На крилете на Хаос-а

Компанията на Петър Митев създаде един от най-популярните продукти за 3D-визуализация в света

Петър Митев: "За да вземеш едни пари, трябва да знаеш какво да ги правиш"
Петър Митев: "За да вземеш едни пари, трябва да знаеш какво да ги правиш"
Петър Митев: "За да вземеш едни пари, трябва да знаеш какво да ги правиш"    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Петър Митев: "За да вземеш едни пари, трябва да знаеш какво да ги правиш"    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В България има група хора, за които никой не задава въпроса "а откъде дойде първият милион". Или когато продадат бизнеса и спечелят N на брой милиони, обичайната злост сякаш ги подминава. Те са направили всичко с много работа, идеи (естествено и с малко късмет) и се целят в световния пазар. Повечето са млади, енергични, често говорят малко по-бързо от необходимото и се оглеждат, за да видят кога ще свърши срещата, за да правят нещо по-предизвикателно от това да говорят за успехите си.

Петър Митев, Кирил Петков, Райчо Райчев (неговата история очаквайте в следващите дни на capital.bg) са част от тази все още малка, но изпълваща с енергия и ентусиазъм група на предприемачите, които търсят новото, а не се държат за семейното наследство или обичайните бизнес практики. Единият вече разраства бизнеса си на няколко континента, другият търси нови ниши за иновативни инвестиции, а третият, ни повече, ни по-малко, се е прицелил в космоса. Общото между тях е търсенето на предизвикателства, в които парите не са водещата сила. "За да вземеш едни пари, трябва след това да знаеш какво да ги правиш", казва Митев и изобщо не се замисля как разчупва клишето на известната фраза с акъла. Петков вижда основна мотивация в бизнес партньорите си в това "да избутат границата на човешкото познание". А Райчев възстава срещу идеята, че все някой е виновен за неуспехите ни - "средата си я правим ние", казва младият предприемач.

Така че, дори да не се захванете утре с космически ракети или биотехнологии, малко предприемачeски ентусиазъм не е излишен в часа, в който си обещавате да спрете цигарите, да промените живота си утре или да започнете нещо ново.

София, Мюнхен, Лондон, САЩ, обратно в България, после Южна Корея, Япония, Индонезия, Хонконг, Германия и пак завръщане в България. Това е само част от натоварената програма на съоснователя на софтуерния разработчик Chaos Group Петър Митев през 2013 г. Тази година е "по-лека" - летял е общо само 30 хил. мили. Което не означава, че няма работа - компанията му продължава да се разраства в цял свят и е една от малкото в глобален план, които аутсорсват дейност към САЩ.  

Продуктите на Chaos като хитовия софтуер за 3D визуализация V-Ray се използват от гиганти от автомобилната и самолетостроителната индустрия, както и от архитекти и инженери. И не на последно място - в Холивуд за създаването на визуални ефекти и изображения. Всичко това е постигнато за малко над десет години с цената на безкрайни нощи на програмиране.

В началото бе кодът

Целият съзнателен живот на Митев се е движел около компютрите. Казва, че докато връстниците му играели първите игри по офисите на родителите си и клубове по информатика, той предпочитал да се занимава с програмиране. "Започнах да пиша софтуер на 16. Не обичах да играя игри, а постоянно чоплех някакви програми", твърди Митев. Така е приет и във Факултета по математика и информатика на Софийски университет. Там среща и бъдещия си съдружник Владимир Койлазов. "А с него се запознах по време на изпитната сесия - не бях ходил на лекции цял семестър и се опитвах да наваксам изпуснатия материал и упражнения в компютърната лаборатория на ФМИ. Там срещнах Владо, който тогава работеше по свой проект за компютърна игра", казва Митев. Двамата си допадат и решават да работят заедно.

Идеята за 3D-софтуер хрумва на Митев, докато опитва късмета си в друго поприще. "Фирмата започна със съвсем друга идея - да правим реклами. Тогава за първи път стана достъпно да правиш 3D заради появата на по-евтин софтуер. При нас големият проблем беше, че започнахме веднага след 1997 г., тоест най-голямата дупка в историята на българския преход", казва Митев. Компанията намира клиенти, но пазарът е свит. "Веднага ми стана ясно, че ако не мога да правя продукти с 3D софтуер, то поне да пиша такъв", спомня си Митев. С Койлазов разучават в интернет какъв е пазарът и какви програми, кои фирми и продукти са най-популярни в сектора.  

Двамата "творят" по цели нощи, като буквално не вдигат глави от компютъра. В края на 1999 г. пускат първия си продукт Phoenix. "Точно на Коледа успяхме да продадем един за невероятната цена от 400 долара", казва мениджърът. Той вече е създал контакти с дистрибуторска компания, която взима 60% от крайната цена. "Тогава си казах - това е абсолютен обир. Но впоследствие разбрах, че подобна тарифа е нормална, защото разходите им са по-големи от нашите. Така от тези 400 долара прибрахме 160. Софтуерът беше уникален за времето си и бяхме обречени на известен успех", скромен е Митев.

Усилията на двамата с Койлазов са насочени към създаването на нов продукт. И успяват - след близо две години денонощен труд, на 13 март 2002 г. пускат софтуера за рендеринг V-Ray. "Донякъде беше случайност, че първият ни флагшип продукт беше резултат на грешка, и то не наша. Оправяхме чужди грешки, тъй като останалите в сектора не успяваха да си напишат нещата както трябва. И се оказа, че хората харесват V-Rey", твърди съоснователят на Chaos Group. Точно когато започват да го пишат, на пазара излизат три конкурeнтни продукта. Но потребителите разбират бързо предимствата. "Останахме ние, но пък за сметка на това се появиха много други конкурентни продукти", твърди мениджърът.

Като човек, който дотогава цял живот се е занимавал основно с програмиране, Митев се учи в движение как се прави бизнес. В началото той няма никакъв опит с продажби и маркетинг и се занимава само с програмиране, като оставя на дистрибуторите търсенето на клиенти . През 2003 г. взимат и първия човек на работа, тъй като не смогват да отговарят на всички запитвания. "Започнахме да разделяме задачите, защото дотогава правехме всичко заедно - програмирахме, отговаряхме на мейли и т.н. Работният ден започваше в 11 преди обед и свършваше в шест сутринта", казва Митев. С Койлазов си разпределят задачите по "вид, тип и нужди". "Решихме, че Владо е по-напред в математиката и технологиите и ще се занимава с програмиране, докато аз имам повече нерви да поддържам отношения с клиентите. Така напълно естествено се получи разделяне на задачите."

От разработчик до бизнесмен

Митев казва, че не е имал особен избор при светкавичното развитие на компанията и от разработчик бързо е трябвало да стане бизнесмен. "Реално от клиент на такъв софтуер минах през това да съм програмист и сега да го продавам", казва мениджърът. В началото V-Ray е възприет основно от архитекти като идеалното средство за визуализация на проектите им. "Оттам нататък започнахме да отговаряме на нуждите и на други индустрии - индустриален дизайн за автомобили, самолети и т.н.", казва Митев. Последно навлизат в киното. Софтуерът на компанията е използван в хитови продукции като "Господарка на злото", "Капитан Америка 2", "300: Възходът на една империя" и др.

Митев определя пазара като пирамида: "На върха са най-скъпите и най-големите клиенти, с най-големи изисквания и претенции, но от тях правиш най-малко пари. Киноиндустрията е точно такъв случай - най-трудно се влиза и има най-много работа. Ако някой сега ме пита, ще кажа, че досега не сме спечелили от киното. Но заради работата си там получихме публичност и много силен маркетинг. А останалата част от пирамидата гледа точно това - ако тези горе са избрали продукта ти, това е много показателно за качеството му" Всъщност в момента V-Ray не е един продукт, а около десет версии. "В ядрото си те са базирани на V-Ray и ползват този бранд, но всъщност са много различни". Така че и клиентите са изключително разнообразни. "Един прави автомобилен дизайн в проект за стотици милиони долари, докато другият работи по интериорен дизайн на баня от лаптопа си вкъщи", смята Митев. Това още повече усложнява, но и прави по-интересна задачата му да комуникира с всякакви компании. "Не можеш да говориш с един японец по начина, по който говориш с американец, българин и т.н.", коментира Митев.

Пътуванията на Митев са свързани както със срещи с потенциални клиенти по различни изложения, така и с офисите на компанията в цял свят. В момента Chaos Group има представителства в Балтимор и Лос Анджелис в САЩ, както и в Япония и Южна Корея. Отделно компанията има и над 250 дистрибутори, за да може да достига до всички клиенти. Всъщност Chaos е една от броящите се на пръстите на едната ръка български фирми, които правят придобивания в САЩ - през 2011 г. купува базираната в Балтимор ASGVIS. И в момента Митев продължава да аутсорсва дейност към САЩ. "Офисите ни в чужбина имат най-различни функции. За да разбереш реалната нужда на клиента, ти трябва да си при него." Служителите също постоянно нарастват - от 41 през 2009 г. до 155 в момента. А 23 от тях са в чуждестранните офиси на групата.  

Петър Митев въобще не се притеснява, че заради успеха си Chaos Grоup може да стане мишена за придобиване от други компании. Признава, че досега най-малко 15 инвеститори са проявявали интерес. "Аз нямам нищо против, но за да вземеш едни пари, трябва да знаеш какво да ги правиш. В момента проблемът ни не е финансов, а развитието на бизнеса", казва предприемачът. Планира се пускането на три нови продукта и новия сайт на компанията. Според съоснователя на Chaos Grоup най-лесното нещо на този свят е било да се приеме офертата на някой инвеститор, но това не е в характера му. "Парите никога не са двигател, парите са резултат от това, което си постигнал и към което си се стремял", казва Петър Митев.

22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dimitrov21 avatar :-P
    дурак
    • - 3
    • + 85

    [quote#0:"Дневник"] "За да вземеш едни пари, трябва след това да знаеш какво да ги правиш",

    казва Митев и изобщо не се замисля как разчупва клишето на известната фраза с акъла.[/quote]

    Човек с такова мислене е обречен на Успех !
    мнозина биха си казали:
    "да вземем кинтите - после ще му мислим"

    после не измислят ,изчерпват си , парите свършват...
    и на изходна позиция

    очевидно има мегдан за надграждане - да надгражда...

    както се казва - Пари има , няма идеи

    а идеите "са ни скъпи" ;)

    успех на предприемача (бизнесмен е купена дума)

    Нередност?
  • 2
    tesloev avatar :-?
    tesloev
    • - 4
    • + 29

    С математика и умения отностно хардуера/софтуера много неща могат да се правят. В този бизнес, софтуерната инустрия по-принцип, закона за гравитацията не важи. Ограниченията, от фумдаметална гледна точка са скоростта на обработка и големината на информацията, решавани в днешно време въз основна на база на разпръснатите състеми, и две величини са подвласни на разчупеността на интелекта за решаване на виртуалните проблеми задоволяващи определни индустриални нужди. Пожелания за късмет в работата на колегите и възможности за поетнциални възможности за разрастване и диверсифициране на бизнеса.
    Ако беще възможно "решенията" зъздавани за реалния свят ( а не само виртуалния ) отностно натрупаващи се цивилизационни проблем можеха винаги да бъдат решавани по подобен начин, света като цяло щеше да бъде едно прекрасно място а не това кето е сега.

    Нередност?
  • 3
    stamata avatar :-P
    stamata
    • + 58

    живи и здрави да са ; ПОЖЕЛАВАМ ОЩЕ МНОГО КАТО ТЯХ

    Нередност?
  • 4
    fred avatar :-|
    Fred
    • + 109

    Когато за първи път разбрах, че V-Ray е написан от българи бях поразен, не можех да повярвам. За незапознатите в света на тримерната визуализация V-Ray е това което е... примерно Порше при автомобилите.

    Мога само да се радвам, че такова нещо е създадено от българи и им пожелавам още повече успехи. А на всичките наши медии да обръщат повече внимание на такива хора, успехите им трябва да се популяризират. Може и някое друго момче като чете за тях да набере смелост да постигне нещо голямо.

    Нередност?
  • 5
    jebidiah avatar :-|
    jebidiah
    • + 22

    Добро!

    Нередност?
  • 6
    mondiana avatar :-|
    Мондиана
    • + 58

    Стана ми малко по-светло на душата, като прочетох материала.
    Успех на тези способни хора!

    Нередност?
  • 7
    jessie... avatar :-|
    Jessika
    • + 23

    Евала!
    Много нови успешни идеи и проекти им пожелавам!

    Нередност?
  • 8
    jordani avatar :-P
    jordani
    • - 6
    • + 8

    До Хаос софтуеър ООД:
    Пичове, или си оптимизарайте финансовите отчети - или си сменете счетоводителя - в момента е боза, това което сте публикували.
    А, имате спешна нужда от финансов мениджър.

    Нередност?
  • 9
    yorddj avatar :-|
    yorddj
    • + 9

    Радостно е, че тук има млади и инициативни хора. Лошото е, че са твърде малко, за да променят общия сив, безличен, мързелив, овчедушен и ошашавен фон.

    Нередност?
  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • + 48

    Като гледам ми е набор. В предисторията има доста сходства, особено в това, че никога не се научих да играя игри и предпочитах да "чопля" в училището, в "кабинета по информатика". Работния ден започва в 11 и свършва в 6 е съвсем в разбиранията ми за нормален живот :-) Дори все още. Виж, в успехите обаче сходствата драстично намаляват :-)
    ---
    Пожелавам на Кирил да преуспее в начинанието си и да постави нов рекорд, над този на Телерик. Да дочакаме и "Цар Симеон"-а в софтуера :-) А може и да не продава, още по-добре. Историята на такива хора вдъхновява и нагледно набива в главите че който си може - може. И не, БГ не е пречка да успееш.
    Бъл-га-ри ю-на-ци :-) Е к'во, и на нашия "стадион" стават чудеса :-)
    ---
    Точно този тип дописки най-много ми харесват в Капитал. "Аман" ми е от менте-политици и други "гяволи". Истории като горната правят живота ни една идея по-смислен.
    ---
    Ентусиазъм господа, повече ентусиазъм!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал