област се преплитат много интереси, и маневрирането сред тях си е изкуство.

Аз лично не съм оптимист - ако има такъв кандидат, той няма да приеме заплатата на директор, а ще е на високоплатена позиция в частна телевизия. Защото иначе трябва да е непоправим идеалист. Всичко друго е предпоставка за корупционни практики, продажба на влияние, човек на друг човек и т.н. Но надеждата умира последна.

 
Преглед на профил mto Рейтинг: 957 Неутрално
26 май 2010 13:12 4
- +Оценка
-1 +2

Новият директор трябва да е принципен и чист човек, който да е способен да отстоява принципите си.
Останалото - мениджър, търговец, личност в културен план, политик... трябва да бъдат заместниците му, които той да подбере и назначи. Директорът трябва да синхронизира работата им и да съблюдава спазването на закона. А екипът му ще трябва да задвижи машината оптимално... За съжаление - не виждам подходящи кандидати... Може да звучи екзотично, но смятам, че Силви Вартан е подходяща - не е "местна" - следователно не е обвързана с политици... доказала е, че може да работи за България безкористно...

_____

Вместо виц: "Високият морален стандарт в политиката, който зададе ГЕРБ!"
 
Преглед на профил vloti Рейтинг: 612 Неутрално
26 май 2010 16:34 5
- +Оценка
-5 +3

Задължително БНТ да се приватизира. Нека червените бабички и други малоумници да се сърдят, но БНТ и БНР не трябва да са държавни!

 
Преглед на профил orimm Рейтинг: 381 Любопитно
26 май 2010 17:17 6
- +Оценка
-1

данАкоплатец - коя е тази дума?

 
Преглед на профил Bear Force One Рейтинг: 1234 Неутрално
26 май 2010 17:19 7
- +Оценка
+2

Новият директор ще трябва да е безскрупулен човек – в близките месеци му се очертава да съкращава разходи за персонал...

 
Преглед на профил amilo Рейтинг: 434 Неутрално
26 май 2010 17:45 8
- +Оценка
+1

Мениджър от средите на електронните медии и по възможност външен за националната телевизия. Човек, който да респектира и да не се влияе от политическата конюнктура. Отворен към опита на телевизии като Арте, ТВ5, ББС.

_____

c'est ceux qui en parlent - et qui glissent +
 
Преглед на профил Tihomir Atanasov Рейтинг: 0 Неутрално
4 юни 2010 13:49 9
- +Оценка
+1

Критерии:
№1: Поне един доказан успешен приватизационен проект.
№2: Силно желание да откъсне телевизията от държавния бюджет, ерго да намали 20-те % отгоре на готината ризка, която си е харесал.
№3: Силен поддръжник на каузата: Аман от нежелани "обществености"!
№4: Да не гледа сегашната БНТ, както не я гледа 99% от населението в България.
№5 Да не иска да плаща чрез ДДС от новата си ризка за нещо, което не ползва.
№6 Да не иска да плаща на Краси-Гласа, Миро и други некадърници, за да го излагат и сочат където иде из Европата.
№7 Да иска да гледа Световното първенство платено не от ДДС-то от новата си ризка и коментирано от наследствено некадърни и семейно натресени спортни журналисти, а представено от кадърни момчета /примерно тези от Диема/ и платено от Загорка, Nestle и MTEL!

 
Преглед на профил kamkost Рейтинг: 505 Неутрално
2 юли 2010 00:33 10
- +Оценка
+1

ЩО Е ОБЩЕСТВЕНА ТЕЛЕВИЗИЯ И ИМА ЛИ ТЯ ПОЧВА У НАС?


«Ах, будет с нас купцов, кадетов,
Мещан, чиновников, дворян,
Довольно даже нам поэтов,
Но нужно, нужно нам граждан!»

Н. А. Некрасов


Поставеното заглавие има за цел да подчертае актуалната значимост на проблема обществена медия и в частност доколко обществена е БНТ. По-долу ще направим опит да дадем отговор на този въпрос. Засега отговорът на въпроса във втората част на изречението - “има ли тя почва у нас” - е “не”. В подкрепа на това твърдение привеждаме примери от наша социологическа анкета:
• “БНТ е държавна телевизия и се държи като чиновник - няма нищо обществено: има предавания, спонсорирани с държавни пари, които не струват нищо и никой не ги гледа. Първо да престанат да правят новините въз основа на прессъобщенията на държавните институции, репортерите да усещат събитията, да имат душа, а не само да изпълняват съвестно задълженията си по Кодекс. Да върнат "българщината" и да заговорят на разбираем език, да се държат като медия, а не само да дават едната страна на въпроса.”
• “... трябва да се скъса с безхаберието и чиновническия подход, според който: “Това е моя работа! Това не е моя работа!!!” Всичко, отнасящо се до просперитета на БНТ, е работа на всеки неин служител - от чистачката до генералния директор. Всеки, който взема присърце цялостната дейност на телевизията, трябва да бъде стимулиран...

Прочитане на целия коментар
материално. Адекватно трябва да се реагира и към тези служители, които се стремят да се свият в ъгъла и да получават заплата по възможно най-лесния начин.”
• “Лично аз под обществена медия разбирам медия, върху която всеки гражданин може да упражни по възможно най-пряк начин (мъничкото си) право на контрол върху съдържанието, стила и др. БНТ очевидно не отговаря на този критерий - не виждам никакъв институционален начин да променя нещо в съдържанието на телевизията, а има много неща, които поне да бъдат подложени на дискусия. Не мисля, че има нужда да се разтягат повече локуми, принципът на демократичността е пределно прост.”
• “Не мисля че е БНТ е обществена медия, защото и там има цензура, има съобразяване с политическата власт, или по скоро се усеща страха от вярното показване на недостатъците от тази власт (не говоря конкретно за момента, а въобще). Някак си като че ли стъпват по терлици, когато трябва да засегнат властта.”
• “Чалгата олицетворява ли т.нар. общество и трябва ли да се налага чалгата на цялото общество, като по този начин правим "обществена" телевизия? ББС обществена телевизия ли е? Ако да - по какво нашата "обществена" телевизия прилича на ББС?”
• “Глупостите с които ни заливат и 90% гадостите, които се излъчват ежедневно, липса на повече културна информация... Не гледам тв и не чета почти вестници вече - за мен и двете са промиване на мозъци.”
• “... една обществена медия има нужда от нови и повече на брой и разнообразни предавания за култура, образование и не на последно място - здравеопазване!!! И това е, защото в едно общество именно тези три явления случват развитието му, укрепването му, облагородяването, като цяло - съществуването му... Или съответно - застоят, напрежението, разпада, провала му. Но тези "по-важни" неща не се определят от медията или онези, които я "държат", а от самото общество... Предвид това, една обществена медия е необходимо да има не само голям шеф, капитал, ресурс, но най-вече, като част от този ресурс - големи и чисти уши, с които да улавя.., големи очи, с които да вижда обективната истина.., за да може с очаквано чистата си устна кухина да отрази реалността, в която не всички се намираме...”
• “БНТ е поредната политическа манипулация, която работи по зададени теми без капка креативност.”
• “БНТ не е обществена телевизия - най-малкото защото няма независимо обществено финансиране (както всъщност е залегнало в закона - фонд, който никога не се осъществи).”
• “БНТ, според мен, не е обществена медия, защото от екрана й се защитават основно интересите на управляващата партия, а не на държавата.”
• “БНТ не е обществена медия, а е политически хроникьор.”

На зададеният въпрос 2: “БНТ обществена медия ли е; ако не – защо мислите така?” отговорите са:
Да: 5,5 (30,5%)
Не: 9,5 (52,7%)
Не знам: 3 (16,66%)

Нашата иновативна визия по темата ни дава право да вземем участие в настоящия изключително актуален дебат.
Всъщност, първият отговор е еднозначен: обществена е онази медия, чиито продукти са резултат от активно търсено и успешно осъществено партньорство с гражданското общество, чийто адресат е гражданското общество.

Относно текста в чл. ........ “предавания, предназначени за българските граждани, за които българският език не е майчин, включително и на техния език”, напомняме, че още през м. май 1934 г. беше подписан Балканският пакт, където се казва, че всеки роден на територията на определена балканска страна, е гражданин на същата: в България всички са българи, в Турция – турци, в Гърция – гърци и т.н. Всички страни, с изключения на България, стриктно спазват тази клауза на Пакта, поради което нямат проблеми с етническата идентификация на своите граждани. Това беше една от основните причини за “възродителния процес”, чиито последствия берем и до момента. Нашата позиция е, че в Българска национална телевизия всички основни предавания и особено новините трябва да са единствено на български литературен език! В книгата на Господин Колев “Един циганин в ЦК на БКП” има пасажи, в които той подчертава голямото значение на БНТ за качественото овладяване на говоримия български език от ромите. Там той с удивление признава, че телевизията е най-мощният фактор за успешното приобщаване на ромите в българското общество, което им помага да овладяват по-добре учебния материал, да се реализират социално и професионално и да развиват художествена самодейност на ниво. Доказателство са множеството индивидуални и колективни награди на различни регионални и национални прегледи на художествената самодейност. Благодарение на телевизията българските роми приеха българския обществен и културен модел без принуда и това повлия за ефективната им интеграция в българското общество. Тя беше комплексна и на всички равнища. За съжаление, в условията на прехода 1989-2010 г. тези постижения се позабравиха и останаха на втори план. Това е истинската причина за хроничната криза в интеграцията на тази общност в българското и европейското общества. Фактът не е никак безобиден за обществото и държавата. По изследвания на Световната банка тази криза в интеграцията на ромите струва 485 млн. евро! Затова нашият екип обръща сериозно внимание в своята Концепция за развитие на БНТ на този важен сегмент за солидаризиране на гражданското общество на европейска България. Имаме предвид създаването на комплекс от образователни, изследователски, публицистични, информационни и т.н. програми, насочени към обсъждането и решаването на проблемите на различните етнически, социално уязвими (хора с увреждания, възрастни, самотни, деца в неравностойно положение) и пр. групи. Концепцията предвижда създаването на обществени съвети с представители на различните групи, които ще фокусират инициативата и енергията на гражданското общество върху определен кръг проблеми и ще определят темите на предаванията. По този начин телевизията по-пълно отговаря на реалните потребности на обществото. Чрез активно и творческо партньорство с представителите на гражданското общество тя се превръща наистина в обществена медия. Каквито са нейното предназначение, задължение и отговорност!
Считаме, че предавания на майчиния език за отделни етнически групи са допустими в специализирани предавания, с цел запазване идентичността и самобитността на съответната етническа група. Това е изискване и на Европейската общност – единство в многообразието.
Телевизията ще стане наистина обществена, ако завладее вниманието на различните обществени групи и успее да държи ръка върху пулса на живота. Такъв, какъвто е. Например, как да се компенсират минусите в образованието, свързани с масовото бягство на децата от родното училище. Така много деца остават практически неграмотни и нямат ясна перспектива за своята професионална трудова реализация. Тази тревожна тенденция вече е очертана в условията на прехода към демокрация 1989 -2010 г. и сега усилено се търси алтернатива на този процес. Според нашата визия, тя се свързва със специфични предавания, които могат да стимулират ранната професионална ориентация. Те ще бъдат съпътствани с образователни документални филми, даващи възможност на всеки желаещ да овладее дистанционно определена професия: монтьор на ВиК инсталации, бояджия и т.н. Такива има вече професионално изработени от различни фирми, рекламиращи своята продукция и търсещи млади хора, които да превърнат това поприще в своя професионална кариера. Въпрос на добро партньорство. Според нашата визия, това трябва да се свързва с приходите от рекламата и от дистрибуция на този продукт. Този пример демонстрира, че една обществена медия може да търси по-активно сътрудничество с корпоративни партньори, които осигуряват:
• комплексни решения за ранна професионална ориентация и учебни филми за дистанционно обучение
• легитимен сертификат за получените професионални умения
• възможности за микрокредитиране, което ще позволи на успешно завършилите курса за професионална квалификация и/или преквалификация да закупят комплект от инструменти и пособия за стартиране на свой собствен бизнес
• заплащане на медията
Такъв иновативен подход позволява на обществената медия да участва с различни проекти, свързани с усвояването на средствата по седемте оперативни програми и стурктурните и кохезионни фондове на ЕК, още повече, че последните европейски директиви препоръчват създаването на удачни партньорства, които да гарантират професионализъм и компетентност, за разлика от аматьорския подход на НПО, бенефициенти на средствата по различни проекти. По този начин решаваме въпроса с финансирането на обществената медия. Същото ще намали размера на държавната субсидия, което е особено важно в условията на световната икономическа криза. И още по-важно – ще гарантира нейната независимост!
От тази гледна точка нашата визия се основава на необходимостта от добър мениджмънт на обществената медия. Добрият мениджър работи в екип. Това му позволява да намери точния човек за точната работа. Той трябва да е добър психолог, да умее да мотивира и стимулира хората от екипа си, да има гъвкав подход, да търси ефективни решения в различни посоки, да мисли изпреварващо, креативно и винаги да предлага варианти за добро ефективно партньорство.
От корпоративните партньори се търси поемането на патронаж над цял блок предавания в различни насоки: култура, образование, социални проблеми, здравеопазване и т.н. С международни партньори се договарят споразумения за производство на филми, сериали, блокови предавания и пр. Спецификата на една обществена медия налага създаването на предавания, чиито финансови резултати се насочват към благотворителност за решаване проблемите на детски градини, домове за възрастни, училища и здравни заведения със специални нужди и т.н.

По отношение на контрола:
Нашата визия предполага всички ръководители на формални и неформални обществени групи, НПО и т.н. да формират един борд с консултантски функции. Той ще помага за избистрянето на стратегията за работа на обществената медия, ще се намесва в оперативното управление като естествен коректив на гражданското общество и ще бъде най-добрият мониторинг върху цялостния процес на управление. Бордът се превръща в пряка връзка с хората от улицата и техните проблеми. Това е императивно задължение и отговорност на една обществена медия!

_____

kamkost
 
Преглед на профил Минчо Шишков Рейтинг: 434 Неутрално
30 юли 2010 14:48 11

До коментар [#5] от "vloti":
Напълно съгласен. Тези медии ни струват 130 млн. лв на година, при положение, че частните са много по-ефективни (и затова се гледат и слушат повече). Много моля противниците на приватизацията да обяснят защо са против

 
Преглед на профил radkin Рейтинг: 8 Неутрално
22 юни 2013 23:53 12
- +Оценка
-1 +3

На БНТ е необходим нов генерален директор! Вяра Анкова принизи националната телевизия до нивото на кабеларка. Лош мениджмънт, негледаема програма, сервилни новини. БНТ не отговаря на стандартите на обществена медия! Къде са детските програми, шоуто, образователните програми, музиката от различните жанрове? Вместо това само скучни новини и говорилня. Само един сериал, с който ни проглушиха ушите.СЕМ да не се изживява като монополист, а да чуе мнението на хората и види програмата на БНТ в момента- тя е катастрофа!

 
Преглед на профил radkin Рейтинг: 8 Неутрално
22 юни 2013 23:54 13

Генералният директор-Вяра Анкова, е подвела СЕМ за състоянието на медията.
Ще и потърсят ли сметка и ще и повярва ли СЕМ за втори път.
Много хора бяха заложили на нея, но след като се видя нейното истинско лице - корумпирано и некадърно, доведе телевизията до големи задължения и програма на кабеларка. Това ли иска народа"грабежи на държавни пари". Стига вече кражби в БНТ.

 
Преглед на профил radkin Рейтинг: 8 Неутрално
23 юни 2013 15:52 14

Ето малко подробности за стратегията на Вяра Анкова за втори мандат. Стратегия не за БНТ и развитието й, а за събиране на подкрепа и подписи. В БНТ е изготвен списък на обществени организации, гилдии, творчески съюзи, които трябва да подкрепят Анкова за втори мандат. Срещу името на всяка организация стои отговорник от БНТ. Вижте само с какво се занимават там! Срещу подкрепата се обещават куп неща- предавания, субсидии, пари от "Филмопроизводство". Други емисари обикалят сградата и подканят служителите да се подписвата "За Вяра" в кабинета на Бойко Василев. Ето я истината за "масовата" подкрепа- вътре и вън от БНТ.
Пълна фалшификация и подмяна!

 
Подкрепям темата
18 човека подкрепят темата Легенда
  • Регистриран потребител

  • Потвърден имейл